Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Toi EU apu nötkötti ei ole nöttköttiä. Se on syömäkelvotonta rasvaklönttiä, sianrasvaa ja lihaa. Kaurahiutaleet on kovia. Tummat makaroonir on rumia, pussi kaupassa maksaa 12 centtiä. Onko mitään järkeä pakata pieniin eu-pakkauksiin, kuljettaa, pakata muovikasseihin, ihmiset vie kotiin ja heittää roskiin. Voin vannoa, että JOKU rikastuu.
tummat makaroonit rimiaq..minkänäköisiä ne pitäisi arvon neidille olla???vastaa.
Minä käyttäisin jauhot pitsan tekemiseen - ja olen töissä ja aiemmin olin yksinhuoltajakin. Mutta vakavasti puhuen ruoka-avun voisi jakaa vaikka kolmeen eri tyyppiseen kassiin, rahallisen arvon ollessa kuitenkin sama. Vekaanit, sekaanit ja ruokavammaiset kuten minä (laktoositon. gluteeniton,, soijaton). Tuo kassin arvo minua ihmetyttää - ainoa arvokkaampihan tuossa on nötkötti, jauhothan ei maksa paljoakaan, tai kaurahiutaleetkaan. Kassin hinnaksi tulee kympin verran maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyttäisin jauhot pitsan tekemiseen - ja olen töissä ja aiemmin olin yksinhuoltajakin. Mutta vakavasti puhuen ruoka-avun voisi jakaa vaikka kolmeen eri tyyppiseen kassiin, rahallisen arvon ollessa kuitenkin sama. Vekaanit, sekaanit ja ruokavammaiset kuten minä (laktoositon. gluteeniton,, soijaton). Tuo kassin arvo minua ihmetyttää - ainoa arvokkaampihan tuossa on nötkötti, jauhothan ei maksa paljoakaan, tai kaurahiutaleetkaan. Kassin hinnaksi tulee kympin verran maksimissaan.
Tuo olisi järkevää. Ja akuuttiin nälkään toimisi paremmin sellainen kassi, jossa olisi pariksi päiväksi ruokatarvikkeet. Suunnilleen samalla rahasummalla saisi esim:
Kaurahiutaleita
Perunoita
Pari hernekeittopurkkia
Jotain muuta säilykettä (sekaaneille vaikka tonnikalaa ja jotain lihajuttua, ei nötköttiä, ja vegaaneille vaikka kahdenlaisia papuja)
Muutama pussi nuudeleita
Leipä
Kurkku
Tomaattimurskatölkki
Pussi makaronia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran otin EU:n ruokakassin. Näitä jaettiin srk:n kerhotilassa kaikille lapsiaan kerhoon tuoville. Olivat siis jääneet yli jostain. Sisältö abaut sama kuin ap:n viestissä eli paljon jauhotuotteita. Näistä sitten tulikin pitkä riesa kun jos jonkin sortin vipeltäjää löytyi jauhoista. Jouduin hävittämään jo kaapissa olevat kuivatuotteetkin. Never again.
Vieläkin 10v jälkeen pakkaan kaikki kaupasta ostetut kuivatuotteet muovirasioihin/minigrip-pusseihin. En halua koskaan enää kokea sitä.Eräs ystäväni sai myös jauhokoisia kiusakseen jostain EU-kassin tuotteesta. Hirveä riesa, ovat mitä ilmeisimmin kovia lisääntymään. Aina kun hän ajatteli päässeensä niistä, niin jostain kolosta tai välistä alkoi tunkea uutta yksilöä. Kesti yli puoli vuotta päästä niistä kokonaan eroon.
Pisti kyllä vähän miettimään, mitä niihin kasseihin laitetaan, missä säilytetään, miten kuljetetaan jne. En suosittelisi tuota kassia kenellekään kuin ihan viimeisessä hädässä. :(
Aika moni on saanut noista avustusjauhoista ruoka-ainetuholaisia kotiinsa. Erityisen ikävää, koska sitten saastuvat muutkin ruokatarvikkeet, ja avun sijaan tulee vain hävikkiä ja enemmän rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panttipulloja ja -tölkkejä keräämällä saa rahaa. Kerään itsekin pulloja ja tölkkejä aina, kun niitä löydän. S-ryhmän kaupoista saa -30% päiväysalennetuista elintarvikkeista -60% alennuksen viimeisen aukiolotunnin aikana. Kannattaa asioida näissä kaupoissa, niin säästää ruokakuluissa huomattavasti.
Opetelkaa tekemään excel-taulukko tuloista ja menoista. Kaikki heräteostokset ja turhat ostokset ja kulut karsitaan pois. Ei asioida kahviloissa ja ravintoloissa. Lopetetaan matkustelu. Lopetetaan lehtitilaukset. Kuljetaan lyhyet matkat kävellen ja polkupyörällä. Ei makseta kalliita kuntosalijäsenyyksiä. Kilpailutetaaan sähkön, vakuutusten ja puhelinliittymien hinnat. Vaatteet, kengät, harrastusvälineet, astiat ja huonekalut hankitaan joko ilmaiseksi tai edullisesti kierrätettynä. Tehdään kotiruokaa ja leivotaan kotona. Maksetaan laskut ajoissa.
Terveisin omistusasunnossa asuva ja työssäkävä perheellinen, joka ei saa asumistukea, työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea tai ruoka-apuja.
Sano nyt toki vielä, että valot kannattaa sammuttaa aina jos ei oleskele huoneessa ja suihkussa ei kannata lotrata 🙄
Joku matkustelun ja ravintoloista ja lehdistä luopuminen on rikkaiden "säästövinkkejä", ei niiden joilla ei ole ikinä ollutkaan varaa moisiin.Kuntosalijäsenyys, ei hlvetti 🤦
Nämä säästövinkit on aidolle "köyhälle" hölmöjä mutta mun tuttavapiirissä on kyllä niitä "köyhiä" jotka jaksaa mesota tukien pienuudesta mutta käyttävät esim montakymmentä euroa kuussa postimaksuihin, koska "täytyy mullakin nyt JOKU harrastus olla" ja se harrastus on sellaisten vihaisten lähettely puolituttujen kanssa ympäri Suomea joihin jokainen aina vuorollaan askartelee yhden sivun.
Tai esim kun meillä on R-kioski ja Kauppa vierekkäin niin aivan joka kerta kun asioin ärrälle siellä on myöskään joku alueen "köyhistä" ostamassa vaikkapa kahvi pkt ja maitolitran ("ei mulla oo varaa tuohon sun valmiskahviin"-länklänk) - vaikka se kauppa on myös auki ja samat tavarat siellä paljon halvemmat, mutta matkaa siihen n 50m enemmän.
(-ja ei, en ole uskaltanut ryhtyä talousneuvojaksi tuollaiselle)
Vihaisten lähettely? Tarkoitatko vihkosten tms.?
Ja totta kai köyhälläkn saa ja toivottavasti onkin jokin itselle mieluinen harrastus. Onhan se jo mielialan ja mielenterveydenkin kannalta olennainen asia, hyvänen aika.
Minäkin hain kerran. Vehnäjauhoja,kaurahiutaleita, makaronia, maitojauhetta ja nötköttiä. Koetin syödä nötköttiä paljaaltaan, en saanut alas. Sitten sekoitin makarooneihin ja lisäsin ketsuppia, vielä pahempaa! Ja se maitojauhe ei toiminut kahvissa sitten yhtään. V"tti ja itketti kun oli nälkä, rahat ihan finaalissa ja olin toivonut saavani ruokaa. Edes leipää. En masentuneena pas""n vuokakämpän pa"n uunin kanssa tosiaan alkanut vääntää jotain sämpylöitä!
Nuudelipussi maksaa 40 senttiä, en ymmärrä miksei semmoisia voida pistää mukaan mielummin kuin mautonta makaronia!
Miksi kassiin ei pistetä soijarouhetta, hiivaa, tomaattimurskaa, tonnikalaa, kuivaherneitä, öljyä. Kaikki pelkkää höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi töissä käyvä hakee ruoka-apua?
Suomessa on paljon työpaikkoja, josta saa kuukaudessa jotain 1500 euroa. Se ei pitkälle riitä jos on lapsia ja/tai iso vuokra.
Valitettavasti työssä käyminen ei ole nyky-yhteiskunnassa synonyymi sille, että on riittävästi rahaa elämiseen. Ajat on toiset kuin joskus 80-luvulla.
Tämä ketju on ollut puistattavaa luettavaa. Kyllä on asenteet julmia. Toivottavasti kukaan näistä empatiakyvyttömistä kommentoijista ei kuulu lähipiiriini.
Suomessa eläminen on todella kallista. Täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä/vähävaraisia. Jos joku ihmettelee miten on mahdollista työssäkäyvän hakea ruokakasseja, niin täytyy olla aika kuplassa kasvanut. Jos asiat ovat aina olleet hyvin, niin mielenterveys kuin taloudellinen tilanne, voi olla vaikeaa käsittää, että on muunkinlaista elämää.
Itse tienaan kuussa bruttona 1900€ ja yksin elävänä minulla ole ketään jakamassa kustannuksia. Esimerkiksi autoa ei ole, koska siihen ei ole varaa. Jos tässä olisi vielä jälkikasvua olisin hukassa.
Jos joku intoutuu näsäviisastelemaan miksi en ole lukenut parempituloiseen ammattiin, niin vastaus on se, että meillä kaikilla ei ole tarpeeksi älykkyyttä opiskeluun. Kyse ei ole laiskuudesta eikä saamattomuudesta. Ei vain jää asiat päähän eikä ymmärrä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon työpaikkoja, josta saa kuukaudessa jotain 1500 euroa. Se ei pitkälle riitä jos on lapsia ja/tai iso vuokra.
Valitettavasti työssä käyminen ei ole nyky-yhteiskunnassa synonyymi sille, että on riittävästi rahaa elämiseen. Ajat on toiset kuin joskus 80-luvulla.
Tämä ketju on ollut puistattavaa luettavaa. Kyllä on asenteet julmia. Toivottavasti kukaan näistä empatiakyvyttömistä kommentoijista ei kuulu lähipiiriini.
Suomessa eläminen on todella kallista. Täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä/vähävaraisia. Jos joku ihmettelee miten on mahdollista työssäkäyvän hakea ruokakasseja, niin täytyy olla aika kuplassa kasvanut. Jos asiat ovat aina olleet hyvin, niin mielenterveys kuin taloudellinen tilanne, voi olla vaikeaa käsittää, että on muunkinlaista elämää.
Itse tienaan kuussa bruttona 1900€ ja yksin elävänä minulla ole ketään jakamassa kustannuksia. Esimerkiksi autoa ei ole, koska siihen ei ole varaa. Jos tässä olisi vielä jälkikasvua olisin hukassa.
Jos joku intoutuu näsäviisastelemaan miksi en ole lukenut parempituloiseen ammattiin, niin vastaus on se, että meillä kaikilla ei ole tarpeeksi älykkyyttä opiskeluun. Kyse ei ole laiskuudesta eikä saamattomuudesta. Ei vain jää asiat päähän eikä ymmärrä niitä.
Juurikin näin! Minä en päässyt minnekkään opoiskelemaan peruskoulun jälkeen. niin huino todistus. Teen matapalkkatyötä ja käyn ruokajaoisssa, kun ehdin. Eu kassi on täysin turha. Tuotteet jauhoja enemmälkseen.
Meillä tarjotaan kovaa hapankorppua huonohampaisille, kuivaa mysliä ja rasvaista nötköttiä, kaikki huonoa ruokaa, olisi vaikka tonnikalaa ja tölkkilihapullakastiketta. Tai muita purkkiruokia.
Nuudelit nyt ei ainakaan minun mahaani ole koskaan täyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit nyt ei ainakaan minun mahaani ole koskaan täyttäneet.
Mutta ne voisivat olla lisukkeena jollekin muulle ruualle, esim. jos niiden kanssa saa jotain papuja (jos on kasvissyöjä) tai tonnikalaa tai jotain lihasäilykettä (jos syö lihaa). Tai sitten ne toimivat välipalana.
saanko esittää oman listani?haluaisin savulohta,pippurimakrillia,avocadoja ja jälkiruuaksi torvisoittoa.Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se opiskelu takaa hyviä tuloja. Myös korkeasti koulutettu voi olla työtön tai joutua vaikka sairaseläkkeelle. Myös moni korkeasti koulutettu saa aika huonoa palkkaa, tai joutuu vaikka ujuttamaan itsensä työelämään ilmaisten harjoittelujen kautta. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kassin hinta olisi mielenkiintoista tietää. Siis se mikä siitä maksetaan, kun miettii noita maskikauppoja sun muita...
Ja jos edes jauhojen laatu ei ole sitä mitä kaupassa normaalisti. Muutenkin haluan itse valita jauhojeni tyypin.
Itse en lähde tuollaista kassia hakemaan, menee jo matkakulut suuremmaksi kuin saatava hyöty. Itsellä kuluu jauhoja ihan kohtalaisesti, juuri ajattelin tehdä rieskaa kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Mutta nehän ovat niin halpoja kaupassa että mikä järki niitä on jakaa, ja miten ekologista kun useilla menevät roskiin?
Nötkötti minulle kyllä kelpaisi, sitä en raski kaupasta ostaa. Ja maitojauhehan on kallista, mutta harva sitä osaa käyttää.
Lähinnä tulee mieleen että halvimmasta mahdollisesta koostetaan mahdollisimman iso kassi, voidaan sitten kiillottaa sädekehää että "kyllä me autetaan".
Minkälaisiahan kasseja ne muualla eu:ssa mahtavat jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ruoka-apu toimi joka paikkakunnalla? Miksi vain suuremmissa saa oikeaa ruokaa? Pienet kaupungit ja kylät ei jaa ruoka-apua. Tämä ei ole oikein. Miksei sosiaalitoimistot voisi jakaa näitä ruokia?
Helsingissä seurakunnat tekee paljon avustustyötä ruuan jakelussa.
Nyt kun hävikkiruuan käyttö on muotia, kaupunkikin innostui asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs ruoka-avusta tuollaiset safkat?
Varmaan EU-kassista. EU jakaa myös hernekeittoa, täysjyvämakaronia, maitojauhetta ja keksejä, ehkä jotain muutakin hyvin säilyvää kuivamuonaa.
Tuollaisen kassin sisältö oli vähän aikaa sitten levitetty Tampereen rautatieaseman penkille. Varmaan oli yllätys/pettymys, kun ei kassissa ollutkaan kaljaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kassin hinta olisi mielenkiintoista tietää. Siis se mikä siitä maksetaan, kun miettii noita maskikauppoja sun muita...
Ja jos edes jauhojen laatu ei ole sitä mitä kaupassa normaalisti. Muutenkin haluan itse valita jauhojeni tyypin.
Itse en lähde tuollaista kassia hakemaan, menee jo matkakulut suuremmaksi kuin saatava hyöty. Itsellä kuluu jauhoja ihan kohtalaisesti, juuri ajattelin tehdä rieskaa kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Mutta nehän ovat niin halpoja kaupassa että mikä järki niitä on jakaa, ja miten ekologista kun useilla menevät roskiin?
Nötkötti minulle kyllä kelpaisi, sitä en raski kaupasta ostaa. Ja maitojauhehan on kallista, mutta harva sitä osaa käyttää.Lähinnä tulee mieleen että halvimmasta mahdollisesta koostetaan mahdollisimman iso kassi, voidaan sitten kiillottaa sädekehää että "kyllä me autetaan".
Minkälaisiahan kasseja ne muualla eu:ssa mahtavat jakaa?
Itselleni tuli vähän sama mieleen ketjua lukiessa. Että kyseessä on näennäinen auttaminen, jonka tarkoitus lähinnä vain näyttää siltä, että tehdään jotain. Ja kun jaetaan 2 kg jauhoja, on joku varmaan laskenut, kuinka pitkään niillä jauhoilla pärjää, jolloin vaikuttaa siltä kuin apu olisi kovinkin tehokasta.
Minä en usko näitä juttuja, että jauhot olisi yhtään sen kummempia kuin kaupassakaan. Eivät olleet ainakaan kun itse opiskelijana niitä sain.
Tummaa makaroonia arvosteleva on kyllä hesepissis, ei voi ymmärtää kuka ehdoin tahdoin haluaa valkoisia, kun on täysjyvää tarjolla.
Mutta mä en olekaan köyhä enää.
Eräs ystäväni sai myös jauhokoisia kiusakseen jostain EU-kassin tuotteesta. Hirveä riesa, ovat mitä ilmeisimmin kovia lisääntymään. Aina kun hän ajatteli päässeensä niistä, niin jostain kolosta tai välistä alkoi tunkea uutta yksilöä. Kesti yli puoli vuotta päästä niistä kokonaan eroon.
Pisti kyllä vähän miettimään, mitä niihin kasseihin laitetaan, missä säilytetään, miten kuljetetaan jne. En suosittelisi tuota kassia kenellekään kuin ihan viimeisessä hädässä. :(