Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain ruoka-apua ja järkytyin

Vierailija
22.09.2021 |

2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä

Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?

Kommentit (747)

Vierailija
141/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa haettua ihan just sitä sorttia kuin itse haluaa. Jätä ruoka-apu niille, jotka sitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
142/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten uusavuton ihminen nyt noista mitään voi tehdä kun kaikki aina kannettu nenän eteen.

Yksi selitti jauhoista ettei syö vehnäjauhoa. En ole varma luuliko se että ne raakana ahdetaan naamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohi aiheen, mutta äitini 70v vasta kiittämätön onkin.

Hän on eläkkeellä olessa sössinyt raha-asiansa ja on uo päätynyt. Rahaa vinkuu meiltä lapsilta, toisinaan viemme rahan sijalle ruokakasseja.

Viimeksi ostin Prismasta 100€ edestä elintarvikkeita, mutta muori ei ollutkaan tyytyväinen. Hänelle ei kelvannut perunat, oivariini, hedelmät, vihannekset, maito, rahka, leipä, juusto jne.

Oli käyntini jälkeen laittanut veljelleni viestin, että hän tarvitsee rahaa jotta voi ostaa mieleistään ruokaa!

Mitäköhän sellainen mielekäs ruoka on? Jotain kallista valmisruokaa vai grilliruokaa?

Miksi et kysynyt äidiltäsi, mitä hän haluaisi syödä ja ostanut ruokia/ruoka-aineita sen mukaan?

Vierailija
144/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viitsi sitä eikä tätä, ei viitsi leipoa, ei viitsi mennä töihin, en haluu en haluu..kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi.[/quote

"eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissä käyvä yh."

aloituksesta

Jännä juttu, että työssä käyvä ei-yh ehtii kyllä leipoa, tehdä ruokaa, ulkoiluttaa lemmikkejä, hoitaa kasvimaan, käydä marjassa/sienessä/säilöä, osallistua yhdistystoimintaan sillä aikaa kun perheen toinen aikuinen on iltavuorossa tai nukkuu yövuorossa... Ei mulla tosin koskaan ole ollut neljää alle kolmivuotiasta, mutta neljä alle kymmenvuotiasta kyllä oli yhtä aikaa. Ja koira ja kissa ja täysiaikainen työ, joka vaatii myös yön yli-työmatkoja.

Mutta, elämä on.

Vierailija
145/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä on yksi niistä ruuista jossa säästää eniten kotona tekemällä, joten jos on oikeasti ruoka-avun varassa niin ehkä kannattaisi leipoa vaikkei se olisikaan niin kivaa. Ihan omilla rahoilla elävätkin ihmiset joutuu joskus tekemään epämieluisia asioita.

Kuinka paljon ihmiset sitä leipää oikein syövät, että itse leipomalla tulee kunnon säästöä? Itse syön siivun tai korkeintaan kaksi päivässä ja menee monia päiviä etten leipään koskekaan.

Monessa perheessä syödään joka päivä aamiaiseksi, iltapäivällä välipalaksi ja/tai iltapalaksi. Lisäksi ihan virallisen ruokaympyrän mukaan jokaiselle aterialle kuuluu 1–2 viipaletta leipää ohuelti kasvimargariinilla siveltynä. Se että sinä et syö suositusten mukaisesti ei tarkoita ettei kukaan muukaan söisi.

Nuo suositukset kyllä kuulostaa hulluilta. Jos suositus on syödä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä 1-2 välipalaa niin tuohan tekee lähestulkoon kymmenen palaa päivässä. Tuossahan on ihan hirveästi hiilareita.

No ne suositukset perustuu perinteiseen normaaliin, terveelliseen ruokavalioon eikä mihinkään trendidieetteihin joiden mukaan hiilarit on itse s**tanasta.

Eikä perustu. Ruokaympyrän ja -suositusten takana ei todellakaan ole mitään terveellisyyteen perustuvaa tutkimusta vaan tilastoja siitä mitä suomalaiset ovat syöneet silloin kun koko ympyrä on päätetty väsätä ja mitä silloin on ollut tarjolla eli maataloustekijät ovat määränneet ja se näkyy, tämän huomaa myös eri maiden välisien ruokaympyröiden eroissa.

Vierailija
146/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  sinulla on lapsia saat  sosiaalihuollosta  ruokarahaa,  viet sinne  sitten  ne Alepan kuitit ja saat ensikuussa taas ruokarahaa,  Kuitit todistaa  että ostat  ruokaa  etkä pelkää kaljaa poikaystävälle. Voit myös kysyä voisitko  saada asunnon  jossa on keittiö. Moni  perhe  Suomessa  joutuu tyytymään  vain keittokomeroon., se  sinulla taitaakin olla.  En ole kuullut äidistä ,jolla ei ole  yhtään kattilaa. Niitä saa ilmaisesi Kierrätyksestä.  Muuten  sinä tarviset hoitoa ,  etkä  rahaa. Suomessa monet   rikkaatkin  syävät aika arkista maito,leipä , peruna, jauheliha,tomaatti ,  banaani , appelsiini , porkkana  , kananmuna ruokaa.  Soija  ja pavut eivät ole kauan olleet  suosiossa.

Vierailija
147/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohi aiheen, mutta äitini 70v vasta kiittämätön onkin.

Hän on eläkkeellä olessa sössinyt raha-asiansa ja on uo päätynyt. Rahaa vinkuu meiltä lapsilta, toisinaan viemme rahan sijalle ruokakasseja.

Viimeksi ostin Prismasta 100€ edestä elintarvikkeita, mutta muori ei ollutkaan tyytyväinen. Hänelle ei kelvannut perunat, oivariini, hedelmät, vihannekset, maito, rahka, leipä, juusto jne.

Oli käyntini jälkeen laittanut veljelleni viestin, että hän tarvitsee rahaa jotta voi ostaa mieleistään ruokaa!

Mitäköhän sellainen mielekäs ruoka on? Jotain kallista valmisruokaa vai grilliruokaa?

Vie se muori kauppaan, ja sano, että ostaa mitä haluaa, ja sinä maksat.

Vaan eipä taitaisi sekään kelvata, kun veisit väärään kauppaan.

Mummo ostaisi kalleimmat sisäfileet ja kalatuotteet, eipä kannata.

Vierailija
148/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä on yksi niistä ruuista jossa säästää eniten kotona tekemällä, joten jos on oikeasti ruoka-avun varassa niin ehkä kannattaisi leipoa vaikkei se olisikaan niin kivaa. Ihan omilla rahoilla elävätkin ihmiset joutuu joskus tekemään epämieluisia asioita.

Kuinka paljon ihmiset sitä leipää oikein syövät, että itse leipomalla tulee kunnon säästöä? Itse syön siivun tai korkeintaan kaksi päivässä ja menee monia päiviä etten leipään koskekaan.

Monessa perheessä syödään joka päivä aamiaiseksi, iltapäivällä välipalaksi ja/tai iltapalaksi. Lisäksi ihan virallisen ruokaympyrän mukaan jokaiselle aterialle kuuluu 1–2 viipaletta leipää ohuelti kasvimargariinilla siveltynä. Se että sinä et syö suositusten mukaisesti ei tarkoita ettei kukaan muukaan söisi.

Nuo suositukset kyllä kuulostaa hulluilta. Jos suositus on syödä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä 1-2 välipalaa niin tuohan tekee lähestulkoon kymmenen palaa päivässä. Tuossahan on ihan hirveästi hiilareita.

No ne suositukset perustuu perinteiseen normaaliin, terveelliseen ruokavalioon eikä mihinkään trendidieetteihin joiden mukaan hiilarit on itse s**tanasta.

Eikä perustu. Ruokaympyrän ja -suositusten takana ei todellakaan ole mitään terveellisyyteen perustuvaa tutkimusta vaan tilastoja siitä mitä suomalaiset ovat syöneet silloin kun koko ympyrä on päätetty väsätä ja mitä silloin on ollut tarjolla eli maataloustekijät ovat määränneet ja se näkyy, tämän huomaa myös eri maiden välisien ruokaympyröiden eroissa.

Mutt järjetöntähän se olisi ollut laatia esimerkiksi Havajille suomalaisiin maataloustuotteisiin perustuva ruokaympyrä; pottuja, viinimarjoja ja lanttua.  TOTTAKAI paikalliset tuotteet tulee huomioida paikallisissa suosituksissa!

Vierailija
149/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viitsi sitä eikä tätä, ei viitsi leipoa, ei viitsi mennä töihin, en haluu en haluu..kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi.[/quote

aloituksesta

Jännä juttu, että työssä käyvä ei-yh ehtii kyllä leipoa, tehdä ruokaa, ulkoiluttaa lemmikkejä, hoitaa kasvimaan, käydä marjassa/sienessä/säilöä, osallistua yhdistystoimintaan sillä aikaa kun perheen toinen aikuinen on iltavuorossa tai nukkuu yövuorossa... Ei mulla tosin koskaan ole ollut neljää alle kolmivuotiasta, mutta neljä alle kymmenvuotiasta kyllä oli yhtä aikaa. Ja koira ja kissa ja täysiaikainen työ, joka vaatii myös yön yli-työmatkoja.

Mutta, elämä on.

Onpa upeeta kuules olla koko ajan suorittamassa jotakin ja saada pisteitä siitä.

Entä sitten? Jotkut tarvitsee ja haluaa sitä aikaa ihan tekemättä mitäänkin.

Itse sä nuo kasaat itselles.

En tajua miten sanotaan että "itse leipää/sämpylöitä leipomalla säästää" kun leipää

saa -60% hinnalla, jolloin joku pussi maksaa 20 senttiä. Kuka hullu alkaa siinä säästämään ja leipomaan?

Ja ruokajonostakin sitä saa yllin kyllin ilmaiseksikin (olen ollut hommissa mukana, sitä tulee niin paljon että tolkuton määrä menee roskiin).

Oon nyt työtön, mutta jos tekisin 8-12 h työpäiviä niin tasan kävisin lenkillä aamuisin ja töiden jälkeen tekisin eväät seuraavalle päivälle, en tosiaankaan lähtis marjametsään tarpomaan enää päivän päätteeksi saatika leipois jotain hemmetin sämpylöitä, joita en edes halua syödä.

Vierailija
150/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta noita saa? Meillä perheen netto jotakuinkin 3500 euroa, mutta kelpaisi todella hyvin!

Ota selvää milloin ja missä lähelläsi jaetaan, sieltä saa sitten jonottamalla.

Vierailija
151/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloituksesta

Mutta, elämä on.

Wow, sulle pitäis varmaan antaa mitali näistä urotöistä 🥳

Vierailija
152/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun petyit, älä mene toiste. En kyllä ymmärrä ketään joka moittii ilmaista ruokaa tai niiden tarvikkeita. Ikään kuin pitäs olla luxusta.

Ihan kuin nötkötin ja jauhojen väliin ei mahtuisi mitään... Ja miksi ei ilmaista ruoka-apua saisi kritisoida? Tätä argumenttia en ikinä ymmärrä. Jos saa naapurilta lahjaksi jotain, sen kritisointi olisi vähän huonoa käytöstä, mutta yhteiskunnan tai järjestön jakama apua köyhille ei ole samalla lailla "lahja", vaan se on osa sosiaalityötä (vaikkei sosiaalitoimiston organisoima olekaan). Ja kyllä tällaista saa kritisoida. Kyse on siitä, miten köyhien auttaminen on yhteiskunnassa järjestetty. Miksi ei tällaiseen saisi esittää parannusehdotuksia? Ideahan koko toiminnassa on se, että halutaan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia. Jos apu mättää nyt jostain kohdin, niin nimenomaan parannusehdotusten myötä siitä voisi saada kehitettyä paremman ja vielä paremmin kohderyhmäänsä auttavan, toimivamman avun, joka vastaa paremmin sitä, mihin se on kehitetty.

Mitä se kritisoiminen auttaa kun useimmiten toinen vaihtoehto on sitten olla antamatta mitään avustusta? Nämä ovat ylijäämätuotteita oli sitten kyse leipäjonosta tai eu:n ruoka-avusta. Jos tosiaan et tarjottua apua kaipaa niin sinulla on täysi oikeus olla ottamatta sitä vastaan.

Vierailija
153/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä eri jakeluun. Itse olen saanut Mm. hyviä lihoja ja kasviksia ja koirille Hill’s kuivamuonaa mistä päiväys mennyt.

Hyvä se on sieltä isoista kaupungeista huudella. Täällä meillä ei ole kuin tämä yksi EU-ruokajakelu ja kassissa just noi aloituksessa mainitut tarvikkeet. Ei ns. leipäjonoja ole kuin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
154/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutt järjetöntähän se olisi ollut laatia esimerkiksi Havajille suomalaisiin maataloustuotteisiin perustuva ruokaympyrä; pottuja, viinimarjoja ja lanttua.  TOTTAKAI paikalliset tuotteet tulee huomioida paikallisissa suosituksissa!

Ei olisi järjetöntä jos se perustuisi terveyteen. Taliaivo.

Vierailija
155/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun petyit, älä mene toiste. En kyllä ymmärrä ketään joka moittii ilmaista ruokaa tai niiden tarvikkeita. Ikään kuin pitäs olla luxusta.

Ihan kuin nötkötin ja jauhojen väliin ei mahtuisi mitään... Ja miksi ei ilmaista ruoka-apua saisi kritisoida? Tätä argumenttia en ikinä ymmärrä. Jos saa naapurilta lahjaksi jotain, sen kritisointi olisi vähän huonoa käytöstä, mutta yhteiskunnan tai järjestön jakama apua köyhille ei ole samalla lailla "lahja", vaan se on osa sosiaalityötä (vaikkei sosiaalitoimiston organisoima olekaan). Ja kyllä tällaista saa kritisoida. Kyse on siitä, miten köyhien auttaminen on yhteiskunnassa järjestetty. Miksi ei tällaiseen saisi esittää parannusehdotuksia? Ideahan koko toiminnassa on se, että halutaan auttaa vaikeassa tilanteessa olevia. Jos apu mättää nyt jostain kohdin, niin nimenomaan parannusehdotusten myötä siitä voisi saada kehitettyä paremman ja vielä paremmin kohderyhmäänsä auttavan, toimivamman avun, joka vastaa paremmin sitä, mihin se on kehitetty.

Nötkötissä on erittäin paljon suolaa, ei todellakaan kelpaa koiranruoaksi!

Ottaisin mielihyvin moisen kassin. Siitä saa aamupalat, ruokapiirakat ja sämpylät moneksi viikoksi. Ja koiratkin saa herkutella.

KIITOS.

Ja koska sinulle kelpaisi, on kiellettyä ehdottaa, että ruokakassissa voisi olla muutakin kuin jauhoja ja koiranruuaksi kelpaavaa lihasäilykettä?

Vierailija
156/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisko tuon pula-ajan nötkötin tilalla/vaihtoehtona edes olla jotain kuivattuja punaisia linssejä/papuja tms.? Lihansyöntiä käsketään vähentämään ja punaisen lihan riskit tietätävät jo kaikki lukutaitoiset. Yhä useampi kasvissyöjä nykyään/rajoittaa lihan syöntiään varsinkin nuoremmista...

Voisi tehdä useammalla paikkakunnalla/kaikkialla sen Tampereen tyylisen "myymälä"-mallin jossa saa valita tietyn määrän ITSE ruokatuotteita. Suotta ottaa vegeilijän noita nötköttiä ja viljoista sairastuvan ruisnäkkäreitä jne.

Koko kassia ei suinkaan ole pakko ottaa, saat sanoa ettet halua esim. lihaa.

Vierailija
157/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aloituksesta

Mutta, elämä on.

Onpa upeeta kuules olla koko ajan suorittamassa jotakin ja saada pisteitä siitä.

Entä sitten? Jotkut tarvitsee ja haluaa sitä aikaa ihan tekemättä mitäänkin.

Itse sä nuo kasaat itselles.

En tajua miten sanotaan että "itse leipää/sämpylöitä leipomalla säästää" kun leipää

saa -60% hinnalla, jolloin joku pussi maksaa 20 senttiä. Kuka hullu alkaa siinä säästämään ja leipomaan?

Ja ruokajonostakin sitä saa yllin kyllin ilmaiseksikin (olen ollut hommissa mukana, sitä tulee niin paljon että tolkuton määrä menee roskiin).

Oon nyt työtön, mutta jos tekisin 8-12 h työpäiviä niin tasan kävisin lenkillä aamuisin ja töiden jälkeen tekisin eväät seuraavalle päivälle, en tosiaankaan lähtis marjametsään tarpomaan enää päivän päätteeksi saatika leipois jotain hemmetin sämpylöitä, joita en edes halua syödä.

Minä olen kyllä kuvitellut olevani maailman laiskimpia ihmisiä, ja suurin osa ajasta kuluukin ihan vetelehtiessä. Nytkin vetelehdin töiden jälkeen, vaikka pitäisi jo olla tekemässä ruokaa. Käyn aamulla lenkillä - joka ikinen aamu, ja käyn illalla lenkillä, joka ikinen ilta. Kun se koira (ja kissat) tarvitsee sen lenkin, niin samalla sitten kerään sienet talteen. Minä EN suorita, en todellakaan. En leivo mitään, mitä en halua syödä - jos haluan syödä itseleipomiani sämpylöitä, niin leivon ne - yleensä kyllä leivon mutakakkua tai kinkkupiirakkaa. Koska tykkään niistä.

Käyn lenkillä koiran kanssa, koska tykkään siitä, koirasta ja lenkillä käymisestä. Teen ruokaa, koska lapset on pakko ruokkia, ja tykkään itsekin syödä.

Lapset osallistuu tai jättää osallistumatta. Vanhemmat viihdyttää nuorempia, jos on pakko, tai lenkittää koiraa, tai tiskaa paistinpannut.

Ja kyllä, olen myös ollut jakamassa ruokaa ruokajonossa, ja järjestämässä ruokajakelua ja EU-kassien organisoinnissa ollut mukana JA organisoimassa sitten ylijäämän toimittamista esimerkiksi hevostiloille tai muille maatiloille.

Mutta, elämä on valintoja. Minä olen onneksi vastuussa vain itselleni ja lapsilleni.

Vierailija
158/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmainen ruoka-apu ei kelpaa, niin sitä ei ole mikään pakko hakea. Olisitte kiitollisia ilmaisesta ruoka-avusta. Ihmisiä vaivaa uusavuttomuus, uushaluttomuus ja silkka laiskuus.

Kun aikuisella ihmisellä on huonot elämänhallinnan taidot, hän ei ole oppinut kotona näitä taitoja: Ruoanlaitto, leipominen, siivous, kodin siistinä pitäminen, laskujen maksu ajallaan, järkevä rahankäyttö ja säästäväisyys. Elämänhallinnan taidot opitaan jo lapsena kotona omilta vanhemmilta ja monella aikuisella ne ovat ikävä kyllä täysin pielessä!

No jos kerran "monella aikuisella" on ne pielessä, niin eikö ruoka-apu silloin ole vääränlaista, jos se vaatii taitoja, jotka jopa monelta puuttuu? 

Onhan se tietyllä tavalla erikoista, että koska ruoka-avun piiriin kuuluu paljon moniongelmaisia ihmisiä ja sellaisia, joilla on erilaisia ongelmia arjessaan ja arjen hallinnassa, niin kuinka järkevää ruoka-avussa on jakaa aineksia, jotka edellyttävät aktiivisuutta, jaksamista, viitsimistä ja reippautta. Joku leipomisen organisointi pienessä ja ahtaassa asunnossa muiden huolien ja ongelmien keskellä voi olla ihan erilainen juttu kuin leipominen huolettomana ihmisenä tilavassa ja toimivassa keittiössä. Kaikilla ei edes välttämättä ole omaa kotia, missä leipoa.

Tän on pakko olla trolli. Kukaan ei voi ajatella, että valtion pitäisi sun perseesikin pyyhkiä, jos et itse viitsi. Jos sulla on nälkä ja edessä jauhopussi, niin sun on pakko leipoa sitä leipää, jotta pysyt hengissä. Jos et edelleen viitsi, joutaa kuolla nälkään. Joku roti nyt näille jutuille.

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä pitäisi aina,siis ihan aina, olla tilanteestaan ja uuvuttavasta byrokratiasta ja kanssaihmisten suhtautumisesta huolimatta voimia ja energiaa ja taikavoimatkin loihtia olemattomasta tai vaikka tyhjästäkin ruuat ja kaikki, joka Jumalan päivä sen (joillekin,ei hokemastanne omasta valinnasta vaan esim. sairastumisten takia)elämänmittaisen köyhyytensä keskelläkin,hohhoijaa.

Mut nää on näitä joiden mielestä köyhyys on aina oma syy ja valinta, kunnes/jos se köyhyys/sairastuminen/työttömyys onkin joku päivä omalla kohdalla, kyllä maistuu edut ja tuet sitten ja kuten tähänkin asti on maistunut ne kaikki työpaikan edut ym.

Jos ei ole enrgiaa tai motivaatiota tehdä mitään omalle tilanteelleen, niin köyhänä saat olla koko loppuelämäsi. Sairastuminen on eri juttu MT-ongelmat jne.

Kun tajuat lopettaa muiden syyttelyn, saatat jopa tajuta, että voit tehdä paljonkin omalle köyhyydellesi. Köyhyys ei ole valtion vika. Se on oma vika. Suomessa on maailman parhaat mahdollisuudet opiskella todella edullisesti ihan yliopistoon asti. Tärkeintä on lopettaa syyttely ja tajuta, että jos elämä on kurjaa, vain itse pystyy asialle jotain tekemään. 

Aika suuri osa ruoka-avun vakiotarvitsijoista on mt- tai päihdeongelmaisia joilla elämänhallinta on täysin hukassa. Eikä siihen auta saarnat että pitäisi sitä ja pitäisi tätä. 

Vierailija
159/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lue kirja Pohjois Koreasta, miten kohtelee kansalaisiaan. Hyvä jos on edes ruokaa heillä ja myy kansalaisiaan ties mihin töihin ympäri maapalloa. Ei munkaan lapsuudessa ollut ruokaa kovin paljon, ei vihanneksia, kasviksia ym. Ruoka oli perunakeittoa, leipäressua ym. Joten älä valita ap ruoasta, monet näkee nälkää maapallon ympäri. On aika kiukuttelua valittaa, että saa edes jotain ruoka-apua. Kuulin yhdeltä ihmiseltä, että rikas vanhus hakee ruoka apua, vaikka olisi varaa ostaa omat ruoat, mutta käyttää hyväkseen tätä systeemiä. Olen itse ollut työtön ja tullut vähällä toimeen ja ilman ruokaa välillä. Ja joku valittaa täällä ap, että ruoka apu pitää olla jotain gurmee ruokaa tms? Mitä ihmettä?

Vierailija
160/747 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä eri jakeluun. Itse olen saanut Mm. hyviä lihoja ja kasviksia ja koirille Hill’s kuivamuonaa mistä päiväys mennyt.

Hyvä se on sieltä isoista kaupungeista huudella. Täällä meillä ei ole kuin tämä yksi EU-ruokajakelu ja kassissa just noi aloituksessa mainitut tarvikkeet. Ei ns. leipäjonoja ole kuin isommissa kaupungeissa.

Oletko ottanut ruoka-avusta selvää? Kysynyt esim seurakunnalta ja sosiaalitoimesta?

Omassa kaupungissa n 20 000 asukasta ja täällä on useampikin paikka, mutta niistä infotaan todella huonosti, pitäisi osata kysellä.

Jonnekin se kauppojen ylijäämä aina menee ja harva enää heittää roskiin, koska sen antaminen ruoka-apuun tekee vaan hyvää kaupan imagolle.

Meillä ainakin kaksi eri seurakuntaa ja mm Via dia toimittaa ylijäämää eteenpäin ja joskus on erikseen vielä työttömille, kuntoutettaville ja muille vähävaraisille eri toimitsijoilta.

Itse toimin kuntouttavassa ja kuntoutettavat saa sieltä ylijäämää ja kouluruokaa joskus ja sieltä annetaan myös sosiaalitoimen asiakkaille.

Missä asut ja oletko lukenut paikallislehdestäsi ilmoituspalstat?