Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheiset ajoivat minut sellaiseen ”mä en välitä mistään” -tilaan, ja se on heidän syytään, eivät ota vastuuta

Vierailija
22.09.2021 |

Ja siis en tiennyt, että olen sellaisessa tilassa, koska en tunnistanut sitä. En ole koskaan elänyt rinnakkaista elämää, jossa asiat, joista minä välitin, olisivat olleet tärkeitä ja hyväksyttäviä.
Olen käynyt tästä syyttämään syyllisiä, he eivät suostu myöntämään ihmispahuuttaan, vaan luulevat olevansa humaanejakin ja kivoja ihmisiä.
Olen täysin murtunut. Olen 48-vuotias ja tajusin vasta nyt, että en välitä elämästäni tietyllä, sanoittamattomalla tasolla, vaikka sisimmässäni tiedän elämäni olevan todella tärkeää minulle. En vain saa itseäni välittämään siitä! Eli tekemään asioita, joiden tietäisin olevan hyväksi minulle. Minun elämääni on kiitos läheiseni tungettu NIIN paljon sellaista, mitä en olisi siihen halunnut, että minulla ei ole yksinkertaisesti voimia mihinkään.
En halua tehdä elämääni pakotettuja asioita, mutta en jaksa tai osaa ns. ottaa elämääni omiin käsiini, kun se on niin varhaisesta vaiheesta alkaen muiden toimesta ryssitty.
Tiedän, että itseni on se muutos tehtävä, ja tekisinkin sen heti, jos se olisi mahdollinen. Mutta en tiedä, miten se tehdään ja tilanne on läheisteni syy.

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun nyt pitäisi lopettaa tuhkan heittely, koska se ei auta eteenpäin. Minäkin, 48-vuotias lapsuuteni uhri, kävin vuosia terapiassa. Arvokkain asia joka jäi käteen oli se, että ei tarvitse antaa anteeksi, mutta pitää hyväksyä tapahtunut kun sitä ei voi muuksi muuttaa. En ole lähtenyt vonkumaan vanhemmilta anteeksipyyntöä, koska sillä ei ole mitään arvoa. Nyt vanhempana olen tehnyt niitä asioita jotka jäivät nuorena ympäristön "kannustavan ilmapiirin" tekemättä. Joskus miettii missä sitä olisi ja mitä jäänyt saavuttamatta heidän takiaan, mutta näistä ajatuksista täytyy päästää nopeasti irti. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta itse voi tehdä loppuelämästä niin hyvän kuin näissä olosuhteissa mahdollista.  Jos koet edelleen vanhempasi myrkyllisiksi hyvinvoinnillesi, älä ole heidän kanssaan tekemisissä.

vaikuta siltä, että sinua olisi kohdeltu samoin kuin minua. Nyt ei puhuta mistään huomioimattomuudesta tai muusta vastaavasta tuen laiminlyönnistä tai yksin jättämisestä, vaan itseni ymmärtämisen eväämisestä.

Ap

Vierailija
82/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin on käynyt ja nyt olet tässä tilanteessa. Get over it and move on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän ehkä ymmärrän mitä ap tarkoittaa, mutta on vaan tosi tunteessa. Ei asioiden vaikutuksen toteaminen ole välttämättä syyttelyä. Jos toimintamalli on niin syvässä ettei keksi miten siitä pääsee irti.

Tiedä häntä sitten olenko minäkin pershäiriöinen, mutta samankaltaisesti tunnen itseni menettäneen. Tosin nyt yritän väkisin tehdä niin kuin olisin 15 veenä halunnut. Elämän tuoma krooninen masennus vaan vaikeuttaa sitä tolkuttoman paljon.

Vierailija
84/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun nyt pitäisi lopettaa tuhkan heittely, koska se ei auta eteenpäin. Minäkin, 48-vuotias lapsuuteni uhri, kävin vuosia terapiassa. Arvokkain asia joka jäi käteen oli se, että ei tarvitse antaa anteeksi, mutta pitää hyväksyä tapahtunut kun sitä ei voi muuksi muuttaa. En ole lähtenyt vonkumaan vanhemmilta anteeksipyyntöä, koska sillä ei ole mitään arvoa. Nyt vanhempana olen tehnyt niitä asioita jotka jäivät nuorena ympäristön "kannustavan ilmapiirin" tekemättä. Joskus miettii missä sitä olisi ja mitä jäänyt saavuttamatta heidän takiaan, mutta näistä ajatuksista täytyy päästää nopeasti irti. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta itse voi tehdä loppuelämästä niin hyvän kuin näissä olosuhteissa mahdollista.  Jos koet edelleen vanhempasi myrkyllisiksi hyvinvoinnillesi, älä ole heidän kanssaan tekemisissä.

vaikuta siltä, että sinua olisi kohdeltu samoin kuin minua. Nyt ei puhuta mistään huomioimattomuudesta tai muusta vastaavasta tuen laiminlyönnistä tai yksin jättämisestä, vaan itseni ymmärtämisen eväämisestä.

Ap

Meillä oli kaikenlaista muutakin kakkaa..mutta kuitenkin ...tulet vain hulluksi jos koitata saada vanhemmilta jotain vastakaikua,  et tule sitä koskaan saamaan ja se myös pitää hyväksyä. 

Tunnut kantavan niin sairaan paljon vihaa sisälläsi, satutat sillä vain itseäsi. 

Vierailija
85/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän ehkä ymmärrän mitä ap tarkoittaa, mutta on vaan tosi tunteessa. Ei asioiden vaikutuksen toteaminen ole välttämättä syyttelyä. Jos toimintamalli on niin syvässä ettei keksi miten siitä pääsee irti.

Tiedä häntä sitten olenko minäkin pershäiriöinen, mutta samankaltaisesti tunnen itseni menettäneen. Tosin nyt yritän väkisin tehdä niin kuin olisin 15 veenä halunnut. Elämän tuoma krooninen masennus vaan vaikeuttaa sitä tolkuttoman paljon.

Mä muistan sen hetken, kun tajusin 21-22-vuotiaana että kuolin. En tiedostanut, mitä se kertoi, mutta näin jokin aika sitten erään henkilön lauseen ”hylkäsin itseni kun” (hänen läheiselleen tapahtui jotain pahaa, juttu oli sen Jere Tiihosen juontamassa sarjassa).

Mietin, että toi lause resonoi. Mietin, että mistä alkaen tunnen hylkäyksen tulevan. Ja muistin tuon hetken 21-vuotiaana.

En tiedä, miten voisin ymmärtää itseäni paremmin, kun siihen ei ole saanut lapsena opetella.

Masennuksen kanssa kamppailen myös, mutta uskon, etten ole oikeasti masentunut vaan jaksaisin paljonkin, jos saan tehdä vain asioita, joita muut eivät ole pakottaneet. Siis haluan itsekin siistiä kotona, mutta vain jos siinä ei ole päällä toisen sitä, ettei se ymmärrä, miksi en siivoa, kun HÄN haluaa jne.

Ap

Vierailija
86/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma oli ehkä se, että jos en halunnut siivota, äitini ei suostunut ymmärtämään minua koskaan siinä. Eli ehken jaksanut tai oli paha mieli jostain mitä hän tai joku muu oli sanonut. Aivan kuin mulla ei ois ollut ihmisarvoa.

Olisin vain hänen kulissiensa ylläpitämiseksi.

Ap

Vierailija
87/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä oli kaikenlaista muutakin kakkaa..mutta kuitenkin ...tulet vain hulluksi jos koitata saada vanhemmilta jotain vastakaikua,  et tule sitä koskaan saamaan ja se myös pitää hyväksyä. 

Tunnut kantavan niin sairaan paljon vihaa sisälläsi, satutat sillä vain itseäsi. 

En odota äitini tänä päivänä ymmärtävän minua.

Haluaisin silti hänen kantavan jonkin tason vastuuta ja syyllisyyttä siitä, ettei sallinut mun oppia ymmärtämään itseäni vaan asetti itsensä minun tilalleni ja piti aina itseään minua tärkeämpänä minulle. Vaikka totta kai lapselle lapsi itse on tärkein, seuraava on äiti.

Ap

Vierailija
88/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terapioita on ihan oikeasti haukkuminen siitä, että eivät ole opettaneet minulle ymmärtämään MUA. avanneet mulle mun oikeuksiani ja sitä, mitä MÄ saan haluta jne.

Ap

Vierailija
89/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin ois pitänyt YMMÄRTÄÄ MUA jos mä en tehnyt mitä hän halusi. Ilkeä kusipää otti sen asenteen, että jos en tehnyt, hän suuttuu. No, koska en ajatellut omasta lapsestaan mitään hyvää, vaan pahaa, sitä samaa p*skaa, mitä on koko ihminen sisältään täynnä, eli mustaa p*skaa.

Rakastava ja arvoiseni vanhempi olisi miettinyt, että mikähän mulla on, jos en tee yhteistyötä? Onko hän äitinä ehkä vastuussa mun tunteistani? On. Ja mitä syitä mulla on muka olla tekemättä hänen mielikseen? Jos hän on rakastamisen arvoinen? Eli jos en tee, HÄN ei ollut rakastamisen arvoinen. Lapsi tekee kyllä, jos vanhempi ansaitsee sen.

Ap

Vierailija
90/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt se vuodattaminen, ei ole muiden syy, että olet super negatiivinen ja näköjään narsistisia piirteitäkin löytyy. Olisiko aihetta varata aika höpsötohtorille?

Ja lopeta jo tämä typerä yksinpuhelu!

Hullu mikä hullu.

Vierailija
91/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini olisi pitänyt antaa minulle TILAA ja arvoa hyväksyä ja ymmärtää itseäni. Se ei toki eliminoi vanhemmalle kuuluvaa vastuuta ja oikeutta kertoa lapselle, millainen käytös ei ole ok, mutta mites vanhemman oma ei-ok käytös?

Jos lapsi oireilee, syy on vanhemman ei-ok:ssa käytöksessä. Vanhempi ei ymmärrä lastaan. Ja mikä pahinta ei anna lapsen silloin olla, jotta lapsi saa ymmärtää itseään, vaikka hänelläon p*ska äiti. Häpeäisi.

Ap

Vierailija
92/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt se vuodattaminen, ei ole muiden syy, että olet super negatiivinen ja näköjään narsistisia piirteitäkin löytyy. Olisiko aihetta varata aika höpsötohtorille?

Hullu mikä hullu.

Ei ole muiden syy 😅 Tälle allergikolle on ongelma, jos jotakuta on kohdeltu huonosti, eikä hän ole siksi onnellinen! 😅😅 Taidat tuntea syyllisyyttä muiden onnettomuudesta. Miksi? Kun ei kestä minkääntasoista itsereflektointia kiusatuilta. Luulee syyttämiseksi. En mä ketään viatonta tässä syytä, koita nyt hahmottaa, tänks.

Ap

Vierailija
93/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu mikä hullu.

Mun täytyy saada apua siihen, että pystyisin ymmärtämään itseäni paremmin, mutta missään tapauksessa en halua olla sellainen itsekäs p*ska, kuin palstalaiset kiusaajat, jotka ilmeisesti ymmärtävät itseään, mutta eivät toisia.

Ap

Vierailija
94/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu mikä hullu.

Mun täytyy saada apua siihen, että pystyisin ymmärtämään itseäni paremmin, mutta missään tapauksessa en halua olla sellainen itsekäs p*ska, kuin palstalaiset kiusaajat, jotka ilmeisesti ymmärtävät itseään, mutta eivät toisia.

Ap

Meinaan tämä selittäisi sen, miten palstalaisten on niin helpooa suhtautua täysin piittaamattomasti muiden ongelmiin.

Ap

Vierailija
95/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu mikä hullu.

Ap

Kirjoita näitä typeriä avauksiasi vaikka pöytälaatikkoosi, tämä on keskustelupalsta, eikä mikään terapiasessio. Ketään ei kiinnosta jonkun hihhulin mt-potilaan turhat ininät. 

Vierailija
96/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu mikä hullu.

Ap

Meinaan tämä selittäisi sen, miten palstalaisten on niin helpooa suhtautua täysin piittaamattomasti muiden ongelmiin.

Ap

Miksi kuvittelet että ketään kiinnostaa tuntemattoman akan ongelmat, varsinkin kun niitä ei ole kuin omien korviesi välissä? 

Vierailija
97/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nyt 48 v ja varoissasi , miksi ihmeessä et nyt sitten elä niinkuin tahdot, ei sun äitisi varmaankaan ole siellä sinua komentamassa ollut vuosikausiin. Ja mitenkäs itse kohtelet lapsiasi, asetatko heidän toiveensa omien tarpeitteisi edelle kuten kunnon äidin mielestäsi kuuluu tehdä.

Vierailija
98/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullu mikä hullu.

Ap

Ap

Miksi kuvittelet että ketään kiinnostaa tuntemattoman akan ongelmat, varsinkin kun niitä ei ole kuin omien korviesi välissä? 

En kirjoita niitä kinnostaakseni ketään, vaan ratkoakseni sen, mistä juttu johtuu. Eli omat ongelmani. Sinä olet niin itsekäs, ettet pysty antamaan muiden edes keskustella ongelmistaan täällä? Millä tavalla asia kuuluu sulle, senkin paska? Painu vitt uun, jos ei kiinnosta.

Ap

Vierailija
99/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nyt 48 v ja varoissasi , miksi ihmeessä et nyt sitten elä niinkuin tahdot, ei sun äitisi varmaankaan ole siellä sinua komentamassa ollut vuosikausiin. Ja mitenkäs itse kohtelet lapsiasi, asetatko heidän toiveensa omien tarpeitteisi edelle kuten kunnon äidin mielestäsi kuuluu tehdä.

Siinä on varmaan se, että ei ymmärrä itseään. Äitini osalta sanon, että viallinen saa olla, mutta se ei ole ok, että kun olen kertonut hänen satuttaneen minua, ei pyydä anteeksi. Minä en toimi omien lasteni kanssa siten. Annan heidän olla ennemmin rauhassa isänsä hoivassa, kuin vien heiltä oikeuden toimia tavoillaan ja oppia ymmärtämään, mitä HE haluavat. Toki itsekäs ei silti saa olla, mutta ehkäpä yksilölle on isompi ongelma ymmärtää muita, muttei itseään, vaikka olisi itsekäskin. Eiainakaan mäy täällä palstan paskat käsivät siitä, etteivät arvosta toisia.

Ap

Vierailija
100/136 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain sitä, että onko mahdollista (ja miten) löytää vielä se kehittymättä jäänyt ymmärrys itsestä? Näitä tarinoita ei paljon ole, jossa joku olisi sen löytänyt, koska se on niin invalidisoivaa. Voi olla, ettei koskaan edes tajua, että siksi voi pahoin. Ettei tiedä, miten ymmärtäisi itseään. Se on varmaan se sisäinen lapsi, jos se on arka, niin siihen ei saa yhteyttä, jos vanhempi on tehnyt tarpeeksi pahasti.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme