Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mt-diagnoosin saaneella kaikki laitetaan psykosomatiikan piikkiin?

Vierailija
07.11.2014 |

Niin, perustelkaa miksi mielenterveysdiagnoosi aikalailla automaattisesti sulkee pois kaikki muut sairaudet? Mt-diagnoosin saanut ei ilmeisesti voi sairastua mihinkään somaattiseen sairauteen, jota ei voida poissulkea pienellä verenkuvalla ja serpillä. Itse olen tämän asenteen vuoksi joutunut kärsimään vuosikausia sairaudesta, jossa oli paljon vakavia oireita ja aina, AINA kun oli pakko mennä lääkäriin sen vuoksi, niin AINA se oli muka ahdistusta tai jopa teeskentelyä, perusteluna se, että verikokeissa ei näy mitään vikaa. Lopulta oikea diagnoosi ja lääke löytyi itsekustantamani yksityisen yleislääkärin ja erikoislääkärin kautta.

Ja tämä asenne elää vahvasti myös terapeuttien keskuudessa. Koko terapia meni pilalle/hukkaan ja aiheutti vain lisää traumoja ja katkeruutta tästä ja muistakin syistä, mutta pääasiassa tästä syystä. Vuosia meni hukkaan sängynpohjalla kärsiessä. Alussa minäkin uskoin sitä toitotusta. Uskoin kun väitettiin, että se on psykosomaattista ja terapia auttaa. Noh, eipä auttanut, mutta oikea lääke auttoi todella paljon jo yhdessä päivässä.

Lääkäreillä on ihan liikaa valtaa käsissään päättää ihmiskohtaloista ja aina tuijotetaan vain labratuloksia, eikä ollenkaan kuunnella potilasta, koska potilaalla on mt-diagnoosi, niin eihän hän osaa arvioida tilaansa oikein. Hän ei vain tunnista olevansa ahdistunut/masentunut/luulosairas/huomionkipeä tai ei vain suostu myöntämään sitä. VMP ja tiedän, etten ole ainut tämän asenteen vuoksi kärsimään joutunut.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä juuri tämä ongelma. En saa apua terveyskeskuksesta kun kaikki oireet menevät masennuksen piikkiin. :(

Vierailija
62/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin suuri munasarjakasvainkin psykosomaattisen oireilun piikkiin, kun aiheutti kovia vatsakipuja ja huomattavaa vatsan turpoamista. Sitten se repesi ja ambulanssilla sairaalaan. Kiitos vaan vitusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Itse kärsin vuosia "masennuksesta" ja myös monista fyysisistä oireista (jatkuva väsymys, unohtelu, turvoutus jne jne), kunnes hannaava omalääkäri vuosi sitten viimein suostui koemielessä kilpirauhaslääkitykseen. Pitkän väsytystaistelun seurauksena. Kas kummaa, kaikki oireet paranivat. Minulla ei ollutkaan masennusta. Mitä nyt tuli pari vuotta syötyä turhaan ssri-lääkkeitä, joista kaikista tuli kaameat sivuvaikutukset. Myös niihin lääkäri suhtautui skeptisesti ("tämä lääke on hyvin kestetty!"). Epäilipä hän myös, että olen bipo. No, Thyroxin-annosta on jo nostettu neljä eri kertaa.

Onneksi olin kieltäytynyt tarjotuista terapioista ja lähetteestä psykan polille. Olen aina tiennyt, että "keskusteluapu" kohdallani olisi vain lisänyt vitutusta eksponentiaalisesti. Lääkärin nykyinen suhtautuminen minuun on paljon myönteisempää ja hän ottaa vaivani vakavammin eikä luule niitten olevan vain korvien välissä. Myönsipä hän viimein, että söin masennuslääkkeitä todennäköisesti vuosia turhaan. 

Vierailija
65/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan on näin.
Toisen puolen hetkellinen halvaantuminen=paniikkikohtaus.
Tajuuttomuuskohtaukset=paniikkikohtaus.
Huimaus=paniikkikohtaus.
Astmakohtaus=paniikkikohtaus.
Allerginen reaktio=paniikkikohtaus.
Poskiontelontulehdus=stressi.
Hormonihäiriöt=paniikkikohtaus ja stressi.
Rytmihäiriöt=paniikkikohtaus.

Jne.
Todennäköisesti pääsen vielä hengestäni "paniikkikohtauksen" takia.
Kaikkiin on siis löytynyt ihan oikea diagnoosi, kun joku on viitsinyt ottaa nyt edes ne verikokeet.
Ja paniikkihäiriötä minulla ei ole. MT diagnoosini on sellainen, joka ei vaikuta älyyni, eikä arviointikykyyni.
Lääkärissäkin käyn ainoastaan aiheesta ja pakon edessä, koska kammoan lääkäreiden alistavaa kohtelua tässä asiassa.
Itseasiassa terapeuttini suivaantui asiasta niin, että kirjoitti tulenkatkuisen viestin lääkäreille MT-sivulle. Kyllä sen jälkeen on saanut helpommin tutkimukset, mutta kohtelu on entistäkin alentavaa. Lääkärit puhuvat kuin lapselle, sillätavalla varovaisen lässyttävästi.

Vierailija
66/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen kokemus, että kärsin nuorena paniikkihäiriöstä, mutta aikuisiällä se ei ole juuri vaivannut. Kun olin raskaana, eräänä päivänä tuntui etten saa happea enkä löydä mukavaa istuma-asentoa millään. Menin päivystyksen terkkarille, joka aluksi otti kokeita ja oli asiallinen, mutta sitten kävi konsultoimassa lääkäriä ja luki tietojani...

Hän palasi paperipussin kanssa. "Oletko koskaan koittanut hengittää tämmöiseen..?" Olin todella raivoissani, koska oloni oli kamalan tukala ja terkka tai lääkäri oikeasti luuli että kärsinkin vain paniikkihäiriöstä!! Sanoin, ettei nyt ole kyse sellaisesta, vaan tuntuu kuin jokin estäisi hapensaannin. Pääsin toiselle terkkarille, joka kertoi että nyt on sellainen viikko raskaudessa menossa, jolloin on yleistä ETTÄ VAUVA PAINAA SELÄSSÄ JOTAIN ISOA SUONTA JA SEN TAKIA TUNTUU KUIN HAPPI EI KULKISI. Vaiva meni ohi itsestään, mutta oli kyllä ärsyyntynyt olo kauan!

Vierailija
67/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli testein todettu somaattinen sairaus, ihan tuikitavallinen lastentauti, jonka johdosta joutui sairaalaan.

Lääkäri keksi, että lapsen huono kunto johtuu vanhempien vuorovaikutusongelmista. Minulla on tästä kirjallinen todiste. Vuorovaikutusongelmia meillä sen sijaan ei ollut. Siitäkin on todiste.

Vierailija
68/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin useamman kerran puhua lääkärille hengenahdistuksesta, yöyskästä, väsymisestä ja turvotuksesta nilkoissa ja käsissä. "Kyllä se nyt vaan on tuo psyyke kun oireilee, sullahan on tota historiaa". No, sittenpä kävi niin, että koiranlenkitys päättyikin ambulanssikyytiin ja kiireelliseen sydänleikkaukseen...  Nyt mulla on tietojenluovutuskielto, saavat ainoastaan hätätilanteessa tutkia - ja ai kun se tuntuu joskus käyvän lääkärien hermoille.

Mikä kumma siinä onkin, että psyykepotilasta aina epäillään....

Vierailija
69/77 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
70/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, etten ole yksin, koska olen lukenut vastaavanlaisesta kohtelusta todella monta tarinaa keskustelupalstoilta. Se kielto pitäisi kyllä laittaa, mutta ei se enää oikein edes auta, kun tietoja lukee myös muilla lehdillä, vaikkeivät ne olisi liittyneet itse asiaan mitenkään. Tosin kai niiden poistoa saa pyytää? Kohtalotovereille tsemppiä ja parhaillaan asiasta kärsiville neuvo, että ottakaa joku mukaan lääkärintapaamiseen tai raapikaa jostain se raha, että pääsette yksityiselle.

ap

Vierailija
71/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään ja muun kehon vaivat kannattaa hoitaa ihan eri paikoissa. Jos nupissa on jotain häikkää, kannattaa mennä yksityiselle. Muut vaivat voi sitten hoitaa kunnallisella. Ja yksityiselle tietenkin kielto antaa potilastietoja eteenpäin.

Vierailija
72/77 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mulla "psykosomaattinen" pahoinvointi osoittautui keliakiaksi.

Vierailija
73/77 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomatia on puhtaasti poliittinen teoria, koska lainkuuliaisia kansalaisia ei voida vangita,ellei heidan kehon oireitaan siftata mielisairaudeksi.

Mielisairaita he eivat ole, mutta valtio kaytaa kehon kipuja alventaakseen kritisoijat "juutalaiskastiin" leima on.juutalais tahti hihassa ja kaikki me tiedamme mita varten, poliittista syista kkska olemme hakeneet oikeuksia ja vaatineet autoritaariselta virkamiehistolta oikeuden tekoa.l,.josta nrkastyneena potilas kiskotaan suoraan vastaan otolta psyykkelaakitykseen..

On aarimmaisen vaarallista kayttaa valtion tohtoreita,.ellei ole erityisen hyvat suhteet virkamiehistoon.

Valtiot eivat ihmisia varten,valtiot ovat kidusta varten.kiduttajina toimivat psykiatrit ja kidutus aloitetaan psykosmatialla ja SS sotilasmaisesta naamasta nakyy uhkaava ja hyokkaava kaytos ja jos toistuu..

Kehon kipujen valittelun yhteydessa, silloin olette rebekka tai vapaamuurari jarjeston mustalla listalla, joiden kuvioon kuuluu kuten kommunisteilla psykiatrialla kiduttaminen ja heilla ei ole muuta keinoa kuin aloittaa kehon kivuista vakivallalla ei ole rajaa..se jatkuu ja jatkuu..alkaa joskaan menko valtion tohtoreille, tulette sielta ulos ruoskittuina, taraumatisoituina sokeerattuna niiden julmuudssta ..

Heratkaa psykiatria on poliittinen tiede, ja siksi silta ei vaadita labra ja fakta pohjaa koska politiikkaan labra ei kuulu..

Jos luulette etta psykiatria on jotain muuta, erehdytte.

Silla on sama pohja kuin.marxin.teorialla ..iso opus mutta ei labraa eifaktaa faktaa, vain imbesilli pitaa tuollaisia pannukakku tieteita tieteena..

Psykiatriaan.hakeutuu yksinomaan joko tyhmat ihmiset tai sadistit, koska siina paasee halventamaan vaikka kehon.kivuista ihmisia, se miellyttaa narsistia ja.vangitsemaan ja.evaamaan kaikki ihmisoikeudet, se miellyttaa sadistia..

Kosko psykiatrian teoria on sadistinen ja.ellei sita kielelleta, tulee suimen itsenaisyys poistaa, koska maa on militariseen simputukseen sairastunut freudilaisista teorioista ja se on aarimmmaisen vaarallista ja tekee isanmaataan rakastavista ja siihen.luottavi s tasuomalaisistaisanmaataan pelkaavia, vihaavia, vapisevia ihmisraunioita.. siihen valtiot tarvitsevat psykiatreja.ne ei ole teita varten, eika valtiollinen terveyden hoito, jos ne ovat simputtaneet kerran freudin roska teorialla, se tietakaa olette virkatohtorien sadismin tikkatauluja ja haavoitutte joka ainoan kerran jos menette valtion tohtoreille..puhun tata 22 vuoden tikkatauluna olemis kokemujsella ..kaikki aivokalvon tulehduksen, aivokasvaimen..sappikivet..valilevytyra..rintapatit..kaikella suomalaiset ovat harjoittaneet sadismia julkisella,.pelkaan suomalaisuutta, naen he ovat sadisteja jos heista tulee tohtoreita, he harjoittvat kollektiivista sadismia freudin sita varten tekemilla teorioilla.. jos haluatte sailyttaa isanmaan rakauden maksakaa itse terveyden hoito, julkinen ajaa teidat sadisti teorioillaan itsemurhaan kaikki se on poliittista, uskokaa , alkaa uskoko valtioita ja niiden lupauksia, ne ovat valhetta.

Vierailija
74/77 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jos mielenterveysdiagnoosin saat, se tarkoittaa useiden vuosien laskua keskimääräisessä elinajanodotteessa. Jos sinut luokitellaan näitteen vaikeampien "sairauksien" joukkoon bipolaarikoksi tai skitsofreenikoksi yms., sinulta pätkähtää keskimäärin yli kymmenen vuotta elämästä pois. Tällä ei juurikaan ole tekemistä näitten mielen häiriöitten (itsemurhaa lukuunottamatta), joita kukaan selväjärkinen ei kyllä varsinaisiksi sairauksiksi kutsuisi, vaan potilaat kuolevat sydänsairauksiin yms. normisairauksiin. Osaltaan tähän vaikuttaa psyykenlääkkeet, osaltaan se että normaalit lääkäritkin alkavat toimia psykiatrien hyppykeppeinä (heitä monesti pyydetään seuraamaan tätä mieli"sairauttasi", varsinkin jos et enää suostu psykiatrikäynteihin) ja laittavat ihan tavallisesti fyysisiä oireita henkisiksi ja tämä toisaalta lisää potilaan epäluottamusta, joka ei enää välttämättä käy kuuliaisesti lääkärillä. Ongelma ei ole ihan pieni - laskee koko väestön elinajanodotetta noin vuodella. Varsinkin vakavamman mielenterveysdiagnoosin jälkeen olet noin tiivistetysti psykiatrin vallassa ja sinun mielipiteilläsi ei juuri ole väliä ainakin tuolla terveydenhuoltomaailmassa.

Ja mielisairaudethan ovat enemmänkin käytöshäiriöitä tai todellisuuden hahmotuksen eroja. Jos eivät aiheuta vakavampia ongelmia, en missään nimessä menisi diagnosoitavaksi, mm. tuon mainitun syyn vuoksi. Tässä on ihan sinun terveydestäsi kyse. Nykyään psykiatrisia "sairauksia" on jo satoja ja suurin osa ihmisistä olisi näitten psykiatrin hörhöjen mielestä sairaita ja hoidon ja seurannan tarpeessa.

Vierailija
75/77 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt maannut kotona monta päivää kovassa kuumeessa ja hengenahdustuksessa. Ei tulis mieleenkään ottaa yhteyttä lääkäriin, koska ainakin hengenahdistusta pidettäisi psyykisenä. Tiedän miltä tuntuu ahdistus- ja paniikkioireet, ja tämä ei todellakaan ole sitä. En sitäpaitsi ole mitenkään ahdistunut tai paniikissa. Ärsyttää vain ajatuskin, että oireet kuitattaisi psyykkisenä, ja jos joskus todellinen hätätilanne tulisi, niin paniikkikohtauksena "hoidettaisi" vaikka sydänkohtausta 😳

Vierailija
76/77 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on moraaliton mutta helppo tapa säästää kustannuksissa. Ei tämä yhteiskunta ole reilu ja oikeudenmukainen paikka. Hullujen annetaan hiljaa kuolla sairauksiinsa, etteivät rasita kuntoutustukien ja eläkkeiden nostamisella valtion taloutta. Kerran mt-ongelmaiseksi leimatut ovat loppuelämänsä lainsuojattomia. Näin se vain menee. 

Vierailija
77/77 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että kaikki mt diagnoosin joskus saaneet ja siitä somaattisten sairauksien hoidossa kärsineet tekee joka kerta kantelun asiasta...eiköhän ne asiat muutamassa vuosikymmenessä muutu.

Ei se kantelu vaikuta hevon v--ttuakaan mihinkään. AVIt ym. ovat olemassa vain puhtaasti näön vuoksi. Kyllä ylilääkärit siellä tietävät, että sairaanhoitopiirejä ja hölmöjä rivilääkäreitä on suojeltava hinnalla millä hyvänsä, olkoon se vaikka potilaan henki. Nimim. kokemusta on. Eivät edes kommentoi millään tavalla kantelussa varta vasten esille nostettuja törkeitä hoitovirheitä ja heitteillejättöjä, vaan postissa lähettävät takaisin sivun parin verran ympäripyöreää virkamiesjargonia. AVIn ylilääkäri ei vastannut edes puhelussa mitään kysymykseen, jossa tiedustelin onko hänen mielestään oikein jättää hoitamatta sellainen potilas, jolla on minun veriarvoni. Änkytti vain ensin ärsyyntyneenä päälle, ja oli sitten hiljaa. Omassa tapauksessani kun on jopa todistaa se, että veriarvoni ovat olleet useita kertoja erittäin huonot, ellei jopa hengenvaaralliset, ja tätä mieltä on myös eräs kokenut yksityislääkäri, joka kehotti minua välittömästi hakeutumaan lisätutkimuksiin. Ei sellaisellakaan ole näille mitään merkitystä, jos olet kerran joutunut leimatuksi. Yhdenvertaisuusvaltuutettukaan ei voi auttaa, koska "olet hullu", eikä sanaasi voi luottaa. Tämäkin on aivan tosi, näin kirjaimellisesti sanoivat, vaikka eivät käyttäneetkään hullu-sanaa. Surkuttelivat vain ja vaativat sinun jollain ihmeen tavalla hankkivan juuri näiltä samoilta kunnallisen puolen henkisesti sairailta ja selkärangattomilta lääkäreiltä todistuksen, ettet olekaan sekaisin. Arvatkaapa, tulevatko koskaan sellaista todistusta kenellekään mt-potilaaksi leimatulle myöntämään? Ja mt-toimiston asiakkuudesta voi siis olla aikaa vaikka 10 tai 20 v., eikä mitään psyykenlääkkeitä tai muutakaan mt-hoitoa enää käytössä. Olkaapa varovaisia henkilökohtaisten tietojenne kanssa, älkääkä luottako liikaa!