Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luullaanko oikeasti tummatukkaisia ja ruskeasilmäisiä suomalaisia romaneiksi?

Vierailija
07.11.2014 |

Täälläkin oli taannoin keskustelu jossa joku kertoi että hän saa kuulla aikuisilta ihmisiltä manneksi nimittelyä koska tummat hiukset ja silmät!?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaninaiset olisivat todella kauniita jos luopuisi niistä isoista mekoista.

Vierailija
22/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pitää olla romaniverta että luullaan kaaleeksi? Isoäiti oli puoliksi romani, mitä se sitten tekee ? Silmät siniviherharmaat, hiukset tummanvaaleat ristiväriset, piirteet söpöt ennen komeita. Olenko kuuudestoistakseni heimolainen? Onko täällä muita? Ihan suku valtavirtaa, romanitausta vasn kuiskattua huhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin te, joita usein luullaan romaneiksi, olette kotoisin? Sikäli kuin tiedän, niin Pohjanmaalla on tummatukkaisia ja ruskeasilmäisiä enemmän kuin muualla Etelä- ja Keski-Suomessa. Värit ovat peräisin monen sukupolven takaa siltä ajalta, kun ulkomaalaisia merimiehiä jäi maihin ja toisaalta kun maahan tuotiin rautaruukeille ja lasiruukeille ammattitaitoisia miehiä Euroopasta. Nämä olivat tummahipiäisiä ja mustatukkaisia ja -silmäisiä.

Tosin monen ei ehkä kannattaisi kovin jyrkästi kieltää romaniveren olemassaolo suonissaan. Se on saattanut tulla sinne myös monta sukupolvea sitten ja pulpahtaa aina joskus näkyville.

Minun isäpuoleni oli tummatukkaisesta itäsuomalaisesta suvusta. Hän oli veljeksistä ehkä eniten isänsä näköinen ja värinen eli musta tukka ja ruskeat silmät. Muut veljekset ja sisaret olivat vähän vaaleampia eli tulleet äitiinsä väreissä, vaikka monen piirteet olivat isältä. Romaniverestä ei ainakaan ole tietoa, mutten kyllä tiedä, onko sukua tutkittu paljonkaan. Isäpuoli oli automiehiä ja hän naureskeli aina, että kaikki romanit aina morjestavat tien päällä.

Vierailija
24/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, Mutta minä olen osaksi romani ja minulla on siniset silmät ja vaalea tukka.

Vierailija
25/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miestä luultiin nuorempana. Nyt se on kasvattanut pitkän parran, niin ei luulla enää. Arabiksi luullaan nykyään ja venäläiseksi.

Työkaveriani luullaan mustalaiseksi usein, pitkä tumma tukka ja tummat silmät. Samoin häntä luullaan myös arabiksi ja kurdiksi.

Vierailija
26/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole luultu.

Vierailija
27/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pitää olla romaniverta että luullaan kaaleeksi? Isoäiti oli puoliksi romani, mitä se sitten tekee ? Silmät siniviherharmaat, hiukset tummanvaaleat ristiväriset, piirteet söpöt ennen komeita. Olenko kuuudestoistakseni heimolainen? Onko täällä muita? Ihan suku valtavirtaa, romanitausta vasn kuiskattua huhua.

Minulla myös isovanhempi oli puoliksi romani. Minussa se näkyy vähemmän kuin vanhemmassani ja sisarissaan sekä joissakin heidän lapsistaan. Mielestäni osaa näistä serkuistani voisi hyvin luulla ainakin puoliksi romaneiksi, minulla on yhdistävänä tekijänä lähinnä vain tumma tukka. Sattumaa kuinka paljon toisen vanhemman geenit vaikuttavat.

Vierailija
28/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miestä luullaan yleensä vain ulkomaalaiseksi, jostain lähi-idän maasta tulleesta. Toki hänellä on lähes mustat hiukset, ruskeat silmät ja karvoitustakin vaikka muille jakaa mutta naamaltaan on silti sellainen perussuomalainen taikinanaama.

Suku on Karjalasta päin kotoisin.

Vierailija
29/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, sisko ja veli piirteiltään puolikkaita vaikka isovanhempi puolikas. Minä ja nuorempi sisko piirteiltä vaaleita ja söpöjä. Rotunaisia kuvaili eno siskoa, olin kade ja surullinen. Mitenkä nuo menee, puolikas, neljännes, kahdeksasosa? Kuka tietää? Olen ylpeä kyllä, pohjanmaan ja viipurin sekoitus, mitä lienee.

Vierailija
30/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on luultu paitsi romaniksi myös kreikkalaiseksi ja bulgarialaiseksi. Romaninaiset hymyilevät ystävällisesti vertaiselleen, joka tykkää isoista huiveista mutta ei käytä romaniasua. Olen täysin suomalainen valkoihoinen. Miehelläni on harmaat silmät, mutta häntä on luultu romaniksi myös.

Vierailija
31/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit kyllä tunnistaa pukeutumisesta. Miehet samannäköisiä, suorat vanhanmalliset housut, liivi, nahkatakki. Ei farkkuja tms. moderneja vaatteita. Hiukset geelilla taakse vedetty. Naiset; no ei tarvitse edes puhua.

Vierailija
32/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyn Itä-Helsingissä (nykyään enää tosi harvoin, aiemmin enemmän töiden takia) tullaan multa kysymään aina ekana kadulla "puhutko suomea?"

Keskustassa tai täällä Haagan suunnalla ei kauheasti ylipäänsä tulla kadulla kysymään mitään (pummaamaan rahaa) eikä muutenkaan heti oleteta että oon ulkomaalainen.

T.ruskeahiuksinen, vihreäsilmäinen ja oliivi-ihoinen suomalainen nainen

Vierailija
33/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, sisko ja veli piirteiltään puolikkaita vaikka isovanhempi puolikas. Minä ja nuorempi sisko piirteiltä vaaleita ja söpöjä. Rotunaisia kuvaili eno siskoa, olin kade ja surullinen. Mitenkä nuo menee, puolikas, neljännes, kahdeksasosa? Kuka tietää? Olen ylpeä kyllä, pohjanmaan ja viipurin sekoitus, mitä lienee.

Isovanhempi on puolikas, vanhempi neljäsosa, minä kahdeksasosa.

Vierailija
34/50 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että epäillään sekä romnaiksi tai muuksi itäblokin tms maalaiseksi, romanit paljastuvat ihinvärinsä ja tiettyjen piirteiden vuoksi. Ei pelökästään siis tummat silmät ja tumma tukka.

Vierailija
35/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tuli Haaparannassa yks ukko vastaan niin luulin sitä suomalaiseksi, mutta olikin ruotsalainen! Ekö ookki ihan hassua😳

Vierailija
36/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luultu ja olenkin vartti. Siniset silmät, tukka mustaksi värjätty.

Vierailija
37/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes olla ruskeasilmäinen. Terveisin tummatukkaienn suomalainen, jota on luulutu useammankin kerran romaniksi - ja jonka veljeä on luulutu vielä useammin (jopa virkavallan toimesta) romaniksi. Vihreät silmät meillä molemmilla, ei yhtään romaniverat suvussa missään kohtaan.

Vierailija
38/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on monet kerrat luulleet romanit itse heimolaisikseen, hiukset on paksut ja tummanruskeat muttei lähelläkään mustaa ja silmät vihreät. Mulla on kuulemma kasvonpiirteet "komeat" kuin romaninaisilla.Venäläiseksi ja itäeurooppalaiseksi luullaan vielä useammin ja nämäkin kommentit on kyllä olleet aina positiivisia kuten "olet niin uljas kuin ukrainalaisnaiset" tai "itäeurooppalaiset kasvonpiirteet" joten en minäkään oikein ymmärrä miksi noita pitäis ottaa loukkauksena. Venäläisarveluihin on vähän aihettakin mutta niinkin kaukaa kuin mummon isä joka oli Pietarista. Mutta kai se on kasvonpiirteet ja pituus tai olemus tai joku, ei kai pelkät tummat silmät tai hiukset edes tee kenestäkään mustalaisen näköistä, mun mielestä ainakaan...

Mua kanssa luullaan tosi usein joko venalaiseksi tai puolalaiseksi. Mutta en siis ole tumma, vaan vaalea ja todella vaaleat, lahes harmaat (mutta harmaanvihreat) silmat. 

Ja joo, kohteliaisuutena otan :) 

Tietaakseni mulla ei kylla ole mitaan sukua idassa pain....

Mun miesta puolestaan luuli pari viikkoa sitten italialainen italialaiseksi, mutta mies on oikeasti iranilainen. :D 

Vierailija
39/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä luultu.

Vierailija
40/50 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella veljen luokkakaveri oli kysynyt, onko meidän perhe mustalaisia, kun kaikilla on mustat hiukset. No ei olla ja hiukset on ruskeat meidän perheelle. Poika oli itse sellainen punertavan vaalea.

Aikuisena ei ole luultu romaniksi, mutta paikalliset ovat luulleet Espanjassa espanjalaiseksi ja Italiassa italialaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme