Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos varallisuutta ei pääse missään muodossa kartuttamaan, niin onko Suomen kaltaisessa maassa järkeä käydä matalasti palkatuissa töissä?

Vierailija
22.09.2021 |

Tällainen tilanne on erittäin monilla 9-11e/h tienaavilla, varsinkin sinkuilla.
Tuosta summasta on mahdoton samaan aikaan maksaa kallista vuokraa sekä muita elinkuluja, ja yrittää säästää asuntoon.
Samanlaista kädestä suuhun elämistä kuin työttömänäkin.
Kaikki menee mikä tulee.

Itse 10 vuoden raatamisen jälkeen olen nyt havahtunut siihen, että miksi helvetissä minä tätä teen. Monilla pitkäaikaistyöttömillä tutuillani tuntuu menevän jopa paremmin kuin minulla.
Osalle Kela maksaa vuodesta toiseen uudet kämpät hyviltä paikoilta, vaikka ne ylittävätkin "vuokranormit".
Aikaa heillä on tehdä vaikka mitä, vaikka sitten heittää pimeää keikkaa välillä jos tarvitsee vaikka uuden puhelimen.

Kuinka moni täällä on tajunnut saman, ja hypännyt oravanpyörästä pois?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se totuus on, matalapalkkaduunissa käydään vain perheen iloksi.

Neljäntonnin kuukausipalkkakin nettonollautuu johonkin 2-3000 alueelle ja varmaan rojahtaa käytännössä sossutukien tasolle ilmastosopimuksen myötä.

Vierailija
2/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät varmaan vastauksen. Ei kannata teloa itseään pazkahommissa orjapalkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt, kun vielä voit. Se loppuu kyllä, kun nämä tulevat työperäiset motivoituvat sinun tapaasi tuista enemmän kuin töistä ja päälle tulevat torvikset joiden työllisyysprosentit ovat tiettyjen maiden kohdalla järkyttävän heikot jo valmiiksi.

Vierailija
4/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäntonnin kuukausipalkkakin nettonollautuu johonkin 2-3000 alueelle ja varmaan rojahtaa käytännössä sossutukien tasolle ilmastosopimuksen myötä.

Miksihän meillä on korkea verotus?

Vierailija
5/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska keinoköyhdytys

Vierailija
6/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tekisi hyvää omalle itsetunnolle makoilla vuodesta toiseen loisena. Ennemmin teen matalapalkkaista työtä. Jonkun nekin täytyy tehdä.

Just näin. Mutta kyllä se katkeroittaa, olen 28v ja kun lähes kaikki palkasta menee elämiseen. Tosi kurjaa.

Vierailija
7/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon laiskanpulskeaa väkeä ja liikaa vanhuksia voitoa vaatimassa.

Vierailija
8/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä 1500 kuussa on enemmän kuin 800 jonka saisin työttömänä. Eipä kummallakaan elä kauhean leveästi, mutta nyt voin ainakin asuttaa hieman kivempaa kämppää kuin täysin kelan tuilla eläessä sekä elämä ei ole aivan niin kauheaa elinkamppailua.

Ihan tilanteesta ja asuinpaikasta riippuu että kannattaako vai ei. Itse en työskentele täyttä viikkoa joten tämä kuvio sopii minulle melko hyvin nyt toistaiseksi. Tulevaisuudessa toki haluan parempiin töihin.

Vierailija
9/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tärkeä yhteiskunnallinen kysymys johon poliitikot eivät uskalla vastata. Mutta huomauttaisin ettö tuollaisella alle 2000e/kk saa asumistukea että koko vuokraa ei tarvitse maksaa itse.

Säästäminen on fiksua, mutta kirvelevä totuus on että tuolla apn mainitsemalla tulotasolla tuskin saa pankkilainaa vaikka saisikin säästettyä käsirahan.

Paras tapa ok yrittää parantaa tulotasoa. Tiedän että se ei ole helppoa, mutta se on ainoa pitkäjänteinen keino. Pienituloinen elää kädestä suuhun ja sitä ei mikään muuta.

Vierailija
10/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä 1500 kuussa on enemmän kuin 800 jonka saisin työttömänä. Eipä kummallakaan elä kauhean leveästi, mutta nyt voin ainakin asuttaa hieman kivempaa kämppää kuin täysin kelan tuilla eläessä sekä elämä ei ole aivan niin kauheaa elinkamppailua.

Ihan tilanteesta ja asuinpaikasta riippuu että kannattaako vai ei. Itse en työskentele täyttä viikkoa joten tämä kuvio sopii minulle melko hyvin nyt toistaiseksi. Tulevaisuudessa toki haluan parempiin töihin.

Mulla edellisen kokoaikaisen työn palkka oli 1200e/kk bruttona.

Nyt Kelasta maksetaan 880e vuokra, sähkölasku, terveyskeskusmenot, reseptilääkkeet, kotivakuutuslasku, ja 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.

Eipä tarvitse paljon miettiä että kannattaako mennä töihin vai ei.

Vierailija
11/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tekisi hyvää omalle itsetunnolle makoilla vuodesta toiseen loisena. Ennemmin teen matalapalkkaista työtä. Jonkun nekin täytyy tehdä.

Just näin. Mutta kyllä se katkeroittaa, olen 28v ja kun lähes kaikki palkasta menee elämiseen. Tosi kurjaa.

Koeta ajatella se niinpäin, että olet etuoikeutettu ollessasi työkykyinen ja terve. Saatat päästä tuosta vielä parempiin hommiinkin jos haluat.

Vierailija
12/83 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin jää tuosta helposti useampi satku säästöön vaikka asun yksin.

Vierailija
13/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ei itsetunto kohoa yhtään enempää työstä, josta jää käteen vain jännetupintulehdukset. Tiedän useita jo eläkkeellä olevia, jotka on tehneet minimipalkalla pätkätöitä koko ikänsä. Eläke on vain muutamia kymppejä enemmän kuin takuueläke, jonka saa jokainen koko elämänsä työttömänä ollut. Siinä on korvaus siitä, että on työssä terveytensä pilannut. Eläkeikä pitäisi pisteyttää tehdyn työn mukaan. Jos tekee koko ikänsä fyysisesti kevyttä työtä, eläkeikä voi olla hyvin vaikka 80. Rakennustyötä tekevillä eläkeikä pitäisi olla 55-60. Pisteyttäminen tarvittaisiin siksi, jos on välillä tehnyt kevyttä ja raskasta työtä. Herrat haluaa palomiesten tulevan pelastamaan ihmisiä 8. kerroksesta rollattorin varassa, kun herrat itse jää purjehtimaan ja golfaamaan viisikymppisenä. Alan itse olla jo työurani loppupäässä, vajaakuntoisena. Työkkäri pistää tasaisesti tulemaan työtarjouksia, joihin aikailematta toki tartun. Korkea ikä ja kirjoitusvirheitä vilisevä työhakemus ei herätä työnantajissa mielenkiintoa, mutta voin kuitenkin rehellisesti työkkärille ilmoittaa, että työhakemus on lähetetty. Tällä hetkellä ainoa pelko on, jos vielä joudun johonkin töihin. Minä en ainakaan aio viedä avointa työpaikkaa kenenkään nuoremman/terveemmän/motivoituneemman nenän edestä.

Vierailija
15/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ei itsetunto kohoa yhtään enempää työstä, josta jää käteen vain jännetupintulehdukset. Tiedän useita jo eläkkeellä olevia, jotka on tehneet minimipalkalla pätkätöitä koko ikänsä. Eläke on vain muutamia kymppejä enemmän kuin takuueläke, jonka saa jokainen koko elämänsä työttömänä ollut. Siinä on korvaus siitä, että on työssä terveytensä pilannut. Eläkeikä pitäisi pisteyttää tehdyn työn mukaan. Jos tekee koko ikänsä fyysisesti kevyttä työtä, eläkeikä voi olla hyvin vaikka 80. Rakennustyötä tekevillä eläkeikä pitäisi olla 55-60. Pisteyttäminen tarvittaisiin siksi, jos on välillä tehnyt kevyttä ja raskasta työtä. Herrat haluaa palomiesten tulevan pelastamaan ihmisiä 8. kerroksesta rollattorin varassa, kun herrat itse jää purjehtimaan ja golfaamaan viisikymppisenä. Alan itse olla jo työurani loppupäässä, vajaakuntoisena. Työkkäri pistää tasaisesti tulemaan työtarjouksia, joihin aikailematta toki tartun. Korkea ikä ja kirjoitusvirheitä vilisevä työhakemus ei herätä työnantajissa mielenkiintoa, mutta voin kuitenkin rehellisesti työkkärille ilmoittaa, että työhakemus on lähetetty. Tällä hetkellä ainoa pelko on, jos vielä joudun johonkin töihin. Minä en ainakaan aio viedä avointa työpaikkaa kenenkään nuoremman/terveemmän/motivoituneemman nenän edestä.

Itse olen ansiosidonnaisella enkä edes aio kokopäivätöihin tai eihän niihin edes huolita iän vuoksi.

Teen keikkatyötä ja nyt sain osa-aikaisen vakituisen työsopimuksen. Aion sinnitellä näin.

Vierailija
16/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt Kelasta maksetaan 880e vuokra, sähkölasku, terveyskeskusmenot, reseptilääkkeet, kotivakuutuslasku, ja 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.

Ja tämä laskelma on joka keskustelussa todettu paikkansa pitämättömäksi käytännössä.

Vierailija
17/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkään en ymmärrä näitä palkoista veroprosenttia alas palkkojen veropros. on jo nyt melko alhainen.Mutta  kukaan ei välitä jos halutaan ostovoimaa nii onko esimerkiksi oikein että 800e// kelan päivärahoista viedään 20% veroja ja sähkölkasku 100e/kk +Siirtomaksuveroineen 120-140ekk nii ja ihmetellään miksi ihmisillä ei ole varaa kuluttaa ?Nämä oli vain pari esimerkkiä.

Varakkailtahan ei saa ottaa liikaa vaan heillehän tuo verojen lasku on aateltu eikä se mihinkään ostoihin mene vaan osakesalkkujen kavattamiseen. Näin se vaan on.

Vierailija
18/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä laskelma on joka keskustelussa todettu paikkansa pitämättömäksi käytännössä.

Jaa, melko kummallista kun tuon minä saan.

Voisitko esittää ne laskelmat?

Vierailija
19/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/83 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan