Miksi et pidä kotiasi siistinä ja puhtaana?
Kertokaapa, mikä saa teidät jättämään kodin sotkuiseksi? Meillä on aina niin siistiä ja vaikka olisi kiireinen viikko, ehdin siivoilla vaikka vain pyyhkimällä pöydät ja imuroimalla nopeasti kissankarvat pois. Siihen menee noin 15 minuuttia. Kuka siivoaa tunnin? Tai varmaan sellainen joka siivoaa vain kerran kuukaudessa. Meillä vaihdetaan lakanatkin n.2 viikon välein.
Joillakin on niin sotkuinen kämppä, altaassa wc:ssä hiuksia ja meikkijälkiä, yök. Asunto näyttää paljon kauniimmalta siistinä. Olen sisustaja ja esteetikko, mutta ei kai se ole kenelläkään ainoa syy pitää koti puhtoisena. Meille voi tulla kylään koska vain, koskaan ei ole sekaista.
Kommentit (105)
Meillä on viisi lasta. Kerran viikolla imuroin ja joka toinen päivä pesen vessat ja vaihdan käsipyyhkeet. Torstaisin tai perjantaisin teen viikkosiivouksen (imurointi, pölyt, wc, kylppäri, lattioiden luutuaminen). Kahden viikon välein vaihdan lakanat. Tää on ihan normaalia meille, ei vie paljon aikaa ja on siistiä. Joka ilta järjestetään lasten kans päivän leikit pois (jos joku hyvä leikki kesken se saa jäädä). Yleistä järjestämistä riittää joka päivä lasten kans asuessa.
Keittiö siivotaan joka ruokailun jälkeen ettei tiskit kasaudu.
Kaiken tämän jälkeen jää silti paljon aikaa olla lasten kanssa ja harrastaa. :)
Mut jokainen tyylillään. En tuomitse niitäkään jotka jättää siivoamatta. Mielessäni tosin saatan vähän kauhistella jos käy jossain kylässä jossa ei paljon imuri ja luutu heilu.
T. Ehkä hiemän pedantti naisihminen ;)
Mun vauva on nukkunut tässä viime kuukaudet vain tosi lyhyitä päiväunia. Kyllä mä nyt saan ruuan laitettua, tiskit koneeseen, käsitiskit tiskattua ja pyykin kanssa puljattua, mutta siivoukset tuntuvat jäävän aika vähälle. Esikoinenkin levittelee tavaraa ympärilleen, ja vaikka hän myös korjaa leikkejään, ei 3-vuotiaalta voi mielestäni kauhean ihmeellistä järjestyksenpitoa vaatia. Enkä mä jaksa kaikkia mahdollisia väliaikoja käyttää stressaamiseen siitä, onko koti nyt varmasti siisti ja puhdas.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan.
Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen.
Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi.
[/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto.
[/quote]
Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin.
Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto.
[/quote]
Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin.
Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota.
[/quote] sinulla taitaa olla väärä kuva siivoojan ammatista. Ehkä se ei ole mitään kovin hohdokasta/hyväpalkkaista mutta se on kyllä todella tärkeää! Kuvittele miltä kaikki yleiset paikat, wc:t, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilman siivoojia! Minä ainakin arvostan siivoojia.
En kestä sitä, että mies ei osaa laittaa pyykkejä oikeisiin koreihin -> peskööt itse pyykit. Enkä sitä, että mies antaa lasten jatkuvasti askarrella ja silputa paperia keittiön täyteen -> siivotkoon itse lasten sotkut. En kestä paljoa muutakaan, joten mies saa siivota, eikä se miesrukka nyt niin hirveästi ehdi tai halua siivota kun mä oon tämmöinen. Mä käyn töissä ja mies on lasten kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"]
[/quote]
[/quote] Minä ainakin arvostan siivoojan työtä, vaikkei se olekaan kovin hihdokasta/hyvin palkattua. Ajatte nyt miltä kaikki yleiset käymälät, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilma siivoojia! Sinä et ainakaan heitä arvosta kommentistasi päätellen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto. [/quote] Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin. Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota. [/quote] sinulla taitaa olla väärä kuva siivoojan ammatista. Ehkä se ei ole mitään kovin hohdokasta/hyväpalkkaista mutta se on kyllä todella tärkeää! Kuvittele miltä kaikki yleiset paikat, wc:t, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilman siivoojia! Minä ainakin arvostan siivoojia.
[/quote]
Niin no, mullekin on tullut arvostus heitä kohtaan, koska meillä on käynyt kotisiivous ja se on tosi tärkeää työtä, tajuan sen ajatuksen tasolla joo. Mutta miksi sitä on niin vaikeaa siirtää omaan itseensä? Että mä olisin jotenkin arvokas, jos mä siivoan? Kun olin pieni äitini piti sitä, että siivoaa lähtötasona, jonain itsestäänselvyytenä, eikä siitä koskaan kehunut, jos nyt edes joskus siivosin. En siivonnut kuin jos äiti pakotti ja silloinkin hän ennemmin haukkui minua. Ehkä se juontaa juurensa sieltä. Pitäisi aikuistua joo, tiedetään, mutta en oo tehnyt eroa äidistäni vielä(kään). Siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on....
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto. [/quote] Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin. Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota. [/quote] Minä ainakin arvostan siivoojan työtä, vaikkei se olekaan kovin hihdokasta/hyvin palkattua. Ajatte nyt miltä kaikki yleiset käymälät, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilma siivoojia! Sinä et ainakaan heitä arvosta kommentistasi päätellen.
[/quote]
Joo mä ihan toivonkin, että siivoojat menisivät tässä maassa lakkoon. Ja pitkäksi aikaa. Sama palkka kuin ahtaajille olis sopiva.
29
Jaksan tosi harvoin siivota. Ja sitten on kaikkea menoa. Nytkin pitäs lähteä sieniretkelle kun ei sada.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan.
Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen.
Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi.
[/quote]
Minä en taas en alennu asumaan saastassa. Mieluummin siis siivoan.
Minä inhoan siivoamista. Meillä mies ei tee mitään kotitöitä enkä jaksa enää vääntää hänen kanssaan aiheesta, joten olen alkanut itsekin ottaa rennommin. Teen siis vain sen verran, mitä huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto. [/quote] Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin. Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota. [/quote] sinulla taitaa olla väärä kuva siivoojan ammatista. Ehkä se ei ole mitään kovin hohdokasta/hyväpalkkaista mutta se on kyllä todella tärkeää! Kuvittele miltä kaikki yleiset paikat, wc:t, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilman siivoojia! Minä ainakin arvostan siivoojia.
[/quote]
Niin no, mullekin on tullut arvostus heitä kohtaan, koska meillä on käynyt kotisiivous ja se on tosi tärkeää työtä, tajuan sen ajatuksen tasolla joo. Mutta miksi sitä on niin vaikeaa siirtää omaan itseensä? Että mä olisin jotenkin arvokas, jos mä siivoan? Kun olin pieni äitini piti sitä, että siivoaa lähtötasona, jonain itsestäänselvyytenä, eikä siitä koskaan kehunut, jos nyt edes joskus siivosin. En siivonnut kuin jos äiti pakotti ja silloinkin hän ennemmin haukkui minua. Ehkä se juontaa juurensa sieltä. Pitäisi aikuistua joo, tiedetään, mutta en oo tehnyt eroa äidistäni vielä(kään). Siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on....
[/quote]
Mene terapiaan, paskatessu!
Siksi, etten asu täällä yksin. Pesen vessan ja viimestään seuraavana aamuna siellä on hammastahnaroiskeet peilissä ja seinässä, jarrutusjäljet pytyssä. Helpompi sulkea silmät kuin hinkata ja hermostua jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:05"] [quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] miksi pidät siivoamista alentavana ? Sehän on ihan normaali asia elämässä. Kuten esim ruoan laitto. [/quote] Hyvä huomio. Kiitos. Pitää miettiä sitä. Mutta jos ajatellaan esim. millaisena asiana siivoojan ammattia pidetään, niin en taida olla ajatuksineni yksin. Ehkä osa naisista tosiaan kokee, että siivoaminen kuuluu heille, mutta osa on oppinut, ettei se kuulu heidän normaaliin arkeensa. Vaan pitää tosiaan saada lakata kynsiä, olla av:llä, lojua sohvalla, tavata kavereita ja vain ja aainoastaan nauttia elämästä. Koska siivous otta kaikesta tuosta osan pois, en ymmärrä, miksi siivous olisi osa mun normaalia päivittäistä elämää. En mä oo mikään vitun kodin hengetär! Tahtoo kotiapulaisen! Työpaikankin käy siivoamassa joku muu, vaikka me siellä ehdittäisiin itse siivota. [/quote] sinulla taitaa olla väärä kuva siivoojan ammatista. Ehkä se ei ole mitään kovin hohdokasta/hyväpalkkaista mutta se on kyllä todella tärkeää! Kuvittele miltä kaikki yleiset paikat, wc:t, työpaikat, ostoskeskukset yms näyttäisivät ilman siivoojia! Minä ainakin arvostan siivoojia. [/quote] Niin no, mullekin on tullut arvostus heitä kohtaan, koska meillä on käynyt kotisiivous ja se on tosi tärkeää työtä, tajuan sen ajatuksen tasolla joo. Mutta miksi sitä on niin vaikeaa siirtää omaan itseensä? Että mä olisin jotenkin arvokas, jos mä siivoan? Kun olin pieni äitini piti sitä, että siivoaa lähtötasona, jonain itsestäänselvyytenä, eikä siitä koskaan kehunut, jos nyt edes joskus siivosin. En siivonnut kuin jos äiti pakotti ja silloinkin hän ennemmin haukkui minua. Ehkä se juontaa juurensa sieltä. Pitäisi aikuistua joo, tiedetään, mutta en oo tehnyt eroa äidistäni vielä(kään). Siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on.... [/quote] Mene terapiaan, paskatessu!
[/quote]
Käyn kyllä, mutta tekis kyllä hyvää sullekin. Oot sen tarpeessa, mistä sitten johtuukaan.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 10:40"]Mä en halua käyttää aikaa siihen, enkä alentua siivoamaan. Kerropa mulle ap joku vinkki, miten siivoaminen ei tuntuisi niin alentuvalta toiminnalta? Oon ehkä siis liian hyvä sellaiseen. Mutta tosiaan vinkkejä otetaan vastaan. Lisäksi oon alkanut siedättää itseäni siihen, että meillä on paskaista ja vieraita saa tulla, en jaksa mitään teatteria että siivoan vain heitä varten, kun en kuitenkaan ole sellainen. Meillä oli ennen siistimpää, mutta jouduin irtisanomaan kotiapulaisen tämän nykyisen taloustilanteen vuoksi. [/quote] Minä en taas en alennu asumaan saastassa. Mieluummin siis siivoan.
[/quote]
Tämäkin oli hyvä pointti, kiitos tästä! Siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on arvokasta, siivoaminen on...
Nykyajan kermaperseet viitsi edes omia sotkujaan siivota, kun se on niiin alentavaaa..
Meille nyt ei olisi niin väliä tulla kylään, oli siistiä tai sekaista. Kymppi kirjoittaa nyt tosissaan. Minä olen ääripään ihminen, kun siivoan siivoan kunnolla n. 2 viikon välein ja silloin kyllä siivotaan joka paikka, lattialistoja, kaappien alusia, pattereiden tauksia ja pistorasioiden päällisosia myöten. Se parin viikon aikana siivoilen kun jaksan, jotain pientä välillä, mutta keittiön tason putsaan päivittäin ja astiat pestään joko koneessa tai käsin päivittäin, tilanteen ja tiskimäärän mukaan. Mulla on koti omaa elämistä varten, ei näyttelypaikka.