Jos varallisuutta ei pääse missään muodossa kartuttamaan, niin onko Suomen kaltaisessa maassa järkeä käydä matalasti palkatuissa töissä?
Tällainen tilanne on erittäin monilla 9-11e/h tienaavilla, varsinkin sinkuilla.
Tuosta summasta on mahdoton samaan aikaan maksaa kallista vuokraa sekä muita elinkuluja, ja yrittää säästää asuntoon.
Samanlaista kädestä suuhun elämistä kuin työttömänäkin.
Kaikki menee mikä tulee.
Itse 10 vuoden raatamisen jälkeen olen nyt havahtunut siihen, että miksi helvetissä minä tätä teen. Monilla pitkäaikaistyöttömillä tutuillani tuntuu menevän jopa paremmin kuin minulla.
Osalle Kela maksaa vuodesta toiseen uudet kämpät hyviltä paikoilta, vaikka ne ylittävätkin "vuokranormit".
Aikaa heillä on tehdä vaikka mitä, vaikka sitten heittää pimeää keikkaa välillä jos tarvitsee vaikka uuden puhelimen.
Kuinka moni täällä on tajunnut saman, ja hypännyt oravanpyörästä pois?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ymmärrä näitä palkoista veroprosenttia alas palkkojen veropros. on jo nyt melko alhainen.Mutta kukaan ei välitä jos halutaan ostovoimaa nii onko esimerkiksi oikein että 800e// kelan päivärahoista viedään 20% veroja ja sähkölkasku 100e/kk +Siirtomaksuveroineen 120-140ekk nii ja ihmetellään miksi ihmisillä ei ole varaa kuluttaa ?Nämä oli vain pari esimerkkiä.
Varakkailtahan ei saa ottaa liikaa vaan heillehän tuo verojen lasku on aateltu eikä se mihinkään ostoihin mene vaan osakesalkkujen kavattamiseen. Näin se vaan on.
Miksi KELA:n päivärahoista pitäisi olla varaa kuluttaa? Ne ovat muiden ansaitsemia rahoja ja niiden tarkoitus on vain pitää saaja hengissä siihen asti että pystyy elättämään itsensä. (sairaus- ja eläkerahat erikseen)
Tämä. En ymmärrä miksi työttömille ei vain anneta lounasseteleitä rahan sijasta.
No sinulla varmaan riittää paljon muutakin ihmeteltävää.
Pitäisikö niiden työttömien esimerkiksi pukeutuakin siihen lounasseteliin?
Kaltaisillesi suorastaan toivoo työttömyyttä, jotta ymmärtäisit ja saisit hieman nöyryyttä tuon ihmettelyn sijaan.
Meillä on ainakin kierrätyskeskusessa huone jossa kaikki ilmaista. Ihan siistejä käytettyjä henkkamaukan paitoja ja esmara housuja. Mihin sitä hienompia tarvitsee jos asioi lähinnä kotona, kaupassa ja kirjastossa. Itse olen löytänyt sieltä myös työvaatteeksi kelpaavia vaatteita. Aikaa kyllä on penkoa jos ei tartte töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ymmärrä näitä palkoista veroprosenttia alas palkkojen veropros. on jo nyt melko alhainen.Mutta kukaan ei välitä jos halutaan ostovoimaa nii onko esimerkiksi oikein että 800e// kelan päivärahoista viedään 20% veroja ja sähkölkasku 100e/kk +Siirtomaksuveroineen 120-140ekk nii ja ihmetellään miksi ihmisillä ei ole varaa kuluttaa ?Nämä oli vain pari esimerkkiä.
Varakkailtahan ei saa ottaa liikaa vaan heillehän tuo verojen lasku on aateltu eikä se mihinkään ostoihin mene vaan osakesalkkujen kavattamiseen. Näin se vaan on.
Miksi KELA:n päivärahoista pitäisi olla varaa kuluttaa? Ne ovat muiden ansaitsemia rahoja ja niiden tarkoitus on vain pitää saaja hengissä siihen asti että pystyy elättämään itsensä. (sairaus- ja eläkerahat erikseen)
Tämä. En ymmärrä miksi työttömille ei vain anneta lounasseteleitä rahan sijasta.
Yhdellä ruualla pitäisi pärjätä koko vuorokausi? Et taida ihmeemmin kokkailla, kun et hahmota kotona tehdyn ruuan hintaa ravintolaruuan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisillesi suorastaan toivoo työttömyyttä, jotta ymmärtäisit ja saisit hieman nöyryyttä tuon ihmettelyn sijaan.
Ehkä jonkin sortin UFF-lahjakortit tai vastaavat kerran x kuukaudessa? Asumisen voisi järjestää johonkin soluasuntoihin.
Ihanan kaunis mieli sinulla. Miten olisi, jos soluasuntojen sijaan työttömät tungettaisiin perheineen suoraan vaikka jonkin sortin leireille? Olisitko silloin onnellinen?
Ei ole matala palkka alalla. Helpommalla pääset kun
Et tee töitä ja saat tuet niin samoihin pääset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä 1500 kuussa on enemmän kuin 800 jonka saisin työttömänä. Eipä kummallakaan elä kauhean leveästi, mutta nyt voin ainakin asuttaa hieman kivempaa kämppää kuin täysin kelan tuilla eläessä sekä elämä ei ole aivan niin kauheaa elinkamppailua.
Ihan tilanteesta ja asuinpaikasta riippuu että kannattaako vai ei. Itse en työskentele täyttä viikkoa joten tämä kuvio sopii minulle melko hyvin nyt toistaiseksi. Tulevaisuudessa toki haluan parempiin töihin.
Mullakin jää tuosta helposti useampi satku säästöön vaikka asun yksin.
Eletään mieluiten tulot edellä eikä menot edellä.
Minä tein rakkaudella työtäni joka tuntui tärkeältä kun sai auttaa toisia ihmisiä. Palkka vaan oli pieni, 1100-1300e/kk. Yksinasuvana sinkkuna sillä tuli juuri toimeen, kun asui kämppisten kanssa.
Löysin miehen, muutettiin yhteen. Mies maksoi suurimman osan menoista. Saatiin 2 lasta. Jatkoin työtäni, koska koin sen tärkeäksi ja jonka osaan todella hyvin, kiitosta ja kunniaa on sadellut.
Kunnes tuli ero. Eksä kyllä edelleen tekee lapsille isot hankinnat ja auttaa välillä rahallisesti. Mutta mun oli pakko lopettaa työnteko. Välillä olen ollut työttömänä, sairaslomalla tai toimeentulotuella.
Nyt auttelen sitten ihmisiä palkatta ja teen vapaaehtoistyötä paljon eri järjestöissä. Satsaan aikaa lapsiin ja omaan hyvinvointiin. Kun olin vielä töissä eron jälkeen niin se oli ihan hullua, aikaa ei riittänyt muuhun kun lapset aamulla tarhaan ja itse töihin, illalla lapset tarhasta ja itse pois töistä, parimuutama hassu tunti lasten kanssa ennen nukkumaanmenoa ja koko ajan piti laskea euroja.
Haluasin töihin takaisin jos minunkin työtäni arvostettaisiin enemmän ja siitä maksettaisiin parempaa palkkaa.
Jo on taas volina. Työssä käyvänä otat vastuun itsestäsi etkä loisi. Se on jo arvo sinänsä. Toisekseen pienistäkin tuloista voi säästää ja kerryttää varallisuutta, itsellänikin on nettovarallisuus yli 100000 ihan ilman perintöjä tms, säästämällä ja sijoittamalla hankittu vaikka max 1500 euroa kuussa ikinä olleet tulot.
Se taas on sitten toinen juttu, että on sairauksia yms hankaloittamassa elämää ja taloudenhallintaa ja toisaalta töitäkään ei ihan tosta vaan saa, joten työttömyys itsessään ei loisimista ole.
Itselläni oli nuorena järkeä käydä matalapalkka töissä kun en viihtynyt kotona makaamassa sohvalla ja hirveä häpeäkin se olisi ollut. Pysyi arki rytmi ja elämisen hallinnan tunne. Jaksoi ja pysyi terveempänä. Oli siinä paljon hyviä puolia. 40v jälkeen tunsin että se työ meni niin raskaaksi etten jaksanut kotona tehdä yhtään mitään. Koitin opiskella uutta ammattia mutta ihan meni vielä raskaammaksi se työ senkin takia kun väkeä alettiin vähentämään ja sairauslomiin ei otettu sijaisia niin että sai kolmen ihmisen työ tehdä. Jatkuvasti kun meni maanantaina töihin niin taas oli monta jäänyt sairaslomalle ja perjantai oli myös kamalin päivä. Alku ja loppuviikosta oli kaikilla lapset sairaina tai itse. Viikonloput meni pelkästään siihen palautumiseen, lepäämiseen että jaksaa taas raataa. Ei siitä palkasta meille mitään iloa ollut kun olin aina väsynyt niin että päätimme että jään työttömäksi. Jos saisin kevyen osa-aika työn niin jaksaisin mutta tämän ikäisen ei ole helppoa enää saada mitään töitä eikä sellaisia ole ole tarjolla puoli kuntoiselle kun on alkanut sairauksiakin tulemaan. Lähes kaikilla paikat hajoaa raskaassa työssä jos liian pitkälle alkaa raatamaan eikä hyppää ajoissa pois. Minulla alkoi jo nelikymppisenä. Eläke tulee olemaan niin pieni ettei sillä mitään työstä johtuvia sairauksiakaan ole varaa hoidatuttaa. Saa sen verran että just asumiskuluihin ja ihan vain perustarpeisiin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä ruualla pitäisi pärjätä koko vuorokausi? Et taida ihmeemmin kokkailla, kun et hahmota kotona tehdyn ruuan hintaa ravintolaruuan hintaan.
Mikropizzat ja vastaavat lähtee 2-3 €/kpl. Kyse on kuitenkin muiden rahasta, jota työttömät käyttävät.
En ole viitsinyt työttömäksi alkaa, vaikka houkuttaakin se vapaus. Inhoan herätä aamuisin töihin ja tuhlata aikaa kaikkeen turhaan, mitä se sisällään pitää. Mutta olen jo 15 vuotta tehnyt vain pakolliset. Heittänyt silloin tällöin briljantteja ideoita, että pitävät äkykkäänä. Muuten slurbaillut minkä olen kerinnyt. Eikä kukaan huomaa, tai jos huomaa, ei kerro.
Useammat yt:t ollut, mutta ei ole potkittu pois. Välillä valitan kiirettä. Välillä mulla on flunssa. Mutta tietysti mä työni hoidan niin, että rimaa hipoo. Ei voi kukaan valittaa. Ja ihan kivaa tämä on. Teen just sen mistä maksetaan. Sitä saa mitä tilaa.
Koulussa ja yliopistossa olin samanlainen. Hyviä numeroita sain, mutta minkäänlaista kunnianhimoa en omista.
Ei ole ongelma. Brasilian kullankaivajat Italiassa saavat suomalaisen arkkitehdin maksamaan niistä. Nämä naiset metsästävät vanhempia naimisissa olevia suomalaisia miehiä eivätkä pysähdy mihinkään - jopa tuhoavat perheitä.
Mikset voi kartuttaa varallisuutta jos käyt töissä? 20€/kk indeksirahastoon niin 20 vuoden kuluttua siellä on rahaa noin 10000€. Jos kuukausi summa isompi niin saat nopeammin ja enemmän vaurautta 👍
Olen muuten samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta pitkäaikaistyöttömät ovat usein se väliinputoaja. Ansiosidonnaisella porskutetaan, ja ne sossun asiakkaat jotka eivät ole työkkärin kirjoilla saavat olla suht. rauhassa miltään patistelutoimenpiteiltä ja täysin rahattomat ja rahansa pelanneet saattavat saada sossusta pesukoneita ym., kun taas esim. kaksi vuotta työttömänä ollut jolla on vaikka pieni asunto syrjäseudulla on väliinputoaja. Myös vuokra-asuntoja rakennetaan parhaille paikoille, mitä järkeä ostaa oma.
Mutta eipä tosiaan suurimpien tukien ja pienimpien palkkojen ero ole aina tarpeeksi suuri jotta se motivoisi työntekoon ja säästämiseen. Lisäksi työ saattaa olla raskasta ja vuorotyötä jolloin muutama satanen ei tätä kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se totuus on, matalapalkkaduunissa käydään vain perheen iloksi.
Neljäntonnin kuukausipalkkakin nettonollautuu johonkin 2-3000 alueelle ja varmaan rojahtaa käytännössä sossutukien tasolle ilmastosopimuksen myötä.
Verotuskin totta, mutta ilmastoasiat on halpahintaista vetää tähän. On vaan toimittava niin ettei niistä tule kohtuutonta rasitetta taviksille. Puuttuisin ennemmin tuohon verotuksen kiristymiseen kohtuuttomasti tasolla jolla palkka ei edes ole vielä kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvin vaikea vaurastua, jos ei ole sattunut syntymään valmiiksi vauraaseen perheeseen ja on saamassa tai saanut ison perinnön. Duunariperheeseen syntynyt, sinkkuna elävä ei rikastu, vaikka kouluttautuisi ja tienaisi melko hyvin, siitä pitävät huolen verotus ja korkea hintataso. Itse olen juuri sellainen: köyhän duunariperheen kouluttautunut jälkeläinen ja yliopistouralla. Mutta olen silti vaurastunut jossain määrin - tekemällä kovasti työtä mutta myös salaamalla tulojani, väärentämällä ja kavaltamallakin - en toki valtavan suuria summia, mutta riittävästi kuitenkin.
Jotenkin ällöttää tämä duunaritaustalla keuliminen, kun kaikki tietävät että moni duunariala on varsin hyväpalkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonkin sortin UFF-lahjakortit tai vastaavat kerran x kuukaudessa? Asumisen voisi järjestää johonkin soluasuntoihin.
Ihanan kaunis mieli sinulla. Miten olisi, jos soluasuntojen sijaan työttömät tungettaisiin perheineen suoraan vaikka jonkin sortin leireille? Olisitko silloin onnellinen?
Vertaatko vaatelahjakortteja perheen tunkemiseen soluasuntoon? Ostan itse melkein kaikki vaatteeni kirppareilta vaikka rahaa olisi muuhunkin. Miksi se ei sovi sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Jo on taas volina. Työssä käyvänä otat vastuun itsestäsi etkä loisi. Se on jo arvo sinänsä. Toisekseen pienistäkin tuloista voi säästää ja kerryttää varallisuutta, itsellänikin on nettovarallisuus yli 100000 ihan ilman perintöjä tms, säästämällä ja sijoittamalla hankittu vaikka max 1500 euroa kuussa ikinä olleet tulot.
Se taas on sitten toinen juttu, että on sairauksia yms hankaloittamassa elämää ja taloudenhallintaa ja toisaalta töitäkään ei ihan tosta vaan saa, joten työttömyys itsessään ei loisimista ole.
Kustankukset lapseni päivähoidosta on kumoaa tuon etten "loisi". Yhteikunta maksaa tuon ja lisäksi antaa noin 550€ joka kuukausi asumiseen. Saattaa koko potti ylittää minun bruttopalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se totuus on, matalapalkkaduunissa käydään vain perheen iloksi.
Neljäntonnin kuukausipalkkakin nettonollautuu johonkin 2-3000 alueelle ja varmaan rojahtaa käytännössä sossutukien tasolle ilmastosopimuksen myötä.
Verotuskin totta, mutta ilmastoasiat on halpahintaista vetää tähän. On vaan toimittava niin ettei niistä tule kohtuutonta rasitetta taviksille. Puuttuisin ennemmin tuohon verotuksen kiristymiseen kohtuuttomasti tasolla jolla palkka ei edes ole vielä kovin suuri.
Tuo uusi ilmastosopimus pitää sisällään aivan mielenvikaista rahankäyttöä ja verotusta. Kannattaa lukaista se jos jaksaa. Sanna Marin ehdotteli myös veronkorotuksia yli 4000/kk palkalle, josta nyt jo haihtuu yli tonni
Yhä suurempi osa työelämään saapuvista nuorista haaveilee tuilla elämisestä ja se on kirkkaasti rasittavaa työntekoa mukavampi vaihtoehto. Voi pelata, katsoa elokuvia, juhlia ja pössytellä kellonajoista välittämättä ja laskut maksaa joku muu.
Olisiko se nyt niin paha jos työttömät myisivät lounareitaan? Jos vaikka työttömät myisivät kympin lounareita viitosella, se olisi viitosen säästö ruokakuluissa.