Tästä seksiin liittyvästä asiasta ei minusta puhuta riittävästi
Moro, foorumiväki.
Seksi on yleinen puheenaihe. Nykyään korostetaan tosi paljon ihmisten vapautta elää elämäänsä miten haluavat kunhan lakia noudatetaan.
Haluaisin kuulla foorumilla käyvien mielipiteitä syistä, joiden takia seksin harrastamista kannattaisi viivyttää. En ole uskossa, enkä ole saanut uskonnollista kasvatusta, olen ihan tavallisesta sekulaarista perheestä, kuten useimmat suomalaisetkin. Itse asiassa haluaisin että uskontoon liittyvät perustelut seksin viivyttämiseen jätettäisiin kokonaan pois tästä keskustelusta. En halua että tässä ketjussa myöskään arvosteltaisiin kenenkään valintoja, riippumatta siitä onko kyseessä kokematon vihille odottava vai harjoittava prostituoitu.
Mun mielestä on hyvin perusteltuja syitä harrastaa seksiä vain kestävässä parisuhteessa, olettaen että haluaa uskollisen ja muutenkin toimivan suhteen, joka kestäisi ainakin mielellään koko elämän. Aloitan keskustelun parilla näistä:
1) Suhde on uskollisempi.
- on helpompaa olla uskollinen kun seksin harrastamisen kynnys on korkealla
2) Kumppaniin luottaa enemmän.
- on helpompaa myös luottaa toiseen, jos hänen seksin harrastamisen kynnys on korkealla
3) Seurustelu on kivuttomampaa.
- on helpompaa ettiä sopivaa kumppania kun seurustelee ilman seksiä, sillä erot suhteista on muuten rankempia emotionaalisesti
4) Huonot suhteet ei pitkity seksin takia.
- huonot suhteet ei pitkity sen takia että seksi ois joko niin hyvää ettei halua erota tai muuten vain ei halua olla ilman seksiä eikä sen takia viitsi erota suhteesta jossa ei näkyisi hyvää tulevaisuutta
Mitä mieltä olet näistä ajatuksista?
Onko sun mielestä hyviä syitä odottaa tai viivyttää seksin harrastamista?
Mie oon puhunu tästä asiasta muillakin foorumeilla, mutta ihmisten oikeita mielipiteitä on vaikea kuulla kaikkien trollausten takaa. Mie oon vilpittömästi kiinnostunu sun mielipiteestä.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:08"]
Minä näkisin seksin ja seksuaalisuuden suurimman ongelman pikemminkin siinä, miten kohtelemma itseämme. Edelleen on vallassa häpeäkulttuuri ja ihmiset eivät usein kehtaa edes itselleen tunnustaa haluistaan ja tuntemuksistaan, niin positiivisista kuin negatiivisista, joten miten he voisivat näistä kommunikoida partnerinsakaan kanssa. Sitten suljetaan silmät ja ajatellaan Englantia, toinen toistaa, koska "kai tuo tästä pitää, vaiken itse juuri piittaa."
[/quote]
Kiitos sun kommentista!
Olen samaa mieltä siitä, että omia haluja ja tuntemuksia pitäisi osata sekä tunnistaa, hyväksyä että käsitellä nykyistä paremmin. Samoin kommunikaatio partnerin kanssa, sitäkin on syytä opetella. Samaa mieltä myös siitä että häpeäkulttuuri on... sanoisinko täysin turhaa.
-ap
[/quote]
Häpeäkulttuurikommenttiin sanoisin, että ei ole relevanttia miettiä onko se tarpeellista vai turhaa, ei se varmaan ole kenenkään mielestä tarpeellista, mutta silti sitä on ja sitä pitäisi voida käsitellä. Jos häpeäminen poistetaan seksistä sillä, ettei siitä puhuta eikä sitä käsitellä niin se on vähän sama kuin lakaistaisiin roska maton alle ja uskottaisiin että se tuhoutui tai katosi.
Minun ongelmani ole sen 25 vuotta haluttomuutta se, etten edes tajunnut häpeäväni. Siitä ei puhuta koulun seksuaalivalistuksessa. Jos onkin nuori, joka häpeää omaa seksuaalisuuttaan, häntä ei seksuaalisessa mielessä ole ikään kuin olemassa, häpeävä nuori on seksuaalisesti tosi yksin. Homot ja lesbot kyllä tunnistetaan ja heille kerrotaan, että olet normaali, mutta häpeävä joutuu luulemaan olevansa epänormaali ja se aiheuttaa - lisää häpeää. Koko juttu voi mennä ihan lukkoon, kuten minulle kävi vuosikausiksi.
Enkä sano, että häpeä on hyvä, mutta haluan sanoa, että sen tunteminen on normaalia, koska kerran ihmisellä niitä tunteita on. Normaalia sikäli, että ihmisessä itsessään ei ole mitään vikaa, vaikka hänellä onkin taakkana seksuaalisuuden häpeäminen. Ja että sen olemassaolon kieltäminen on vahingoittavaa, koska ainakin minä olen sen häpeän alla ihan tavallinen seksuaalinen olento, ja oli tosi vahingoittavaa tuntea olevansa muista nuorista pahasti poikkeava yksilö, tyttö jota seksi hävettää ja joka ei kykene siihen. Enhän ollut häpeää itse keksinyt, kuten ei kukaan seksuaalisia poikkeavuuksiaan, olivat ne sitten synnynnäisiä tai ympäristön muokkaamia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:38"]
Mäkin olen aivan samaa mieltä siitä, että hpv:sta puhutaan aivan liian vähän. Minun teini-iässäni (2005-2008) ei ollenkaan. Mielummin tungetaan rokotetta kuin ennaltaehkäistään valistamalla.
[/quote]
Joo, ei noista puhuta mitään.
Mun mielestä koko juttu on mennyt siinä mielessä pieleen, ettei todellista valinnan mahdollisuutta ole silloin, jos sulta pimitetään tietoa.
Kai tarkoitus oli olla superliberaali seksin suhteen ja se meni sitten siihen, että lapsilta pimitetään lääketieteellistä tietoa, joka voi tarkoittaa pahimmassa tapauksessa niillä elämän ja kuoleman kysymystä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:35"]
Ensiksi kysyn että miten "virallistetaan" seurustelu?
[/quote]
Sovitaan, että seurustellaan. Ehkä sinun nuoruudessasi raja oli selkeämpi. Voidaan käyttäytyä kuin pariskunta: harrastetaan seksiä, vietetään aikaa ja jutellaan. Mutta silti se on pelkkä seksisuhde, muitakin voi tapailla, jos ei sovi toisin. Ja vaikka sopisi toisin, se ei silti olisi parisuhde.
Suomalainen seksi:
- teininä aloitetaan
- alle ja yli kaksikymppisenä pannaan ja halutaan
- 23-28v löydetään mies, heti sänkyyn
- seksiä kestää ekan vuoden
- sen jälkeen vähenee
- eka lapsi syntyy kun ollaan 26-32, toka parin vuoden päästä
- sen jälkeen seksiä on kerran vuodessa
- hyi eihän nyt seksiä voi haluta, eikä siitä voi edes puhua, meillähän on lapsia!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:10"]
Mä odotan aina seurustelun virallistamista ennen seksin harrastamista.
[/quote]
Ensiksi kysyn että miten "virallistetaan" seurustelu?
Toiseksi kerron oman tarinani. Olen mies, päälle viidenkymmenen , ja kadun sitä että en nainut ketään muuta tyttöä ennenkuin menin naimisiin.
Mulla oli morsianehdokkaita, mutta he katkaisivat suhteen aina ennenkuin ne kunnolla alkoivat. He siis eivät hyväksyneet minua "viralliseksi" poikaystäväkseen, saatikka sulhasekseen, en ollut perillä sellaisista sosiaalisita pelisäännöistä jotka olivat kuin jostain typeristä jenkkileffoista. Olin itse ns hyvästä perheestä ja opiskelin kunnoon ammattiin, mutta olin jotenkin liian "lapsellinen" noiden tyttökjen mielestä, mene ja tiedä.
Mulla oli kanssa muita tyttökavereita jotka olisivat kenties halunneet naida mun kanssani mutta minä en uskaltanut koska he olivat vähän kovismaisia. Oli suorituspainneita nimittäin, yhden kanssa yritin mutta ei tullut mitään.
Siksi päätin itsekin että en rupea naimaan ketään ennenkuin olen naimisissa. Siihen meni muutama vuosi, löysi toiki aika noipeasti rauhallisen, kunnollisen ja sievän tytön mutta hänkään ei hinkunut naimaan. Nukuimme jopa samassa sängyssä seurusteluaikana ja hyväilimme toisiamme mutta emme panneet. Vasta hääyönä se hetki koitti, olimme siis säästäneet itsemme sitä varten.
Sitä ihanuuutta kesti kolmisen vuotta kunnes lapsemme syntyi. Sen jälkeen vaimo ei enää halunut seksiä .
Voitte varmaan kuvitella miltä minusta tuntuu nyt.
Ja sen sanon että on ihan sama onko mies vai nainen, jos on niin tollo kuin mä että odottaa hääyöhön asti ja onni jää lyhytaikaiseksi, niin saa syyttä äitseään!
[/quote]
Voiskohan sun vaimosi olla häpeän takana lukossa kuten mäkin olin? Tai muuten tunnelukossa?
83
tulin vain sanomaan että pidän seksistä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:42"]
Mäkin olen aivan samaa mieltä siitä, että hpv:sta puhutaan aivan liian vähän. Minun teini-iässäni (2005-2008) ei ollenkaan. Mielummin tungetaan rokotetta kuin ennaltaehkäistään valistamalla.
[/quote]
Mun mielestä koko juttu on mennyt siinä mielessä pieleen, ettei todellista valinnan mahdollisuutta ole silloin, jos sulta pimitetään tietoa.
Kai tarkoitus oli olla superliberaali seksin suhteen ja se meni sitten siihen, että lapsilta pimitetään lääketieteellistä tietoa, joka voi tarkoittaa pahimmassa tapauksessa niillä elämän ja kuoleman kysymystä.
[/quote]
Melkeinpä pitäisi kovistella jotakin tahoa siitä, miksi tätä aihetta ei ole lisätty terveystietoon.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:31"]
[Missähän helvetin koulussa sinä olet ollut opiskelemassa?
[/quote]
Tuollaista sukupuolivalistus on kouluissa.
Tiesittekö, ett nykyään siinä opetetaan myös miten harrastetaan anaaliseksiä, kerrtaanko siinä sitten miten paljon anaalisyöpä on lisääntynyt nykyään anaaliseksin + hpv takia, ei kerrota.
[/quote]
Haluaisin kuulla minä vuonna oot syntyny ja missäpäin Suomea oot käyny kouluja? Millaisia opetusmateriaaleja käytitte? Voisitko linkata kaikki opetusmateriaalit mihin löytyy joko suora linkki tai kansikuva, ostosivu tms? Pikkusen heräs uteliaisuus.
-ap
Minusta perustelusi ovat epävalideja.
1 ja 2: mikset voi pitää itselläsi korkeaa kynnystä pettämisen suhteen, ei seksin itsessään? Kumppanistasihan ei oikeasti tiedä, mitä hän tekee kun ei ole sinun kanssasi.
3: erot eivät ole ehkä ilman seksiä niin rankkoja, koska kaikki tunteet eivät ole mukana. Mielestäni ei ole järkeä kokeilla yhteenkuuluvuutta, ilman suhteen tärkeää osaa. Lisäksi osa potentiaalisesti loistavista suhteista voi kariutua seksittömyyteen.
4: etkö voi aikuisena ihmisenä vain hillitä mielihalujasi ja katkaista huonon suhteen?
Seksi on useimmille ihmisille parisuhteessa tärkeä asia. En ole henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kannattaa harrastaa yhdenyön juttuja, niissä voi satuttaa itsensä ja lisäksi kaikki sukupuolitaudit eivät välitä kondomista. Mutta kun löytää ihmisen, johon haluaisi tutustua vielä paremmin, jonka kanssa haluaisi viettää runsaasti aikaansa ja joka tuntuu oikealta (ainakin sillä hetkellä), niin miksi kieltää itseltään ja toiselta mahdollisesti syvempi yhteys?
Ja olisihan se sitä paitsi kamalaa, jos ehtisi rakastua toiseen ja sitten huomaisi, ettei niinkin tärkeä osa-alue, kuin seksi suju ollenkaan yhdessä, että toinen on väärän kokoinen, mielihalut eivät kohtaa jne.
[/quote]
[/quote]
Oletteko te nukkuneet koulussa? Kyllä meillä 2000-luvun alussa kerrottiin papilloomasta ja sen aiheuttamista taudeista, kuten kondyloomasta ja erilaisistä syövistä.
Ja kaikista muista sukupuolitaudeista, sekä niiden hoidoista (Paitsi HIV:n hoidosta, sitä opetettiin kuolemantuomiona.)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:51"]
[/quote]
[/quote]
Oletteko te nukkuneet koulussa? Kyllä meillä 2000-luvun alussa kerrottiin papilloomasta ja sen aiheuttamista taudeista, kuten kondyloomasta ja erilaisistä syövistä.
Ja kaikista muista sukupuolitaudeista, sekä niiden hoidoista (Paitsi HIV:n hoidosta, sitä opetettiin kuolemantuomiona.)
[/quote]
Olin hikipinko koulussa. Sukupuolitaudeista opetettiin, mutta minun mielestäni ei tarpeeksi selkeästi. Esimerkiksi sitä, mikä ero on virusperäisellä ja bakteerin aiheuttamalla sp-taudilla. Taudit ja oireet taulukoitiin, ne kaikki tuntuivat toisiinsa sekoittuvalta sekamelskalta, kun jokainen vaikutti aiheuttavan näppylää ja kutinaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:44"]
Suomalainen seksi: - teininä aloitetaan - alle ja yli kaksikymppisenä pannaan ja halutaan - 23-28v löydetään mies, heti sänkyyn - seksiä kestää ekan vuoden - sen jälkeen vähenee - eka lapsi syntyy kun ollaan 26-32, toka parin vuoden päästä - sen jälkeen seksiä on kerran vuodessa - hyi eihän nyt seksiä voi haluta, eikä siitä voi edes puhua, meillähän on lapsia!
[/quote]
No, on selvisipä sitten sekin, että olen saanut enemmän niitä suvun ranskalaisia geenejä ja mies onneksi isänsä venäläiset. Meillä kun on mahtava ja aktiivinen seksielämä vielä yli kolmekymppisinä, kahden lapsen vanhempinakin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olin hikipinko koulussa. Sukupuolitaudeista opetettiin, mutta minun mielestäni ei tarpeeksi selkeästi. Esimerkiksi sitä, mikä ero on virusperäisellä ja bakteerin aiheuttamalla sp-taudilla. Taudit ja oireet taulukoitiin, ne kaikki tuntuivat toisiinsa sekoittuvalta sekamelskalta, kun jokainen vaikutti aiheuttavan näppylää ja kutinaa.
[/quote]
Ja hpv:sta ei mitään tai jos sanottiin, niin sivulauseessa.
Hyviä ajatuksia, noita pitäisi tuoda enemmänkin esiin.
Se, että kaikki niin paljon puhuu seksistä ja harrastaa sitä saa sen tuntumaan arkiselta ja merkityksettömältä. Itselleni kynnys seksiin on ollut aina korkealla. Toki on suhteita päättynyt minullakin ja se on ollut hirveää tuskaa, mutta ei ole tarvinnut koskaan ainakaan seksisekoiluja katua, tauteja pelätä eikä ole tullut esiin tapauksia, että ystävät olisi olleet saman miehen kanssa eli piiri pieni olisi pyörinyt. Tietynlainen arvokkuus ja tyyli on säilynyt. Vanhanaikaista ehkä, mutta olen tyytyväinen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei meille ainakaan 97-2000 yläasteella kerrottu sanallakaan, että hpv voi tarttua kondomista huolimatta! Ja en tasan nukkunut tunneilla, keskiarvo oli pyöreä 10, joten tasan olisin tiennyt. Minulla olisi ainakin jääneet kaikki yhdenyön jutut pois, ja seksikumppanit olisivat jääneet viiteen 20 sijaan. Omille lapsilleni ainakin opetan tämän.
Mulle sukupuolivalistus oli ihan turhaa, koska osaan ja haluan käyttäytyä vastuullisesti niin itseäni kuin muita kohtaan ja haluan löytää seksuaaliset jutut kumppanini kanssa, en kirjoista lukemalla, ennen kuin oma mielikuvitus on käytetty loppuun :) Ja silloinkin olen oikeastaan sitä mieltä, että ei niitä ihme temppuja tarvita, jos suhteessa on läheisyyttä, välittämistä ja rakkautta. Mutta koulun valistus ei edes yritä pyrkiä, että ihmiset tähtäisivät tähän. Seksin opetetaan olevan vain taito, ei tunneasia. N42
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja hpv:sta ei mitään tai jos sanottiin, niin sivulauseessa.
[/quote]
Miten sinusta sitten olisi asioista pitänyt opettaa seksivalistuksessa? Pelottelemalla? Näyttämällä valokuvia visvaisista peniksistä ja herpeksen kukkaisesta vaginasta? Painottamalla seksistä pidättäytymiseen?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:00"]
No ei meille ainakaan 97-2000 yläasteella kerrottu sanallakaan, että hpv voi tarttua kondomista huolimatta! Ja en tasan nukkunut tunneilla, keskiarvo oli pyöreä 10, joten tasan olisin tiennyt. Minulla olisi ainakin jääneet kaikki yhdenyön jutut pois, ja seksikumppanit olisivat jääneet viiteen 20 sijaan. Omille lapsilleni ainakin opetan tämän.
[/quote]
Sama, ihan järkyttävää ettei tuosta kerrota, eikä siitä, että nykyään leviää enemmän ja enemmän antibioottiresistenttejä sukupuolitauteja, vakaviakin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:40"]
Anaaliseksistä kertominen ei ole ihan verrattavissa "seksi pitäisi aloittaa 13-vuotiaana ja kumppaneita pitäisi olla 200"-väitteisiin.
[/quote]
Asperger?