Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Tässäkin on ilmeisesti valloilla ajatus että kun ilmaiseksi saa, pitää olla kiitollinen. Ja hitot. En jaksa enkä osaa leipoa, mielummin ottaisin vaikka linssejä ja tomaattimurskaa!
Joo, oma kokemukseni ruokajonosta on aika samantyylinen. En sitten jatkossa enää käynytkään, koska en tee mitään viidellä pussilla vanhaa leipää, ja kaurahiutaleet voin ostaa itsekin.
Olisit jättänyt ottamatta jos tarvii nirsoilla ILMAISESTA ruuasta. Hae kaupasta ruokasi tästä lähtien niin saat juuri sitä mitä haluat
Vierailija kirjoitti:
Olisit jättänyt ottamatta jos tarvii nirsoilla ILMAISESTA ruuasta. Hae kaupasta ruokasi tästä lähtien niin saat juuri sitä mitä haluat
mutkun mutkun haluun ilmasta
EU-ruoka-apuhan on tarkoitettu hoitamaan kahta eri asiaa yhtä aikaa: ruokkimaan nälkäisiä ohjaamalla maatalouden ylijäämätuotteita näille nälkäisille. Olisihan se nyt kuitenkin typerää esimerkiksi polttaa syömiskelpoiset jauhot ja ryynit, tai kompostoida ne.
EU-ruoka-avun tarkoituksena EI ole tarjota kaikille monipuolista terveellistä ravintoa, vaan pitää ihmisiä hengissä tilapäisen hädän hetkellä ja/tai olla täydennysravintona niukan toimeentulon ihmisille.
Jos mennään sitten tosi syvälle, niin moniongelmaisella köyhyysloukussa kärvistelevällä ei ole edes välineitä valmistaa mitään ruokaa, kotoa (jos kotia edes on) ei löydy kattilaa ja paistinpannua eikä jääkaappia, sähköt on katkaistu ja vesihanasta ei tule välttämättä jumakelpoista vettä, kun ne putket on siinä kämpässä hajalla. Tällaiselle ihmiselle on täysin mahdotonta tarjota apua, joka vaatisi jonkinlaista aktiivista oma-aloitteisuutta. Ja heitäkin on näissä leipäjonoissa. Tällainen ihminen osaa ehkä avata säilyketölkin, muttei saa sitä sisältöä millään lämmitettyä. He eivät vaadi mitään, pyydä mitään, mutta he tarvitsisivat paljon.
Ja sitten on näitä, joiden mielestä he ovat oikeutettuja parhaimpaan mahdolliseen, ja valittavat kaikesta. He vaativat kaikkea, mutta todellisuudessa heidän tarpeensa ovat vähäisiä.
ja tässä välissä yhteiskunta yhdessä kolmannen sektorin kanssa yrittää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran otin EU:n ruokakassin. Näitä jaettiin srk:n kerhotilassa kaikille lapsiaan kerhoon tuoville. Olivat siis jääneet yli jostain. Sisältö abaut sama kuin ap:n viestissä eli paljon jauhotuotteita. Näistä sitten tulikin pitkä riesa kun jos jonkin sortin vipeltäjää löytyi jauhoista. Jouduin hävittämään jo kaapissa olevat kuivatuotteetkin. Never again.
Vieläkin 10v jälkeen pakkaan kaikki kaupasta ostetut kuivatuotteet muovirasioihin/minigrip-pusseihin. En halua koskaan enää kokea sitä.
Minä sain myös ötököitä kauraryynipussista, jonka sain ruokajaosta. Järjetön riesa, ja vieläkin niitä löytyy satunnaisesti jostain kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mitä hiilarimössöä.
Hiilari on ihmisen polttoaine.
Itse kyllä syön hieman eri muodossa noita hiilareita kuin jauhoina.
Olisi ollut edes kuivattuja palkokasveja.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on ilmeisesti valloilla ajatus että kun ilmaiseksi saa, pitää olla kiitollinen. Ja hitot. En jaksa enkä osaa leipoa, mielummin ottaisin vaikka linssejä ja tomaattimurskaa!
Jos et jaksa tehdä ruokaa siitä mitä ilmaiseksi saat niin et ole joko riittävän nälkäinen tai riittävän köyhä tarvitsemaan sitä apua.
Sämpylöitä ei ole vaikea tehdä, ei kaurapuuroa jne. Perunajauhoja kiisseleihin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi saat ruokaa ja järkytyt tuosta? Mä järkytyn huonoista provoista.
Kysehän on taas tyhmästä ja vetelästä yh:sta.
Typerys ei ymmärrä, mitä voi tehdä kaurahiutaleista. Ei voi kuin ihmetellä, jos ei tunne esim puuroa tai käyttää aamiaisella raakanakin (ohjeita löytyy näihnkin aamiaisiin/välipaloihin jne.)
Ja Johan on kumma, jos ei ymmärrä, mitä voi tehdä perunasosejauheesta. Johan tuon nimikin sanoo. Ja muuten niiden venäjauhojen kanssa sitten vielä riskojakin lopulta.
Jne.
Järkyttävää, että hänellä on lapsi/lapsia, eikä osaa edes lukea (paketeissa tavataan kertoa, mitä niissä on, ja jopa reseptejä löytyy). Tosi vetelä tuo on.
Kysymys AP:lle: oliko tuo se EU:n ruokakassi? Itse kävin Helsingissä Myllypurossa ruokajakelussa, ja sieltä sai mm. vanhentunutta leipää (ei tarvinnut itse leipoa). Sitten oli Gainomax mansikka-juomaa, jossa taisi myös olla eräpäivä takana. Ruokakasseissa on eroa, mutta ei taida kovin monipuolista ruokaa saada valitettavasti mistään. Kannattaisi varmaan ottaa yhteys seurakunnan diakonissaan, heiltä voisi saada ruokakuponkeja ruokakauppaan.
Huh toivottavasti ei tule tilannetta, että tarvitsee ruoka-apua. Tuo nötkötti menee, mutta muuten lähtisin dyykkaamaan roskiksia.
Itse en ole koskaan käynyt ruokajonossa, mutta juuri nuo jauhot ja kaurahiutaleet on ne mitä mulla ainakin aina on kaapissa .
Lähimarketissa maksaa kaurahiutaleet muistaakseni 75 senttiä ja jauhopussi 80 senttiä.
Mikään ei kelpaa vaikka ilmaiseksi saa. Mene töihin ja osta vaikka sisäfilettä.
Koronan aikana jakeluiden laatu on laskenut huomattavasti: jaettavaa on entistä vähemmän ja jonossa ennätysmäärä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Luehan se aloitus uudelleen ja keuhkoa sitten.
Ei viitsi sitä eikä tätä, ei viitsi leipoa, ei viitsi mennä töihin, en haluu en haluu..kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luehan se aloitus uudelleen ja keuhkoa sitten.
Ei jaksa, ei viitsi. Se oli jutun koko sisältö. Yhteiskunnan pitäisi leipoa sulle leipä eteen ja pilkkoakin vielä, kaikki pitäisi jonkun muun hoitaa kun ei itsellä perse nouse.
Vierailija kirjoitti:
Ei viitsi sitä eikä tätä, ei viitsi leipoa, ei viitsi mennä töihin, en haluu en haluu..kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi.[/quote
"eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissä käyvä yh."
aloituksesta
kaskun ei katkarapuja&hummeria