Mies ei suostu nukuttamaan lasta
Tämä on meillä jokailtainen riita. Mies ei suostu nukuttamaan lasta kuin ehkä kerran puoleen vuoteen. Nyt olen raskaana ja maha ottaa tosi ikävästi sängyn laitaan, pyörryttää ja jalat kramppaa. Kun lapsi nukkuu, niin mies sanoo "joo joo, kyllä mä autan...ens kerralla". Kun ilta tulee, lapsi rupeaa kitisemään ja mies viivyttelee, viivyttelee ja lopulta suuttuu kun hoputan ja pidempää riitaa välttääkseni minä sen sitten nukutan. Lapsi nukahtaa huonosti (epäilemättä jokailtaisen sanakovun takia), minä olen nukuttaessa äreä, sattuu ja voin huonosti, mies on huonolla tuulella kun olen taas "painostanut".
Miten ihmeessä saadaan tähän joku sopu!? Kun maha tästä kasvaa, niin nukuttaminen käy mulle koko ajan hankalammaksi!
Miehen selitys, kun rauhassa asiasta keskustellaan, että kun hän ei saa lasta kuitenkaan nukkumaan, minulta se muka käy niin helposti. Sitten kun hän yrittää, niin ei häneltä minusta mene sen kauempaa kuin minullakaan. Ilmeisesti kun minä sen teen, niin mies ei huomaa, että kyllä minullakin se puoli tuntia menee.
Kommentit (78)
Miksi olet alunperin tehnyt yhtäkään lasta miehen kanssa joka ei voida lasta kanssasi tasapuolisesti?
Ja sitten vielä toista pukkaa. ..
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
Koska katsos, lapset kun eivät ole robotteja, toinen toistensa kopioita. Yksi nukahtaa tyytyväisenä itsekseen, toinen vaatii vanhemman läsnäoloa...
[/quote]
Lapse toimivat juuri siten mihin heidät on opetettu.
[/quote]
Kaikki eivät halua opettaa lasta yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteisiin vauvaiästä lähtien. Ei minkään eläinlajin poikaselle ole luonnollista nukkus yksin. Ja ainakin meillä lapset ovat syntymästään lähtin huutaneet ihan hengenhädässä jos yrittää jättää yksin nukkumaan, aika julmaa opetusta olisi. Tv. se, joka silittelee lasta juuri sohvalla
[/quote]
Sama tilanne meidän perheessä.
Moikka, pakko vastata. Meillä nukutetaan puoliksi, jopa minä isänä ehkä useammin. Ja minä todella tykkään siitä. Nimittäin meillä on pojalla aikuisten sänky 80cm leveä. Tähän on hommattu laita ettei poika unissaan putoa. Mikään ei ole ihanampaa kuin kölliä viekukkain illalla ja poika nukahtaa käsi kädessä. Joskus nukahdan itsekkin. Tälläkin hetkellä nukuttamassa ja poika nukahti juuri.
Miksi ihmeessä olet tehnyt toisen lapsen hänen kanssaan, jos ensimmäisenkin hoito on miehellesi vaikeaa? :/
Jos olisin vain esikoisen äiti, heittelisin täällä noita "miksi nukutat"-kommentteja. Meillä siis esikoinen ja toinenkin (16kk asti) nukahti kun jätettiin makkariin ja sanottiin hyvät yöt.
Sitten alkoi sirkus, joka vaatii nukuttamisrn tämän nuoremman kohdalla. Eli lapset ovat erilaisia. Ja vanhemmat myös. Miehen mielestö "vittu sittenhän kiljuu tunnin" on hyvä menetelmä.
Eli vastaukseni on ap, että en tiedä. Avioero tai ajan kuluminen taitavat olla ainoita vaihtoehtoja. Avioerosaa miehen olisi pakko hoitaa jotenkin ja toisaalta; pakkohan tämän on joskus helpottaa. Syö suhdetta todrlla pahasti.
Ja kyllä: tämä lapsi oikeasti huutaisi sen tunnin ilman nukutusta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"]Lapsi on 1 v 2 kk. -ap
Myös nro 17 on ap:n.
[/quote]
Ja saa edelleen iltamaidon ja tutin???? Huh huh .Olette näköjään muissakin asioissa menneet siitä mistä aita on matalin.
Keksi joku iltaharrastus, vaikka kahvilaan tai kävelylle, ettet ole kotona nukutusaikaan, niin miehesi on pakko osallistua.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:04"]Miksi olet alunperin tehnyt yhtäkään lasta miehen kanssa joka ei voida lasta kanssasi tasapuolisesti?
[/quote]
Tätä toista lasta ihmettelen, mutta mistä ihmeestä sitä voi tietää tuleeko mies hoitamaan aivan oikeasti sitä ensimmäistä vai ei ennen kuin siinä tilanteessa ollaan.
Lapsi varmasti nukahtaisi mielellään viereeni meidän sänkyyn, mutta en haluaisi sellaiseen häntä totuttaa. Siihen on ehkä tosin pakko mennä, jos mahan kasvaessa mies ei edelleenkään auta tai tue unikoulussa...
Tuossa oli jo välillä tosi helppokin vaihe, vauva nukahti kun pää osui tyynyyn, rupesi nuokkumaan tuutulaulun aikana, silloin en miehen apua tarvinnutkaan. Nyt sitten pari kolme kuukautta ollut hankalampaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:06"]Miksi pitäisi? Mies ei ole se joka halusi raskautua?
[/quote]
Sinäkö sen tiedät? Aloittajahan ei ole maininnut onko lapset tehty molempien päätöksellä vai ei. Vitsi miten idiootti kommentti tai se miten asia esitettiin. Ei voinut vaikka kysyä nätisti oliko lapsi yhteinen päätös.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
Koska katsos, lapset kun eivät ole robotteja, toinen toistensa kopioita. Yksi nukahtaa tyytyväisenä itsekseen, toinen vaatii vanhemman läsnäoloa...
[/quote]
[/quote]
Kaikki eivät halua opettaa lasta yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteisiin vauvaiästä lähtien. Ei minkään eläinlajin poikaselle ole luonnollista nukkus yksin. Ja ainakin meillä lapset ovat syntymästään lähtin huutaneet ihan hengenhädässä jos yrittää jättää yksin nukkumaan, aika julmaa opetusta olisi. Tv. se, joka silittelee lasta juuri sohvalla
[/quote]
Opettaa lasta yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteisiin... Hitto mitä potaskaa. Päinvastoin. Lapsi, joka tuntee olonsa turvalliseksi, pystyy nukahtamaan itsekseen ilman mitään ongelmia.
Terv. psykologi
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa? [/quote] Koska katsos, lapset kun eivät ole robotteja, toinen toistensa kopioita. Yksi nukahtaa tyytyväisenä itsekseen, toinen vaatii vanhemman läsnäoloa... [/quote] Lapse toimivat juuri siten mihin heidät on opetettu. [/quote] Kaikki eivät halua opettaa lasta yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteisiin vauvaiästä lähtien. Ei minkään eläinlajin poikaselle ole luonnollista nukkus yksin. Ja ainakin meillä lapset ovat syntymästään lähtin huutaneet ihan hengenhädässä jos yrittää jättää yksin nukkumaan, aika julmaa opetusta olisi. Tv. se, joka silittelee lasta juuri sohvalla
[/quote]
Älä jaksa lässyttää hylkäämisestä ja yksinäisyydestä. Tuo pätee ainoastaan silloin, jos lapsen hätään ei vastata ja hänet jätetään oikeasti yksin.
Olen ihan sata varma, että tuo meidän reipas ja iloinen 1-vuotias ei kärsi yksinäisyydestä ja hylätyksi tulemisen pelosta, vaikka hän itse nukahtaakin pienen halimisen jälkeen. Toki menen hänen luokseen, jos alkaa itkeä ja lohdutan, mutta en näe syytä notkua kaikkia iltoja sängyn vieressä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:04"]Miksi olet alunperin tehnyt yhtäkään lasta miehen kanssa joka ei voida lasta kanssasi tasapuolisesti?
[/quote]
Tätä toista lasta ihmettelen, mutta mistä ihmeestä sitä voi tietää tuleeko mies hoitamaan aivan oikeasti sitä ensimmäistä vai ei ennen kuin siinä tilanteessa ollaan.
[/quote]
Huoh. Valitsemalla miehen joka on järkevä. Jonka kanssa voi keskustella joka asiasta ja löytää yhdessä ratkaisu tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Kyllähän puolisoa valitessa näitä tulee pohtia..
Tietysti jos valitsee vain ulkonäön perusteella tai auton merkin perusteella...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"]Lapsi on 1 v 2 kk. -ap
[/quote]
Ja saa edelleen iltamaidon ja tutin???? Huh huh .Olette näköjään muissakin asioissa menneet siitä mistä aita on matalin.
[/quote]
Tätä ihmettelen myös. Iltamaito pullosta ja tutti..
Ja joo, tutista luopumistakin suunnittelen koko ajan, mutta toistaiseksi en vaan jaksa edes ajatella millaiseksi nukuttaminen muuttuu... Olen asettanut viimeiseksi takarajaksi 1,5 v. Joskus lapsi ei edes huoli tuttia ja nukahtaa ilmankin, en siis ole hirveän huolissani esim. hampaista.
Mikä vika on maitopullossa ennen nukkumaan menoa?
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:03"]Lapsi on 1 v 2 kk. -ap
[/quote]
[/quote]
En ole apee, mutta kyllä meilläkin on iltamaito yhä. Yö maitoja ei, mutta ilta kyllä. Juo sen sillä aikaa kun iltasatu luetaan. En todellakaan aijo herätä joka yö neljältä aamupalalle, kun selvästi lapsi sen maidon vielä tarvii. 150ml maitoa on pieni hinta siitä, että herätään kello 07:00 eikä 04:00 ja kyllä ollaan kokeiltu iltamaidon jättämistä ja sitä jaksettiin kaksi viikkoa. Kunnes neuvolasta todettiin, että on parempi vain antaa se maito, kuin syövyttää kaikki voimat heräämällä joka yö neljältä. Ei kukaan sellaista jaksa.
[/quote]
[/quote]
Huh huh, kylläpä joku koittaa heittää huonoa provoa!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa.