Jos varallisuutta ei pääse missään muodossa kartuttamaan, niin onko Suomen kaltaisessa maassa järkeä käydä matalasti palkatuissa töissä?
Tällainen tilanne on erittäin monilla 9-11e/h tienaavilla, varsinkin sinkuilla.
Tuosta summasta on mahdoton samaan aikaan maksaa kallista vuokraa sekä muita elinkuluja, ja yrittää säästää asuntoon.
Samanlaista kädestä suuhun elämistä kuin työttömänäkin.
Kaikki menee mikä tulee.
Itse 10 vuoden raatamisen jälkeen olen nyt havahtunut siihen, että miksi helvetissä minä tätä teen. Monilla pitkäaikaistyöttömillä tutuillani tuntuu menevän jopa paremmin kuin minulla.
Osalle Kela maksaa vuodesta toiseen uudet kämpät hyviltä paikoilta, vaikka ne ylittävätkin "vuokranormit".
Aikaa heillä on tehdä vaikka mitä, vaikka sitten heittää pimeää keikkaa välillä jos tarvitsee vaikka uuden puhelimen.
Kuinka moni täällä on tajunnut saman, ja hypännyt oravanpyörästä pois?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ymmärrä näitä palkoista veroprosenttia alas palkkojen veropros. on jo nyt melko alhainen.Mutta kukaan ei välitä jos halutaan ostovoimaa nii onko esimerkiksi oikein että 800e// kelan päivärahoista viedään 20% veroja ja sähkölkasku 100e/kk +Siirtomaksuveroineen 120-140ekk nii ja ihmetellään miksi ihmisillä ei ole varaa kuluttaa ?Nämä oli vain pari esimerkkiä.
Varakkailtahan ei saa ottaa liikaa vaan heillehän tuo verojen lasku on aateltu eikä se mihinkään ostoihin mene vaan osakesalkkujen kavattamiseen. Näin se vaan on.
Miksi KELA:n päivärahoista pitäisi olla varaa kuluttaa? Ne ovat muiden ansaitsemia rahoja ja niiden tarkoitus on vain pitää saaja hengissä siihen asti että pystyy elättämään itsensä. (sairaus- ja eläkerahat erikseen)
Tämä. En ymmärrä miksi työttömille ei vain anneta lounasseteleitä rahan sijasta.
No sinulla varmaan riittää paljon muutakin ihmeteltävää.
Pitäisikö niiden työttömien esimerkiksi pukeutuakin siihen lounasseteliin?
Kaltaisillesi suorastaan toivoo työttömyyttä, jotta ymmärtäisit ja saisit hieman nöyryyttä tuon ihmettelyn sijaan.
Ehkä jonkin sortin UFF-lahjakortit tai vastaavat kerran x kuukaudessa? Asumisen voisi järjestää johonkin soluasuntoihin.
Ihanan kaunis mieli sinulla. Miten olisi, jos soluasuntojen sijaan työttömät tungettaisiin perheineen suoraan vaikka jonkin sortin leireille? Olisitko silloin onnellinen?
Vertaatko vaatelahjakortteja perheen tunkemiseen soluasuntoon? Ostan itse melkein kaikki vaatteeni kirppareilta vaikka rahaa olisi muuhunkin. Miksi se ei sovi sinulle?
Pitää olla uusimmat Guccit ja Versacet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvin vaikea vaurastua, jos ei ole sattunut syntymään valmiiksi vauraaseen perheeseen ja on saamassa tai saanut ison perinnön. Duunariperheeseen syntynyt, sinkkuna elävä ei rikastu, vaikka kouluttautuisi ja tienaisi melko hyvin, siitä pitävät huolen verotus ja korkea hintataso. Itse olen juuri sellainen: köyhän duunariperheen kouluttautunut jälkeläinen ja yliopistouralla. Mutta olen silti vaurastunut jossain määrin - tekemällä kovasti työtä mutta myös salaamalla tulojani, väärentämällä ja kavaltamallakin - en toki valtavan suuria summia, mutta riittävästi kuitenkin.
Jotenkin ällöttää tämä duunaritaustalla keuliminen, kun kaikki tietävät että moni duunariala on varsin hyväpalkkainen.
No ei minun vanhempien ainakaan - aina oli riitaa rahankäytöstä.
Onko ihme jos työstä ainoa nettopalkka on käytännössä se, että voi sanoa ettei ole työtön?