Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko ihan radikaali ajatus, että työnantajat kouluttaisivat itse itselleen "erityisosaajia" sopivan pohjakoulutuksen päälle?

Vierailija
21.09.2021 |

?

Tehdaspaikkakunnalla lapsena asuneena muistan, että silloin oli "tehtaan ammattikoulu" eli siellä perustutkinnon suorittaneet saivat koulutuksen tehtaan erikoisalojen hommiin ja sen jälkeen työpaikan tehtaalta.

Jotain saman tyyppistä ehkä voisi soveltaa teknologia-alalla?

"Teknologiateollisuus pelkää Suomen näivettyvän osaajapulaan – Nokia: Jos emme saa työvoimaa, työt tehdään sitten muualla"

https://yle.fi/uutiset/3-12108445

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää saada valmiina.

Vierailija
22/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppia ikä kaikki kirjoitti:

Kyllä minua on koulutettu työnantajan toimesta koko työurani ajan. Mitä teette työksenne, jos teitä ei kouluteta? Eikö työnne edellytä minkäänlaisten pätevyyksien ylläpitoa?

Olet varmastikin vakituisessa virassa. Jos olet jatkuvasti määräaikainen tai jonkin vuokrafirman kautta, ei koulutuksiin ole asiaa. Oletetaan että opettelet kaiken itse jollakin tavalla. Näin olen huomannut sekä oman alan työpaikoissa että muissa pätkähommissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua on koulutettu työnantajan toimesta koko työurani ajan. Mitä teette työksenne, jos teitä ei kouluteta? Eikö työnne edellytä minkäänlaisten pätevyyksien ylläpitoa?

Mutta miksi nämä työvoimapulaa vinkuvat firmat eivät tee näin?

No, moni firma tekeekin. Mutta kun niihin koulutuksiinkin pitäisi saada niitä ihmisiä ja luonnollisesti.

Toki pienillä firmoilla ei resurssit riitä.

Miksi työttömyyttään vinkuvat eivät itse opiskele?

No aloitetaanko vinkuminen siitä, miten hemmetin hankalaa on saada TE-toimistolta lupa opiskeluun? Opintojen pitäisi olla juuri heidän mittojensa mukaan sovellettuja ja varmasti työllistäviä, ja tuo jälkimmäinenhän on ihan arpapeliä nykypäivänä.

Vierailija
24/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmastikin vakituisessa virassa. Jos olet jatkuvasti määräaikainen tai jonkin vuokrafirman kautta, ei koulutuksiin ole asiaa. Oletetaan että opettelet kaiken itse jollakin tavalla. Näin olen huomannut sekä oman alan työpaikoissa että muissa pätkähommissa.

No niin me vakkaritkin olemme aikoinamme tehneet.

Vierailija
25/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta tässä ketjussa, sinultakin, taitaa jäädä huomaamatta, että se kouluttaminen ei tarkoita mitään koulutuksessa istumista. Kyllä sitä työtä opetellaan ihan työtä tekemällä, siirrytään helpommista tehtävistä vaikeampiin ja osaavaksi työkaveri neuvoo.

Vierailija
26/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tehtaan ammattikurssi sopii suorittavan tason perushommiin. Niihin voi oppia parissa kuukaudessa jopa ilman mitään koulutustaustaa, kun työ on suurimmaksi osaksi saman toistoa.

Jos taas puhutaan erikoisosaajista, puhutaan akateemisesti koulutetuista ammattilaisista joilla on vuosien työkokemus. Ei kukaan työnantaja voi kouluttaa henkilökuntaa nollasta itse niin että koulutus kattaisi näiden (yliopistotutkinnon ja työkokemuksen) puutteen. Sellainen koulutus veisi vuosia ja vuosia, ennen kuin ihmisen voisi laittaa ko hommiin. Ei työnantajilla ole sellaiseen varaa eikä koulutusresursseja.

Näistä työnantajan koulutuksista ihmettelevät eivät siis näytä ymmärtävän että on paljon töitä joihin pitää oikeasti olla vuosien pohjakoulutus JA osaaminen jo valmiina, eikä näitä hommia voi työnantaja kouluttaa ihan parissa kuukaudessa tai edes vuodessa jos työvoimalta puuttuu alan koulutuskin, työkokemuksesta puhumattakaan.

Vierailija
27/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman oma koulutus ei ole virallisesti hyväksyttyä, joten vaikka se olisi miten hyvää ja pätevää, niin sillä ei ole työntekijän CV:ssä mitään merkitystä. Firman sähköasentajakoulutus ei anna mitään sähköasentajapätevyyttä, vaikka koulutus olisi tismalleen samanlainen kuin paikallisessa ammattikoulussa. Ehei, työnhakija/opiskelija joutuisi hankkimaan pätevöitymisensä muualla eli tekemään tuplatyön. OKM ei anna työnantajille oikeuksia antaa tutkintoja.

Vierailija
28/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tehtaan ammattikurssi sopii suorittavan tason perushommiin. Niihin voi oppia parissa kuukaudessa jopa ilman mitään koulutustaustaa, kun työ on suurimmaksi osaksi saman toistoa.

Jos taas puhutaan erikoisosaajista, puhutaan akateemisesti koulutetuista ammattilaisista joilla on vuosien työkokemus. Ei kukaan työnantaja voi kouluttaa henkilökuntaa nollasta itse niin että koulutus kattaisi näiden (yliopistotutkinnon ja työkokemuksen) puutteen. Sellainen koulutus veisi vuosia ja vuosia, ennen kuin ihmisen voisi laittaa ko hommiin. Ei työnantajilla ole sellaiseen varaa eikä koulutusresursseja.

Näistä työnantajan koulutuksista ihmettelevät eivät siis näytä ymmärtävän että on paljon töitä joihin pitää oikeasti olla vuosien pohjakoulutus JA osaaminen jo valmiina, eikä näitä hommia voi työnantaja kouluttaa ihan parissa kuukaudessa tai edes vuodessa jos työvoimalta puuttuu alan koulutuskin, työkokemuksesta puhumattakaan.

Oletko koskaan ollut tehtaassa töissä? TYö ei todellakaan ole suurimmaksi osaksi toistoa.

Vierailija
29/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös arkkitehdin työt opitaan juuri noin työpaikalla. Tutkinto on vasta se pohja mistä lähdetään. Jokaisessa määräaikaisessakin hommassa käytännössä kokeneet arkkitehdit koko ajan kouluttavat nuorempaa samalla kun tehdään töitä. Aletaan helpoista hommista, ja aletaan siitä kasvattaa. Vakituinen hänestä ehkä tulee jonnekin muualle, mutta joka työpätkä on kuitenkin tuottavaa juuri siihen työpaikkaan.

Mestari-kisälli-systeemi, kuten yleensä perinteisissä taito-ja käsityöammateissa. Mallista opitaan.

Vierailija
30/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni firma tarjoaa mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen edelleen. Mutta se on ammattikoulututkinto, suorittavaa työtä eikä ollenkaan sama asia kuin joku erityisasiantuntija.

Vierailija
31/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firman oma koulutus ei ole virallisesti hyväksyttyä, joten vaikka se olisi miten hyvää ja pätevää, niin sillä ei ole työntekijän CV:ssä mitään merkitystä. Firman sähköasentajakoulutus ei anna mitään sähköasentajapätevyyttä, vaikka koulutus olisi tismalleen samanlainen kuin paikallisessa ammattikoulussa. Ehei, työnhakija/opiskelija joutuisi hankkimaan pätevöitymisensä muualla eli tekemään tuplatyön. OKM ei anna työnantajille oikeuksia antaa tutkintoja.

Tietysti se pohjatutkinto täytyy olla alla. Mutta eihän sillä mitään vielä osaa työelämässä. Kyllä jokainen minun työnantajien tarjoama täydennyskurssi tai koulutus on ihan käypää tavaraa CV:ssä.

Vierailija
32/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se pohjatutkinto täytyy olla alla. Mutta eihän sillä mitään vielä osaa työelämässä. Kyllä jokainen minun työnantajien tarjoama täydennyskurssi tai koulutus on ihan käypää tavaraa CV:ssä.

Niin no ongelma taitaa olla näillä työvoimapula-aloilla siinä, ettei ole hakijoita joilla olisi edes sopiva pohjatutkinto.

Vierailija
33/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös oppisopimus ole juuri tuollainen?

Ei tuo ole sama asia. Nykyisin yrityksille ei kelpaa edes (ammatti)korkeakouluista valmistuneet, jos he eivät heti ole täysiä ammattilaisia ja osaa kaikkia tietokoneohjelma tai ole muutenkin täydellisiä. Ja tietenkään he eivät vielä ole sellaisia heti koulusta päästessään.

Jostain kumman syystä ulkomaiset työntekijät ovat parempia, vaikkei heilläkään olisi kaikkia taitoja eikä tietenkään edes suomenkielen taitoa. 

Rahasta siinä on kyse. Suomalaisille pitää maksaa "liikaa". 

Vierailija
34/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut tehtaassa töissä? TYö ei todellakaan ole suurimmaksi osaksi toistoa.

Huoh. Kyllä se on suurimmaksi osaksi saman toistoa, jos vertaa työn sisältöön ylemmän koulutustason töissä.

Miksi näissä keskusteluissa aina pitää huonoitsetuntoisten ihmisten tulla itkemään kuinka muka ei ole olemassa eri vaikeusasteen töitä, kun oikeasti omat kyvyt on vain niin heikot että se suorittavan tason perustyö TUNTUU vaikealta, ja siksi he kuvittelevat että tämä on nyt se vaikeuden huippu? Oikeasti, noloa.

Jos olisi järkeä päässä niin jo se kertoisi että työn sisällössä on iso ero jos siihen vaaditaan 3v ammattikoulutus vs 3v plus yliopistokoulutus. Ei kun ai niin, yliopistossahan vain LuEtAaN KiRjoJa eikä oikeasti opita mitään 🙄.

Ja näillä vielä on äänioikeus...

Vierailija
35/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien on mukavampaa itseä työvoimapulaa kuin olla itse ratkomassa ongelmaa. Ei pääse haukkumaan työttömiä, jos ne pääsee töihin kehittämään ammattitaitoaan

Vierailija
36/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään haluta edes perehdyttää.

Pitää olla 100 % valmis pakkaus.

Kun talon ulkopuolelta tuleva ei sitten tiedä miten juuri täällä nämä hommat tehdään, se on vain uuden työntekijän itsensä tyhmyyttä.

Vierailija
37/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinööriksi oppisopimuksella? Sitäkö ap hakee? Ei taida oikein toimia

Vierailija
38/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mistään koulusta tule valmiita osaajia minkään työnantajan tarpeisiin, kyllä se kouluttaminen takuuvarmasti jatkuu firmassa. Sitä kutsutaan perehdyttämiseksi ja tyypillisesti se kestää muutamia kuukausia.

Perusvalmiudet sieltä koulusta toki pitää olla, mutta usein varsinkin erityisosaamista vaativilla aloilla on junioripaikkoja, joissa se perusosaaminen riittää.

Uuden työntekijän perehdyttäminen on täysin eri asia. Siinä käydään läpi kyseisen yrityksen prosessit, eli miten mikäkin asia siellä hoidetaan, miten kirjataan työtunnit, mitä muita hallinnollisia tehtäviä jokaisella työntekijällä on ja mistä löytyy tietoa yrityksen prosesseista. Ammatilliseen osaamiseen ei puututa.

Esimerkiksi ohjelmistokehityksessä näytetään lisäksi ohjesivu missä opastetaan kehitysympäristön asennus, mistä löytyy lähdekoodi, mitä byrokratiaa koodimuutoksen tekeminen vaatii, backlog, storyt, sprintit, plänäykset, retrot, jne. Tuo ei ole työntekijän kouluttamista, vaan siinä vain kerrotaan tässä yrityksessä noudatetty policy.

Vierailija
39/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Softapuolella valitetaan työvoimapulasta, mutta pääasiassa haetaan senioreja. Junnun on hankalampi saada töitä, koska tekeminen on hitaampaa ja opastusta&koulutusta vielä tarvitsisi. 

Vierailija
40/173 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin me vakkaritkin olemme aikoinamme tehneet.

Eli työtön pysyy opettelemaan jonkun firman, esim. autotehtaan oman tietokoneohjelman keittönpöytänsä ääressä? Ok, kiva tietää.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän