Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vierailun perua väsymyksen takia? - tapaus anoppi suuttui

Vierailija
21.09.2021 |

Itse olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmat hoitivat yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Toki nähdessä juteltiin puolin ja toisin, mutta ei äitini soitellut omalle anopilleen eikä isäni omallensa. Samaa linjaa olen halunnut noudattaa meidän perheessä, minä pidän yhteyttä omaan lapsuudenperheeseeni ja mies omaansa, vaikka yhteydenpito koskisi perheen yhteisiä asioita. Tämä on minulle tärkeää myös siksi, että molemmat itse saavat määritellä, minkä verran omaan lapsuudenperheeseen ollaan yhteydessä eikä asia kaadu vain toisen harteille.

Viimeisin loukkaantumisen aihe oli se, kun olimme sopineet anopin tulevan kylään päivänä x, jolloin olen vauvan kanssa yksin kotona ja mies on työmatkalla. Kyseistä päivää edeltävä yö oli aivan hirveä, vauva heräsi itkemään lukuisia kertoja yössä, vauva valvoi yöllä ja perheemme lemmikki piti meteliä koko yön (tämä ei siis ole meillä normaalia, vaikka vauvaperheessä usein huonosti nukutaankin). Olin valvotun yön jäljiltä aivan puhki ja laitoin työmatkalla olevalle miehelle yöllä viestin, että ilmoittaisi aamulla anopille, että ei sittenkään sovi tulla kylään, kun olen valvomisen takia todella väsynyt ja vauvan päivärytmi on sekaisin. Lähes nukkumattoman yön jälkeen en jaksanut kotona ketään vieraita, en olisi jaksanut edes kavereitani tai omaakaan äitiäni. Päivä menisi kotona lepäämistä yrittäen ja vauvan "sekalaisessa rytmissä". Vauvalla on lisäksi pahin vierastamisvaihe menossa, joten anopin vierailun aikana en olisi päässyt lepäämään, vaan olisin kuitenkin joutunut olemaan vauvan vieressä koko ajan ja seurustelemaan anopin kanssa rättiväsyneenä.

Anoppi loukkaantui tuosta vierailun perumisesta ja siitä, etten itse ilmoittanut asiasta ja ilmoittanut perumisesta aiemmin. Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla? Onko väärin toimittu, kun koen, ettei meille sovi tulla silloin, kun takana on aivan hirveä yö, vauvalla on rytmi sekaisin ja itse olen todella väsynyt? Taustatietona se, että anoppi asuu tunnin päässä eikä ollut ehtinyt lähteä matkaan, kun tieto perumisesta tuli.

Eli kysymys: saako mielestäni vierailukutsun perua väsymyksen takia? Miksi/miksi ei?

ap

Kommentit (622)

Vierailija
121/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä käyttäytyy juuri niin että minä ja mieheni (lapsen isovanhemmat) ollaan vierasta väkeä, syntymäpäiville saamme kutsun mutta muutoin heillä ei saa käydä.

Olemme pyytäneet että saisimmeko lapsista valokuvia yhteiseen albumiin mutta ei ole mitään kuulunut, tyttäreni välillä näyttää somesta että tässä on ”Viljami”

Ei siinä mitään, vanhemmat nämä päätökset tekevät.

Hyväksyn sen.

Miniä vaan ei millään hyväksy sitä että me emme takaa heidän lainaansa emmekä tue heitä myöskään rahallisesti. Olen tämän pojalleni sanonut suoraan että tuo käytös loukkaa minua ja isääsi mutta me hyväksymme sen koska se on teidän päätös, minun ja isäsi päätös on että me lahjoitamme perintömme muille, ja hän ei tule saamaan euroakaan.

Kolmelle muulle lapselle on jo pesämunat rakennettu ja tyttäremme saa loput.

Surullista, että poikasikaan ei halua jakaa sinulle kuvia lapsistaan. Miksi näin?

Kyllä hän niitä alkuunsa laittoikin ja ne ovat yhä tallessa, mutta kyllästyin aina itse pyytämään niin sitten se vaan jäi ja jäi..

Aina kun soitin niin miniä taustalla saneli koska puhelu pitää lopettaa, ja poika vaikeena sitten että soitellaan joskus toiste.

Äitienpäivänä eivöt koskaan tulleet kahville koska halusivat viettää aikaa perheen kesken. (Miniän oma äiti ilmeisesti vain kuului perheeseen koska hänen luona käytiin) sen muutaman kerran kun poikani oli tulossa lapsen kanssa käymään, miniä peruutti lapsen vierailun milloin milläkin syyllä.

Tiedän että poikani on onnellinen hänen kanssaan, tuskin muuten olisi näin kauaa katsellut, se riittää minulle.

Tietysti tämä että meiltä ei rahaa tipu heidän perheeseen on vähän kiristänyt välejä entisestään, mutta olen syyn rehellisesti sanonut ja se heidän pitää hyväksyä.

Vierailija
122/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton ketju.

En tunne tosielämässä ketään joka pitäisi anoppia vieraana.

Mikä se muka on? Kun juurikin puhutaan anopin VIERAilusta?

Tällä ajatusmallilla oma siskokin on vieras kun tulee VIERAilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain Suomessa mahdollista että anoppi on niin vieras ihminen jota ei voi päästää sisälle ilman että poikansa on kotona 🤦‍♀️

Olisiko se anopille kiva vierailu, kun saa istua yksin sohvalla muutaman tunnin?

Miksi anoppi istuisi sohvalla?

Meillä anoppi auttoi kotitöissä kun vauva nukkui.

Ja sitten kertoi kylillä, miten miniä on laiska eikä viitsi siivota vaan meni nukkumaan.

Vierailija
124/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä käyttäytyy juuri niin että minä ja mieheni (lapsen isovanhemmat) ollaan vierasta väkeä, syntymäpäiville saamme kutsun mutta muutoin heillä ei saa käydä.

Olemme pyytäneet että saisimmeko lapsista valokuvia yhteiseen albumiin mutta ei ole mitään kuulunut, tyttäreni välillä näyttää somesta että tässä on ”Viljami”

Hyväksyn sen.

Miniä vaan ei millään hyväksy sitä että me emme takaa heidän lainaansa emmekä tue heitä myöskään rahallisesti. Olen tämän pojalleni sanonut suoraan että tuo käytös loukkaa minua ja isääsi mutta me hyväksymme sen koska se on teidän päätös, minun ja isäsi päätös on että me lahjoitamme perintömme muille, ja hän ei tule saamaan euroakaan.

Surullista, että poikasikaan ei halua jakaa sinulle kuvia lapsistaan. Miksi näin?

Kyllä hän niitä alkuunsa laittoikin ja ne ovat yhä tallessa, mutta kyllästyin aina itse pyytämään niin sitten se vaan jäi ja jäi..

Aina kun soitin niin miniä taustalla saneli koska puhelu pitää lopettaa, ja poika vaikeena sitten että soitellaan joskus toiste.

Äitienpäivänä eivöt koskaan tulleet kahville koska halusivat viettää aikaa perheen kesken. (Miniän oma äiti ilmeisesti vain kuului perheeseen koska hänen luona käytiin) sen muutaman kerran kun poikani oli tulossa lapsen kanssa käymään, miniä peruutti lapsen vierailun milloin milläkin syyllä.

Tiedän että poikani on onnellinen hänen kanssaan, tuskin muuten olisi näin kauaa katsellut, se riittää minulle.

Tietysti tämä että meiltä ei rahaa tipu heidän perheeseen on vähän kiristänyt välejä entisestään, mutta olen syyn rehellisesti sanonut ja se heidän pitää hyväksyä.

Valtafantasia. Kannattaa miettiä, mikseivät poikasi ja miniäsi halua edes lastensa kuvia jakaa mummille eli sinulle. Edes perinnön takia eivät halua kanssasi läheisempää suhdetta. Kaikkia ei voi ostaa.

Vierailija
125/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä, miksi viesti pitää kierrättää puolison kautta. Jos tapaaminen on sinun ja anopin välillä mitä sitä muita ihmisiä siihen sotketaan. Ei ihme jos on vaikeaa vuorovaikutussuhteessa.

Vierailija
126/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton ketju.

En tunne tosielämässä ketään joka pitäisi anoppia vieraana.

Mikä se muka on? Kun juurikin puhutaan anopin VIERAilusta?

Tällä ajatusmallilla oma siskokin on vieras kun tulee VIERAilemaan.

Ei tulekaan vaan käymään.

Vierailija
127/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn sen.

Valtafantasia. Kannattaa miettiä, mikseivät poikasi ja miniäsi halua edes lastensa kuvia jakaa mummille eli sinulle. Edes perinnön takia eivät halua kanssasi läheisempää suhdetta. Kaikkia ei voi ostaa.

Perinnöstä kertottiin vasta viime vuonna kun pyysivät takausta.

Tätä ennen ei juurikaan otettu yhteyttä, niinkuin sanoin synttäreille tuli kutsu, ja silloin tällöin kun lapsi oli pieni kutsuimme heitä kylään mutta käynnit harvenivat ajan kuluessa, miniän olen nähnyt alle 10 krt.

En ole sellainen ihminen että väkisin haluan tuppautua tai pitää yhteyttä jos vastapuolta ei kiinosta. Poikani on ilmeisesti onnellinen koska tähän suostuu, se riittää minulle.

Ja kyllä se raha ja lainan takaaminen olisi kiinostanut mutta ei muu yhteydenpito, ei minulla ole tarve kiristää perinnöllä, tein päätöksen ja se pitää ja halusin sen syyn ilmoittaa, ettei tule jälkeenpäin mutinoita, tässä sen enempää enää yli 10 vuoden jälkeen tarvi mitään valtaa käyttää.

Vierailija
128/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Mitä se tähän kuuluu? Miksi joku vieras ämmä pitäisi kutsua käymään kun on muutenkin vaikeaa?

Mistä lähtien mummi on ollut vieras ämmä?

Vierailija
129/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Mitä se tähän kuuluu? Miksi joku vieras ämmä pitäisi kutsua käymään kun on muutenkin vaikeaa?

Sehän on vain isän äiti. Käytännössä ei mitään sukua.

Vierailija
130/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, miksi viesti pitää kierrättää puolison kautta. Jos tapaaminen on sinun ja anopin välillä mitä sitä muita ihmisiä siihen sotketaan. Ei ihme jos on vaikeaa vuorovaikutussuhteessa.

Ihmeellistä takertumista epäolennaiseen seikkaan. Yhteydenpito ja peruuttaminen hoidettiin onnistuneesti perheessä ja ihmissuhteessa vakiintuneella tavalla pojan ja äidin kesken. Tapaaminenkin oli varmaan sovittu pojan ja äidin kesken. Oleellista tässä on se, että onko kohtuullista pahoittaa mielensä, jos toinen peruu tapaamisen hyvin perustellun väsymyksen takia. Minusta peruminen oli OK ja anopin on nyt vain pystyttävä käsittelemään pettymyksensä ja pääsemään asiasta yli aikuisen ihmisen tavoin.

Vierailija
131/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se anoppi on edes tulossa kylään jos mies ei ole kotona?

Olisin kyllä itse perunut tuossa tapauksessa.

Tai kärvistellyt sen parin tunnin kahvittelun sitten.

Miksei anoppi voi tulla katsomaan miniää ja vauvaa ilman miehen läsnäoloa? 

Miksi ihmeessä tulisi???

Eikö anoppi saisi koskaan enää nähdä vauvaa, jos vaikka sattuisi niin, että hänen poikansa kuolisi? Anoppi heitettäisiin vauvan elämästä pois noin vain?

Vierailija
132/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa perua mutta olisit voinut kyllä itse soittaa ja selittää. En ymmärrä miksi tuollaisetkin pitää hoitaa välikäsien kautta.

"Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla?"

vaikka olis kohteliasta ilmoittaa itse niin ihan oikeasti, jos saat nukkua vaikka 3 tuntia aamulla klo 5-8, niin heräätkö klo 6.30 soittamaan itse sille anopille ja unesi katkeavat taas? et heräisi.

Herään kun mies on kähdössä. Laitan tekstarin. Jatkan unia.

Olihan se ap hereillä nytkin miehen lähtiessä.

Mies ei ollut edes kotona .

Vierailija
133/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Sehän on vain isän äiti. Käytännössä ei mitään sukua.

Vauvalle on. 

Vierailija
134/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Eikö anoppi saisi koskaan enää nähdä vauvaa, jos vaikka sattuisi niin, että hänen poikansa kuolisi? Anoppi heitettäisiin vauvan elämästä pois noin vain?

Eihän siinä mitään heittämistä ole. Senkun vaan muutettaisiin lähelle omaa sukua. Eihän vauva jotain vierasta nuoria osaa kaivata.

Vierailija
135/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn sen.

Tätä ennen ei juurikaan otettu yhteyttä, niinkuin sanoin synttäreille tuli kutsu, ja silloin tällöin kun lapsi oli pieni kutsuimme heitä kylään mutta käynnit harvenivat ajan kuluessa, miniän olen nähnyt alle 10 krt.

En ole sellainen ihminen että väkisin haluan tuppautua tai pitää yhteyttä jos vastapuolta ei kiinosta. Poikani on ilmeisesti onnellinen koska tähän suostuu, se riittää minulle.

Ja kyllä se raha ja lainan takaaminen olisi kiinostanut mutta ei muu yhteydenpito, ei minulla ole tarve kiristää perinnöllä, tein päätöksen ja se pitää ja halusin sen syyn ilmoittaa, ettei tule jälkeenpäin mutinoita, tässä sen enempää enää yli 10 vuoden jälkeen tarvi mitään valtaa käyttää.

Eli kostat etäiset välit eväämällä rahallisen tuen mitä olet tarjonnut muille lapsille? Ihmekös eivät halua olla tekemisissä.

Vierailija
136/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa perua mutta olisit voinut kyllä itse soittaa ja selittää. En ymmärrä miksi tuollaisetkin pitää hoitaa välikäsien kautta.

Täysin samaa mieltä!   Ei ole paljon vaadittu, että herää ja soittaa.   Vihon viimeistä, että pistää ukkonsa asialle.

Ja ehdottomasti olisi puhelun aussa pitänyt pahoitella asiaa.

Jos tämän vertaa ei ole tapoja, on turha sitten valitella yhtään mistään kenenkään muun taholta.

Toivottavasti miehesi on yhtä tyly sinun vanhemmillesi.  Siinä heille vähän kuittia kasvatuksestaan.

Vauvalle varmaan kiva, kun vanhempien suhteet isovanhempiin tämmöiset.

Vierailija
137/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

No koska hän on vauvan isoäiti ja miniä on hänen sukulaisensa. 

Ajatteleeko ihmiset oikeasti tuolla tavalla, että nähdään vain omia sukulaisia? 

Ei hän ja miniä ole sukulaisia.

No ei tietenkään VERIsukulaisia.

Kyllä minusta esim. serkunkin mies ja lapset ovat minun sukulaisiani, vaikka mies ei olekaan sitä biologisesti. Saati sitten isovanhemmat.

Ei meidän perheessä vedetä tuollaisia rajoja, että miniä ja anoppi olisivat jotenkin vieraita ihmisiä toisilleen. Outoa. 

Sinä kutsut siis serkun miehen teille kylään ilman serkkua? Tai menet heille noin että paikalla on vain serkun mies?

Lähtökohtaisesti kutsuisin tietysti koko perheen kylään, mutta jos serkulle tulisi este, niin olisi hänen miehensä ja lapsensa tervetulleita keskenäänkin. 

Mutta sinä et kutsuisi erikseen serkun miestä lähtökohtaisesti ilman serkkua ja lasta? Kuten nyt sinusta ap:n kuuluu kutsua.

Lapsen isoäiti ja miehen serkun mies ei ole verrattavissa toisiinsa. Oikeesti mikä on päässä vialla nyt?

Täysin verrattavissa.

Ihminen jonka kanssa on etäisesti tekemisissä koska sukulainen yhdistää.

Selvä, ehkä sun tapauksessa sitten näin.

Me ja moni muukin perhe käydään mummulassa usein että lapset saavat tutustua mummuun ja pappaan. Äitienpäivänä askarrellaan kortit yms.

Ja näin siis monessa muussakin perheessä, tunnen vain yhden perheen jotka eivät anna lastensa tutustua eivätkä näin ollen itsekkään tutustu lapsen isovanhempiin mutta tässä on taustalla alkoholismi.

Ja ymmärrän sen täysin.

Mutta jos välillä ei ole riitaa mistään niin en oikein tajua miksi kukaan ei haluaisi tutustua lapselle tärkeisiin ihmisiin kuten juuri isovanhempiin.

Jokainen askartelee omille vanhemmilleen ne kortit. Sehän on Isäin ja äitien päivä. Ei mikään kään mummujen ja pappojen päivä. Onpa täällä omituista porukkaa. Näitä merkkipäivä vietetään sen oman perheen kesken.

Vierailija
138/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!   Ei ole paljon vaadittu, että herää ja soittaa.   Vihon viimeistä, että pistää ukkonsa asialle.

Ja ehdottomasti olisi puhelun aussa pitänyt pahoitella asiaa.

Jos tämän vertaa ei ole tapoja, on turha sitten valitella yhtään mistään kenenkään muun taholta.

Toivottavasti miehesi on yhtä tyly sinun vanhemmillesi.  Siinä heille vähän kuittia kasvatuksestaan.

Vauvalle varmaan kiva, kun vanhempien suhteet isovanhempiin tämmöiset.

Vauva ei osaa kaivata jotain randomeja ukkoja ja rikkoja, joita ei tunne.

Vierailija
139/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä naisvihaa vanhempia naisia kohtaan koko ketju täynnä. Olen aika järkyttynyt!

Onneksi mun miniäkandidaatti vaikuttaa suht täyspäiseltä. Kylmäävää lukea millaisia nuoria naisia täällä oikein kirjoittelee.

Vierailija
140/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn sen.

Eli kostat etäiset välit eväämällä rahallisen tuen mitä olet tarjonnut muille lapsille? Ihmekös eivät halua olla tekemisissä.

No sinäkö takaisit isoilla summilla vaikka et saa nähdä lapsenlastasi kuin kerran vuodessa?