Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
No jos et tarvitse noita niin kai jätit ottamatta että joku muu saa ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten uusavuton ihminen nyt noista mitään voi tehdä kun kaikki aina kannettu nenän eteen.
Yksi selitti jauhoista ettei syö vehnäjauhoa. En ole varma luuliko se että ne raakana ahdetaan naamaan.
Et ole kuullut keliakiasta / venhäallergiasta?
Se ei ole hienostelua tai ronkelia jos se aiheuttaa pahoinvointia.
Käyn itsekin joskus ruokajonossa ja annan vehnätuotteet eteenpäin, itselle tulee niistä huono olo ja monen päivän turvotus. Mieluummin olen syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haa mulla ei ole edes kunnon keittiötä tässä läävässä. Hain viine viikolla kassin. Jugurtteja (viim.käyttöpäivä mennyt), maitoa, pieni makaronipussi, tonnikalapurkkeja, leipää.
En voi syödä maitotuotteita enkä kalaa. Leipä oli homeessa.
Eli olen syönyt muutaman päivä vettä ja leipää. Ja kahvia, sitä nyt on jemmassa ollut.
Köyhänä minimisairaseläkeläisenä olisin ollut todellakin kiitollinen tuollaisesta paketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on nyt alkusyksystä vielä luonto täynnä ilmaista hyvää syötävää!
Esim. nokkonen, poimulehti, voikukka. Nuo mukaan munakkaaseen, terveellistä ja erittäin edullista.
Nokkosista voi tehdä sämpyläjauhojen kanssa myös nokkossämpylöitä.
Surkeaa uusavutonta vikinää...
Jos ei itselle maistu, niin voit leipoa aineksista leipiä, sämpylöitä. JA MYYDÄ! Itse tehtyä leipää saa myydä torilla, ei tarvitse olla elintarvikehuoneistoa,, hygieniapassia tms. Asiasta on päätökset ja artikkeleita.
Joten myyt ne sämpylät ja sitten voit mennä ostamaan niitä sisäfileitä itsellesi.
Se myyntipaikka torilla ei ole ilmainen. Aika paljon saa sämpylää myydä, että se kattaa vuokran. Eikä sitä myyntipaikkaa voi vuokrata vain päiväksi silloin tällöin, ei ainakaan pk-seudulla. Siis lupa ostetaan ja maksetaan vuodeksi, vaikka myisit vain kerran kuukaudessa.
Ja itseasiassa työttömän ja toimeentulotuella olevan pitäisi ilmoittaa tulot kelaan. Voi olla että parhaassa tapauksessa kaikki tuet katkaistaan kun työkkäri selvittelee "yritystoimintaa".
Tttssä on sit se 50 euron raja, jonka yli tulot ei saa mennä, palkkatuloa sai olla muistaakseni 150e.
Ja ihan oikeasti, kuka edes ostaisi torilta jonkun tuntemattoman kotonaan tekemää sämpylää parilla eurolla kun kaupasta saa laatua halvemmalla?
Ehdotuksia pakettiin kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Moni on allerginen soijalle eikä pysty terveyssyistä syömään herneitä tai papuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun petyit, älä mene toiste. En kyllä ymmärrä ketään joka moittii ilmaista ruokaa tai niiden tarvikkeita. Ikään kuin pitäs olla luxusta.
Ihan kuin nötkötin ja jauhojen väliin ei mahtuisi mitään... Ja miksi ei ilmaista ruoka-apua saisi kritisoida? Tätä argumenttia en ikinä ymmärrä. Jos saa naapurilta lahjaksi jotain, sen kritisointi olisi vähän huonoa käytöstä, mutta yhteiskunnan tai järjestön jakama apua köyhille ei ole samalla lailla "lahja", vaan se on osa sosiaalityötä (vaikkei sosiaalitoimiston organisoima olekaan). Ja kyllä tällaista saa kritisoida. Kyse on siitä, miten köyhien auttaminen on yhteiskunnassa järjestetty. Miksi ei tällaiseen saisi esittää parannusehdotuksia? Ideahan koko toiminnassa on se, että halutaan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia. Jos apu mättää nyt jostain kohdin, niin nimenomaan parannusehdotusten myötä siitä voisi saada kehitettyä paremman ja vielä paremmin kohderyhmäänsä auttavan, toimivamman avun, joka vastaa paremmin sitä, mihin se on kehitetty.
Mitä se kritisoiminen auttaa kun useimmiten toinen vaihtoehto on sitten olla antamatta mitään avustusta? Nämä ovat ylijäämätuotteita oli sitten kyse leipäjonosta tai eu:n ruoka-avusta. Jos tosiaan et tarjottua apua kaipaa niin sinulla on täysi oikeus olla ottamatta sitä vastaan.
Kai ihminen silti voi todeta, että haki ruoka-apua, mutta kassin sisällöstä ei ole hänelle juurikaan apua. Ja että se harmittaa ja v*tuttaa. Siitähän tässä ketjussa taisi alunperin olla kyse.
ei ap
Pannari on helppo tehdä ja maistuu vaikka minkä kanssa.
Puuroa kannattaa keittää iso satsi ja laittaa loput sämpylätaikinaan.
Kyllä sinä opit leipomaan, aivan varmasti. Kun leipomisesta tulee rutiinia, niin se ei tunnukkaan vievän paljon aikaa.
Lettujakin kannattaa tehdä iso annos. Seuraavana päivänä ilostuu kovin, kun löytääkin jääkaapista valmiita lettuja. Taikinaan voi laittaa porkkana raastetta tai pakaste pinaattia,
Herran jestas, sulle tarttis olla varmaan sisäfilettää kermaperunoilla, juustarjotin ja jälkkäriks hedelmämousse suklaakastikkeella. Eiks nii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kenenkään ole pakko hakea ruoka-apua. Apu on kerätty vapaaehtoisin voimin. Monelle kelpaa edes pieni apu. Mene muualle jos ei ruoka kelpaa.
Ei vaan ilmeisesti tuo on se virallinen EU-apupaketti. Vapaaehtoisin voimin kerättyjen sisältö vaihtelee enemmän.
EU ruokakassista pitäisi pystyä valmistamaan maukasta ruokaa. Minä en syö noin hyvin vaikka itse ostan ruokani:
https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näidenhän pitäisi olla viimesijainen apu, normaalitilanteessa pitäisi pystyä ostamaan työttömänäkin saamillaan avustuksilla perusruokansa. Jos näin olisi, se olisi ihan ok, että välillä hätätilanteessa eläisi sitten vaikka sillä nötkötillä ja kaurapuurolla viikon-pari. Opiskelijana tuli itsekin välillä elettyä ankesti ihan omasta valinnasta, valitisin käyttää rahat bileisin ja syödä sitten jotain nuudelia pelkästää loppukuun. Mutta ymmärrän hyvin että jos ihminen on tilanteessa, jossa pitkiä aikoja ruoka on paljolti ruoka-avun varassa, tuollainen ruoka ei ole hyvää, ei terveyden eikä maun puolesta. Vika ei toki ole ruoka-avussa, vaan sosiaaliiturvassa joka jätttää väliinputoajia jotka joutuu turvautumaan ruoka-apuun.
Tai sitten sen henkilön rahankäytössä, jolle sosiaaliturva riittää moniin muihin asioihin mutta ei ruokaan.
Vika on aina rahankäytössä. Kannattaa ensin priorisoida asuminen ja syöminen ja sen jälkeen muut kulut. Myöskin se, ettei ole aikaa esim. leipoa on myöskin paskapuhetta. Puoli tuntia pois sometuksesta yms. turhasta, niin on taas syötävää kun on leiponut vaikka leipää tai sämpylöitä.
Ja juu olen ollut työttömänäkin ja tiedän mitä Kelasta saa rahaa. Minulle jäi 730€ vuokran ja laskujen jälkeen n. 700€/kk käyttörahaa. Tämä siis Työttömyysturva+asumistuki+toimeentulotuki ja asun Itä-Helsingissä. Jos tuo summa ei riitä, ei ole elämän hallinta millään tavalla kunnossa.
Ei kaikilla ole edelleenkään aikaa leipoa, vaikka eivät kuinka somettaisi eivätkä kaikki myöskään edes pysty siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun petyit, älä mene toiste. En kyllä ymmärrä ketään joka moittii ilmaista ruokaa tai niiden tarvikkeita. Ikään kuin pitäs olla luxusta.
Ihan kuin nötkötin ja jauhojen väliin ei mahtuisi mitään... Ja miksi ei ilmaista ruoka-apua saisi kritisoida? Tätä argumenttia en ikinä ymmärrä. Jos saa naapurilta lahjaksi jotain, sen kritisointi olisi vähän huonoa käytöstä, mutta yhteiskunnan tai järjestön jakama apua köyhille ei ole samalla lailla "lahja", vaan se on osa sosiaalityötä (vaikkei sosiaalitoimiston organisoima olekaan). Ja kyllä tällaista saa kritisoida. Kyse on siitä, miten köyhien auttaminen on yhteiskunnassa järjestetty. Miksi ei tällaiseen saisi esittää parannusehdotuksia? Ideahan koko toiminnassa on se, että halutaan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia. Jos apu mättää nyt jostain kohdin, niin nimenomaan parannusehdotusten myötä siitä voisi saada kehitettyä paremman ja vielä paremmin kohderyhmäänsä auttavan, toimivamman avun, joka vastaa paremmin sitä, mihin se on kehitetty.
Ottaisin mielihyvin moisen kassin. Siitä saa aamupalat, ruokapiirakat ja sämpylät moneksi viikoksi. Ja koiratkin saa herkutella.
KIITOS.
Ja koska sinulle kelpaisi, on kiellettyä ehdottaa, että ruokakassissa voisi olla muutakin kuin jauhoja ja koiranruuaksi kelpaavaa lihasäilykettä?
Eiköhän tästäkin keskustelusta jo ole käynyt selväksi että sellaista kassia on täysin mahdotonta toteuttaa mihin kaikki olisivat tyytyväisiä. Toisen aarre on toisen roska. Ymmärtääkseni näitä ruokajakeluita on kuitenkin erilaisia, joten jokainen tarvitseva voi ihan vapaasti valita sen mikä eniten sopii omiin tarpeisiin. Tai ihan vapaasti olla ilman ellei niistä mikään kelpaa.
Vaikea uskoa, että kenenkään mielstä juuri pari jauhopussia, kaurahiutalepaketti ja tölkki nötköttiä on se "aarre" jota ihanampaa ei olekaan. Veikkaan, että niillekin, joille tuo kassi kelpaisi (koska heillä on muutakin ruokaa paljon, eli tuo olisi vain kiva lisä leivontapäiviin), kelpaisi ihan yhtä lailla monipuolisempi kassi, ja että se olisi jopa mieluisampi.
Oikeastihan noista vehnäjauhoista ei tuollaisena saa leivottua mitään. Sämpylöitä varten tarvitaan jauhojen lisäksi Kotikokista löytyneen simppelin ohjeen mukaan hiivaa, sokeria, suolaa ja ruokaäljyä (olettaen, että sämpylät leivotaan veteen). No, oletus varmasti on, että näitä löytyy kaikilta kaapista, ja hivaa maksaa muutaman kymmenen centtiä /kpl. Mutta sitten jos joku näistä puuttuukin, täytyy siihen raapia rahat jostain.
En nyt ihan tajua sitä vihaa jota ap on saanut. Itse turvauduin ruoka-apuun ensimmäistä kertaa kuun lopussa, kun ruoka alkoi oikeasti olla loppu. Olisin minäkin ollut vähän pettynyt siihen että seuraavat päivät syödään sitten vehnäsämpylää - tai todennäköisemmin jauho-vesisotkua, kun mt-ongelmaisena leipomiseen ei varmaankaan olisi riittänyt voimavaroja. Ehkä paastoaisin mieluummin, näin alipainoisena sekin saattaisi toisaalta olla vaarallista.
Sen sijaan sain onnekseni mm. jogurttia, valmista leipää, vain vähän kolhiintuneita hedelmiä ja kananmunia. Olin tuosta kaikesta todella kiitollinen, ei kukaan ole vaatimassa sisäfileitä tai graavilohta.
Tässä on tietenkin se ero, että EU-kassin tarvikkeiden täytyy olla hyvin säilyviä siinä missä hävikkiruoan ei, mutta voisi tuon silti koostaa paremmin. Muutenkin on täysin inhimillistä että heti ei ymmärrä hävikkiruoan jakelun ja EU-kassien eroa, on jälkimmäinenkin hyvä lisä silloin kun ruoat/rahat ovat vähissä mutta eivät ihan loppu.
Vierailija kirjoitti:
No haluaisin nähdä itse edes kerran elämässäni sen (ex)hyvätuloisen kiitollisen naaman, kun omana ruokanaan olisikin noita säilykenötköttejä ja jauhoja joista loihtia "terveellistä,monipuolista"ruokaa. Hahaha...Itse valitatte koko ajan "köyhyyttänne"ja teidän nimen omaan pitäisi kaikki saada ilmaiseksi vaikka palkka olisi +5000€/kk! Nähty ja kuultu on, ja medioita myöten myös näitä "köyhiä" itkijöitä riittää harva se päivä...
Köyhällä pitäisi aina,siis ihan aina, olla tilanteestaan ja uuvuttavasta byrokratiasta ja kanssaihmisten suhtautumisesta huolimatta voimia ja energiaa ja taikavoimatkin loihtia olemattomasta tai vaikka tyhjästäkin ruuat ja kaikki, joka Jumalan päivä sen (joillekin,ei hokemastanne omasta valinnasta vaan esim. sairastumisten takia)elämänmittaisen köyhyytensä keskelläkin,hohhoijaa.
Mut nää on näitä joiden mielestä köyhyys on aina oma syy ja valinta, kunnes/jos se köyhyys/sairastuminen/työttömyys onkin joku päivä omalla kohdalla, kyllä maistuu edut ja tuet sitten ja kuten tähänkin asti on maistunut ne kaikki työpaikan edut ym.
Niinno... Niillä on tarkoitus pärjätä. Ei nostaa elämänlaatua vaan pitää hengissä.
Ja mitä tulee tuohon voimia ja energiaa viedään leipomiseen niin tiedätkö, miksi hiiva ja sokeri poistettiin eu-kasseista?
Koska porukalla oli aikaa tehdä niistä kiljua, mutta ei syötävää.
Kyllä se on vähän valinnoista kiinni. Oon itse syönyt joskus keittoa, johon tulee vain makaronia ja soijarouhetta koska muuta ei ollut. Eihän se hyvää ollut, mutta sillä pärjäs.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksia pakettiin kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Moni on allerginen soijalle eikä pysty terveyssyistä syömään herneitä tai papuja.
Vielä useampi on vain niin ronkeli soijan ja palkokasvien suhteen, etteivät kelpuuta niitä ravinnokseen vaan täytyy olla lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmainen ruoka-apu ei kelpaa, niin sitä ei ole mikään pakko hakea. Olisitte kiitollisia ilmaisesta ruoka-avusta. Ihmisiä vaivaa uusavuttomuus, uushaluttomuus ja silkka laiskuus.
Kun aikuisella ihmisellä on huonot elämänhallinnan taidot, hän ei ole oppinut kotona näitä taitoja: Ruoanlaitto, leipominen, siivous, kodin siistinä pitäminen, laskujen maksu ajallaan, järkevä rahankäyttö ja säästäväisyys. Elämänhallinnan taidot opitaan jo lapsena kotona omilta vanhemmilta ja monella aikuisella ne ovat ikävä kyllä täysin pielessä!
No jos kerran "monella aikuisella" on ne pielessä, niin eikö ruoka-apu silloin ole vääränlaista, jos se vaatii taitoja, jotka jopa monelta puuttuu?
Onhan se tietyllä tavalla erikoista, että koska ruoka-avun piiriin kuuluu paljon moniongelmaisia ihmisiä ja sellaisia, joilla on erilaisia ongelmia arjessaan ja arjen hallinnassa, niin kuinka järkevää ruoka-avussa on jakaa aineksia, jotka edellyttävät aktiivisuutta, jaksamista, viitsimistä ja reippautta. Joku leipomisen organisointi pienessä ja ahtaassa asunnossa muiden huolien ja ongelmien keskellä voi olla ihan erilainen juttu kuin leipominen huolettomana ihmisenä tilavassa ja toimivassa keittiössä. Kaikilla ei edes välttämättä ole omaa kotia, missä leipoa.
Tän on pakko olla trolli. Kukaan ei voi ajatella, että valtion pitäisi sun perseesikin pyyhkiä, jos et itse viitsi. Jos sulla on nälkä ja edessä jauhopussi, niin sun on pakko leipoa sitä leipää, jotta pysyt hengissä. Jos et edelleen viitsi, joutaa kuolla nälkään. Joku roti nyt näille jutuille.
Missasit pointin. Pointti oli se, että jos kerran ruoka-avussa käy kädettömiä ihmisiä, joilla on arjenhallinta hukassa ja muutenkin ovat moniongelmaisia, niin mitä järkeä on jakaa heille aineksia, joista saa ruokaa vain, jos on viitseliäs ja puuhakas? Eikö lähtökohta pitäisi olla se, että ensin hoidetaan akuutti kriisi eli nälkä pois, ja sitten aletaan auttaa kohti sitä puuhakkaampaa ja toimeliaampaa elämäntapaa?
Itse olen ihan hyvinvoiva, mielenterveys on kunnossa, en ole erityisen stressaantunut tai kiireinen, vaikka minulla on työ ja lapset, mutta en silti jaksaisi leipoa kuin harvakseltaan. Ja jos minä en jaksa ja saa aikaiseksi, on epärealistista odottaa, että joku moniongelmainen, kenties mielenterveysongelmienkin kanssa kipuileva, arjessaan stressaantunut jaksaa välttämättä. Tässä nyt vaan lähdetään ajatuksesta, että köyhän pitää olla reipas ja työteliäs. Mutta kun ei aina ole. Joskus on ihan oikeita toiminnan rajoitteitakin. Joskus taas huonot puitteet leipomiseen, kuten vaikka että ei ole omaa keittiötä tai on puutteelliset tilat tai välineet. Tällöin sitä köyhää auttaisi enemmän vaikka ruokahävikkiin menevä edellispäivän leipä kuin se jauhopussi.
En tarkoita, että köyhä on aina ongelmainen tai saamaton, mutta ihmisiä on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä on yksi niistä ruuista jossa säästää eniten kotona tekemällä, joten jos on oikeasti ruoka-avun varassa niin ehkä kannattaisi leipoa vaikkei se olisikaan niin kivaa. Ihan omilla rahoilla elävätkin ihmiset joutuu joskus tekemään epämieluisia asioita.
Varmaan moni muukin kommentoinut tähän, mutta en jaksa lukea koko ketjua.
En usko, että itse leipomalla säästää enää samalla lailla kuin ennen. Meidän lähikaupassa reissumies 29centtiä. Jos ostaa
- 60 % alesta, ei tähän kyllä jää paljoa maksettavaa. Pakkaseen vain. Se, että itse leipoisi vehnäjauholeipää, niin ei kyllä säästä yhtään. Tähän hiivat, suolat, leivinpaperit, uunin lämmitykset, tiskaus ja vaivannäkö.
Ei kannata. Siis jos ei leipomisesta pidä yhtään.
Tämä on kyllä totta kun leivästä puhutaan. Mutta meillä tehdään aika usein uunipannukakkua ja siihen menee jo melkein puoli pussia vehnäjauhoja. Suolaiset ja makeat piirakat paljon parempia kuin kaupan valmiit, muusijauhosta tietenkin muusia tai vaikka niitä perunarieskoja. Jauhoja käytetään niin moneen muuhunkin kuin leivän leivontaan.
Joo, ei noista köyhien ruokajonoista saa kuin jotain Eu-jauhoja ja ryynejä. Ai niin, ehkä hapankorppuja ja nötköttii. Pelkkää tyhjää ja fuulaa. Ja kamala jonotus kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kenenkään ole pakko hakea ruoka-apua. Apu on kerätty vapaaehtoisin voimin. Monelle kelpaa edes pieni apu. Mene muualle jos ei ruoka kelpaa.
Eli elät jauhoilla, sekä nötkötillä vai????
Se myyntipaikka torilla ei ole ilmainen. Aika paljon saa sämpylää myydä, että se kattaa vuokran. Eikä sitä myyntipaikkaa voi vuokrata vain päiväksi silloin tällöin, ei ainakaan pk-seudulla. Siis lupa ostetaan ja maksetaan vuodeksi, vaikka myisit vain kerran kuukaudessa.