Tokmannin johtaja itkee
Kun ei löydy työntekijöitä ja pulaa koko suomessa tekijöistä.
No totuus on tätä. 30 avointa työpaikkaa n. 300:ssa liikkeessä.
Yhtään kokoaikaista työpaikkaa ei ole, kuin muutamille osatovastaaville 37.5 h viikko.
Kommentit (208)
Hyvien firmojen päälliköiden ei tarvitse näitä julkisia ruikutuksia harrastaa. Hese oli jo valmiiksi boikotissa ja nyt meni Tokmannikin.
Ikkaseeko toimari kun ei tule orjia tekemään pskaduunia pskalla palkalla osa- aikaisesti. No shit!
Nyt menee Tokmanni Hesen lisäksi boikottiin. Että nämä kehtaa...
Kyllä osa-aikatyötkin kannattavat jos on mahdollisuus nostaa samalla soviteltua ansiosidonnaista päivärahaa. Teen itse kuukaudessa reilun viikon edestä töitä ja tienaan melkein saman verran kuin kokoaikaiset. Minulle jää vaan reilusti enemmän aikaa harrastuksille ja löhöämiseen. En valita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi kaupat eivät palkkaa työntekijöitä kokopäiväisesti, mitä voittavat sillä, että ennemmin monta osa-aikaista?
Jos tekee alle 30 h kuussa tai alle 14 päivää kuussa, niin ei tarvitse maksaa lomarahoja.
Ei pitäisi myöskään olla oikeutettu mihinkään sossutukiin, kun pystyy työtä tekemään ja siten itse tienaamaan elantonsa. Typerää, että asumis- ym. tuin ylläpidetään epäterveitä työmarkkinoita.
Heh. Asumistuella pidetään yllä epäterveitä sijoitusmarkkinoita. Asunnot on kalliita siksi.
Ei paljon auta että pystyy tekemään työtä, jos siitä ei haluta maksaa. Mites nää työkokeilupaikat? Kunnat ja yksityiset hyödyntää surutta ilmasta työvoimaa. Työtä olis, mutta hulluhan se palkkaa maksaa? Eläähän se työntekijä kelan tuilla. Ja uusi ilmainen tilalle kun entinen potkaistaan pihalle.
Tekeehän ne sillä muutamalla sossunsatkulla, kun on pakko ja luulee sitten pääsevänsä palkkatöihin. Ainoo vaan ettei pääse, vaikka kuinka hyvin tekisi.
Työstä kuuluu saada palkka. Työnantajat maksattaa palkkakulut veronmaksajilla. Lokkeilevat.
Näin. Kumma kun jotkut kannattavat sellaista sosialismin muotoa, jossa työstä ei makseta palkkaa, vaan duunarit elätetään sosiaalituilla. Palkanmaksu on siis sosialisoitu valtion tehtäväksi. Yleensä nämä vielä ovat oikeistolaisesti ajattelevia ihmisiä.
Kun palkaton työ yleistyy yleistymistään, tai sellainen josta ei makseta palkkaa, niin siinähän käytännössä onkin siirrytty ihan neukkusysteemiin. Poikkeuksen muodostavat tietysti muutamat harvat kunnon palkkaa ja sen tuomia etuja nauttivat; he rinnastuvat neukkulan puolue-eliittiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikkaseeko toimari kun ei tule orjia tekemään pskaduunia pskalla palkalla osa- aikaisesti. No shit!
Eniten kyllä ihmettelen, että mikä työvoimapula, kun eihän siellä ole kuin muutama hassu paikka auki.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla on tasan kaksi vaihtoehtoa toteuttaa teidän toive kokoaikaisesta työajasta
1. Leikata liikevoittoa (mennä ehkä jopa tappion puolelle)
2. Nostaa oleellisesti hintoja (ovatko asiakkaat valmiina maksamaan ekstraa?)
Kakkoskohtaan: Kyllä.
Olen kokopäivätöissä käyvä ihminen, enkä käytä Tokmannia siksi, että siellä on halpaa, vaan siksi, että sellainen sijaitsee tuossa lähellä ja saan sieltä aika kätevästi sellaista taloustavaraa, sukkia ym. mitä tarvitsen. Ei minua haittaa, vaikka hinnat vähän nousisivatkin, jos työntekijöille sillä järjestyisi enemmän tunteja ja vähän parempi palkka. Kokemani palvelutaso paranisi jo sillä, että työntekijät olisivat töissä vähän pidempään ja ehtisivät oppia, missä päin myymälää mikäkin tuote sijaitsee.
Tunto-sivuston työntekijäarvio Tokmannista (https://www.tuntopalvelu.fi/yritys/tokmanni-oy) kertoo, että esim. tavaraa ei ehditä purka hyllyihin. Joku tässä ketjussa puhui suureen ääneen yritysten tarkoin hiotuista prosesseista, joita ei passaa tavisduunarin sotkea. Mutta jos työntekijät kokevat että tuossa kohtaa on ongelma, niin eikö heitä kannattaisi kuunnella?
Näin asiakkaana ihmettelen myös, miksei Tokmanniin ole toteutettu esim. Clas Ohlsonin kaltaista järjestelmää, jonka avulla voisin jo kotona nähdä etsimäni tuotteen hyllypaikan. Osaisin silloin hakea sen itsenäisesti, myyjän ilmeisen kallista aikaa viemättä.
Ehkä ryhdynkin lukemaan enemmän noita työntekijöiden itsensä kirjoittamia Tunto-arvioita, ja mahdollisuuksien mukaan suosimaan parempia arvioita saaneita liikkeitä. Harmi vain, että pikkuyrityksistä niitä ei löydy, tai on niin vähän ettei data ehkä ole luotettavaa.
Uutisessa unohtuu, että kaikilla noilla aloilla työvoimapula on myös muissa maissa.
Eli miksi tulisit Suomeen kun jopa puolassa elintasosi noilla aloilla on suurempi.
Itse olen ollut UKssa ja Itävallassa koska palkka tupla Suomeen nähden. Eläminen myös huomattavasti halvempaa