Paljonko 13-vuotiaalle pojalle pitää antaa ruokaa?
Saan sellaisen hoidettavaksi viikon päästä. Itse syön mitä milloinkin mutta pääasiassa harvakseltaan. Voisiko joku ystävällinen äiti-ihminen kirjoittaa vaikkapa ruokkimisajat ja ruoat mitä tuollainen poika syö ja juo.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:56"]
Saan sellaisen hoidettavaksi viikon päästä. Itse syön mitä milloinkin mutta pääasiassa harvakseltaan. Voisiko joku ystävällinen äiti-ihminen kirjoittaa vaikkapa ruokkimisajat ja ruoat mitä tuollainen poika syö ja juo.
[/quote]Oletko sinä ihan palikka?
Ja anna ihmeessä pojan viilata sua linssiin, mitä kotona syödään. Hupi se on pienikin hupi lapselle.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:09"]
Ihan kuule syötät sitä niin kuin itsekin syöt. Ja näytät jääkaapista leipätarvikkeet, jos on nälkä.
Miksi ihmeessä aikuisen pitäisi vahtia, että lapsi syö?? siis jos lapsi on terve.
[/quote]
Itse juon paljon kahvia ja syön salaatteja ja hedelmiä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:05"]
Syöty määrä riippuu laadusta: Jos laatu on heikkoa, määrä on pieni. Jos laatu on hyvää, määrä on suuri.
Jos tavoitteena on saada hoitosuhteenne jatkumaan, suosittelen laatua.
[/quote]
Mikä olisi sitten erityisen arvostettua laatua?
[/quote]
Ääni makaronilaatikolle ja ketsupille.
[/quote]
tortillat, pizza
Ranslalaisilla perunoilla ja nakeilla suosiosi teinin silmissä on varmasti taattu. Jos niitä syötät, hän ei kenties valita äidilleen, että se täti syötti mulle jotain ihan hirveetä soopaa...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:13"]
Ranslalaisilla perunoilla ja nakeilla suosiosi teinin silmissä on varmasti taattu. Jos niitä syötät, hän ei kenties valita äidilleen, että se täti syötti mulle jotain ihan hirveetä soopaa...
[/quote]
ranskalaisilla
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:12"]
Ja anna ihmeessä pojan viilata sua linssiin, mitä kotona syödään. Hupi se on pienikin hupi lapselle.
[/quote]
hih ;)
Ihan kuule syötät sitä niin kuin itsekin syöt. Ja näytät jääkaapista leipätarvikkeet, jos on nälkä.
Miksi ihmeessä aikuisen pitäisi vahtia, että lapsi syö?? siis jos lapsi on terve.
[/quote]
[/quote]
syö vain kuten itse haluat. Ja anna pojat syödä miten itse haluaa. Aina passata voi, mutta ei aikuisen tarvitse katsoa perään, jos ei halua.
Niin paljon kun nälkä on. Kasvava nuori. Ja ihan perusruoka on jees. Pottuja ja kastiketta, makaronilootaa, soppaa, jne.
[/quote]
Makarooniloota ja ketsuppi on teinille erittäin jees. Harva teinipoika vastustaa sitä yhdistelmää.
[/quote]
Mun teini vastustaa nykyään. Valittaa kuinka on koko elämänsä syönyt makrulaatikkoa ja ei enää tykkää. En kyllä ymmärrä, kun en edes tee usein sitä :)
Ja vaikka pakkaseen kannattaa varata sitten jotain mistä on helppo jatkaa jos ei se suunniteltu riitäkään. Ne ruokamäärät kun vaihtelevat ihmisestä toiseen niin paljon, painosta riippumatta. Ilkeää on aina emäntänä ollessa jos vieras jää nälkäiseksi.
Teineillä on se kulutus hieman suurempaa kuin aikuisilla. Saat syöttää yli 3500 kaloria päivässä eikä ne edes liho.
Tässä ehdotus päivän ruokalistaksi:
Aamulla ruispuuroa mustikoilla. Lisäkkeeksi näkkileipä homejuustoviipaleella
Lounaaksi Kanaviillokkia ja lanttusuikale.
Välipalaksi pieni lautasellinen höyrytettyjä ruusukaaleja
Päivälliseksi kaalilaatikkoa puolukkalisäkkeellä
Iltapalaksi kylmää kaurapuuroa ja tomaatti.
Takuulla teini muistaa vierailunsa ikuisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:17"]
Teineillä on se kulutus hieman suurempaa kuin aikuisilla. Saat syöttää yli 3500 kaloria päivässä eikä ne edes liho.
[/quote]
*kade*
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:14"]
[/quote]
[/quote]
syö vain kuten itse haluat. Ja anna pojat syödä miten itse haluaa. Aina passata voi, mutta ei aikuisen tarvitse katsoa perään, jos ei halua.
[/quote]
Siksihän minä täällä kysyn mikä sille pojalle maistuisi koska en syö kuin 13-vuotias poika. Ei niitä ruokia minulla ole valmiina pakkasessa odottamassa vaan minun pitää konkreettisesti hankkia ne.
Riippuu aika paljon miten paljon liikkuu ja onko jo pituuskasvu kiihtynyt. Kahden varhain pituutta kasvaneen veljen (188 ja 182) ja yhden paljon treenaan pojan (nyt 17 v) kokemuksella esim seuraavaa:
aamupala:jugurtti ja pari palaa leipää
lounas: reilusti kuormituksia, esim yksi kaupan foliovuokallinen makaronilaatikko, pari lasia maitoa, pari leipää
iltapäivällä: muutama hedelmä, jos juo kaakaota pari mukia menee helposti
päivällinen: kaksi broiskun korpea/filettä/makkaraa + lisäke
iltapala: 1 - 2 rahkaa/jugurttia, lisänä leipää 2-6 viipaletta leipää päällyksineen, maitoa
varaa maitoa alkuun 1,5 L per päivä, jos juo sitä. Olet hyvässä asemassa myös tarjoamaan uusi makuelämyksiä, jos kaverinkin yhtään vastaanottavainen. Viikon aikana yksi esim pizzapaikka "all-You-can-eat" tyyliin ei oo huono vaihtoehto.
Meidän 13 v pojan herkku on sushi. Kakkosena intialainen ruoka. Kolmantena kiinalainen ruoka. Neljäntenä vaihdellen pizza tai tortillat. Hän on aina syönyt kaikkea mahdollista, mitä maan päällä on.
meidÄn 12 v söisi pizzaa, pizzaa ja pizzaa. Neljäntenä tortilloja. Viidentenä mitä tahansa, missä on kanaa, erityisesti intialainen maistuu. Hän ei tykkää mistään, missä on jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siksihän minä täällä kysyn mikä sille pojalle maistuisi koska en syö kuin 13-vuotias poika. Ei niitä ruokia minulla ole valmiina pakkasessa odottamassa vaan minun pitää konkreettisesti hankkia ne.
[/quote]
en minä sinulle vastannutkaan, vaan sille vastaajalle, joka väitti, että aikuisen tehtävä on huolehtia, että lapsi tekee itselleen ne leivät.
Olisiko tästä apua...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
en minä sinulle vastannutkaan, vaan sille vastaajalle, joka väitti, että aikuisen tehtävä on huolehtia, että lapsi tekee itselleen ne leivät.
[/quote]
Kyläpaikan emännän ei mielestäni tarvitse alkaa täti tomeraksi, vaan hän voisi olla sellainen lempeä mummo ankka, joka vähän hyysää ja hoivaa. Niin teinillä on kotoisampaa vieraassa paikassa ja tuntee itsensä tervetulleeksi. Huolenpito on rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:05"]
Syöty määrä riippuu laadusta: Jos laatu on heikkoa, määrä on pieni. Jos laatu on hyvää, määrä on suuri.
Jos tavoitteena on saada hoitosuhteenne jatkumaan, suosittelen laatua.
[/quote]
Mikä olisi sitten erityisen arvostettua laatua?
[/quote]
Ääni makaronilaatikolle ja ketsupille.