Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain ruoka-apua ja järkytyin

Vierailija
22.09.2021 |

2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä

Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?

Kommentit (747)

Vierailija
521/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko näitä juttuja, että jauhot olisi yhtään sen kummempia kuin kaupassakaan. Eivät olleet ainakaan kun itse opiskelijana niitä sain.

Tummaa makaroonia arvosteleva on kyllä hesepissis, ei voi ymmärtää kuka ehdoin tahdoin haluaa valkoisia, kun on täysjyvää tarjolla.

Mutta mä en olekaan köyhä enää.

Et sitten provoja erota...?

Vierailija
522/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 1,5 v käynyt ruokajaossa. Saman verran olen ollut lomautettuna.

Mitä saadaan, sitä syödään.

Minä en tykkää tosta perunamuussista, mutta teen siitä rieskoja.

Nötkötistä teen lihaperunasoselaatikkoa. Kaupasta ostan perunat ja teen perunamuussia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyttäisin jauhot pitsan tekemiseen - ja olen töissä ja aiemmin olin yksinhuoltajakin. Mutta vakavasti puhuen ruoka-avun voisi jakaa vaikka kolmeen eri tyyppiseen kassiin, rahallisen arvon ollessa kuitenkin sama. Vekaanit, sekaanit ja ruokavammaiset kuten minä (laktoositon. gluteeniton,, soijaton). Tuo kassin arvo minua ihmetyttää - ainoa arvokkaampihan tuossa on nötkötti, jauhothan ei maksa paljoakaan, tai kaurahiutaleetkaan. Kassin hinnaksi tulee kympin verran maksimissaan. 

Tuon kassin hinta olisi mielenkiintoista tietää. Siis se mikä siitä maksetaan, kun miettii noita maskikauppoja sun muita...

Ja jos edes jauhojen laatu ei ole sitä mitä kaupassa normaalisti. Muutenkin haluan itse valita jauhojeni tyypin.

Itse en lähde tuollaista kassia hakemaan, menee jo matkakulut suuremmaksi kuin saatava hyöty. Itsellä kuluu jauhoja ihan kohtalaisesti, juuri ajattelin tehdä rieskaa kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Mutta nehän ovat niin halpoja kaupassa että mikä järki niitä on jakaa, ja miten ekologista kun useilla menevät roskiin?

Nötkötti minulle kyllä kelpaisi, sitä en raski kaupasta ostaa. Ja maitojauhehan on kallista, mutta harva sitä osaa käyttää.

Lähinnä tulee mieleen että halvimmasta mahdollisesta koostetaan mahdollisimman iso kassi, voidaan sitten kiillottaa sädekehää että "kyllä me autetaan".

Minkälaisiahan kasseja ne muualla eu:ssa mahtavat jakaa?

Hanhenmaksaa, lohta, kaviaaria, viiniä... Mitä vain laiskassa, kaunaisessa ja kateellisessa mielessäsi haluat kuvitella.

Vierailija
524/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta viikkoon melkein tulee käytyä. 

Kaapeissa saatuja tuotteita: perunamuusihiutaleita, jauhoja, näkkileipää, hernekeittoa, broilerfilettä mausteliemessä, tonnikalaa, kuppi- ja pussinuudeleita. Usein saatu myös erilaisia leipomotuotteita, Finnairin lentokoneaterioita, kirkon kotiruokaa rasioissa, nugetteja, makkarakuutioita, margariinia, jugurtteja, rahkaa, maitoa, juustoja ja hedelmiä sekä vihanneksia. Laskettu että välillä lähemmäs 60e kasseja ja erittäin tyytyväisiä. 

Vierailija
525/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. EU-kassin sisältö on nötköttiä lukuun ottamatta sama kuin Etiopiassa.

Vierailija
526/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko näitä juttuja, että jauhot olisi yhtään sen kummempia kuin kaupassakaan. Eivät olleet ainakaan kun itse opiskelijana niitä sain.

Tummaa makaroonia arvosteleva on kyllä hesepissis, ei voi ymmärtää kuka ehdoin tahdoin haluaa valkoisia, kun on täysjyvää tarjolla.

Mutta mä en olekaan köyhä enää.

Kai tiesit ettei tumma makarooni ole sama asia kuin täysjyvä?

Vierailija
527/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs ruoka-avusta tuollaiset safkat?

Varmaan EU-kassista. EU jakaa myös hernekeittoa, täysjyvämakaronia, maitojauhetta ja keksejä, ehkä jotain muutakin hyvin säilyvää kuivamuonaa. 

Tuollaisen kassin sisältö oli vähän aikaa sitten levitetty Tampereen rautatieaseman penkille. Varmaan oli yllätys/pettymys, kun ei kassissa ollutkaan kaljaa...

Hahaa! Ne täysjyvämakaroonit ei ole makaroonia tai täysjyvää nähneetkään.

Vierailija
528/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa olevista aineksista teen ruokaa useasti viikossa. Ostan ne itse kaupasta.

Joka pv kaurapuuro, muusi tai makaroni lisättynä jotain proteiinia.

Sämpylöitä leivon. Puolet sämpyläjauhoja ja puolet vehnäjauhoja.

Kelpais mullekin ruoka-apu, lähin on niin kaukana. Kaupat kaukana joten on bähän pakko ostaa säilykkeinä tonnikalaa ja nötköttiä.

Vierailija
529/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeita tuhlaajia kirjoitti:

Kaurahiutaleet voi syöttää linnuille tai hevosille tai , lisätä viiliin jogurttiin myös niistä saa kaurakeksejä . Nötkötti menee koirille kissoille tai paloina pannulla . Perunamuusi pussi lisää vettä saat muussia . Se on kuivattua perunaa. Vehnäjauhoista tehdään joko pullaa tai kastiketta yleensä ....kyllä kuukaudessa on 31 päivää sämpylä ,kastike , puuro.

Miksi pitäisi koirat ja kissat sairastuttaa sillä säilöntäainesuolanöttköttimönjällä?

Vierailija
530/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan EU-kassista. EU jakaa myös hernekeittoa, täysjyvämakaronia, maitojauhetta ja keksejä, ehkä jotain muutakin hyvin säilyvää kuivamuonaa. 

Listasta puuttuu ainakin mysli. 

Ei se ole mysliä. Jotain epämääräisiä kaurahiutaleita ja pari elähtänyttä rusinaa.

Vierailija
531/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh joka käy töissä BUH hahah heheh eeeeh!!

Vierailija
532/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tänään eu-avustus pussin:

- hapankorppupaketti 

- maitojauhepaketti

- 2 hernekeittotölkkiä

- 2 sikanautalihavalmistetta

- 4 pussillista perunamuusijauhetta

Maitojauheen ja lihavalmisteen vein tuttavalle. En osaa niitä käyttää tai vähän jopa iljettää ne. 

Vierailija
533/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ruoka-apu toimi joka paikkakunnalla? Miksi vain suuremmissa saa oikeaa ruokaa? Pienet kaupungit ja kylät ei jaa ruoka-apua. Tämä ei ole oikein. Miksei sosiaalitoimistot voisi jakaa näitä ruokia?

Helsingissä seurakunnat tekee paljon avustustyötä ruuan jakelussa.

Nyt kun hävikkiruuan käyttö on muotia, kaupunkikin innostui asiaan.

VPyydä sossusta maksusitoumus kauppaan ja sano että tarviit sen ja terveellistä ruokaa,et mitään huonoa että pysyt terveenä,joka taas laskee terveydenhoitokuluja. Ne antaa hätätapauksissa maksusitoumuksen.Tai pyydä seurakunnalta ruoka apua. Eu:n ruoka-apua saa myös. Googlaa.

Vierailija
534/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listasta puuttuu ainakin mysli. 

Ei se ole mysliä. Jotain epämääräisiä kaurahiutaleita ja pari elähtänyttä rusinaa.

Tämä on totta. "Mysli" on ihan oikeasti miltei pelkkiä kauraryynejä. On läpinäkyvässä muovipussissa, ilmeiseti pakattu samoja kauraryynejä kuin kauraryynipussissakin ja hiukan rusinoita.

Ei ole samaa mysliä mita kaupoissa myydään.

Mietin myös mitä näistä EU-tuotteista maksetaan. On tosi hyvä bisnes jolliin taholle. Ostaa halvalla valtavat määrät vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja ja kauraryynejä ja pakkaa ne pussiin.

Mitä järkeä on laittaa vanhat ihmiset kantamaan painavia jauhomääriä kotiin. Usein jalkaisin tai sitten maksaa kyydistä.

Minulla olisi aika monta kilometriä jakopaikkaan ja ei ole autoa, paikallisliikenne maksaa melkein seitsemä euroa. Jos kympin kassin saa ja matkakulun jälkeen jää noin kolme euroa voittoa.

Ennen jotain kevyempää jonka jaksaisi ehkä kantaakin.

Yhden ihmisen taloudessa ei kilokaupalla jauhoja kulu tai alle euron vehnäjauhon voi ostaa itse. Yksi pussi kerrallaan kun on tarvis.

Myös on niin, että ei ole tuota matkarahaa välttämättä.

Tai kävelymatkan päässä kauppa, josta matkasta säästyneellä seitsemällä eurolla jo saisi jotain.

Jos EU-kassi on kympin arvoinen niin matkakulun kanssa se 17 euroa, että sen saa kotiinsa.

Ei takuulla ole sillä rahamäärällä tavaraa.

Vierailija
535/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti trolliksi kun kerroin, että jauhot eivät ole samanlaisia kuin kaupassa.

Sopii kokeilla ainakin niitä sämpyläjauhoja. Ja pitää olla sitten itselleen rehellinen tuloksen suhteen.

Joku nyt sanoo, että voihan sämpyläjauhon käyttää muuhun kuin sämpylöihin. No voi tietenkin, mutta kun pussissa lukee sämpyläjauhoja niin olisi mukava, että niistä voisi silloin tehdä myös sämpylöitä.

Vierailija
536/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerta viikkoon melkein tulee käytyä. 

Kaapeissa saatuja tuotteita: perunamuusihiutaleita, jauhoja, näkkileipää, hernekeittoa, broilerfilettä mausteliemessä, tonnikalaa, kuppi- ja pussinuudeleita. Usein saatu myös erilaisia leipomotuotteita, Finnairin lentokoneaterioita, kirkon kotiruokaa rasioissa, nugetteja, makkarakuutioita, margariinia, jugurtteja, rahkaa, maitoa, juustoja ja hedelmiä sekä vihanneksia. Laskettu että välillä lähemmäs 60e kasseja ja erittäin tyytyväisiä. 

Käytkö Helsingin seudulla ruokajaossa? Hurstilta saa monipuolista ruokaa. Eri puolilla Suomea varmasti omanlaisensa tilanne. Tampereellahan ruokakassia ei saa ennenkuin tulot on tarkistettu.

Vierailija
537/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta vaan tajuaa, että Suomessa ei edes ole oikeasti köyhiä ruoka-apua tarvitsevia ihmisiä. Jos on oikeasti nälkä, niin luulisi kaiken avun kelpaavan.

Ja Suomessa on myös lähtökohtaisesti mahdollisuus itse vaikuttaa oman elämänsä parantamisen...

Vierailija
538/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöttkötistä keittoa, nam

Vierailija
539/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyttäisin jauhot pitsan tekemiseen - ja olen töissä ja aiemmin olin yksinhuoltajakin. Mutta vakavasti puhuen ruoka-avun voisi jakaa vaikka kolmeen eri tyyppiseen kassiin, rahallisen arvon ollessa kuitenkin sama. Vekaanit, sekaanit ja ruokavammaiset kuten minä (laktoositon. gluteeniton,, soijaton). Tuo kassin arvo minua ihmetyttää - ainoa arvokkaampihan tuossa on nötkötti, jauhothan ei maksa paljoakaan, tai kaurahiutaleetkaan. Kassin hinnaksi tulee kympin verran maksimissaan. 

Tuon kassin hinta olisi mielenkiintoista tietää. Siis se mikä siitä maksetaan, kun miettii noita maskikauppoja sun muita...

Ja jos edes jauhojen laatu ei ole sitä mitä kaupassa normaalisti. Muutenkin haluan itse valita jauhojeni tyypin.

Itse en lähde tuollaista kassia hakemaan, menee jo matkakulut suuremmaksi kuin saatava hyöty. Itsellä kuluu jauhoja ihan kohtalaisesti, juuri ajattelin tehdä rieskaa kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Mutta nehän ovat niin halpoja kaupassa että mikä järki niitä on jakaa, ja miten ekologista kun useilla menevät roskiin?

Nötkötti minulle kyllä kelpaisi, sitä en raski kaupasta ostaa. Ja maitojauhehan on kallista, mutta harva sitä osaa käyttää.

Lähinnä tulee mieleen että halvimmasta mahdollisesta koostetaan mahdollisimman iso kassi, voidaan sitten kiillottaa sädekehää että "kyllä me autetaan".

Minkälaisiahan kasseja ne muualla eu:ssa mahtavat jakaa?

Hanhenmaksaa, lohta, kaviaaria, viiniä... Mitä vain laiskassa, kaunaisessa ja kateellisessa mielessäsi haluat kuvitella.

No niin, onhan se selvää että siellä jaetaan vain 10 kg pussi jauhoja.

Vierailija
540/747 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo jauhot tuntuvat kyllä varmaan kettuilulta ihmisestä, jolla on puutetta sekä rahasta että ajasta. Antaisivat mieluummin leipää. Vai onko tuossa joku kasvatuksellinen tavoite, opettaa kaikki leipomaan.

En ihmettelisi, vaikka olisi. Luultavasti samasta syystä jaetaan sitä nötköttiä: halutaan opettaa köyhille nöyryyttä.

Vastenmielistä.

Niin. Noi tuet pitäisi jakaa rikkaille, joilla on kummasti käyttöä niille.

Olet oikeassa.

Täällä jaetaan EU-kasseja kerran viikossa. Hakijoilta ei kysytä mitään ja yleensä ei tarvitse edes jonottaa. Mäkin haen kassin melkein joka viikko, vaikka tienaan keskivertoa enemmän ja mulla on kymppitonnien sijoitussalkku. Toisin kuin moni köyhä, arvostan saamaani ruokaa ja käytän kaiken perheeni ruokkimiseen ilomielin. 

Rikkaille noi kelpaa. Kun on ahkeruus ja ymmärrys, ettei ole tarkoituskaan elää pelkillä jauhoilla.

Mutta köyhän pitää saada vain parasta, vailla mitään omaa vaivaa.

No älä nyt viitsi. Rikkaat ei itse päätään vaivaa millään ruoan laitolla ylipäätänsä. Heillä on siihen muut henkilöt.

Kuinka monella Suomessa on palvelusväkeä kotona? En tunne yhtään.

Minäpäs tunnen. Ystäväni on taloudenhoitaja nimikkeellä töissä eräässä the perheessä. Hoitaa kaiken siellä siivouksesta ostosten tekoon. Pyykkää, tekee ruokaa. Tykkää työstään ja käytössä auto ilmaiseksi myös työmatkoihin. On tavallaan periytynyt tälle nykyiselle perheelle kun vanha rouva kuoli niin siirtyi pojan perheeseen. Lastenhoito ei ole kuulunut työhön, siihen oli oma henkilö. Ehdottomasti palkkaisin minäkin jos olisi varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi