Mies ei suostu nukuttamaan lasta
Tämä on meillä jokailtainen riita. Mies ei suostu nukuttamaan lasta kuin ehkä kerran puoleen vuoteen. Nyt olen raskaana ja maha ottaa tosi ikävästi sängyn laitaan, pyörryttää ja jalat kramppaa. Kun lapsi nukkuu, niin mies sanoo "joo joo, kyllä mä autan...ens kerralla". Kun ilta tulee, lapsi rupeaa kitisemään ja mies viivyttelee, viivyttelee ja lopulta suuttuu kun hoputan ja pidempää riitaa välttääkseni minä sen sitten nukutan. Lapsi nukahtaa huonosti (epäilemättä jokailtaisen sanakovun takia), minä olen nukuttaessa äreä, sattuu ja voin huonosti, mies on huonolla tuulella kun olen taas "painostanut".
Miten ihmeessä saadaan tähän joku sopu!? Kun maha tästä kasvaa, niin nukuttaminen käy mulle koko ajan hankalammaksi!
Miehen selitys, kun rauhassa asiasta keskustellaan, että kun hän ei saa lasta kuitenkaan nukkumaan, minulta se muka käy niin helposti. Sitten kun hän yrittää, niin ei häneltä minusta mene sen kauempaa kuin minullakaan. Ilmeisesti kun minä sen teen, niin mies ei huomaa, että kyllä minullakin se puoli tuntia menee.
Kommentit (78)
Lopeta heti nukkuttaminen. Olet ihan pulassa kun vauva syntyy. Sit rupeet vaatimaan miestä muutenkin osallistumaan. Tuskin on ainoa asia missä luistaa....
Meillä lapset (1 v. ja 3 v.) menevät sänkyyn, laulan unilaulun ja sitten hyvät yöt ja ovi kiinni. En ole ikinä ymmärtänyt mitä tuo nukuttaminen tarkoittaa. Lapsen pitää oppi nukahtamaan ihan itse.
Mä varmaan eroaisin, nukutan lapsen mielummin yksinhuoltajana kuin, että olen suhteessa, mutta silti saan tehdä asiat yksin. En katsoisi hetkeäkään tuollaista, että miestä ei edes kiinnosta tehdä sitä silloin kun se tekee minulle kipeää. Todella ajattelemattoman yksilön olet löytänyt.
Meillä poika laitetaan omaan sänkyyn, lauletaan laulu ja toivotetaan hyvää yöt. Hetken aikaa mölisee itsekseen ja nukahtaa sitten 5-15 minuutin kuluessa. Lapsi nyt 3v. Näin tehty 10kk asti.
Lapsi juo pullon maitoa sylissä, lauletaan tuutulaulu, laitetaan sänkyyn, laitetaan tutti suuhun, silitellään selästä kunnes nukahtaa, sisältäen 1-10 kertaa seisomaan nousevan lapsen asettamisen takaisin makuulle, kun nukahtaa, peitellään, otetaan tutti pois ja odotellaan pari minuuttia, että varmasti nukkuu. Ovi kiinni ja omiin iltapuuhiin.
-ap
Tää vois olla niin mun kirjottama! Lähes joka ilta sama homma... Meillä 1v pitää nukuttaa viereen, ei suostu yksin nukahtamaan... n puolen vuoden iässä vielä jäi yksin nukkumaan, en tiedä miksei enää..
Muuta nukutustapaa. Mä olen juuri nukuttamassa lasta, lojun mukavalla sohvalla lastenhuoneessa ja silittelen toisella kädellä lasta ja surffaan toisella kädellä netissä puhelimella. Ei haittaa, että mies ei nukuta :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
Koska katsos, lapset kun eivät ole robotteja, toinen toistensa kopioita. Yksi nukahtaa tyytyväisenä itsekseen, toinen vaatii vanhemman läsnäoloa...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:55"]Lopeta heti nukkuttaminen. Olet ihan pulassa kun vauva syntyy. Sit rupeet vaatimaan miestä muutenkin osallistumaan. Tuskin on ainoa asia missä luistaa....
[/quote]
Jos ei tehtävä jaot onnistu niin teet sitten ilman miestä, mutta mies saa muuttaa muualle.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:57"]Lapsi juo pullon maitoa sylissä, lauletaan tuutulaulu, laitetaan sänkyyn, laitetaan tutti suuhun, silitellään selästä kunnes nukahtaa, sisältäen 1-10 kertaa seisomaan nousevan lapsen asettamisen takaisin makuulle, kun nukahtaa, peitellään, otetaan tutti pois ja odotellaan pari minuuttia, että varmasti nukkuu. Ovi kiinni ja omiin iltapuuhiin.
-ap
[/quote]
Minkä ikäinen lapsi on?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
Koska katsos, lapset kun eivät ole robotteja, toinen toistensa kopioita. Yksi nukahtaa tyytyväisenä itsekseen, toinen vaatii vanhemman läsnäoloa...
[/quote]
Lapse toimivat juuri siten mihin heidät on opetettu.
No tämä ei nukahda yksin, ei ole koskaan ollut helposti nukahtava. Ehkä unikoulu ei olisi hullumpi ajatus, mutta käsittääkseni sekin on sellainen, joka toteutetaan molempien vanhempien toimesta tai ainakin tukien.
Nyt olen sitä paitsi niin poikki, etten kyllä jaksa ruveta sekoittamaan tätä nykyistä rytmiä.
Taas näitä tyyppejä, jotka ensin opettavat lapsensa siihen, että nukahtamiseen tarvitaan äiti ja sitten valitetaan. Lapsi voi ihan turvallisesti ja tyytyväisenä nukahtaa itse, jos on siihen tottunut.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jotkut tarvitsevat silti enemmän joko joka ilta tai toisinaan. Tässä kumminkin taitaa olla aika pienestä kyse kun pinnasänkyyn vielä pistetään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:54"]Miksi lapsi pitää nukuttaa?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kaikki eivät halua opettaa lasta yksinäisyyden ja hylkäämisen tunteisiin vauvaiästä lähtien. Ei minkään eläinlajin poikaselle ole luonnollista nukkus yksin. Ja ainakin meillä lapset ovat syntymästään lähtin huutaneet ihan hengenhädässä jos yrittää jättää yksin nukkumaan, aika julmaa opetusta olisi. Tv. se, joka silittelee lasta juuri sohvalla
Miksi lapsi pitää nukuttaa?