Tilanne työpaikalla..
Aloitin uudessa työssäni muutama kuukausi sitten. Työkaverillani oli niin paljon asiakkaita, että ei ehtinyt heidän kaikkien asioita hoitaa yksin ja ajallaan. Aluksi hän oli iloinen tulostani ja "me"- henki kukoisti.Hänelle oli oikein ok, että myös hänen asiakkaitaan ohjataan minulle. Nyt olen aistinut kireyttä ja pomomme sanoikin sitten, että työkaverini on sanonut hänelle, että hän ei sittenkään halua minun palvelevan hänen asiakkaitaan. Asiakkaita on poikkeuksellisesti ollut nyt hieman vähemmän.Esimiehemme oli sitä mieltä, että olisi kyllä hyvä, jos kollegani itse ymmärtäisi,että ei yksin ehdi palvella kaikkia asiakkaitamme. Meillä on täysin sama koulutus ja olemme samaa sukupuolta. Työkaverini on yritykselle tärkeä. Hänellä on hyvin vakiintunut asiakaskunta. Miten sinä haistaisit tilanteen kehittyvän?
Kommentit (28)
Tarkoitus olisi, mutta mitenkäs ne, jotka eivät saa palvelua ajallaan...menevät muualle?
"mutta mitenkäs ne, jotka eivät saa palvelua ajallaan...menevät muualle?"
Se on työnantajasi ongelma, johon hänellä on velvollisuus puuttua. Hän hoitaa ongelman työkaverisi suuntaan ja huolehtia että työkaverisikin ymmärtää mistä on kyse.
Itse olen sitä mieltä, että tästä seuraa vain pahaa mieltä, riitoja, tavaroiden ja tekemisten kyttäämistä... ja minun tulevaisuuteni yrityksessä heikkenee, erityisesti tiukassa tilanteessa... itse olen sitä mieltä, että olemme palvelun tuottaja ja asiakkaat maksavat meille palvelusta, jos emme pysty heille sitä tarjoamaan, niin...
Kollegasi tuntee olonsa uhatuksi, pelkää YT:itä tai sinun syrjäyttävän hänet. Saattekohan samaa palkkaa...? Ole varuillasi. Jos tilanne jatkuu noin, hän pelaa sinut ulos varmistaakseen oman asemansa.
Katso peiliin. Jos aluksi kaikki oli hyvin, niin onko työkaverillesi esim. valjennut, että et osaa kohdella asiakkaita oikealla tavalla? Ehkä olet aiheuttanut jotakin hallaa, ota selvää mitä.
Minun ystävääni riepoo työkaveri, jonka sosiaaliset taidot eivät ole aivan huipussaan, ja asiakkaatkin sen huomaavat. Se alkaa ärsyttämään, jos se vaikuttaa koko kuvioon.
Työkaverisi on ollut yritykselle tärkeä. Sinä ehkä horjutat hänen asemaansa ja tärkeyttään. Olet ehkä osoittanut, että työkaverisikin on korvattavissa - kukaan ei ole korvaamaton. Jos olet työssäsi parempi kuin hän, se voi olla paha paikka. Ehkä hän on suunnitellut pyytävänsä perustellusti lisää liksaa, mutta nyt astuit hänen reviirilleen.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:57"]
Katso peiliin. Jos aluksi kaikki oli hyvin, niin onko työkaverillesi esim. valjennut, että et osaa kohdella asiakkaita oikealla tavalla? Ehkä olet aiheuttanut jotakin hallaa, ota selvää mitä.
Minun ystävääni riepoo työkaveri, jonka sosiaaliset taidot eivät ole aivan huipussaan, ja asiakkaatkin sen huomaavat. Se alkaa ärsyttämään, jos se vaikuttaa koko kuvioon.
[/quote]
Jaa-a...vaikea sanoa, ei kai asiakaspalveluammatissa ole koskaan vain 100% tyytyväisiä asiakkaita, mutta hyvää olen saanut asiakkailta ja esimieheltä myös, vain yksi asiakas on minun tietämäni mukaan halunnut palata työparilleni. Pitää tarkkaan miettiä...minulle olisi tarjolla toinen paikka.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:07"]
[/quote]
Jaa-a...vaikea sanoa, ei kai asiakaspalveluammatissa ole koskaan vain 100% tyytyväisiä asiakkaita, mutta hyvää olen saanut asiakkailta ja esimieheltä myös, vain yksi asiakas on minun tietämäni mukaan halunnut palata työparilleni. Pitää tarkkaan miettiä...minulle olisi tarjolla toinen paikka.
[/quote]
...jossa ei ole täysin saman koulutuksen omaavaa kolegaa...
Voisit olla työkaverini! Ongelmana on se, että meillä pidetään se, mikä luvataan ja luvataan vain mahdollisia asioita. Uusi työkaverini voi lupailla melkein mitä tahansa ilmaisista laivamatkoista bonustavaroihin asti (yrityksellä ei ole mitään tekemistä matkailun kanssa). Sitten kun tulee aika lunastaa lupaukset, on työkaveri ihan ihmeissään - että hän vain sanoi, ei hän tarkoittanut. Asiakkaat kaikkoavat, siis ne minun vanhat asiakkaani, jotka tottuivat siihen, että varastosta tavaraa toimitetaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Työkaverilla on vaikeuksia ymmärtää, että maanantai on maanantai eikä ehkä tiistai tai keskiviikko.
Siksi välimme ovat kireät. Hän haluaa olla mukava ja saada kauppoja aikaan, mutta ei huolehdi itse prosessista.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Siis jos sinulle on tarjottu toista paikkaa, lähde ihmeessä!
Onko teillä provikkapalkka? Hänen palkkansa on nyt hetkellisesti laskenut. Komppaan kakkosta myös sinun pitää hankkia uusia asiakkaita niin molempien tulot nousee.
Asiakkaat tuo sen rahavirran, että homma toimii yhteisillä asiakkailla niin molempien pitää hankkia niitä asiakkaita. Jatkossa työkaverisi voi hoitaa myös niitä sinun hankkimisia asiakkaita. Yhteistyöllä voitatte molemmat, mutta se edellyttää että myös sinä hankit uusia asiakkaita.
Huomioikaa myös että uuden pysyvän asiakkaan hankkiminen maksaa paljon enemmän kuin vanhan kantaasiakkaan pitäminen tyytyväisenä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:56"]
Kollegasi tuntee olonsa uhatuksi, pelkää YT:itä tai sinun syrjäyttävän hänet. Saattekohan samaa palkkaa...? Ole varuillasi. Jos tilanne jatkuu noin, hän pelaa sinut ulos varmistaakseen oman asemansa.
[/quote]
Minun palkkani on paljon huonompi.
Ne ovat yrityksen asiakkaita, ja siksi on pälveltava mahdollisimman hyvin. Ja ei niitä asiakkaita saa omia. Pidä puolesi, pidä yrityksen puolta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:10"]
Voisit olla työkaverini! Ongelmana on se, että meillä pidetään se, mikä luvataan ja luvataan vain mahdollisia asioita. Uusi työkaverini voi lupailla melkein mitä tahansa ilmaisista laivamatkoista bonustavaroihin asti (yrityksellä ei ole mitään tekemistä matkailun kanssa). Sitten kun tulee aika lunastaa lupaukset, on työkaveri ihan ihmeissään - että hän vain sanoi, ei hän tarkoittanut. Asiakkaat kaikkoavat, siis ne minun vanhat asiakkaani, jotka tottuivat siihen, että varastosta tavaraa toimitetaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Työkaverilla on vaikeuksia ymmärtää, että maanantai on maanantai eikä ehkä tiistai tai keskiviikko.
Siksi välimme ovat kireät. Hän haluaa olla mukava ja saada kauppoja aikaan, mutta ei huolehdi itse prosessista.
[/quote]
Ei ole tällaisesta kyse. Voisimme olla esimerkiksi kaksi juristia samassa yrityksessä tai esimerkiksi kaksi parturi-kampaajaa samassa yrityksessä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:11"]
[/quote]
[/quote]
Jos teillä on joku kiinteä aloituspalkka, työkaverisi tietää sinun saavan huonompaa palkkaa. Sitä enemmän olet uhka hänelle. Sinähän olet firmalle tuloksellisempi. Jos asiakasvirta vähenee ja ihmisiä potkitaan pellolle, hän on se joka lähtee tai myöntyy palkanalennuksiin.
Jos teillä on provisio- tai bonuspalkka, sinä olet tavallaan syönyt työkaveri provikkaa tai bonusta. Kukapa siitä ilahtuisi?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:10"]
Onko teillä provikkapalkka? Hänen palkkansa on nyt hetkellisesti laskenut. Komppaan kakkosta myös sinun pitää hankkia uusia asiakkaita niin molempien tulot nousee.
Asiakkaat tuo sen rahavirran, että homma toimii yhteisillä asiakkailla niin molempien pitää hankkia niitä asiakkaita. Jatkossa työkaverisi voi hoitaa myös niitä sinun hankkimisia asiakkaita. Yhteistyöllä voitatte molemmat, mutta se edellyttää että myös sinä hankit uusia asiakkaita.
Huomioikaa myös että uuden pysyvän asiakkaan hankkiminen maksaa paljon enemmän kuin vanhan kantaasiakkaan pitäminen tyytyväisenä.
[/quote]
Minulla on ainakin kuukausipalkka. Uusia asiakkaita ei oikein voida ottaa, kun jo olemassa oleviakaan ei oikein ehditä juuri nyt palvella. Siksi pitäis purkaa ruuhkaa ensin. Joten en voi ottaa pelkästään uusia asiakkaita.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:18"]
[/quote]
[/quote]
Jos teillä on joku kiinteä aloituspalkka, työkaverisi tietää sinun saavan huonompaa palkkaa. Sitä enemmän olet uhka hänelle. Sinähän olet firmalle tuloksellisempi. Jos asiakasvirta vähenee ja ihmisiä potkitaan pellolle, hän on se joka lähtee tai myöntyy palkanalennuksiin.
Jos teillä on provisio- tai bonuspalkka, sinä olet tavallaan syönyt työkaveri provikkaa tai bonusta. Kukapa siitä ilahtuisi?
[/quote]
Veikkaisin, että olen tällä hetkellä noin 1000€/kk halvempi.
Minulla on myös peruskoulutuksen lisäksi lisäkoulutuksella hankittuna kaksi erityisosaamista. Toista palvelua ei saa harjoittaa ilman laillista koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Veikkaisin, että olen tällä hetkellä noin 1000€/kk halvempi.
[/quote]
Joo noh, toi on kyllä aika paljon. Jos kerran on mahdollista, vaihda työpaikkaa ennen kuin olet joko hermoromahduksen partaalle kiusattu tai ulossavustettu työtön.
Välinne tulevat heikkenemään, sen minä haistan. Rupea hankkimaan niitä omia uusia asiakkaitasi.