Tiina- ja Lotta-kirjat
Oletteko lukeneet? Luin kaikki, Lotat moneen kertaan. Tiina oli jotenkin ärsyttävä, muistan. Ja mietin usein, kun luin Tiinoja että voi kun voisi mennä sinne kertomaan, millaista nykyää (silloin 90-luvun alussa) on. Farkuista ja muista. Lotat olivat lempikirjojani!
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:49"]Minä en pitänyt Tiina-kirjoista. Luin tuon Tinttamari-kirjan ja ehkä jonkun toisenkin, mutta kuvaus oli sellaista yltiörealistista minun makuuni, äiti ja Juha molemmat olivat sellaisia tiuskijoita ja kaikki kuvattiin jotennkin negatiivisella tavalla. Ja puhuttiin kammarista, vaikka se ei ollut kenenkään makuuhuone...
Lotta-kirjoja rakastin, erityisesti juuri niitä kahvilakäyntejä ja leivoksia, joita kuvailtiin ja sellaista vähän romanttista tunnelmaa (leivottiin, sytyteltiin kynttilöitä jne).
[/quote]
Olihan se kammari monenkin makuuhuone.. eikös niillä ollut kaksio tai jotain missä ne nukkuivat. Tiina nukkui ainakin keittiössä.
Mä aina mietin että miten siellä tiinan rappukäytävässä voi olla niin kylmä.. en tajunnut miten rappukäytävä mika voi olla ulkotiloissa.. mitäköhän se tiinan äiti duunaili koko päivän? Ei kasiossa nyt niin paljoa kotitöitä ole ja sehän ei ollut töissä eikä mitään. Vaikka tavallistahan se varmaan tuolloin oli.
Mun vanhempien kotona olohuonetta sanotaan vieläkin kamariksi. :-) Vaikka on toki erikseen keittiö ja makuuhuoneet..
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:47"]Miten niin Tiinan isä oli viinaanmenevä? En ole tuollaista kirjoista havainnut.
[/quote]
makasi aina köökin sohvalla ylileppoisana. Ei voinut ihan selvinpäin olla ;)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:21"]
Oletteko lukeneet? Luin kaikki, Lotat moneen kertaan. Tiina oli jotenkin ärsyttävä, muistan. Ja mietin usein, kun luin Tiinoja että voi kun voisi mennä sinne kertomaan, millaista nykyää (silloin 90-luvun alussa) on. Farkuista ja muista. Lotat olivat lempikirjojani!
[/quote]
Luin pienenä kaikki Tiina-ja Lotta-kirjat mitä kirjastosta löysin.Varsinkin Lottaan oli helppo samaistua,se oli sellainen ihanan pöhkö tyyppi! :)
Tiinat ovat ihanan notmaaleja. En jaksa lukea iltasaduksi näitä nykykirjoja, joissa tapahtuu aina jotain epäluonnollista muka hassua.
En minä kyllä miostään viinaanmenevyydestä tiennyt vaikka olen kakarana lukenut kaikki Tiinat.Tiinan isä oli konttoristi,olivat aika tiukilla,äiti oli ajan tavan mukaan kotona.Lisäksi oli veli ja kissa.Juha oli varakkaan perheen poika mutta Tiinan ystävä ja viihtyi myös Tiinan kotona oikein hyvin.Sitä eivät kaikki sulattaneet,talossa asui esim. rikas Leila-tyttö joka yritti halveksia Tiinaa,mutta ei Tiinaa alistettu.Tiinan äiti oli minusta tavallinen mukava,vähän topakka.Isä oli kiltti luonne.Talonmiehen Elvi-tyttö oli köyhempi kuin Tiina,Tiina puolusti häntä aina tarvittaessa.Upeaa sodanajan jälkeistä kuvausta.Lotta-kirjoja en lukenut,enkä Neiti Etsiviä.Sensijaan Salaisuus-ja Viisikko-kirjat menivät kuin kuumille kiville.
Tiinan talossa Heidän osakkeessaan oli vain keittiö ja kamari. Ei kammari vaan kamari. Tiina asui kuvitteellisesti Tampereen Tammelassa eräässä oikeasti olevassa talossa. Niiden talo oli samanlainen kuin lähellä sijaitseva isoisovanhempieni asuttama talo. Isoisovanhemmillani oli samankokoinen osake, mutta en ehtinyt siellä käydä.
Tiinan talo oli siis pienehkö puukerrostalo. Rappukäytävä oli varmaankin lämmittämätön. Tuollaisia taloja on modernisoituna vieläkin Tammelassa. En muista, onko Tiinan taloa, luultavasti on.
Liisankallio on se kallio, johon nykyään on rakennettu Kalevan kirkko.
Tiinat ja Lotat kuvaa tosi hyvin sota-ajan jälkeisten vuosikymmenten eroa Suomessa ja Ruotsissa. Oli tietysti perheiden "luokkatasollakin" eroa, mutta olettaisin, että elintaso on Ruotsissa ollut paljon parempi kaikenlaisilla ihmisillä. Silloin pienenä, kun noita kirjoja luin en tuota asiaa tietenkään tajunnut, mutta tiesin vain sen, että Tiinat oli mun mielestä ankeita ja Lotat taas niin kepeitä. Syödään suklaata, lakuja ja istutaan kahvilassa kaakaolla. Molemmista kyllä tykkäsin, mutta Lotista paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 01:03"]Ei se Tiinan kaveri Elvi kuollut. Yhdessä kirjassa kerrottiin aiemmin mainitsemattomasta Tiinan luokkakaverista, joka kuoli. Siis lukijalle hyvin lyhyt tuttavuus. Tätä kaukana asunutya tyttöä kuvattiin vain yhden kirjan alkupuolikkaassa ja sitten se jo kuoli. Tiina meni käymään sen kotona. Se oli kauhean sairas, asui hyvin köyhästi ja Tiina vei sille jotain tuliaisiakin.
[/quote]
Tiina lahjoitti tytölle pitkään haluamansa Elefanttitossut. Se tyttö (Saara?) kuoli, minua jäi vaivaamaan että saiko Tiina ne kenkänsä takaisin. Muistan että se luku muutenkin päättyi jotenkin töksäyttäen, Tiina kävi siis kylässä ja seuraavassa lauseessa luki että viikon päästä Saara(?) kuoli. Ja se luku oli sitten siinä. -Tiinan äidin taas luulin oikeasti vihaavan Tiinaa, hassua, luin kirjoja sitten vanhempana ja huomasin että tavallinen huolehtiva äitihän olikin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:23"]
Tiinan talossa Heidän osakkeessaan oli vain keittiö ja kamari. Ei kammari vaan kamari. Tiina asui kuvitteellisesti Tampereen Tammelassa eräässä oikeasti olevassa talossa. Niiden talo oli samanlainen kuin lähellä sijaitseva isoisovanhempieni asuttama talo. Isoisovanhemmillani oli samankokoinen osake, mutta en ehtinyt siellä käydä. Tiinan talo oli siis pienehkö puukerrostalo. Rappukäytävä oli varmaankin lämmittämätön. Tuollaisia taloja on modernisoituna vieläkin Tammelassa. En muista, onko Tiinan taloa, luultavasti on. Liisankallio on se kallio, johon nykyään on rakennettu Kalevan kirkko.
[/quote]
Mua ihmetytti pienenä,miten ne kaikki nukkui samassa makuuhuoneessa(meillä oli ensin lastenhuone ja sitten veljen kanssa omat huoneet),mutta ilmeisesti oli siihen aikaan yleistä.Enkä muuten tätä ennen tiennyt että Tiina tamperelainen,tämä onkin pitkästä aikaa ensimmäinen hyvänmielen ketju :)
Voi, muistan lämmöllä Tiinat,Lotat,Gullat, Vihervaaran Annan, Runotytön, Pikku naiset jne..
Omalle 9 vee tytölle olen kertonut noista kirjoista ja hän onkin innostunut lukemaan Gulla-kirjat ja Tiina-kirjoja lukee nyt..
Olen lukenut kaikki Tiina ja Lotat. Molemmista tykkäsin todella paljon. Esikoiseni on saanut toisesta sarjasta nimensä :)
Anni Polva oli ystäväni mummo :)
Tiinan äidin oli vaan vaikea sulattaa tyttärensä spontaaneja päätöksiä.Tiina ilmoittautui koulussa keväällä lähtevänsä kesäksi vanhan mummon seuraksi ja auttamaan toiselle paikkakunnalle kysymättä kotoa mitään.No,Tiina pääsi sinne,mutta erehtyi henkilöstä.Hän meni köyhän huonokuntoisen Miinan luokse,hienossa talossa odotto rikas hieno Minna-rouva seuraneitiä.No Tiina lopulta oli avuksi molemmille ja Minna antoi hänelle lahjaksi taulun jossa tyttö ja vanhempi nainen kävelivät tiellä.Muistan siitä kirjasta kun Minna sanoi Tiinalle:Luulin ennen että tässä täti taluttaa tyttöä mutta kyllä tyttö taluttaa tätiä.Eli hän hienona naisena oli saanut paljon Tiinalta.Hienoja kirjoja,miksei nykyään tehdä tälläistä.
En minäkään tiennyt että Tiinan perhe asui Tampereella! Hauska oppia tämmöinenkin asia vuosien jälkeen :D
Tampereesta tuli mieleen eräs toinen suomalainen tyttökirjasarja; Seljat. Oletteko niitä lukeneet, eikös Seljojen kotikatu leppäkertunkuja (?) sijoittunut myös Tampereen suuntaan...
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:26"]
Tiinat ja Lotat kuvaa tosi hyvin sota-ajan jälkeisten vuosikymmenten eroa Suomessa ja Ruotsissa. Oli tietysti perheiden "luokkatasollakin" eroa, mutta olettaisin, että elintaso on Ruotsissa ollut paljon parempi kaikenlaisilla ihmisillä. Silloin pienenä, kun noita kirjoja luin en tuota asiaa tietenkään tajunnut, mutta tiesin vain sen, että Tiinat oli mun mielestä ankeita ja Lotat taas niin kepeitä. Syödään suklaata, lakuja ja istutaan kahvilassa kaakaolla. Molemmista kyllä tykkäsin, mutta Lotista paljon enemmän.
[/quote]
Tuo on niin totta! L. M. Montgomeryn kirjatkin ovat täällä uponneet hyvin, kun niiden 1800-luvun lopun-1900-luvun alun elinpiiri on ollut samankaltainen kuin vaikkapa 1950-luvun suomalaistyttöjen. Vihervaaran Anna ei omassa ympäristössään ole rikas, mutta köyhässä Suomessa kerrassaan vauras.
Kamari on nimenomaan se huone asunnossa, jossa on vain keittiö ja kamari. Näin oli tuon ajan taloissa tavallista. Mieheni mummolassa oli myös kamari ja keittiö alakerrassa. Yläkerrassa oli vielä pari kesäkäyttöistä huonetta.
Ei Tiina-kirjoissa kukaan tiuski.