Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Osaatteko kukaan tehdä kastikkeita tai keksejä itse tai sämpylää tai vaikka lihapullia .
Ei aikaa leipomiseen? Häh! nopein leipä on sekoittaa sopiva määrä vettä, hiivaa, suolaa ja vehnäjauhoja löysähköksi taikinaksi, antaa sen kohota astiassaan, kumota astian sisältö pellille ja tyrkätä uuniin. Jos haluaa leipien valmistuvan nopeammin, niin sitten vähän taputtelee taikinaa levymäisempään muotoon.
Kaurahiutaleet voi syöttää linnuille tai hevosille tai , lisätä viiliin jogurttiin myös niistä saa kaurakeksejä . Nötkötti menee koirille kissoille tai paloina pannulla . Perunamuusi pussi lisää vettä saat muussia . Se on kuivattua perunaa. Vehnäjauhoista tehdään joko pullaa tai kastiketta yleensä ....kyllä kuukaudessa on 31 päivää sämpylä ,kastike , puuro.
Tarvii vehnäjauhoja kun tekee lättyjä. Ettekö tiedä että lätty tehdään jauhoon. Tai kastike . Tai pullat. Leipä leivotaan jauhoista mitä se kaupan sämpylä ja leipä muuta olisi???? Teillä viiraa päässä.
Jos niin huonosti on sikaillut ettei paikkaa missä lämmittää niin kaupunkien grillauspaikoilla voi jos kattilan löytää kirppikseltä lämmittää muussin ja nötkötin kastikkeeksi noilla aineilla . Sämpylää leipää pullaa saa paistettua nuotiolla taikinaa tikussa tyylillä.
Huonot leivät voi ottaa huonot kohdat pois ja lämmittää niitä pannulla tai uunissa euron juusto päälle tai voita tai vaan maitoa.
Osaat tehdä itse hilloa niistä avutushedelmistä ja kiisseleitä sekä pullan sisään mitä itse leivot.
Jos ilmainen apu ei kelpaa niin miksi mennä sitä edes hakemaan, ei ymmärrä.
Onhan se ihan kauheaa jos ei saa ilmaista sushia ja kaveriksi sille punaviiniä, ei siis mitään punkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt kuvittelen EU-kassin saaneena jonkun vanhemman yksinasuvan miehen ja ei ole välttämättä toimivaa uuniakaan asunnossa. Eikä sukulaisia tai ystäviä neuvomassa.
Alkaako hän nyt sitten leipoa kun hakee EU-kassin jossa on miltei pelkkiä jauhoja?
Joku voi asua alivuokralaisenakin tai soluasunossa (köyhillehän tätä soluasuntoa aina mainostetaan).
Onko näillä kaikkein köyhimmillä edes mahdollisuutta tai taitoa leipomiseen?
Helppo se on toimintakykyisenä ja normaalioloissa kaikki lisätarpeet kaapissa sanoa, että minä ainakin leivon mielelläni.Nötkötti on kyllä ainoana lihatavarana aika ytyä. Aika pian alkaa tökkimään jos leivän päällä nötköttiä, sopassa nötköttiä, jääkaapissä nötköttiä.
Jos kolmenakin päivänä syö nötköttiä jossain muodossa niin ainakin minua tökkii.
Olen nimittäin ollut siinä tilanteessa ja eka päivänä maistui ihan hyvältä, mutta lopulta teki ihan pahaa. Kun ei ollut muutakaan niin toki söin.
Nötköttiäkin on eri makuisia, tuo jaettu on varmaan ihan halvinta ja rasvaisinta plaatua.Kyllä siinä pitää nälkä olla, että syö nötkötit ilman lisukkeita. Ja voi miettiä mitä on se inhimillisen kärsimyksen määrä mitä köyhän voi olettaa kestävän. Köyhyys ei ole usein mikään väliaikainen tila näillä ruokajonoporukoilla, joten oletettava on, että se nötkötti on pöydässä todella usein.
Kuten joku tuolla mainitsi, onhan se helppo tehdä ruokaa nötkötistä jos on ne muut ainekset kaapissa. Mutta jos ainekset on jo syöty nälkäänsä kuun alussa, niin eihän niitä silloin ole. Sitten se on makaronia ja nötköttiä.Köyhän kannattaisi lakata syyttämästä muita ja miettiä, miksei hakenut ruokaa jo silloin kun kaapissa oli vielä muutakin.
Hakenut mitä? Kyllähän he hakevat, juurikin tuota nötköttiä ja jauhoja ym. Mutta kun ne lisukkeet maksavat, eikä riitä loppukuuhun asti. Miten tuota on vaikea ymmärtää? Monilla menee laskuihin kaikki rahat jo kuun ekalla viikolla ja sit kituutetaan.
Mitä ne laskut on?
Mäkin mietin tota.
aloittaahan kävi töissä joten varmasti juuri noita. Ja jos on ajautunut velkakierteeseen tai jopa ulosottoon, ei rahaa jää enempää kuin työttömänä mutta mitään ei silloin tietenkään korvata. Ja leipäjonoon voi joutua turvautumaan.
Annoin naapurilleni, joka on kova leipomaan, sanoi, että tekee sämpylöitä, siis EU-sämpyläjauhopussin. Ikäänkuin kiitokseksi kun on minulle antanut niitä omatekoisia leipomuksiaan. Ovat olleet muista jauhoista, on ostanut itse. Maukkaita ovat olleetkin.
Hän sanoi myöhemmin, että ei voinut käyttää niitä antamiani sämpyläjauhoja kun niistä ei vain tullut hyviä sämpylöitä.
Oli jotenkin erilaisia kuin kaupan jauhot.
En hakenut takaisinkaan, en tie minne ne laittoi.
Tämä nyt soksi kun niin mini sanoo että leipokaa, köyhät.
Jos sellainenkaan ihminen joka on taitava leipoja ei niillä jauhoilla onnistu niin miten tottumattomampi leipoja.
EU-tarvikkeet on todellakin kilpailutettu ja halvin tarjous on hyväksytty. Joku kertoi, että Suomi saa ne tuotteet mitä muut eivät halua tai huoli. Eli muiden ylijäämää tavaraa. Uskon siihen vahvasti, onhan Suomi muissakin asioissa kuuliainen ja nöyrä EU-jäsenmaa.
Kyllä köyhälle pitäisi silti olla samanarvoisia tuotteita kuin kaupastakin ostettu.
Ihmettelen niitä rikkaita jotka haluavat ja hamuavat näitä jauhoja esimerkikisi.
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen?
En minäkään noilla juuri mitään tekisi. Ottaisin vastaan vain kaurahiutaleet ja perunasoseet, loput antaisin takaisin ja kiittäisin kohteliaasti vähästä avusta. Autolla tai bussilla noita ei edes kannattaisi lähteä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmainen apu ei kelpaa niin miksi mennä sitä edes hakemaan, ei ymmärrä.
Onhan se ihan kauheaa jos ei saa ilmaista sushia ja kaveriksi sille punaviiniä, ei siis mitään punkkua.
Eikä yhtään ollut sidukkaa myöskään vaikka niin teki mieli. Olen kyllä sitä mieltä että olen oikeutettu ilmaiseen sidukka-apuun.
Toi EU apu nötkötti ei ole nöttköttiä. Se on syömäkelvotonta rasvaklönttiä, sianrasvaa ja lihaa. Kaurahiutaleet on kovia. Tummat makaroonir on rumia, pussi kaupassa maksaa 12 centtiä. Onko mitään järkeä pakata pieniin eu-pakkauksiin, kuljettaa, pakata muovikasseihin, ihmiset vie kotiin ja heittää roskiin. Voin vannoa, että JOKU rikastuu.
Älä sitten märise, vaan mene töihin!
Kalasta, metsästä, viljele itse!
rumia makarooneja,anna mun kaikki kestää...ei jumalauta..susta on valunut parhaimmat osat reisille.
Miksi ei ruoka-apu toimi joka paikkakunnalla? Miksi vain suuremmissa saa oikeaa ruokaa? Pienet kaupungit ja kylät ei jaa ruoka-apua. Tämä ei ole oikein. Miksei sosiaalitoimistot voisi jakaa näitä ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ruoka-apu toimi joka paikkakunnalla? Miksi vain suuremmissa saa oikeaa ruokaa? Pienet kaupungit ja kylät ei jaa ruoka-apua. Tämä ei ole oikein. Miksei sosiaalitoimistot voisi jakaa näitä ruokia?
sosiaalihuollosta saatte jo rahaa millä ostaa ruokaa yms hygieniatuotteita,eikö teille mikään riitä?
Vierailija kirjoitti:
rumia makarooneja,anna mun kaikki kestää....
Jep, tähän kommenttiin kyllä valui näiden valittajien viimeisetkin uskottavuuden rippeet. Voinemme päätellä että vaikka kassissa olisi sitä sisäfilettä ja kaviaaria niin mikään ei kuitenkaan kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusijauhetta voi käyttää suurustukseen. Tai räiskäleihin jatkeeksi.
Minä nimenomaan ostan aina perunamuusijauhetta suurustukseen, kun näin syksyisin keittelen itselleni isoja kattilallisia borssikeittoa. Muusijauhe suurustaa melkein vielä paremmin kuin Maizena.
Sämpyläjauhojen ja vehnäjauhojen sekoituksesta osaisin leipoa skonsseja - tosi helppoa eikä tarvita edes hiivaa. Pelkkä ripaus leivinjauhetta riittää. Maistuvat lämpiminä tosi hyvältä teen kanssa.
Ja kyllä vehnäjauhoista ja maitojauheesta onnistuisi veivata velliä aamiaiseksi. Mummovainaa oli evakkomatkallaan oppinut miten jauhovelli syntyy. Siihen sitten vaan voisilmä päälle tai vähän hilloa, kyllä maistui.
No minä en ainakaan työtäni jätä sen takia kun köyhät valittaa, älytön ajatus. Valitanpa täällä takaisin ja pidän työpaikkani. Verojeni kohdentamiseen en pysty vaikuttamaan äänestämistä enempää, valitettavasti.