Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et pidä kotiasi siistinä ja puhtaana?

Vierailija
09.11.2014 |

Kertokaapa, mikä saa teidät jättämään kodin sotkuiseksi? Meillä on aina niin siistiä ja vaikka olisi kiireinen viikko, ehdin siivoilla vaikka vain pyyhkimällä pöydät ja imuroimalla nopeasti kissankarvat pois. Siihen menee noin 15 minuuttia. Kuka siivoaa tunnin? Tai varmaan sellainen joka siivoaa vain kerran kuukaudessa. Meillä vaihdetaan lakanatkin n.2 viikon välein.

Joillakin on niin sotkuinen kämppä, altaassa wc:ssä hiuksia ja meikkijälkiä, yök. Asunto näyttää paljon kauniimmalta siistinä. Olen sisustaja ja esteetikko, mutta ei kai se ole kenelläkään ainoa syy pitää koti puhtoisena. Meille voi tulla kylään koska vain, koskaan ei ole sekaista.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:32"]Ihmettelen samaa, miksi joku haluaa asua sotkuisessa kodissa. Siivoan ehkä kerran viikossa huolellisesti mutta joka päivä huolehdin tiskeistä, pyykeistä ja siitä että tasot on puhtaat. Petivehkeet vaihdan noin kaksi kertaa viikossa (koska meillä harrastetaan päivittäin seksiä). [/quote] Harva kai HALUAA elää sotkuisessa kodissa. Joskus vaan ei rahkeet enää riitä siivoamiseen, jos elämä on muuten selviytymistaistelua.

[/quote] Juuri näin minullakin. Rakastan siistiä kotia ja viihdyn hyvin lähinnä vain siistissä. Mutta realiteetti on se, että asuntoni on pieni, ahdas ja täynnä tavaraa -- omia ja lapsen. Köyhänä olen yrittänyt optimoida tilankäytön, mutta silti on hirveästi tavaraa, joka on aina esillä. Ja heti kun yksi astia jää johonkin ja lapsi hetken leikkinyt lattialla, on taas koti kuin hävityksen kauhistus. Yritän sietää kaaosta, olla hyvällä päällä siitä huolimatta ja elää ajatuksesta, että ehkä meillä joskus on isompi tai ainakin loogisempi koti, jota on mahdollista pitää siistinä ilman _jatkuvaa_ siistimistä.

Vierailija
22/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jokin hygienianeuroosi tai bakteerikammo, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:56"]

Tuskin se on tautiriski, 20 vuotta asuin sinkkuna enkä ikinä saanut mitään tautia vaikka en siivonnut kuin hyvin harvakseltaan. 

[/quote]

Sä et taida ymmärtää mitä tautiriskillä tarkoitetaan, ei se meinaa sitä saatko flunssan, vai et.
[/quote]

No en oo minäkään sairastunut, päinvastoin.

Vierailija
24/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan päivittäin sen 10-15 min, mutta sitä vaan ei huomaa. Siinä ajassa teen pikaisen järjestelykierroksen, mutta imuroiminen vie huomattavasti enemmän aikaa. En nauti sotkusta, mutta elämän tosiasiat ovat vaan nämä; 5 lasta, kissa, koira, 300 neliötä ok- talossa, täysi työaika, opinnot jamien paljon pois kotoa. En priorisoi päivittäistä siivousta kovin korkealle.

Vierailija
25/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja sitten ne yhden lapsen perheet, jossa ei lemmikkieläimiä, kerrostaloasunnossaan, ja lyhyempää päivää tekevät ihmettelevät, kun muissa lapsiperheissä on paskaista... Ja työmatkaankin näillä menee sellainen 10 min...

Aina se ei todellakaan ole asenteesta kiinni. Kyse on vain eri elämäntilanteista, eri mahdollisuuksista. Toisilla ajan arjessa vie pitkä työmatka suuntaansa, ei siinä vain ole aikaa arkisin alkaa puunata sitä kämppää. Toisilla myös mies sellainen, joka ei juuri osallistu esim. lastenhoitoon/siivoukseen, vaan tekee esim. pitkää päivää työssä, niin kaikki arkityöt kaatuu äidin niskaan>ei vain ole aikaa tehdä kaikkea mitä muilla äideillä...

Lapset voivat myös sairastaa paljon, mikä sekin on tosi kuluttavaa ja raskasta yövalvomisineen.On ihan eritavalla puhtia, kun on nukkunut yönsä hyvin, tai esim. univajetta paljonkin muutaman vuoden sisään...

Inhoan näitä syyllistämisketjuja! Naiset ovat niin susia toisiaan kohtaan! Kukin eläköön tavallaan, se ei ole toiselta pois, toisen sotkut.

Vierailija
26/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua,miten ap:lla on aikaa siivota, kun pitää tehdä näitä alotuksia jatkuvalla syötöllä

Vierailija
27/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:16"]

se ei ole toiselta pois, toisen sotkut.

[/quote]

On se, mutta harmi ettet ymmärrä miksi.

Vierailija
28/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan liikaa tavaraa, en jaksa siivota usein koska tavaramäärä ahdistaa. Plus että kukaan muu ei täällä siivoa kuin minä, tavarat jää hyvin usein niille sijoilleen, sukat likaisena sängyn viereen, ulkovaatteet ryttyyn eteiseen, suodatinpussit täytetnä kahvinkeittimeen ja leivänmurut leikkuulaudalle.

Tänään olen siivonnut kahdeksan tuntia. Kyllä! K A H D E K S A N. Nyt alkaa näyttämään ihmisasumukselta tämä kamppä. Vanhemmat, 2 lasta ja 3 koiraa, normi omakotitalo.

Olen pessyt 4 koneellista pyykkiä, kantanut tavaroita oikeille paikoilleen, siivonnut vessan, pyyhkinyt pölyt, pyyhinyt lattiat, järjestänyt 5 vuotiaan huoneessa jokaisen lelun omiin paikkoihinsa. Yksinomaan tuossa huoneessa meni tunti.

Vierailija
29/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa. Lapsuudenkotini siivoustyyli oli kerran viikossa perusteellinen siivous, ja muun aikaa vaan välttämättömimmät, kuten pyykinpesu ja astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö. Sekin usein nimenomaan niin, että tiskipöytä oli jo täynnä astioita, kun konetta alettiin tyhjentämään, jolloin seuraavakin kone tuli jo täyteen, ja kierre alkaa alusta. Enimmäkseen meillä oli sotkuista, vaikkakaan ei välttämättä likaista. Mutta jos vessan pesuväli on viikko lapsiperheessä...

Olen pyristellyt tuollaisesta tavasta ulos jo moniaita vuosia enemmän tuohon AP:n kuvailemaan ylläpitosiivoukseen. Joka päivä jotakin. Haasteita on. Pienet neliöt, ei varastotilaa, 3 lasta, joista yksi erityislapsi (sotkee, eikä osaa siivota vahtimatta ja opastamatta = vie enemmän aikaa kuin itse siivoamalla), toinen alle 3 (opettelee siivoamista, mutta ei vielä täysin luotettava) ja vauva. Kaksi pitkäkarvaista koiraa. Meillä pitäisi imuroida joka ikinen päivä, että olisi perussiistiä, eikä aina vaan jaksa.

Juu, minä priorisoin myös. Jos illalla lasten nukkumaan mentyä väsyttää liikaa, lepään, enkä kerää leluja tai laita tiskejä. Lähden ennemmin ulos muksujen kanssa kuin siivoan. Mutta tiedostan, että kunhan vain saisin kaiken menemään rutiinilla ja nappiin, pystyn lopulta tekemään tästäkin kodista ikisiistin järkevällä vaivalla. Tavoitteeni on, että voisi anopin ottaa vastaan milloin vain. ;)

Nyt olen jo pitkään vähentänyt tavaran määrää, hankkinut ja järjestellyt kaappitilaa ja kehittänyt rutiineja, joilla ylläpidetään jatkuvaa siisteyttä. Matkalla, ja joskus vielä perillä. Ja juu, vauvavuonna siivoan vähän heikommin kuin vaikka kahden lapsen kanssa. Mutta ei se nyt varsinaisesti ole syy, en vain ole vielä tottunut uusiin olosuhteisiin kunnolla.

Vierailija
30/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:25"]

Meillä on ihan liikaa tavaraa, en jaksa siivota usein koska tavaramäärä ahdistaa. Plus että kukaan muu ei täällä siivoa kuin minä, tavarat jää hyvin usein niille sijoilleen, sukat likaisena sängyn viereen, ulkovaatteet ryttyyn eteiseen, suodatinpussit täytetnä kahvinkeittimeen ja leivänmurut leikkuulaudalle.

Tänään olen siivonnut kahdeksan tuntia. Kyllä! K A H D E K S A N. Nyt alkaa näyttämään ihmisasumukselta tämä kamppä. Vanhemmat, 2 lasta ja 3 koiraa, normi omakotitalo.

Olen pessyt 4 koneellista pyykkiä, kantanut tavaroita oikeille paikoilleen, siivonnut vessan, pyyhkinyt pölyt, pyyhinyt lattiat, järjestänyt 5 vuotiaan huoneessa jokaisen lelun omiin paikkoihinsa. Yksinomaan tuossa huoneessa meni tunti.

[/quote]

Kai tuon ikäinen osaa itsekin?

Laitetteko muuten te äidit, joille siivoaminen on raskasta, myös lapset siivoamaan? 

Vierailija
31/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein sekaista ja sotkuista, vain siitä syystä että teen paljon mieluummin muita asioita kuin siivoan. Siivoaminen on minusta suorastaan ajan (elämän) hukkaan heittämistä ;) Lapsuudenkodissani oli aina kaikki paikat järjestyksessä ja äitini erittäin tarkka näissä asioista ja oli ihanan vapauttavaa silloin aikoinaan muuttaa omaan kotiin ja päättää itse siivoanko vai enkö. Silloin kun on vieraita tulossa siivoan kyllä todella tarkasti, sillä mielestäni on epäkohteliasta kutsua ihmisiä sotkuiseen kotiin. 

Vierailija
32/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:34"]

En ole vielä keksinyt yhtään syytä miksi pitäisi olla siistiä. En halua ketään kylään muutenkaan, joten ainoa joka sotkun näkee olen minä itse, ja miniäua se ei häiritse. Oikeastaan päinvastoin, on kotoisampi olo kun ihan siistissä . Mulla ei oo aikakaan ongelma kun en käy töissä, olisi aikaa puunata vaikka 10h joka päivä. Keksin sille ajalle vaan paljon mukavampaa ja omasta mielestäni tärkeämpää tekemistä. Jos sua järkyttää jotkut hiukset ja meikkitahrat lavuaarissa niin pyörtyisit mun kotona jo eteisessä. Niin kauan kun tässä olen asunut (vuosia) en ole mitään ovia tai kaappeja siivoillut tahroista, vessa tulee siivottua hyvin pikaisesti ehkä kerran puolessa vuodessa, keittiön taso ehkä kerran kuussa jotenkuten laapattua. Imuria en omista enkä moppia , rikkaharjalla olen joskus ottanut lehtiä ym lattioilta. Petivaatteet vaihtuu silloin jos ostan uudet kivat ja innostun vaihtelusta. Viimeksi vaihdettu alkuvuodesta. Mikä tässä on ongelma? Ketä tämä voi häiritä kun mua ei häiritse eikä täällä asunnossa muita käy? Mun mielestä on ihan ok jos sinä siivoat vartin joka päivä. Myös se on ihan ok että joku toinen siivoaa 3h joka päivä. Silloin joko tykkää siivoamisesta tai priorisoi siisteyden vapaa-aikaansa tärkeämmäksi. Mulle siisteys ei ole tärkeä enkä tykkää siivota. Tärkeämpää ja kivempaa on vaikka katsella leffoja, lukea, lakata kynsiä, maalata tauluja, kuunnella musiikkia, puhua pitkiä puheluita ystävän kanssa, tehdä hyvää ruokaa, haaveilla, plärätä nettiä, kutoa sukkia, käydä pitkillä kävelyillä jne.

[/quote]

yök

olet varmaan yksi niistä joka peseytyy vain pari kertaa viikossa

Vierailija
33/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Kai tuon ikäinen osaa itsekin?

Laitetteko muuten te äidit, joille siivoaminen on raskasta, myös lapset siivoamaan? 

[/quote]

Osaa se ja osaa sotkeakin, oikein urakalla. Minulla on kerran kuussa inspiraatio jossa lajittelen JOKA IKISEN legon, barbin vaatteen, hiuspompulan ja korun oikeisiin laatikoihin. Kun lapsi siivoaa (tai lapsen isä), siivoaminen on sitä että lelut huiskitaan mihin sattuu laatikoihin ja ok, lattia on tyhjä mutta jokainen tavara on väärässä paikassa. Joskus siis inspiroidun ja laitan KAIKKI OMILLE PAIKOILLEEN. Ja voin kertoa, 5 vuotias kimalletta ja askartelua rakastava lapsi omistaa jos jonkinnäköistä liimatuubia, kartonginpalaa ja elintärkeää nippeliä :D.

Vierailija
34/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:34"]En ole vielä keksinyt yhtään syytä miksi pitäisi olla siistiä. En halua ketään kylään muutenkaan, joten ainoa joka sotkun näkee olen minä itse, ja miniäua se ei häiritse. Oikeastaan päinvastoin, on kotoisampi olo kun ihan siistissä . Mulla ei oo aikakaan ongelma kun en käy töissä, olisi aikaa puunata vaikka 10h joka päivä. Keksin sille ajalle vaan paljon mukavampaa ja omasta mielestäni tärkeämpää tekemistä. Jos sua järkyttää jotkut hiukset ja meikkitahrat lavuaarissa niin pyörtyisit mun kotona jo eteisessä. Niin kauan kun tässä olen asunut (vuosia) en ole mitään ovia tai kaappeja siivoillut tahroista, vessa tulee siivottua hyvin pikaisesti ehkä kerran puolessa vuodessa, keittiön taso ehkä kerran kuussa jotenkuten laapattua. Imuria en omista enkä moppia , rikkaharjalla olen joskus ottanut lehtiä ym lattioilta. Petivaatteet vaihtuu silloin jos ostan uudet kivat ja innostun vaihtelusta. Viimeksi vaihdettu alkuvuodesta. Mikä tässä on ongelma? Ketä tämä voi häiritä kun mua ei häiritse eikä täällä asunnossa muita käy? Mun mielestä on ihan ok jos sinä siivoat vartin joka päivä. Myös se on ihan ok että joku toinen siivoaa 3h joka päivä. Silloin joko tykkää siivoamisesta tai priorisoi siisteyden vapaa-aikaansa tärkeämmäksi. Mulle siisteys ei ole tärkeä enkä tykkää siivota. Tärkeämpää ja kivempaa on vaikka katsella leffoja, lukea, lakata kynsiä, maalata tauluja, kuunnella musiikkia, puhua pitkiä puheluita ystävän kanssa, tehdä hyvää ruokaa, haaveilla, plärätä nettiä, kutoa sukkia, käydä pitkillä kävelyillä jne.
[/quote]

Hyi h.e.l.v.e.t.t.i. että on likainen ihminen. Hyi fan! Ylpeiletkin vielä...
[/quote]

Ei toi nyt vielä niin paha oo..

[/quote]

Juu ei... yök.

Vierailija
35/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:56"] Tuskin se on tautiriski, 20 vuotta asuin sinkkuna enkä ikinä saanut mitään tautia vaikka en siivonnut kuin hyvin harvakseltaan.  [/quote] Sä et taida ymmärtää mitä tautiriskillä tarkoitetaan, ei se meinaa sitä saatko flunssan, vai et. [/quote] No en oo minäkään sairastunut, päinvastoin.

[/quote]

Ei se tarkoita sitä onko teillä flunssia, tai syöpää.

Likainen koti on epidemiariski sen takia, koska se luo otolliset olosuhteet viruksille, baktereeille ja tuhoeläimille (jotka levittävät tauteja). Jos joku tauti lähtee leviämään se pystyy pesimään tuollaisissa paikoissa.

Sen takia hygienia ja siivous on tärkeää, sitä voi olla vaikeaa ymmärtää, koska nykyään on niin vähän sairauksia, mutta mitä likaisemmiksi ihmiset muuttuu, sitä suurempi riski epidemialle alkaa olla.

Ja se on yhteinen asia, jos elää yhteiskunnassa, jossa on muita, että pidetään kodit ja hygienia kunnossa. Me ollaan kaikki osallisia siihen, että tietyy hygieniataso säilyy ja sillä tavalla ehkäistään epidemioita, jotka lähtee leviämään alhaisilla hygieniatasoilla.

Tällä hetkellä nuo, jotka ei peseydy yms. ei pese käsiä vessan jälkeen hyötyy niistä, jotka huolehtivat hygienasta, ne käsien pesijät yms. estävät mahdollisia tautikantoja, mutta jos enemmän ja enemmän ihmisiä jättää käsienpesun asiat muuttuvat. Noin niin kuin esimerkkinä.

Vierailija
36/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pieni asunto ap:lla oikein on?! Minä pidän siististä kodista, kauniista asioista ja rakastan sisustamista. En ymmärrä, kuinka selviät 15minuutissa! Meillä siivotaan joka ikinen päivä, monta kertaa, ja siihen menee päivästä monta tuntia. Tavaroiden kerääminen kahden pienen taaperon jäljiltä, koirankarvat, tiskit, pyykkirumba, peilien ja ikkunoiden (melko) tahrattomana pitäminen, vessojen pesu jne.

En todellakaan selviä tunnilla päivässä. Ja kyllä, meillekin voi ilmestyä kuka tahansa oven taakse ja aina on moitteetonta, mutta käytän siihen ihan rehellisesti paljon aikaa. Enkä ihmettele, että joku muu ei halua siivota jatkuvasti, jos ei se ole heille tärkeää.

Minusta on ihanaa käydä rankan päivän jälkeen rentoutumassa viinilasin kanssa omassa puhtaassa "kylpylässäni" ja istua sen jälkeen kirjastoon lukemaan hyvää kirjaa ja mennä sitten raukeana puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan ja keräämään voimia. Mutta eipä ole käynyt mielessä ystävien luona ihmetellä, että kuinka he eivät viitsi siivota. Heillä on varmasti muita prioriteetteja, eivätkä ne ole todellakaan omiani huonompia.

Vierailija
37/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen päiväunia nukkumattoman vauvan yh:na ne hetket mitä vauva viihtyy itsekseen menee siihen, että ehkä hätäseen saan jotain nopeaa ruokaa kyhättyä ja tärkeimmät pyykit pestyä, ettei ainakaan vauvan tarvitsisi olla pukluisissa ja pissaisissa, omilla ei niin väliä.

Tykkäisin että ois siistiä ja nättiä kotona, mut yöunet, ravinto ja henkilökohtainen puhtaus menee prioriteettilistassa korkeimmalle.

Vierailija
38/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:56"] Tuskin se on tautiriski, 20 vuotta asuin sinkkuna enkä ikinä saanut mitään tautia vaikka en siivonnut kuin hyvin harvakseltaan.  [/quote] Sä et taida ymmärtää mitä tautiriskillä tarkoitetaan, ei se meinaa sitä saatko flunssan, vai et. [/quote] No en oo minäkään sairastunut, päinvastoin.

[/quote]

Likainen koti on epidemiariski sen takia, koska se luo otolliset olosuhteet viruksille, baktereeille ja tuhoeläimille (jotka levittävät tauteja). Jos joku tauti lähtee leviämään se pystyy pesimään tuollaisissa paikoissa.

Sen takia hygienia ja siivous on tärkeää, sitä voi olla vaikeaa ymmärtää, koska nykyään on niin vähän sairauksia, mutta mitä likaisemmiksi ihmiset muuttuu, sitä suurempi riski epidemialle alkaa olla.

Ja se on yhteinen asia, jos elää yhteiskunnassa, jossa on muita, että pidetään kodit ja hygienia kunnossa. Me ollaan kaikki osallisia siihen, että tietyy hygieniataso säilyy ja sillä tavalla ehkäistään epidemioita, jotka lähtee leviämään alhaisilla hygieniatasoilla.

Tällä hetkellä nuo, jotka ei peseydy yms. ei pese käsiä vessan jälkeen hyötyy niistä, jotka huolehtivat hygienasta, ne käsien pesijät yms. estävät mahdollisia tautikantoja, mutta jos enemmän ja enemmän ihmisiä jättää käsienpesun asiat muuttuvat. Noin niin kuin esimerkkinä.

[/quote]

Kyllä mä pesen käsiä tosi usein vaikka en nurkkia puunaa.

Vierailija
39/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

Asiahan on täysin päinvastoin. Likaisuus kasvattaa vastustuskykyä, koska se antaa keholle tilaisuuksia harjoitella immuunipuolustusta. Ja kerro toki, mikä epidemia on lähtöisin likaisesta kodista? Minkä taudin mä oon sairastanut sen takia, etten siivonnut 20 vuoteen, kerro nyt? 

Enkä pese käsiäkään vessan jälkeen, en kotona tai muuallakaan. En ole saanut mitään influenssia tms. vastaavia. Jos olen ollut levittäjä niin käsiä pesevillä on sitten itseäni huonompi vastustuskyky.

Vierailija
40/105 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sehän on todettu että liikahygieenisyys on pahasta. Allergiat ja muut lisääntyneet.