Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mt-diagnoosin saaneella kaikki laitetaan psykosomatiikan piikkiin?

Vierailija
07.11.2014 |

Niin, perustelkaa miksi mielenterveysdiagnoosi aikalailla automaattisesti sulkee pois kaikki muut sairaudet? Mt-diagnoosin saanut ei ilmeisesti voi sairastua mihinkään somaattiseen sairauteen, jota ei voida poissulkea pienellä verenkuvalla ja serpillä. Itse olen tämän asenteen vuoksi joutunut kärsimään vuosikausia sairaudesta, jossa oli paljon vakavia oireita ja aina, AINA kun oli pakko mennä lääkäriin sen vuoksi, niin AINA se oli muka ahdistusta tai jopa teeskentelyä, perusteluna se, että verikokeissa ei näy mitään vikaa. Lopulta oikea diagnoosi ja lääke löytyi itsekustantamani yksityisen yleislääkärin ja erikoislääkärin kautta.

Ja tämä asenne elää vahvasti myös terapeuttien keskuudessa. Koko terapia meni pilalle/hukkaan ja aiheutti vain lisää traumoja ja katkeruutta tästä ja muistakin syistä, mutta pääasiassa tästä syystä. Vuosia meni hukkaan sängynpohjalla kärsiessä. Alussa minäkin uskoin sitä toitotusta. Uskoin kun väitettiin, että se on psykosomaattista ja terapia auttaa. Noh, eipä auttanut, mutta oikea lääke auttoi todella paljon jo yhdessä päivässä.

Lääkäreillä on ihan liikaa valtaa käsissään päättää ihmiskohtaloista ja aina tuijotetaan vain labratuloksia, eikä ollenkaan kuunnella potilasta, koska potilaalla on mt-diagnoosi, niin eihän hän osaa arvioida tilaansa oikein. Hän ei vain tunnista olevansa ahdistunut/masentunut/luulosairas/huomionkipeä tai ei vain suostu myöntämään sitä. VMP ja tiedän, etten ole ainut tämän asenteen vuoksi kärsimään joutunut.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mt-diagnoosin saaneet kuuluu tutkia samalla tavalla kuin muutkin. Tietysti lääkärien tulee kartoittaa oireet tarkasti. Ongelmana on lähinnä, että usein oireet ovat monimuotoiset ja yleiset ja voivat käytännössä sopia mihin hyvänsä sairauteen tai olla merkitsemättä yhtään mitään. Mielenterveydelliset ongelmat ja somatisaatio ilmenevät usein runsaana lääkärikäyntien määränä. Lääkärit elävät myös todennäköisyyksien valossa, ja heidän kuuluu myös välttää turhien tutkimusten teettämistä ja oireiden medikalisointia. Lääkäri saattaa nähdä papereista, että ihmisellä on paljon epäselviä oireita, joita on selvitelty milloin missäkin eikä mitään ole löytynyt. Tuo tietysti lisää riskiä laittaa kaikki oireet mielenterveyden piikkiin. Sinänsä se on ymmärrettävää, koska vaikea traumaattinen historia ja mielenterveyshäiriöt voivat aiheuttaa oireita laidasta laitaan. Täytyy kuitenkin muistaa, etteivät mielenterveysongelmat suojaa yleisiltä sairauksilta ja kansantaudeilta.

Vierailija
2/77 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin vuosia sitten elämänkriisin takia juttelemassa mt-toimistossa sairaanhoitajan kanssa, ehkä sellaiset 4-5 käyntiä. 
Minulla diagnosoitiin refluksitauti muutama vuosi sitten, ja oireiden pahentuessa menin lääkärin juttusille. Tohtori aloitti keskustelun miten "sullahan on ollut mielenterveystoimistoon asiakassuhde? mites mieliala nyt? onko psyykelääkitystä? Tarvisitko uutta aikaa mielenterveystoimistoon?" Jutut pyöri kokoajan tämän asian ympärillä, pitkin hampain uusi happopumpunsalpaajalääkityksen kun siitä jankkasin. 

Hullujahan me kaikki jotka stressaavassa elämäntilanteessa halutaan jollekin jutella ja saada neuvoja..... :) 

Samainen lääkäri ei ollut uskonut tuttavaa selvissä kilppariongelmissa, juurikin mtt-asiakassuhteen vuoksi. Aikaa psyk. hoitajalle vaan. Yksityisellä lääkärillä selvisi sitten kilpirauhasen toimintahäiriöt.

Vierailija
4/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin totta...mt diagnoosin voi saada myös ptsd:stä puolison kuoleman jälkeen ja siitä eteenpäin olet mt potilas vaikka halvaantuisit saisit sydänkohtauksen tai syövän.

Vierailija
5/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koitapa hakea sairaskulu tai henkivakuutusta jopa lapsen ennen syntymää otettava sairaskuluvakuutus evätään jos mt diagnoosi olipa se mikä hyvänsä.

Vierailija
6/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
7/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan alkaneet kuukautiset, siis eivät koskaan. Olen 23-vuotias. Kerroin tästä lääkärintarkastuksessa, ja se meni traumaperäisen stressireaktion piikkiin. Selvä.. Tästä aikaa pari kk, asia häiritsee minua niin että kunhan saan hieman rahaa säästöön (olen opiskelija) niin menen yksityiselle kitisemään.

Vierailija
8/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:01"]Mulla on tällä hetkellä juuri tämä ongelma. En saa apua terveyskeskuksesta kun kaikki oireet menevät masennuksen piikkiin. :(
[/quote]

Mene yksityiselle

Vierailija
9/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:50"]Minulla ei ole koskaan alkaneet kuukautiset, siis eivät koskaan. Olen 23-vuotias. Kerroin tästä lääkärintarkastuksessa, ja se meni traumaperäisen stressireaktion piikkiin. Selvä.. Tästä aikaa pari kk, asia häiritsee minua niin että kunhan saan hieman rahaa säästöön (olen opiskelija) niin menen yksityiselle kitisemään.
[/quote]

Miten olet asian suhteen vasta nyt liikkellä? Miksi et esim.16 vuotiaana tai niillö main? Oudon pitkään odottelit

Vierailija
10/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonutkin täällä, kun sappikiviäni väitettiin ahdistuksen aiheuttamaksi vatsakivuksi. Puoli vuotta terapiaa, jossa hoettiin, että kipu on vaan mielikuvitusta. Lopulta sappirakko poistettiin aivan järkyttävien kivien takia. Ja tähän mielikuvituskipuun tuputettiin ties mitä psykoosilääkkeitä. Huhhuh.

Vierailija
11/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
12/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:58"]Olen kertonutkin täällä, kun sappikiviäni väitettiin ahdistuksen aiheuttamaksi vatsakivuksi. Puoli vuotta terapiaa, jossa hoettiin, että kipu on vaan mielikuvitusta. Lopulta sappirakko poistettiin aivan järkyttävien kivien takia. Ja tähän mielikuvituskipuun tuputettiin ties mitä psykoosilääkkeitä. Huhhuh.
[/quote]
Teithän hoitovirhepaperit!?

Vierailija
13/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että kaikki mt diagnoosin joskus saaneet ja siitä somaattisten sairauksien hoidossa kärsineet tekee joka kerta kantelun asiasta...eiköhän ne asiat muutamassa vuosikymmenessä muutu.

Vierailija
14/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
16/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi tähän ketjuun ei ole ilmoittautunut yksikään, jolla oireet olisivat oikeasti olleet psykosomaattisia. Tää on kyllä tosi iso ongelma tää lääkäreiden asenne.

Vierailija
17/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka

Vierailija
18/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama muiden diagnoosien kanssa.

Minulla ms-diagnoosi, ja helposti sillä selitetään kaikki vaivat. Siihen syyllistyn kyllä itsekin. Esim. kiputiloista on vaikea tietää ovatko 'vain' hermosärkyjä/tuntohäiriöitä vai onko vika muualla kuin hermoissa.

Vierailija
19/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti monet epämääräiset oireet korostuu mt-potilailla. Se ei tietenkään tarkoita että ei voisi olla somaattista vaivaa. Jotenkin vaan tuntuu että mt-potilailla on huomattavasti enemmän kipuoireita, huimauksia, vatsavaivoja ym. Itse havainnut töissä että esim polymyalgia potilailla on lähes aina joku mt-diagnoosi myös. Tosiasia on myös se että ei masentuneella ihmisellä kivut on lievempiä. Tietenkin on sitten näitä ihmisiä jotka ramppaa lääkärissä yhtenään ja valittelee vaivojaan todellisia tai ei.

Vierailija
20/77 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa no en menis sanomaan et esim masentuneilla kiputilat tai sairaudet mitenkään korostuis. Monihan tässäkin ketjussa on sietänyt kamalia oireita pidempään kun kukaan yleensä kestäisi. Itellä masennus ja kipukynnys on  todella korkea ja on aina ollutkin. Myöskään fyysisistä vaivoista en lekurissa käy vaikka läheiseni käskisivät vaan koitan kestää ja ratkaista ongelmia itse ja viivyttää sinne lääkäriin menoa mahd. pitkään. Luulisi että nimenomaan vaikeasti masentuneet tavallaan jaksavat välittää terveydestään niin vähän etteivät sinne lääkäriin kovin helpolla mene?