Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
SE oli ESIMERKKI KUIVARUOKAKAAPIN SISÄLLÖSTÄ ja siitä mitä se maksaa. Siinä on hyvän hintaisia vaihtoehtoja ja lueteltuna kätevästi hintoineen.
Jos et leivo, mitä sinä niillä monilla jauhoilla teet? Mutta aivan turha väittää etteikö saisi leivottua rahan vuoksi ja ettei saa elävässä elämässä irti 2kg puolikarkeita tai annihelenan korviketta tai ohraa, ruista, grahamia, puuroryynejä ja -hiutaleita tai sen verran mausteita kuin mitä tarvitsee ... se on ihan höpönhöpöä.
Minä saisin sen listan irti missä kuussa tahansa heittämällä kerralla siitä 500:sta jos olisin vain tavistyötön ellei olisi liikaa terveys- ja lääkekuluja tai mitään erikoisia muita hätiä ja puutteita - joita minulla on lohduton pino. Ei se häviä sillä. Jos olisinkin "vain" terve työtön työmarkkinatuella tai en olisi ollut työkyvytön ikuisuuksia eikä siksi kaikki olisi niin loppu, että tämä on kuin multiple trainwreck accident. Olisin nytkin tienannut metsässä hirveästi jo rahaa ja minulla olisi älyttömiin asti itsellä sitä tavaraa. En kykene yhtään enää. Siis fundeeratkaas nyt; meikä ei ole ollut työelämässä toistakymmeneen vuoteen ja nykyään yksin minimeillä. Sairas. Työkyvytön. Rutiköyhä.
Kuitenkin minulla on kuivaruokakaapissani aivan kaikkea nytkin mitä minä tarvitsen, lukuunottamatta tällaisia kuin ...
Yhden 2€ purkin jotain LISÄÄ tarvitsen ja alta euron mausteen sekä lisää maitoja ja kananmunia kun alan sekä leipoa limppua, hiivaleipää, pullaa, marjapiirakkaa että tehdä perinteisiä laatikoita. Kaikki muut on jo jemmassa. Ensi kuulla korvataan sitten se mitä nyt loppuu. Eikä kaikkea heti oitis tarvitse sekunnissa uusia kun valmistaa vähän kassaan. Ehtii hankkia siksi taas.
Minä henk koht en tajua mihkä ne terveet kykenevät köyhät ja monet muut valittajat rahansa pistävät ja miksi he ostavat valmisruokaa ja höpöjä valittaen sitten perään veroista ja vaikka mistä. Mitä ne sitten syö aktuellisti kuussa jollei ole kaapissa millä tehdä oikeata ruokaa?
Pahvi- ja muovipaketista "kaupan" kaurapuuroa mikrossa? Kunhan vain jokin alelappu kyljessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän yrittää itse parantaa tilannetta edes vähän, valittamisen sijaan? Asenne tuntuu olevan se että ollaan köyhiä autettavia maailman tappiin ja mitään ei voi, auttakaa OIKEIN. Kun uusia autettavia tulee, onko ok että tukianne saatetaan vähentää jos ne uudetkin autettavat vastuuttavat muita kuin itseä?
Menepä sanomaan tuo rollaattoreilla liikkuville vanhuksille ruokajonoon , siitä olisi varmasti hyötyä heille!
Todellakin loukkaavaa. Monet vanhat ja sairaat ihmiset joutuvat menemään ruokajonoon kun eläke on pieni.
Olen ollut itsekin ja seurannut miten erilaisia ihmisiä siinä jonossa on. Osa on hyväosaisia ja hyväkuntoisia, ainakin ulkoisesti, jotka tulevat autolla hakemaan ruokapussinsa. Puhun nyt myös muusta kuin EU-ruokajonosta.
Sitten on niitä nuorehkoja tai keski-ikäisiä miehiä ja naisia joiilla on selkeästi köyhyys ja muutkin ongelmat olleet jo pitempään. Usein myös yksinäisyys tai kaverit yhtä köyhiä. En heitä tuomitse, ruokaa heidänkin täytyy syödä. Näiillä ihmisillä ei ole todellakaan toimintakykyä ja ei ehkä sitä sähköhellaakaan jolla leipoisi.
Ihan turhaa saarnata, että kyllä nyt kaikki pystyvät ruokaa itse laittamaan ja leipomaan, ei vaan pysty.
Sitten oma ryhmänsä on vanhat, köyhät ihmiset. Osa on toimintakykyisiä, mutta henkisesti niin uupuneita, ettei vaan pysty toimimaan, jaksavat hetken ja päivän kerrallaan.
Osa on liikuntarajoitteisia tai muuten heikossa kunnossa, myös henkisesti, myös on yksinäisiä paljon.
En millään kehtaisi näiltä jo pari tuntia kylmässä jonottaneille ihmisille alkaa vaatimaan, että nyt sitten kun saatte ne satunnaiset ruokapussinne, niin hus hus, ei mitään mikrossa lämmittämistä vaan eikun veivaamaan sämpylätaikinaa ja itse valmistamaan jostain ruoka-aineista mitä nyt sattuu olemaan omatoimista ateriaa.
Miksi joidenkin pitää potkiä jo maassa makaavaa. Miksi on niin vaikea uskoa, vaikka on ihan asiaa tutkittu, että nämä ihmiset eivät ole henkisesti eikä fyysisesti samassa jaksamiskunnossa kuin ne, joilla asiat paremmin.
Eikö se riitä mielihyväksi kun itsellä on asiat hyvin? Ollaan tyytyväisiä omaan elintasoomme ja onnellisia ettei tarvitse seistä ruokajonossa?
Mitään kadehtimista tai syytä ilkeilemiseen ei ole jos ihminen on köyhä ja miltei jaksamisensa äärirajoilla.
Kyllä siinä on jo rankaisua tarpeeksi, ei meidän lähimmäisten yhtään kannata sitä lisätä.
On eri asia olla terve ja kykenevä köyhä kuin sairas ja toimintakykynsä menettänyt köyhä.
Ei voi kaikkia köyhiä lyödä samaan kasvottomaan massaan ja olettaa, että he ovat kaikki samassa tilanteessa ja kykeneviä.
Myös köyhillä on oma erilainen ja henkilökohtainen tarinansa, hekin ovat ihmisiä ja yksilöitä. Heillä on myös tunteet ja myös oikeus inhimilliseen kohteluun.
Se täällä kovin helposti tuppaa unohtumaan.
Hävettää lukea joidenkin kommentteja täällä.
On joko kapeakatseisuutta, tietämättömyyttä tai selkeää alhaista ilkeyttä.
Köyhän muotokuvia vol jotain kirjoitti:
https://www.foodie.fi/shoppinglist
en tiedä toimiiko tämä näin, vai onko pakko olla sisäänkirjautunut - en tahtonut sotkea omaa listaani -. Jos toimii, tässä on Foodieen jumalaton lista jonka olen tässä laatinut. Siinä on vajaalla 200:lla tavaraa. Lista on sellainen, siinä ei ole lihaa, kalaa, kanaa, kahvia eikä leipää - ne ovat niin makuasia. Se lähti niistä jauhoista ja "ei ole mitään kaapissa millä tehdä mitään vaikka saisikin pääaineet". Aloitin niistä jauhoista ... Kuitenkin siellä on vain - VAIN - 200:lla perustarpeet kaappiin. Sitä listaa voi käyttää runkona yrittäessään auttaa jotakuta. Siellä on kaksoiskappaleita samoista asioista eri muodossa, vaihtoehtoja siis, joten sitä ei voi aivan sinällään käyttää miettimättä. Voi olla jauhettua ja kokonaista, tai tuoretta, kuivattua ja pakastettua. Ei ole tarkoitus, jonkun olisi mielekästä ostaa koko letka vaan havainnollistaa sitä, valikoimaa on ja halvallakin saa kun ostaa kerralla. Liki 40 tuosta vajaa 200 euron listasta oli 3x 12.90 erilaista suunnatonta teesäkkiä. Mm hinnoista, halvalla saamisesta, ja niin edelleen. Enin osa esimerkiksi jauhoista on pyritty kotimaisia, muu karsi joukosta jne. Kaikki ei ole halvinta, jos olen jostain sitä mieltä, halvin on paska. Jotain piti valita. Todellinen listan hinta on paljon halvempi, jos sieltä valitsee tarkoituksenmukaiset. Loppuun tuli vielä lytättyä ihan esimerkiksi vain jokin hajusteeton astianpesuaine, käsienpesuun nestesaippua sekä pyykkiin samoin, leivinpaperia, paistovuokaa, pakastusrasiaa, teen haudutuspusseja jne. Tuohon 200:n listaan tuollaisenaankin mahtuisi esimerkiksi vielä 40 rullan säkki Soft Emboa joka on halvempi kuin 32 rullaa, mutta tuossa marketissa ei näemmä ollut sitä. Kun sitä listaa alkaa perkaamaan sinne mahtuu vielä paljon muuta otettua pois vaihtoehtoiset asiat jotka eivät ole pop eivätkä sytytyä.
Mietin ihmeissäni, on se sitten ihmeellistä, koska minä olen tottunut elämään tuilla, pitkäaikaistyötön ja sairas, ja nykyään yksin. Ja kuitenkin minulla on jauhot ja mausteet sun muut kaapissa. Joskus jokin loppuu, menee kauppalistalle ja tuodaan kun käydään. Toki välillä on aikoja minultakin loppuu toki. Arvatkaapa vain. Mutta jos väitetään, kaapissa ei voi saada pidetyksi mitään tykötarpeita jauhoista mausteisiin, eikä hankittua koskaan niitä kaappiin, se on jo aivan puppua. Jos minä saan, pitäisi muidenkin jopa yksinäisten köyhien kyllä saada saati jos on monesta lapsesta tuloja ja tai avo-tai avioliitossa olevalla partneri. Koska yksi elää hirmu paljon kalliimmin.
Monesta lapsesta tuloja :D sittenhän on myös monesta lapsesta menoja, ja yhteiskunnalla on nykyään aika kovat odotukset sen suhteen että mitä lapsi tarvitsee eikä siis ole kyse vain siitä että perheen aikuiset ja lapset välttämättä olisi erityisen vaativia. Taidat olla aika vieraantunut lapsiperheiden todellisuudesta.
Jokaiseen perhemuotoon liittyy omat haasteensa, mutta kukaan ei olisi huolestunut vaikka minä yksin asuessani jonkin aikaa olisin syönyt vähemmän ja/tai halvemmin kun oli tiukempi rahatilanne. Itsekin aikuisena ihmisenä sen kestin. Ihan eri juttu olla yksin vastuussa omista ruoka- yms. menoistaan kuin yksin huolehtia useamman henkilön ravitsemuksesta ja muista tarpeista niiden omiensa lisäksi. Kahdestaankin voi olla haastavaa jos toinen perheen aikuisista ei syystä tai toisesta kanna vastuutaan.
Perheissä joissa on lapsia kotihoidossa tai vaikka useampi kasvava koululainen/teini saattaa ruokaa mennä ihan älyttömiä määriä verrattuna siihen mitä yksinasuva aikuinen syö. Tuo on taas tuota että nähdään itsensä jonain kaikki haasteet voittavana sankarina ja kuvitellaan että muilla olisi muka jotenkin helpompaa eikä mikään silti onnistu.
En ymmärrä tuota leipomisen tuputtamista köyhille.
Kaupadta saa leipää puoleen hintaan joka päivä ja muusta kuin EU-ruokajonoista leipää saa usein niin palon kuin haluaa. Sitä jopa tarjotaan, että ottakaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupadta saa leipää puoleen hintaan joka päivä ja muusta kuin EU-ruokajonoista leipää saa usein niin palon kuin haluaa. Sitä jopa tarjotaan, että ottakaa.
en ole köyhä mutta leivon silti ihan terveellisyyden takia. Ei ole säilöntä-ja lisäaineita, ei liikaa suolaa ja sokeria jne. Kerralla teen niin paljon että saan pakkaseen laitettua. En juurikaan tykkää leipoa mutta leivon silti.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on takana se ajatus, että köyhän pitäisi osoittaa olevansa ahkera, nuuka ja puuhakas, ja koska 1950-luvulla köyhät tekivät kaiken mahdollisen itse, ajattelee moni, että samoin pitäisi olla vielä 2000-luvullakin. Moni ylläpitää vielä 50-luvun maaseudulta tuttua ajatusta, että pienikin lepohetki on syntiä, ja koko ajan pitäiis tehdä jotain hyödyllistä. Tätä tosin sovelletaan vain köyhiin ja pienituloisiin - ilmeisesti ajatellaan, että riittävän isolla palkalla voi ostaa ja oikeuttaa itselleen vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ihmisten tuohtumuksen, kun arvostellaan ilmaista ruokaa. Osa ihmisistä kuitenkin ON jo aika uusavuttomia ja vaikka oletetaan, että kaikki osaavat ja haluavat tehdä ruokaa, on ap:llä mielestäni pointtikin tuossa.
Eihän kylmästä kärsivällekään anneta lankaa ja puikkoja, että kudo siitä itselles villapaita. Ja asunnottomalle anneta lautakasaa ja nauloja, että tee itselles kämppä. Ja siinä sitten kaikki kädentaitoiset kuorossa hämmästelis, että onpas uusavutonta ja että kehtaakin vinkua kun ilmaiseksi sai.
Miten se meni: anna kala niin syö tänään, opeta kalastamaan niin syö lopuikänsä. Kyllä näiden olisi syytä oppia sitä taloutta sen verran, että onnistuu muukin kuin hese ja woltti.
Miksi Hese toistuu tässä ketjussa? Edustaako Hese palstalaisille jotain luksusta ja "hienoa" ruokaa, kun noin kovasti paheksutaan ajatustakin siitä, että joku köyhä söisi Hesellä?
Vierailija kirjoitti:
Vi...... miten laiska ihminen eikä ole ainut tässä maassa. Suomalaiset syövät luokattoman huonosti ja lihovat kun ostetaan vaan valmisruokia ja limsaa monta litraa.
Ei se ratkaisevasti paremmaksi muutu sillä, että syödään vehnäpullaa ja vehnäleipää monta kertaa päivässä. Ja siihenhän tuo vehnäjauhojen ja leipomisen tyrkyttäminen johtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajonoista päästäisiin kun valtio perustaisi isoja tehtaita johon kaikki vaikeasti työllistyvät sijoitettaisiin normaalipalkalla. Yksityiset eivät heitä ota se on nähty. Ottavat vain tukirahat ja vievät sitten työpaikat ulkomaille. Sitä minä sanon tukihuijaukseksi. Mutta ei kai valtiolla ole halujakaan moiseen.
Mitä niissä tehtaissa tehtäisiin? Olisiko jokin oikea tarve niille tuotteille, mitä tehtaat suoltaisivat? Nimittäin jos kyse on vain näennäisestä puuhastelusta neukkuajan tyyliin, on yhteiskunnalle halvempaa maksaa se palkka mutta jättää kallis tehdas rakentamatta ja organisoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs niis vehnäjauhois on vikana, itellä on monta eri käyttöö, esim kastikkeen suurustuksee, pannarii, lettuihin, sämpylöihin, kuivakakkuihin jne...vain uusavuton ei osaa, eikä ymmärrä tehdä mitään.
Jos et ole jo tähän mennessä ketjua asiaa ymmärtänyt, lienee turha selittää sitä enää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Sämpylöitä, teeleipiä, pizzaa, puuroa, uunipuuroa... kyllähän noilla elää jo pitkään.
En huomannut pitsa-aineksia ruoka-avun joukossa.
Ehdotuksia pakettiin kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Lihasta kieltäytyminen on oma valintasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs niis vehnäjauhois on vikana, itellä on monta eri käyttöö, esim kastikkeen suurustuksee, pannarii, lettuihin, sämpylöihin, kuivakakkuihin jne...vain uusavuton ei osaa, eikä ymmärrä tehdä mitään.
Pannaria, lettuja, sämpylää, kuivakakkua, todella monipuolista ruokaa.
Käsitättetkö että teille nämä ovat lisukkeita varsinaisen ruoan lisäksi. Jääkaappi täynnä.
Ette tekään syö päivästä toiseen vain näitä:
Maananraina syödään pääruokana kastiketta, tiistaina pannaria, keskiviikkona lettuja, torstaina sämpylää, perjantaina kuivakakkua...
Minun mielestäni kuivakakkuun tulee muitakin ainesosia, jauhot nyt ovat halvinta siinä. Voita, munia, leivinjauhetta, korppujauhoja.
Näin juuri. Ja jos rahat ovat aivan vähissä, on tyhmää alkaa tuhlaamaan niitä leivontatarvikkeisiin, vaan mieluummin tekee kananmunasta munakkaan - toki ensin pitää olla ne munat. Nämä ehdotetut kakut ja pannarit ovat juuri niitä lisukkeita ja kivaa ekstraa, mitä tehdään silloin kun on ensin syöty oikeaa ruokaa, ja kun rahasta ei ole pulaa. En ole vielä kuullutkaan, että joku tekisi viimeisillä rahoillaan jotain kuivakakkua!
Vierailija kirjoitti:
Leipä (tai sämpylät) on niin konkreettinen ruoka; jos on leipää pöydässä, ei kuole nälkään. Ja jos avustuspaketissa on jauhoja, niin on loogista, että silloin ehdotetaan leipomista.
Ja toisaalta se leipomisen kehottaminen on symbolista (vaikka se kehottaja ei tajuaisi niin ajattelevansa), "auta itse itseäsi".
Jos nyt jauhoista edelleen puhutaan (siitähän tämä lähti liikeelle koko ketju), niin niistähän voi tehdä vaikka mitä: pastaa, ohuita tortilla-tyyppisiä lättyjä, mykyjä, pitsapohjia, piirakka/pasteijataikinaa, kakkuja, keksejä, käyttää kastikkeen tai keiton suurustamiseen, leipoa sitä leipää tai sämpylöitä, lettuja, pannukakkuja, vohveleita. Tehdä yhdessä suolan ja ruokaöljyn kanssa lapsille taikataikinaa leikkimiseen ja askarteluun, jos nyt ei vehnäallergiaa ole (meillä oli, ja se todettiin juuri tuon taikataikina-askartelun kautta!).
Jos ei ole hiivaa eikä muita nostatusaineita, voi tehdä hapanjuuren pelkästä vedestä ja jauhosta.
Mutta: kaikki nuo edellä mainitsemani asiat vaativat monta asiaa, aikaa, sieltä ruokakaapista vähintään suolaa tai ruokaöljyä, toimivan uunin tai lieden, jossa kypsentää, astian, jossa tehdä taikina ja keittoastia, jossa kypsentää. Osaamista, ja sitä, että ylipäätään kykenee tekemään mitään (joko henkisiä tai fyysisiä esteitä).
Minä saan kaiken meidän käyttämämme leivän ilmaiseksi äidiltäni. Hän tuo välillä myös herkkuja, munkkeja, pasteijoita, voisarvia, karjalanpiirakoita. En siis tarvitse jauhoja perusleivän leipomiseen lainkaan. Silti meillä kuluu vehnäjauhoja pari kiloa kuukaudessa - juuri noihin muihin, kastikkeen suurustamiseen, lettuihin, pitsaan, suolaisiin ja makeisiin piirakoihin, kakkuihin, mokkapaloihin jne. Noihin kuluu myös leseitä, (kaura)hiutaleita ja korppujauhoja (jotka olen tehnyt jo monta vuotta leivänkannikoista).
BMW kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Entä sitten? Olen eri kirjoittaja, mutta huomautanpa vain, että myös köyhillä ja pienituloisilla on oikeus valita oma ruokavalionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupadta saa leipää puoleen hintaan joka päivä ja muusta kuin EU-ruokajonoista leipää saa usein niin palon kuin haluaa. Sitä jopa tarjotaan, että ottakaa.Leipä (tai sämpylät) on niin konkreettinen ruoka; jos on leipää pöydässä, ei kuole nälkään. Ja jos avustuspaketissa on jauhoja, niin on loogista, että silloin ehdotetaan leipomista.
Ja toisaalta se leipomisen kehottaminen on symbolista (vaikka se kehottaja ei tajuaisi niin ajattelevansa), "auta itse itseäsi".
Jos nyt jauhoista edelleen puhutaan (siitähän tämä lähti liikeelle koko ketju), niin niistähän voi tehdä vaikka mitä: pastaa, ohuita tortilla-tyyppisiä lättyjä, mykyjä, pitsapohjia, piirakka/pasteijataikinaa, kakkuja, keksejä, käyttää kastikkeen tai keiton suurustamiseen, leipoa sitä leipää tai sämpylöitä, lettuja, pannukakkuja, vohveleita. Tehdä yhdessä suolan ja ruokaöljyn kanssa lapsille taikataikinaa leikkimiseen ja askarteluun, jos nyt ei vehnäallergiaa ole (meillä oli, ja se todettiin juuri tuon taikataikina-askartelun kautta!).
Jos ei ole hiivaa eikä muita nostatusaineita, voi tehdä hapanjuuren pelkästä vedestä ja jauhosta.
Mutta: kaikki nuo edellä mainitsemani asiat vaativat monta asiaa, aikaa, sieltä ruokakaapista vähintään suolaa tai ruokaöljyä, toimivan uunin tai lieden, jossa kypsentää, astian, jossa tehdä taikina ja keittoastia, jossa kypsentää. Osaamista, ja sitä, että ylipäätään kykenee tekemään mitään (joko henkisiä tai fyysisiä esteitä).
Minä saan kaiken meidän käyttämämme leivän ilmaiseksi äidiltäni. Hän tuo välillä myös herkkuja, munkkeja, pasteijoita, voisarvia, karjalanpiirakoita. En siis tarvitse jauhoja perusleivän leipomiseen lainkaan. Silti meillä kuluu vehnäjauhoja pari kiloa kuukaudessa - juuri noihin muihin, kastikkeen suurustamiseen, lettuihin, pitsaan, suolaisiin ja makeisiin piirakoihin, kakkuihin, mokkapaloihin jne. Noihin kuluu myös leseitä, (kaura)hiutaleita ja korppujauhoja (jotka olen tehnyt jo monta vuotta leivänkannikoista).
Miten jauhoista tehdään pastaa? Pitääkö ensin ostaa pastakone? Ja jos ihmisellä on rahat ja ruoka lopussa, kuinka järkevää on ehdotella kakkujen ja keksien tekemistä? Pitsapohjat ja piirakkapohjat ovat ihan turhia, jos ei ole rahaa ostaa niihin täytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö maitojauheesta tehty maito maistu hirveältä? Jos maitoa nyt moni käyttää muutoinkaan. Toki sitä voi käyttää kiusauksissa kerman sijaan, ja itselläni kahvissa menisi. Meidän kaupassa tuollainen tötsä näkyy maksavan n. 8€. Siitä saa 4 l maitoa, että tulee kyllä litralle hintaa. Ehkä sen tilalla voisi olla muutakin, vai liittyykö valion maitojauhe jotenkin ylituotantoon?
Voi herran tähden ! Maitojauhe on kevyttä kuljettaa, eikä vaadi KYLMÄKETJUA Jos ei maitoa juotavaksi siitä tee, käy kaakaoon, ruuanlaittoon ja leipomiseen hyvin
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Entä sitten? Olen eri kirjoittaja, mutta huomautanpa vain, että myös köyhillä ja pienituloisilla on oikeus valita oma ruokavalionsa.
Kustantaa sen sitten vaan myös itse.
Tässä ketjussa on lueteltu kaikki kliseet, mitä laiskalla vaan on. Jos oikeasti olisi nälkä, löytyisi kyllä energiaa laittaa ruokaa, kukaan tervepäinen ei ole kuollut ruuan ääreen. Jos on mt-ongelmaa siinä määrin ettei pysty mitään ruokaa laittamaan, sen ihmisen paikka ei ole ruokajono vaan sairaala.
Sosiaalitukia ollaan leikkaamassa. Vielä 1,6 miljoonaa eläkeläistä käy parturissa ja kahviloissa, mutta heillä on jo ikää.