Tästä seksiin liittyvästä asiasta ei minusta puhuta riittävästi
Moro, foorumiväki.
Seksi on yleinen puheenaihe. Nykyään korostetaan tosi paljon ihmisten vapautta elää elämäänsä miten haluavat kunhan lakia noudatetaan.
Haluaisin kuulla foorumilla käyvien mielipiteitä syistä, joiden takia seksin harrastamista kannattaisi viivyttää. En ole uskossa, enkä ole saanut uskonnollista kasvatusta, olen ihan tavallisesta sekulaarista perheestä, kuten useimmat suomalaisetkin. Itse asiassa haluaisin että uskontoon liittyvät perustelut seksin viivyttämiseen jätettäisiin kokonaan pois tästä keskustelusta. En halua että tässä ketjussa myöskään arvosteltaisiin kenenkään valintoja, riippumatta siitä onko kyseessä kokematon vihille odottava vai harjoittava prostituoitu.
Mun mielestä on hyvin perusteltuja syitä harrastaa seksiä vain kestävässä parisuhteessa, olettaen että haluaa uskollisen ja muutenkin toimivan suhteen, joka kestäisi ainakin mielellään koko elämän. Aloitan keskustelun parilla näistä:
1) Suhde on uskollisempi.
- on helpompaa olla uskollinen kun seksin harrastamisen kynnys on korkealla
2) Kumppaniin luottaa enemmän.
- on helpompaa myös luottaa toiseen, jos hänen seksin harrastamisen kynnys on korkealla
3) Seurustelu on kivuttomampaa.
- on helpompaa ettiä sopivaa kumppania kun seurustelee ilman seksiä, sillä erot suhteista on muuten rankempia emotionaalisesti
4) Huonot suhteet ei pitkity seksin takia.
- huonot suhteet ei pitkity sen takia että seksi ois joko niin hyvää ettei halua erota tai muuten vain ei halua olla ilman seksiä eikä sen takia viitsi erota suhteesta jossa ei näkyisi hyvää tulevaisuutta
Mitä mieltä olet näistä ajatuksista?
Onko sun mielestä hyviä syitä odottaa tai viivyttää seksin harrastamista?
Mie oon puhunu tästä asiasta muillakin foorumeilla, mutta ihmisten oikeita mielipiteitä on vaikea kuulla kaikkien trollausten takaa. Mie oon vilpittömästi kiinnostunu sun mielipiteestä.
Kommentit (132)
Saat seksin nyt kuulostamaan kaiken pahan alulta ja juurelta, ja että parisuhdekin toimisi suorastaan paremmin, jos siinä ei harrasteta seksiä.
Mä odotan aina seurustelun virallistamista ennen seksin harrastamista. Johtuu siitä, että olen "liian" tunteellinen ja seksin aikana tuntuu tosi haavoittuvaiselta, kun on ihastunut. Lisäksi seksi on parempaa, kun on tunteita ja luottamusta. Haluan lisäksi parisuhteen, joss tärkeintä on kumppanuus ja muut asiat kuin seksi. En halua sellaista suhdetta, joissa ollaan säännöllisen seksin takia. Jos pelkän seksisuhteen haluan, niin silloin voin harrastaa seksiä heti.
Jos ei harrasta seksiä, välttyy sukupuolitaudeilta ja ei-toivotulta raskaudelta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:12"]
Jos ei harrasta seksiä, välttyy sukupuolitaudeilta ja ei-toivotulta raskaudelta.
[/quote]
Molemmat ongelmat ratkeaa kondomilla.
Fiksu mielipide. Näin olen itsekin toiminut ja parisuhde kestänyt kohta 30v.
@ #2
Mie en pidä seksiä millään jalustalla, enkä mielestäni ole mystifioimassa sitä. Joo, se on parhaimmillaan iloinen ja luonteva asia, mutta mun mielestä nykyään tehdään ihmisille iso karhunpalvelus olettamalla että seksi on mutkatonta, kunhan kortonkia käytetään ja kaikki on vapaaehtoista.
@ #3
Mun mielestä seksi ei ole väärin. Siinä ei ole sinällään mitään pahaa. Minusta sitä on hyvä verrata tuleen, hyvä renki mutta huono isäntä. Tulessa ei sinällä ole mitään väärää vai talosi palaa. Seksi voi olla aivan fantastinen juttu ihmisille.
Aloitin tämän keskustelun koska seksiin suhtaudutaan mun mielestä nykyisin niin että siitä seuraa paljon ongelmia, ja että iso osa niistä poistuis jos puhuttais vakavasti siitä että äärimmilleen viety seksuaalinen liberalismi ei oo hyvästä.
-ap
Sanoisin, että tosi nuorten, varsinkin naisten, kannattaa viivyttää ihan vain siksi että nuoret ja kokemattomat miehet eivät osaa huomioida naisen seksuaalisia ja emotionaalisia tarpeita vielä riittävän hyvin, ja tästä voi hyvin helposti seurata tilanteita, joissa nainen kokee tulleensa hyväksikäytetyksi. Tämä puolestaan hankaloittaa naisen seksuaalisuuden tervettä kehittymistä ja todennäköisesti johtaa aikuisiällä mm. haluttomuusongelmiin (joista puolestaan on haittaa niin naiselle itselleen kuin silloiselle kumppanillekin).
Siis seksiä kannattaa alkaa harrastaa vasta sitten, kun voi luottaa siihen että suhteesta tulee pitkä ja kumpikin osapuoli on siihen sitoutunut muistakin syistä kuin sen seksin saamisen vuoksi.
Aikuinen, seksuaalisuudeltaan terveesti kehittynyt nainen taas voi mielestäni harrastaa seksiä silloin kun siltä tuntuu. Tällaisen henkilön kohdalla en keksi syitä viivyttelyyn. Tosin nykyisistä aikuisista naisista uskoakseni aika harvalla on todella terve ja tasapainoinen seksuaalisuus. Kulttuurimme on ollut tasa-arvoinen niin vähän aikaa, että nykyiset aikuiset naiset ovat yleensä joutuneet nuoruudessaan kokemaan kaikenlaista ikävää kohtelua miesten taholta. Osa nuorista joutuu valitettavasti edelleenkin ikävän kohtelun uhreiksi. Toivoisin, että mahdollisimman moni oppisi jo varhain pitämään puoliaan, ja yksi keino siinä on tosiaankin se, että käyttää tervettä harkintaa seksin ja seksipartnerin valinnan suhteen.
On ihan tervettä, että ei hyppää uuden kumppanin kanssa petiin heti, vaan malttaa odottaa kunnollista tutustumista. Seksistä saa paljon enemmän, kun tuntee kumppanin hyvin ja luottaa tähän. Seksihän ei ole pelkkä suoritus, vaan se on antautumista ehdoitta toiselle, se on antamista ja saamista eli tasavertaista. En minä ainakaa pysty luottamaan tuntemattomaan partneriin, vaan haluan ensin tietää, mikä hän on oikein miehiään.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:15"]
Aloitin tämän keskustelun koska seksiin suhtaudutaan mun mielestä nykyisin niin että siitä seuraa paljon ongelmia, ja että iso osa niistä poistuis jos puhuttais vakavasti siitä että äärimmilleen viety seksuaalinen liberalismi ei oo hyvästä.
-ap
[/quote]
Eipä ole seksuaalisesta konservatismistakaan kovin hyviä tuloksia saatu aikaan, vain häpeää, pelkoa ja ahdistusta, sekä aina yhtä mukavaa tyytymistä oletettuun vakioon.
Allekirjoitan kohdat 1 ja 2. Ainakin meillä näin. Seksi on rakkauden luonnollinen osa, mutta ei automaattisesti kuulu seurusteluun. Miehellä ei ole ollut muita kumppaneita ja minulla vain yksi pitkässä suhteessa. On todella hienoa, että kukaan toinen nainen ei ole kokenut mieheni ruumista kuten minä olen. Ja välillä harmittaa etten minä voinut antaa hänelle samaa lahjaa. En toki kadu, että aiemmassa suhteessani oli seksiä, rakastin häntäkin monta vuotta. Helppo luottaa toiseen, kun molemmilla on samanlaiset arvot. Aiomme kannustaa myös lapsiamme samaan.
Etkö saanut kaksplussalla tarpeeksi mielipidettäsi tukevia viestejä Hemmo87? Jatka siellä olevaa ketjua, tosin perustelusi ammuttiin jo alas.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:16"]
Sanoisin, että tosi nuorten, varsinkin naisten, kannattaa viivyttää ihan vain siksi että nuoret ja kokemattomat miehet eivät osaa huomioida naisen seksuaalisia ja emotionaalisia tarpeita vielä riittävän hyvin, ja tästä voi hyvin helposti seurata tilanteita, joissa nainen kokee tulleensa hyväksikäytetyksi. Tämä puolestaan hankaloittaa naisen seksuaalisuuden tervettä kehittymistä ja todennäköisesti johtaa aikuisiällä mm. haluttomuusongelmiin (joista puolestaan on haittaa niin naiselle itselleen kuin silloiselle kumppanillekin).
Siis seksiä kannattaa alkaa harrastaa vasta sitten, kun voi luottaa siihen että suhteesta tulee pitkä ja kumpikin osapuoli on siihen sitoutunut muistakin syistä kuin sen seksin saamisen vuoksi.
Aikuinen, seksuaalisuudeltaan terveesti kehittynyt nainen taas voi mielestäni harrastaa seksiä silloin kun siltä tuntuu. Tällaisen henkilön kohdalla en keksi syitä viivyttelyyn. Tosin nykyisistä aikuisista naisista uskoakseni aika harvalla on todella terve ja tasapainoinen seksuaalisuus. Kulttuurimme on ollut tasa-arvoinen niin vähän aikaa, että nykyiset aikuiset naiset ovat yleensä joutuneet nuoruudessaan kokemaan kaikenlaista ikävää kohtelua miesten taholta. Osa nuorista joutuu valitettavasti edelleenkin ikävän kohtelun uhreiksi. Toivoisin, että mahdollisimman moni oppisi jo varhain pitämään puoliaan, ja yksi keino siinä on tosiaankin se, että käyttää tervettä harkintaa seksin ja seksipartnerin valinnan suhteen.
[/quote]Haluaisin kuulla tarkemmin sun mainittemista haluttomuusongelmista. Onko se arkitietoa, vai oletko löytänyt sen tutkimuksesta?
Kiitos sun kommentista!
Melkein herkistyn tuollaisesta kypsästä kielenkäytöstä. Tulin just toiselta foorumilta.
Minusta ihan järkeviä juttuja ap:llä. Ei siellä sängyssä kyllä kannata joka yhdenyön tuttavuuden kanssa olla. Pelkistä seksi suhteista jää vaan ontto olo.En kannata.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:15"]
-ap
[/quote]
Eipä ole seksuaalisesta konservatismistakaan kovin hyviä tuloksia saatu aikaan, vain häpeää, pelkoa ja ahdistusta, sekä aina yhtä mukavaa tyytymistä oletettuun vakioon.
[/quote]
Miksi pitää mennä ääripäihin? Ei kai ap ehdottanutkaan seksuaalista konservatismia vaikka kritisoi ääriliberalismia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:15"]
-ap
[/quote]
[/quote]Olen samaa mieltä sun kanssa siitä, että seksistä voi pidättäytyä huonoista syistä, ja seuraukset voi olla silloin suorastaan haitallisia. Esim Amerikan kouluissa on näitä "avioon odottaminen ainoa vaihtoehto" -seksivalistusohjelmia, jotka eivät tunnetusti toimi.
Tulevana opettaja aion antaa nuorille faktat pöytään kaunistelematta asioita enempää kuin he ikänsä takia tarvitsisivat. Siinä kuitenkin tarvitaan kaikkien näkökulmien keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:23"]
Minusta ihan järkeviä juttuja ap:llä. Ei siellä sängyssä kyllä kannata joka yhdenyön tuttavuuden kanssa olla. Pelkistä seksi suhteista jää vaan ontto olo.En kannata.
[/quote]
Yhden yön tuttavuuksissa on toki riskinsä, ei välttämättä päästä samaan rytmiin, mutta kyllä hyvä seksisuhde voi olla toimiva ilman sitoumuksia ja olo on edelleen ehyt ja terve.
Toki nämä asiat ovat molempiin suuntiin kiinni yksilöstä. Minulla ei ole tullut seksisuhteista tai yhden yön jutuista "onttoa oloa".
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:22"]
Etkö saanut kaksplussalla tarpeeksi mielipidettäsi tukevia viestejä Hemmo87? Jatka siellä olevaa ketjua, tosin perustelusi ammuttiin jo alas.
[/quote]Mun perusteluita ei siellä ole ammuttu alas. Siellä oli enimmäkseen trolleja, joilta loppui höyry argumenttien jälkeen.
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:15"] Aloitin tämän keskustelun koska seksiin suhtaudutaan mun mielestä nykyisin niin että siitä seuraa paljon ongelmia, ja että iso osa niistä poistuis jos puhuttais vakavasti siitä että äärimmilleen viety seksuaalinen liberalismi ei oo hyvästä. -ap [/quote] Eipä ole seksuaalisesta konservatismistakaan kovin hyviä tuloksia saatu aikaan, vain häpeää, pelkoa ja ahdistusta, sekä aina yhtä mukavaa tyytymistä oletettuun vakioon. [/quote] Miksi pitää mennä ääripäihin? Ei kai ap ehdottanutkaan seksuaalista konservatismia vaikka kritisoi ääriliberalismia.
[/quote]
Seksin harrastaminen parisuhteessa on ääriliberalismia?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:22"]
[/quote]Mun perusteluita ei siellä ole ammuttu alas. Siellä oli enimmäkseen trolleja, joilta loppui höyry argumenttien jälkeen.
-ap
[/quote]
Se, että joku on eri mieltä kanssasi ei tee heistä trolleja.
Mikset vain myönnä suoraan että pointtisi on se, että nimenomaan naisten pitäisi olla harrastamatta seksiä? Paitsi tietty silloin kun sinunkaltaisesi huonoitsetuntoinen epävarma mies sitä haluaa, ja huonoitsetuntoinen mies pelkää vertailua muihin miehiin.
Minusta olet tässä nyt mystifioimassa seksiä turhan paljon. Sehän on iloinen asia ja luonteva osa seurustelua ja kanssakäymistä. Eiköhän sitä asiaa ole jo menneinä vuosikymmeninä väännetty ihan tarpeeksi vaikeaksi. Minusta on hyvä että asiaan suhtaudutaan nykyään mutkattomasti. Toki pitää ottaa toinen ihminen huomioon, hän ei ole lelu. Ja se kumi, sen tärkeyttä ei voi kylliksi jankuttaa.