Olisiko ihan radikaali ajatus, että työnantajat kouluttaisivat itse itselleen "erityisosaajia" sopivan pohjakoulutuksen päälle?
?
Tehdaspaikkakunnalla lapsena asuneena muistan, että silloin oli "tehtaan ammattikoulu" eli siellä perustutkinnon suorittaneet saivat koulutuksen tehtaan erikoisalojen hommiin ja sen jälkeen työpaikan tehtaalta.
Jotain saman tyyppistä ehkä voisi soveltaa teknologia-alalla?
"Teknologiateollisuus pelkää Suomen näivettyvän osaajapulaan – Nokia: Jos emme saa työvoimaa, työt tehdään sitten muualla"
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinööriksi oppisopimuksella? Sitäkö ap hakee? Ei taida oikein toimia
Minusta ei, vaan sitä että yritys kouluttaa yrityksen erityisalaan liittyvän osan työpaikan kuvauksessa diplomi-insinööreille esitetystä vaatimuslistasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma: kun työntekijä on koulutettu, hänestä pitää kilpailla palkalla oman kilpailijan kanssa. Ei kukaan halua ampua itseään jalkaan kouluttamalla osaajia pahimmalle kilpailijalleen. Työnantaja maksaa koulutuksen ja ilmaisen koulutuksen saanut rahastaa työnantajaansa sillä. Ei kannata.
Eikö näihin voi laittaa ehdoksi jonkinlaista kilpailukieltoa? Esim. saat meiltä koulutuksen ilmaiseksi, mutta viiteen vuoteen et saa tehdä vastaavaa työtä kilpailijoilla.
Tai että koulutettu sitoutuu työskentelemään meillä koulutuksensa päälle ajan XYZ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppia ikä kaikki kirjoitti:
Kyllä minua on koulutettu työnantajan toimesta koko työurani ajan. Mitä teette työksenne, jos teitä ei kouluteta? Eikö työnne edellytä minkäänlaisten pätevyyksien ylläpitoa?
Olet varmastikin vakituisessa virassa. Jos olet jatkuvasti määräaikainen tai jonkin vuokrafirman kautta, ei koulutuksiin ole asiaa. Oletetaan että opettelet kaiken itse jollakin tavalla. Näin olen huomannut sekä oman alan työpaikoissa että muissa pätkähommissa.
No niin me vakkaritkin olemme aikoinamme tehneet.
Eli työtön pysyy opettelemaan jonkun firman, esim. autotehtaan oman tietokoneohjelman keittönpöytänsä ääressä? Ok, kiva tietää.
Työtön voi hakeutua sinne tietotekniikkainsinöörin koulutukseen tietenkin. Yritys itse perehdyttää sitten, jos käyttää jotain erikoisempia ohjelmia. Niinhän me muutkin ollaan työpaikkamme hankittu. Ihan itse kustannettu opiskelumme kuka opintotuella, aiuiskoulutusrahalla tai työkkärin omaehtoisella.
Työntekijöiden ulkomailta tuomisessa on iso ristiriita työnantajien suhteen; vähän aikaa sitten uutisoitiin, miten osaajat eivät saa Suomesta töitä huonon suomen kielen taidon vuoksi! Nyt sitten muka pitäisi saada englanninkielisiä kouluja Suomeen näiden osaajien lapsillekin. Ei mitään järkeä tässä touhussa! Jos työnantajat hakuavat ulkomailta suomen kieltä osaanatonta porukkaa, niin opettakoot sitten kielen niille itse ilman yhteiskunnan varoja! Toinen vaihtoehto olisi palkata suomalaisia ja täsmäkouluttaa soveltavan tutkinnon ihmiset juuri siihen työhön, jos on tarvetta. Työnantajien vinkuna on ihan paskapuhetta edellä mainitut huomioon ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua on koulutettu työnantajan toimesta koko työurani ajan. Mitä teette työksenne, jos teitä ei kouluteta? Eikö työnne edellytä minkäänlaisten pätevyyksien ylläpitoa?
Mutta miksi nämä työvoimapulaa vinkuvat firmat eivät tee näin?
Mahdottumuus globaalissa maailmassa.
Enää ei ole niitä vuosikymmeniä pystyssä pysyviä paperi- eikä terästehtaita, joiden kannatti kouluttaa itselleen työvoimaa.
Suurimmatkin tehtaat ovat veitsen kärjellä koko ajan, että ollako vai eikö olla?
Ja siirtääkö tuotanto ulkomaille, vai ei?
Suurin kilpailu on just it-alalla sen useilla osa-alueilla.
Ei yrityksillä ole varaa eikä mahdollisuuksia sitoutua itse työvoiman koulutuksiin, eikä se kouluttaminen enää takaa vakituista työpaikkaa, kuten noissa paperitehtaissa sun muissa ennen.
Valtionko pitäisi koulutus hoitaa isoille yrityksille? Toisaalla taas odotetaan KELAN ryntäävän apuun maksamalla asumistukia, tt-tukia ja työttömyyskorvauksia työssä käyville ihmisille kun palkalla ei pärjää. Kukaan ei halua maksaa veroja mutta jokainen on käsi ojossa ottamassa kaiken mitä irti saa.
Vierailija kirjoitti:
You can't make a diamond from shit.
Työnantajat haluavat halpaa, juuri siihen työhön täsmäkoulutettua, nuorta osaajaa. Kun ihmetyyppiä ei löydy, mennään mediaan itkemään! Vitu..taa tuo touhu. Suomessa valmistuu yliopistoista ja korkeakouluista jatkuvalla syötöllä porukkaa pahimmillaan suoraan työkkäriin. Työnantajien vastuu on nolla: media on lähtenyt näitteen propagandatorveksi. Miksei kysytä koskaan työnantajien omaa vastuuta missään?
Millaisella lähtökoulutuksella olen henkilön ajattelisitte, että yritys voisi kouluttaa johonkin tehtävään?
Mikä on totuus muka niin hirvittävän hitaassa työlupa-asiassakaan? Haluan faktoja, kuinka pian työlupa oikeasti ulkomailta tulevalle huippuosaajalle heltiää? Mediaa ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjelmistofirmassa töissä. Koulusta valmistunut koodari pystyy tuottavaan työhön noin vuoden työssäolon jälkeen ja vaatii senkin jälkeen paljon muiden apua ja tukea. Ja muilla on muutenkin kiire. Niin ja kaikista ei kyllä ole tähän hommaan, vaikka olisi sopiva koulutus.
Harkkaritkin, siis ne jotka eivät ole vielä edes valmistuneet, pystyvät kyllä harjoittelunsa (yleensä 5 kk) lopulla jo tuottavaan työhön. Jos teillä menee VUOSI siihen että perusasiat koulussa oppinut ihminen pystyy tuottavaan työhön on teillä kyllä vika systeemissä tai sitten palkkaatte ihan väärää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat haluavat halpaa, juuri siihen työhön täsmäkoulutettua, nuorta osaajaa. Kun ihmetyyppiä ei löydy, mennään mediaan itkemään! Vitu..taa tuo touhu. Suomessa valmistuu yliopistoista ja korkeakouluista jatkuvalla syötöllä porukkaa pahimmillaan suoraan työkkäriin. Työnantajien vastuu on nolla: media on lähtenyt näitteen propagandatorveksi. Miksei kysytä koskaan työnantajien omaa vastuuta missään?
Lisäksi teknologiateollisuudessa pitää olla mies. Myös kaunis nainen käy, mutta tavallisen näköinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Ketjuun on tullut ihmeellinen määrä inttäjiä kertomaan, ettei yritykset kouluta. Kannattaisiko ottaa asioista selvää?
Ei ne palkattavia työntekijöitä kouluta, ainoastaan olemassa olevia.
Ongelma tässähän on se että pitää olla 2-5v kokemus siitä ja siitä erikoistehtävästä jota ei kouluissa opeteta. Siksi on "työntekijäpulaa". Vaikka oikeasti vain vaatimukset epärealistiset ja kaiken pitää saada valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmastikin vakituisessa virassa. Jos olet jatkuvasti määräaikainen tai jonkin vuokrafirman kautta, ei koulutuksiin ole asiaa. Oletetaan että opettelet kaiken itse jollakin tavalla. Näin olen huomannut sekä oman alan työpaikoissa että muissa pätkähommissa.
Monelta tässä ketjussa, sinultakin, taitaa jäädä huomaamatta, että se kouluttaminen ei tarkoita mitään koulutuksessa istumista. Kyllä sitä työtä opetellaan ihan työtä tekemällä, siirrytään helpommista tehtävistä vaikeampiin ja osaavaksi työkaveri neuvoo.
Ja kokoajan tämän osaavamman työkaverin palkka juoksee ja hän ei opastaessaan tee sitä työtä ,mistä syystä hänet on palkattu. Toisaalta taas ei ole mitään takeita siitä, että tämä opetettava oppii hommat hanskassa tai että opit saatuaan ei nosta kytkintä ja häivy. Molemmat saa tapauksissa investointi hänen opettamiseensa oli turha. Tästä syystä halutaan työntekijöitä, joilla on kokemusta valmiiksi kyseisestä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden ulkomailta tuomisessa on iso ristiriita työnantajien suhteen; vähän aikaa sitten uutisoitiin, miten osaajat eivät saa Suomesta töitä huonon suomen kielen taidon vuoksi! Nyt sitten muka pitäisi saada englanninkielisiä kouluja Suomeen näiden osaajien lapsillekin. Ei mitään järkeä tässä touhussa! Jos työnantajat hakuavat ulkomailta suomen kieltä osaanatonta porukkaa, niin opettakoot sitten kielen niille itse ilman yhteiskunnan varoja! Toinen vaihtoehto olisi palkata suomalaisia ja täsmäkouluttaa soveltavan tutkinnon ihmiset juuri siihen työhön, jos on tarvetta. Työnantajien vinkuna on ihan paskapuhetta edellä mainitut huomioon ottaen.
Mutta kun niitä soveltuvan tutkinnon omaavia (suomalaisia) ihmisiä ei ole. Useimmiten ei myöskään pelkkä tutkinto riitä, pitäisi olla myös alan kokemusta jottei osaamisero haluttuun ole liian suuri. Sehän se on se pulma. Miten tämä on niin vaikea käsittää?
Työkielen vaihto englanniksi on yritykselle huomattavasti helpompaa kuin kouluttaa väkeä maisteritasolle ja vielä odottaa sen päälle pari vuotta että ko henkilö oppii oikeasti työn sitä tehdessä. JOS valmiiksi koulutettuja ja kokeneita työntekijöitä saisi palkattua ulkomailta, olisi se huomattavasti nopeampaa ja tehokkaampaa. Mutta ei suomeen kukaan halua muuttaa huonoille palkoille, kurjaan säähän ja ympäristöön jossa paikallinen väestö on avoimen vihamielinen ulkomaalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjelmistofirmassa töissä. Koulusta valmistunut koodari pystyy tuottavaan työhön noin vuoden työssäolon jälkeen ja vaatii senkin jälkeen paljon muiden apua ja tukea. Ja muilla on muutenkin kiire. Niin ja kaikista ei kyllä ole tähän hommaan, vaikka olisi sopiva koulutus.
Harkkaritkin, siis ne jotka eivät ole vielä edes valmistuneet, pystyvät kyllä harjoittelunsa (yleensä 5 kk) lopulla jo tuottavaan työhön. Jos teillä menee VUOSI siihen että perusasiat koulussa oppinut ihminen pystyy tuottavaan työhön on teillä kyllä vika systeemissä tai sitten palkkaatte ihan väärää porukkaa.
Tai sitten ne työt on vaativampia kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuun on tullut ihmeellinen määrä inttäjiä kertomaan, ettei yritykset kouluta. Kannattaisiko ottaa asioista selvää?
Ei ne palkattavia työntekijöitä kouluta, ainoastaan olemassa olevia.
Ongelma tässähän on se että pitää olla 2-5v kokemus siitä ja siitä erikoistehtävästä jota ei kouluissa opeteta. Siksi on "työntekijäpulaa". Vaikka oikeasti vain vaatimukset epärealistiset ja kaiken pitää saada valmiina.
Heti meidän firmaan sekunnissa osaajat. Sitten kun tulee alamäki, potku persielle jne.jne. Kvartaaleissa ei kouluteta oppilaitoksissa. Nokin nousu ja tuho osoitti, miten mikä tahansa kupla puhkeaa ja ihmisiä joutui kilometritehtaalle.
Työnantajat voisivat perehtyä nykyisiin työpaikkailmoituksiin, voisi hiukan näkemys avartua. Koulutus pitää olla just tietty, osata just tämä ja tuo spesiaali juttu ja lisäksi pitää olla vähintään kolmen vuoden työkokemus just siitä hommasta. Näillä ehdoilla voi hakea kolmen kuukauden sijaisuutta.🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Mikä on totuus muka niin hirvittävän hitaassa työlupa-asiassakaan? Haluan faktoja, kuinka pian työlupa oikeasti ulkomailta tulevalle huippuosaajalle heltiää? Mediaa ei kiinnosta?
Puoli vuotta - vuosi. Jos haluaa vaimon mukaan, niin hänelle voi kestää vielä kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
You can't make a diamond from shit.
Juuh, mutta niistä tänne rahdattavista kamelipaimenista ne parhaat timantit saadaan.
Aina on yhtä hauskaa kun yksinkertainen typerys ei tajua ,mistä on puhe. Lol.