Sana, jota käytetään usein väärin
Omatunto ei ole sama asia kuin itsetunto
Innovaatio: Innovatiivinen ei ole sama asia kuin luova PRKL!
"Esteettisesti kaunis" mitä hittoa? Miten voisi olla esteettisesti ruma? Tätä viljellään kaikissa sisustusohjelmissa.
Tuleeko muita mieleen?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:09"]
Martyyri. "Älä oo tollanen martyyri" moneen asiaan ja harva tietää oikeaa merkitystä.
[/quote]
Marttyyri kahel teel.
[/quote] no anteeksi tämä puhdas kirjoitusvirhe jonka tein nopeasti näpyttellessä. Mut onneksi joukossamme on aina teitä tosielämän wikisanakirjoja :)
Digitaalinen kun tarkoitetaan teknologiaa
ketä. ei taida edes vaatia esimerkkiä virheelisestä käytöstä.
Tällä palstalla ainakin kaiken maailman kaheleita kuvaillaan aina feministeiksi, ja monet tuntuvat luulevan, että feminismi tarkoittaisi naisten valta-asemaa ja miesten alistamista
Salmiakki, kun tarkoitetaan lakritsia. AAARGGH!!! T. Lakritsin ystävä
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:30"]Seksistinen.
[/quote]
Ja sovinistinen!
Kun ruoasta sanotaan, että se on tuimaa, vaikka oikeasti tarkoitetaan, että se on vahvaa.
"Kirjaimellisesti", kun ei oikeasti tarkoiteta kirjaimellisesti.
Av:lla puhutaan jatkuvasti siitä että "ei ymmärrä" kun oikeasti tarkoittaa että "ei ole itse samanlainen" tai "paheksuu".
En ymmärrä ihmisiä jotka pitävät kissoista. En ymmärrä ihmisiä jotka ajavat ylinopeutta.
Mun kestoinhokki on KERA! Typerän kuulonen sana mun mielestä vaikka käytettäisiin oikein, mutta usein sitä vieläpä käytetään väärin muodossa "kahvi kera maidon", kun oikein olisi sanoa "kahvi maidon kera"
Lähes kaikki sanovat 'kärkkäästi', kun tarkoittavat esim. pisteliästä tai kipakkaa väittelyä, vaikka pitäisi sanoa 'kärkevästi'.
Suomisanakirja.fi: Kärkäs – innokas, halukas, hanakka. Kärkevä – pureva, piikikäs, pisteliäs, terävä, kirpeä, kärjekäs, naseva.
Mutta ehkä molemmat tarkoittavat nykykielessä jo samaa, kun tarpeeksi pitkään näitä on käytetty iloisesti sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:14"]
Vauvapalstan kestosuosikki on AKATEEMINEN!
[/quote]
Usein kuulee käytettävän akateemikkoa, kun tarkoitetaan akateemista.
Outoa ilmaisua "olevinaan tulee" näkee joskus, en ole ymmärtänyt halutaanko sillä sanoa, että on tulevinaan, vai mitä. Ilmeisesti läntisiin murteisiin kuuluvaa.
Vielä-sanan vääntäminen viellä-muotoon...
Olla-verbin muotoa lienee käytetään useammin väärin kuin oikein.
Suuntaa ei reivata.
Kaksi kertaa enemmän, puolet enemmän ja kaksinkertainen tarkoittavat eri asioita.
Intressi, sitä kuulee usein käytettävän kun halutaan sanoa, ettei olla kiinnostuneita jostain "ei ole minun intresseissäni".