Työkkärin pakollinen kurssi
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (496)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:38"]
Lähetin Hämeen poliisilaitokselle tutkintapyynnön petoksesta ihan siltä varalta ettei työkkäri todellisuudessa tähän puutu. Onneksi tuo viinaa kittaava ja pää kipeänä naurava tekijä on antanut itsestään riittävästi tuntomerkkejä tässä keskustelussa, ja jos poliisi asiaa alkaa selvittää, näillä puheilla pystytään myös ainakin jossakin määrin arvioimaan teon tahallisuutta (ja IP-osoitetta voidaan käyttää tarvittaessa todistamaan sitä, onko hän itse näitä juttuja kirjoittanut). Ja mitään pelättäväähän ei ole, jos ne oli kaikki keksitty ja asiat on oikeasti hoidettu lain mukaisesti, mutta jos joku tuntomerkkeihin täsmäävä saa lähiaikoina lisäkyselyitä eri viranomaisilta, se johtuu sitten tästä keskustelusta. Jatkakaa vain nauramista ja pullojen korkkaamista mutta ei meidän rahoillamme.
[/quote]
Haluatko päästä hengestäsi?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:20"]
Voi vittu, ai oikeen petos käydä töissä kun on työkkärin rahoilla? Ei muuten ole :D Saat toki tehdä töitä, mutta ne lasketaan sitten pois työkkärintuesta, olikohan että 300e saat tienata ilman että vaikuttaa tukiin. Joten tantta, busted :D
[/quote]
Todellakin..voi jessus jos rupeaa esittämään työkkärin tanttaa niin pitäisi edes tietää perusasiat.
Terv töissä käyvä työtön työnhakija,joka saa palkan lisäksi työmarkkinatukea.
Miksi täällä uhkaillaan,tuo on jo vakavaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:25"]
Miksi täällä uhkaillaan,tuo on jo vakavaa.
[/quote]
Sehän kysyi haluatko päästä hengestäsi, ei sanonut että pääset hegestäsi. Se ei ollut siis uhkaus vaan kysymys.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"]
ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).
[/quote]
Menisit mieluummin autokouluun... vaikka lainaksi, jostyöpaikan suhteen ei ole ole muuta ongelmaa kuin mennä sinne.
[/quote]
En saa työttömänä lainaa sellasta summaa joka kattaisi autokoulun. Tiedän kokemuksesta.... Ja sillä ajokortillakaan ei oikeen tee mitään jos ei ole autoa ja varaa maksaa sitä ja siitä aiheutuvia kuluja...
[/quote]
No et sä varmaan sieltä peräkylältä työn viereen muutakaan, joten kiva meille veronmaksajille. Miksi ihmeessä edes opiskelit, olisit jättänyt senkin opiskelupaikan jollekin jota kiinostaa mennä töihin?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:34"]
ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).
[/quote]
Menisit mieluummin autokouluun... vaikka lainaksi, jostyöpaikan suhteen ei ole ole muuta ongelmaa kuin mennä sinne.
[/quote]
En saa työttömänä lainaa sellasta summaa joka kattaisi autokoulun. Tiedän kokemuksesta.... Ja sillä ajokortillakaan ei oikeen tee mitään jos ei ole autoa ja varaa maksaa sitä ja siitä aiheutuvia kuluja...
[/quote]
No et sä varmaan sieltä peräkylältä työn viereen muutakaan, joten kiva meille veronmaksajille. Miksi ihmeessä edes opiskelit, olisit jättänyt senkin opiskelupaikan jollekin jota kiinostaa mennä töihin?
[/quote]
Kerroin aikaisemmin jo että olemme aikeissa muuttaa täältä peräkylästä sinne missä töitä riittää. Kaikki ei vaan ole niin yksinkertaista ja mustavalkoista. Opiskelin siksi ammatin, kun se kiinnostaa minua ja haluan tehdä töitä. Missään en ole sanonut etten haluisi, on se kumma kun aina työttömiä haukutaan ettei halua mennä, kun tosiaan se ei mun syy ole että asun täällä ilman ajokorttia ja autoa. Miksi ei kouluissa anneta tukea ajokortin hankintaa, niin ei tätäkään ongemaa olisi? Mutta ei, eriarvoistetaan ihmisiä, rikkaat saa ajokortit ja autot, köyhät odottelee ihmettä.
vieläkö tää keskustelu on täällä?:o
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:45"]
vieläkö tää keskustelu on täällä?:o
[/quote]
ei ole.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"] ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla). [/quote] Menisit mieluummin autokouluun... vaikka lainaksi, jostyöpaikan suhteen ei ole ole muuta ongelmaa kuin mennä sinne. [/quote] En saa työttömänä lainaa sellasta summaa joka kattaisi autokoulun. Tiedän kokemuksesta.... Ja sillä ajokortillakaan ei oikeen tee mitään jos ei ole autoa ja varaa maksaa sitä ja siitä aiheutuvia kuluja... [/quote] Niin no, sithän sulla olis mahdollisuus käydä siellä töissä, ja näinollen varaa vähän paremmin maksaa niitä kuluja... :-D
[/quote]
Juu... En ole aloittaja ja asun hyvien julkisen liikenneyhteyksien varrella. Silti aloin miettimään asian mielettömyyttä... Ajokortti maksaa, auto maksaa, vakuutukset maksaa, kesärenkaat maksaa, talvirenkaat maksaa, bensa maksaa, korjaukset ja huolto maksaa, verot maksaa...
Eihän tommoseen ole varaa ku idiootilla, joka kuvittelee auton tuovan vapautta. Ei se tuo muuta kuin lisää velvollisuuksia :( "hankimpa sellaisen kulkulaitteen, jolla pääset tienaamaan sen rahan, joka menee auton kulujen kattamiseen" Jee!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerroin aikaisemmin jo että olemme aikeissa muuttaa täältä peräkylästä sinne missä töitä riittää. Kaikki ei vaan ole niin yksinkertaista ja mustavalkoista. Opiskelin siksi ammatin, kun se kiinnostaa minua ja haluan tehdä töitä. Missään en ole sanonut etten haluisi, on se kumma kun aina työttömiä haukutaan ettei halua mennä, kun tosiaan se ei mun syy ole että asun täällä ilman ajokorttia ja autoa. Miksi ei kouluissa anneta tukea ajokortin hankintaa, niin ei tätäkään ongemaa olisi? Mutta ei, eriarvoistetaan ihmisiä, rikkaat saa ajokortit ja autot, köyhät odottelee ihmettä.
[/quote]
Kenen syy se sitten on, missä asut ja kun sulla ei ole ajokorttia eikä autoa?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"] Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla). Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia. ap [/quote] Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes. [/quote]
Juu en jaksanut selata kokoketjua läpi anteeksi.. Mutta jos työkkärissä ei olla ymmärtäväisiä (mikä voi olla mahdollista) niin soita sinne kurssin järjestäjille ja sovi asia heidän kanssaan. Ainakin turussa take-off kurssin järjestää täysin työkkäriin liittymätön yksityinen yritys jolta työkkäri palvelut ostaa. Uskoisin, että heidän kanssaan pystyisit sopimaan asian. Siellä kurssilla tosiaan vaan tutustutaan työnhakuun ja tehdään cv cv-nettiin. Itse en olin kaksi päivää poissa kurssilta, mutta ilmoitin vaan aamulla että en pääse tänään kurssille. Taisin saada sen 9e kaikilta päiviltä jopa. Ja jälkikäteen kun työkkärissä mainittu kurssista olen vain sanonut, että on vielä tuoreessa muistissa se kurssi. Ovat sen jälkeen toivottaneet vain onnea työnhakuun ja hyvää päivän jatkoa. Jos vaikka ensimmäiseksi päiväksi pääset paikalle niin sitten ainakin on varma nakki. [/quote] Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseinen yritys toimii sopimuksenvastaisesti, joten otan yhteyttä Turkuun, saavat selvittää täysin laittoman toimintatavan perusteet. [/quote] Olin myös kyseisellä kurssilla ja he eivät tee mitään väärin. Sieltä saa olla poissa, jos on kipeä tai lapsi on kipeä tai on jokin tärkeä meno. Siitä vain täytyy pistää ennen yhdeksää viesti heille miksi ei paikalle tule. Poissa olleista päivistä tehdään selvitys työkkärille, minkä asiakas ja kurssin vetäjä allekirjoittavat. Näin toimittiin kun olin kaksi päivää poissa lapseni sairauden takia. Menepäs nyt "työkkärin täti" muualle. Take off kurssilla on myös yksi työkkärin entinen karensseista päättävä työntekijä, joten eiköhän hänellä ole tiedossa mitä he saavat tehdä ja mitä ei. Oli muuten mukava täti tämä :)
[/quote]
Yksikään yritys ei voi myöntää vapautusta TE-toimiston ostamasta valmennuksesta siksi, että asiakas sanoo, että ei ole rahaa tulla paikalle. Lapsen sairaus, oma sairaus, työhaastattelu ovat lainkin mukaan perusteltuja syitä olla pois valmennuksesta, mutta järjestäjän kanssa ei sovita, että ei tarvitse tulla, koska et viitsi, mutta 9 euron korvauksen me silti haluamme sinun saavan, joten ei kerrota tätä työkkärille.
Työnhakuvalmennukseen osallistuminen ei ole järjestäjän kanssa sovittava asia!
[/quote]
Näytäppä se kohta, jossa ilmoitettiin poissaolon syyksi rahan puute... Ei tainnut kirjoittaja kertoa mitään syytä poissaololleen tällä palstalla ;)
[/quote]
Ap aloitti tällä "Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille."
Ja sai ohjeen sopia kurssin järjestäjän kanssa poissaolosta, jos työkkäri ei suostu.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:20"]
Voi vittu, ai oikeen petos käydä töissä kun on työkkärin rahoilla? Ei muuten ole :D Saat toki tehdä töitä, mutta ne lasketaan sitten pois työkkärintuesta, olikohan että 300e saat tienata ilman että vaikuttaa tukiin. Joten tantta, busted :D
[/quote]
Jep, ja työkkäri ei todellakaan vaadi edes ilmoittamaan heille alle 2 vkon työsuhteista mitään. Riittää, kun toimittaa työttömyyskorvaushakemuksen liitteeksi kopiot palkkakuiteista työttömyyskassalle / Kelalle. 300 eur / kk on nykyään se suojaosa, vasta sen yli menevät (brutto)tulot vaikuttavat päivärahaan. Kivasti syntyisi kyllä paperityötä, jos jokainen lyhyitä sijaisuuksia tai keikkatöitä tekevä työtön joutuisi toimittamaan kaikista parin tunnin keikoista erikseen selonteot työkkärille, ettei syytetä "petoksesta", LOL.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"] Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla). Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia. ap [/quote] Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes. [/quote]
Juu en jaksanut selata kokoketjua läpi anteeksi.. Mutta jos työkkärissä ei olla ymmärtäväisiä (mikä voi olla mahdollista) niin soita sinne kurssin järjestäjille ja sovi asia heidän kanssaan. Ainakin turussa take-off kurssin järjestää täysin työkkäriin liittymätön yksityinen yritys jolta työkkäri palvelut ostaa. Uskoisin, että heidän kanssaan pystyisit sopimaan asian. Siellä kurssilla tosiaan vaan tutustutaan työnhakuun ja tehdään cv cv-nettiin. Itse en olin kaksi päivää poissa kurssilta, mutta ilmoitin vaan aamulla että en pääse tänään kurssille. Taisin saada sen 9e kaikilta päiviltä jopa. Ja jälkikäteen kun työkkärissä mainittu kurssista olen vain sanonut, että on vielä tuoreessa muistissa se kurssi. Ovat sen jälkeen toivottaneet vain onnea työnhakuun ja hyvää päivän jatkoa. Jos vaikka ensimmäiseksi päiväksi pääset paikalle niin sitten ainakin on varma nakki. [/quote] Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseinen yritys toimii sopimuksenvastaisesti, joten otan yhteyttä Turkuun, saavat selvittää täysin laittoman toimintatavan perusteet. [/quote] Olin myös kyseisellä kurssilla ja he eivät tee mitään väärin. Sieltä saa olla poissa, jos on kipeä tai lapsi on kipeä tai on jokin tärkeä meno. Siitä vain täytyy pistää ennen yhdeksää viesti heille miksi ei paikalle tule. Poissa olleista päivistä tehdään selvitys työkkärille, minkä asiakas ja kurssin vetäjä allekirjoittavat. Näin toimittiin kun olin kaksi päivää poissa lapseni sairauden takia. Menepäs nyt "työkkärin täti" muualle. Take off kurssilla on myös yksi työkkärin entinen karensseista päättävä työntekijä, joten eiköhän hänellä ole tiedossa mitä he saavat tehdä ja mitä ei. Oli muuten mukava täti tämä :)
[/quote]
Yksikään yritys ei voi myöntää vapautusta TE-toimiston ostamasta valmennuksesta siksi, että asiakas sanoo, että ei ole rahaa tulla paikalle. Lapsen sairaus, oma sairaus, työhaastattelu ovat lainkin mukaan perusteltuja syitä olla pois valmennuksesta, mutta järjestäjän kanssa ei sovita, että ei tarvitse tulla, koska et viitsi, mutta 9 euron korvauksen me silti haluamme sinun saavan, joten ei kerrota tätä työkkärille.
Työnhakuvalmennukseen osallistuminen ei ole järjestäjän kanssa sovittava asia!
[/quote]
Näytäppä se kohta, jossa ilmoitettiin poissaolon syyksi rahan puute... Ei tainnut kirjoittaja kertoa mitään syytä poissaololleen tällä palstalla ;)
[/quote]
Ap aloitti tällä "Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille."
Ja sai ohjeen sopia kurssin järjestäjän kanssa poissaolosta, jos työkkäri ei suostu.
[/quote]
Silti ohjeen antaja ei viitannut tekstissään, että olisi itse rahattomuutta käyttänyt syynä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kenen syy se sitten on, missä asut ja kun sulla ei ole ajokorttia eikä autoa?
[/quote]
Ei kenekään, en niin väittänytkään :) Mutta ei siitä muakaan pidä syyttää ja sanoa etten halua töihin kun tilanne on mikä on :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:02"]
onko kellään kokemuksia miten päästä eroon noista kursseista tai skipata ne?
[/quote]
Ainoa tapa on päästä töihin.
[/quote]
Tai eläkkeelle.
Mitenhän, mulla on parin viikon päästä kanssa tollanen viiikon kurssi, mutta jos saan yhden sijaisuuden sille viikolle, niin tarviiko mun mennä kurssille?
Mä kävin kouluni bussilla, ei ollut kaksivuoroa mun koulunkäyminen vaan pääosin 8-16... Et siksi pääsin sinne kulkemaan :)
T. ap
Mä haluun tietää miten kävi AP:n karenssin ja työkkärin tädin tietojen kanssa!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:10"]
Ei pidä paikkaansa :) Minulle on tarjottu töitä 20km päästä kotoani, mutta kulkeminen riitti syyksi ettei tarvinnut mennä. Julkiset menee huonosti ja matkat ylitti sen 3h per päivä. Ei tullu karenssia ;)
[/quote]
Sillälailla. Mulle tarjottiin töitä korvesta (valtatien varrelta 24h-huoltoasemalta), käytännössä keskeltä ei mitään. Olis ollut vuorotyö tietysti. Matkaa olisi ollut 30km, mutta kun suoraan sinne ei pääse julkisilla, vaan olisi pitänyt kiertää lähimmän ison kaupungin kautta, matkoihin olisi mennyt minimissään 3h, ja yövuoroon mennessä olisi pitänyt mennä kello 18 ja odotella vuoron alkua, seuraavana päivänä olisin ollut kotona puolenpäivän maissa. Karenssi tuli kun en työtä ottanut vastaan.
[/quote]
Näissä asioissa on merkitystä sillä kuinka asian esittää. Virkailijalle ei kannata tiuskia eikä tuhahdella halveksivasti. Sosiaalisilla vuorovaikutustaidoilla pääsee tosi pitkälle kun saa virkailijankin ajattelemaan, että tuo on normaali kyvykäs ihminen. Ne virkailijat ja vain virkailijat pystyvät sinut työtön armahtamaan monestakin kissanristiäisestä jos osaat asiaa lähestyä järkevästi ja kysyvästi. Minun ei ole koskaan tarvinnut työkkärin asiakkaana osallistua millekään hömppäkurssille tai edes pakkohakea duunia ja koskaan ei ole edes menny sukset ristiin yhdenkään virkailijan kanssa. Toki mun historiasta näkee, vaikka työttömyyttä ollutkin pitkiä aikoja, että yritystä on ollut kaikenlaisten osatöiden ja oman alan ulkopuolelta haalittujen duunien suhteen.
Oli pakko tulla katsomaan kun työtoveri kertoi tästä.
Itse olen työkkärissä töissä ja nyt täytyy kyllä kertoa että toivon ettei kukaan teistä ole uskonut tuota joka esittää olevansa työkkärissä töissä. Meillä ei toimita noin, ei mitenkään päin. Harmittaa että työkkäri on monelle pakkopullaa ja siitä saadaan huono kuva, mutta tälläinen ei ainakaan edes auta asiaa. Harmillista miten joku esittää tuollaista :( Hyvät nauruthan me työpaikalla kollegojen kanssa saatiin! Joten aloittaja, ole huoleti, tämä on pelkkä provo, kunniasanalla :)
t. täyspäinen työkkärintäti