Jos varallisuutta ei pääse missään muodossa kartuttamaan, niin onko Suomen kaltaisessa maassa järkeä käydä matalasti palkatuissa töissä?
Tällainen tilanne on erittäin monilla 9-11e/h tienaavilla, varsinkin sinkuilla.
Tuosta summasta on mahdoton samaan aikaan maksaa kallista vuokraa sekä muita elinkuluja, ja yrittää säästää asuntoon.
Samanlaista kädestä suuhun elämistä kuin työttömänäkin.
Kaikki menee mikä tulee.
Itse 10 vuoden raatamisen jälkeen olen nyt havahtunut siihen, että miksi helvetissä minä tätä teen. Monilla pitkäaikaistyöttömillä tutuillani tuntuu menevän jopa paremmin kuin minulla.
Osalle Kela maksaa vuodesta toiseen uudet kämpät hyviltä paikoilta, vaikka ne ylittävätkin "vuokranormit".
Aikaa heillä on tehdä vaikka mitä, vaikka sitten heittää pimeää keikkaa välillä jos tarvitsee vaikka uuden puhelimen.
Kuinka moni täällä on tajunnut saman, ja hypännyt oravanpyörästä pois?
Kommentit (83)
Suomessa on hyvin vaikea vaurastua, jos ei ole sattunut syntymään valmiiksi vauraaseen perheeseen ja on saamassa tai saanut ison perinnön. Duunariperheeseen syntynyt, sinkkuna elävä ei rikastu, vaikka kouluttautuisi ja tienaisi melko hyvin, siitä pitävät huolen verotus ja korkea hintataso. Itse olen juuri sellainen: köyhän duunariperheen kouluttautunut jälkeläinen ja yliopistouralla. Mutta olen silti vaurastunut jossain määrin - tekemällä kovasti työtä mutta myös salaamalla tulojani, väärentämällä ja kavaltamallakin - en toki valtavan suuria summia, mutta riittävästi kuitenkin.
Ei todellakaan kannata käydä töissä, josta ei jää mitään käteen.
Keskimääräinen työvoimakustannus on 34€/h ja palkka 16€/h tunnilta.
Välistävedon pitää vähentyä ja pahimpia välistävetäjiä on eläkeläiset.
Jos kuvittelet, että voit pitkäaikaistyöttömänä ainoastaan maata kotona, tulet pettymään. Aika nopeasti tulee (ehkä asuinkunnasta riippuen) passitus kuntouttavaan työtoimintaan "elämänhallinnan parantamiseksi". Nämä tuttavasi ovat ilmeisesti joko hiljaa siitä asiasta tai sitten niin huonossa kunnossa, että heihin ei ole enää järkevää käyttää työvoimapalveluiden resursseja ja kuuluisivat oikeasti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta tulee aina uusi aloitus, kun samat jankkaukset puolesta ja vastaan on käyty. Jos ap käyttäisi tämänkin ajan opiskeluun, olisi hänellä jo paremmin palkattu ammatti.
Vaikka kaikki opiskelisi paremmin palkatut ammatit niin silti jonkun on tehtävä ne huonommin palkatut työt.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta tulee aina uusi aloitus, kun samat jankkaukset puolesta ja vastaan on käyty. Jos ap käyttäisi tämänkin ajan opiskeluun, olisi hänellä jo paremmin palkattu ammatti.
Ei toimi enää. Nyt jos alkaisi opiskelemaan ammattia, palkka olisi tällä menolla todennäköisesti jo tukien tasolla siinä vaiheessa kun valmistuu. Ehkä muutama satanen päälle
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sossupummeille rakentaa muuta kuin soluasuntoja jatkossa, koska pitäisi ilmastokin huomioida ja hoitaa sairaat eläkeläiset...
Ilmeesi, kun lääkärit ja sun muut rohmuavat kaikki soluasunnot parin vuoden sisällä asumisen hinnannousun ja palkanmitätöinnin seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelet, että voit pitkäaikaistyöttömänä ainoastaan maata kotona, tulet pettymään. Aika nopeasti tulee (ehkä asuinkunnasta riippuen) passitus kuntouttavaan työtoimintaan "elämänhallinnan parantamiseksi". Nämä tuttavasi ovat ilmeisesti joko hiljaa siitä asiasta tai sitten niin huonossa kunnossa, että heihin ei ole enää järkevää käyttää työvoimapalveluiden resursseja ja kuuluisivat oikeasti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei se ihan noinkaan mene, jos on vain riittävän röyhkeä, kuten itse olen.
Haen välittömästi saikkua, mikäli minua yritetään aktivoida mitenkään. Ja kerron asiasta jopa etukäteen TE-virkaiijoille. Nyt ei ole enää vuosiin kiristetty millään, kun ovat huomanneet, ettei saikku-uhkailuni ole tyhjää puhetta.
Meikäläistä ei aktivoida enää ikinä.
T: Tieten työtön
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 10 vuotta työttömänä ja olen parhaassa työiässä, eli siinä kolmenkympin puolenvälin paikkeilla. Tänä aikana ei ole tullut passituksia mihinkään. Yhdessä pakollisessa työllisyyspalvelussa kävin. Se sisälsi kolme puolen tunnin tapaamista ja kaksi web-kokoontumista. Lisäksi olen käynyt kerran ammatinvalintapsykologilla ja kaksi kertaa kaupungin työllisyyspalveluissa. Kerran vuodessa soittavat TE-toimistosta ja muut asiat hoituu laittamalla netissä raksi ruutuun.
Tässä siis esimerkki työttömän elämästä eräässä suuressa suomalaiskaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä 1500 kuussa on enemmän kuin 800 jonka saisin työttömänä. Eipä kummallakaan elä kauhean leveästi, mutta nyt voin ainakin asuttaa hieman kivempaa kämppää kuin täysin kelan tuilla eläessä sekä elämä ei ole aivan niin kauheaa elinkamppailua.
Ihan tilanteesta ja asuinpaikasta riippuu että kannattaako vai ei. Itse en työskentele täyttä viikkoa joten tämä kuvio sopii minulle melko hyvin nyt toistaiseksi. Tulevaisuudessa toki haluan parempiin töihin.
Mulla edellisen kokoaikaisen työn palkka oli 1200e/kk bruttona.
Nyt Kelasta maksetaan 880e vuokra, sähkölasku, terveyskeskusmenot, reseptilääkkeet, kotivakuutuslasku, ja 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.
Eipä tarvitse paljon miettiä että kannattaako mennä töihin vai ei.
Missä työssä muka on noin huono palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä 1500 kuussa on enemmän kuin 800 jonka saisin työttömänä. Eipä kummallakaan elä kauhean leveästi, mutta nyt voin ainakin asuttaa hieman kivempaa kämppää kuin täysin kelan tuilla eläessä sekä elämä ei ole aivan niin kauheaa elinkamppailua.
Ihan tilanteesta ja asuinpaikasta riippuu että kannattaako vai ei. Itse en työskentele täyttä viikkoa joten tämä kuvio sopii minulle melko hyvin nyt toistaiseksi. Tulevaisuudessa toki haluan parempiin töihin.
Nyt Kelasta maksetaan 880e vuokra, sähkölasku, terveyskeskusmenot, reseptilääkkeet, kotivakuutuslasku, ja 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.
Vahtimestari kaupungin päihdetukikeskuksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiva herätä töihin ja katsoa päivät pitkät ihmisiä, jotka saavat enemmän rahaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kiva herätä töihin ja katsoa päivät pitkät ihmisiä, jotka saavat enemmän rahaa tekemättä mitään.
No, enää en käy töissä. Tuokin oli määräaikainen pesti.
Vierailija kirjoitti:
miksi loisit muiden rahoilla?
Miksi äänestät loisimista mahdollistavaa politiikkaa?
Suoraan kysymykseen suora vastaus: ei ole mitään järkeä pyörittää tätä yhteiskuntaa veroillaan kun saman saa kotiinkin. Itse olen kotona ja nautin työmarkkinatuesta. Lisänä on sijoitusten hallinnointi ja niiden tulot. Jos on kädestä suuhun eläjä niin puolen vuoden duunit palauttaa taas ansiosidonnaisen voimaan. Ammattiliittoon ei kannata kuulua, ne eivät ole tehneet koskaan mitään työttömien hyväksi, pelkkä työttömyyskassan jäsenyys riittää työttömyyskorvauksiin.
Tietenkin on. Valtaosa ihmisistä haluaa elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä yhteiskunnallinen kysymys johon poliitikot eivät uskalla vastata. Mutta huomauttaisin ettö tuollaisella alle 2000e/kk saa asumistukea että koko vuokraa ei tarvitse maksaa itse.
Säästäminen on fiksua, mutta kirvelevä totuus on että tuolla apn mainitsemalla tulotasolla tuskin saa pankkilainaa vaikka saisikin säästettyä käsirahan.
Paras tapa ok yrittää parantaa tulotasoa. Tiedän että se ei ole helppoa, mutta se on ainoa pitkäjänteinen keino. Pienituloinen elää kädestä suuhun ja sitä ei mikään muuta.
käsirahaa ei tarvitse säästää. Olen ostanut useita asuntoja enkä ole maksanut pennin jeniä käsirahaa.
Kysehän on lähinnä riskistä, että kauanko tuollainen onnistuu. Sitten, kun tulee loppu nykyiselle tukisysteemille (eli rahat loppuu Suomen valtiolta, eikä lainaakaan enää saa), voi olla kylmä ja nälkäinen talvi edessä. Jokainen käsittelee tuota riskiä omalla tavallaan.
Muuten on ihan selvä, että matalapalkka-alalla työskentelevällä voi olla suuremmat reaalitulot elämällä puhtaasti tukien varassa. Jos on naimisissa ja pientä kriminaalin vikaa, kannattaa erota näennäisesti, ja molemmat saa sossulta kämpän, joista silloin toisen voi laittaa pimeästi vuokralle (asutte virallisesti siis eri osoitteissa). Tämä on myös nykyaikana normaali käytäntö, kun tuota ei valvota, kuka kämpässä oikeasti asuu. Jos osaa pelata systeemiä, puhua itselleen harkinnanvaraisia tukia, ja on vielä lapsiakin, noin 2750e/kk on saavutettavissa tukieuroilla (30840e/vuosi netto) täysin laillisesti, ja tuohon vielä sossulta kämppä päälle. Tämä hätkähdyttävä summa selvisi korkeimman oikeuden päätöksestä (KKO:2009:14), jossa oli poikkeuksellisesti henkilön sosiaalituet kirjattu euromääräisinä osaksi päätöstä. Tuohon sitten se pimeästi vuokratun kämpän tulo päälle puhtaana käteen (ei liity mitenkään KKO päätökseen, ne summat on siis ihan laillisia tukia).
Täällä näkee paljon luovuttamista ja katkeroitumista yhteiskuntaa kohtaan. Fakta kuitenkin on, että luovuttamalla voi pilata vain ja ainoastaan oman elämän, mutta yhteiskuntaa ei kiinnosta jos joku kantaa kaunaa tai katkeroituu. Poliitikot jatkavat toimintaa, Kelan työntekijät jatkavat toimintaa... miksi ketään yksittäistä ihmistä kiinnostaisi, jos joku toinen on päättänyt luovuttaa oman elämänsä suhteen? Jos tuntuu, että mieluummin elät työttömänä niin se on ihan ok, mutta älä tee sitä yhteiskunnalle kostamisen takia.
Ei rikastumiseen isoja rahoja tarvita. Jos laittaa 500€ osakkkeisiin kuussa niin hyvät rahat on eläkeikään mennessä.