Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vierailun perua väsymyksen takia? - tapaus anoppi suuttui

Vierailija
21.09.2021 |

Itse olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmat hoitivat yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Toki nähdessä juteltiin puolin ja toisin, mutta ei äitini soitellut omalle anopilleen eikä isäni omallensa. Samaa linjaa olen halunnut noudattaa meidän perheessä, minä pidän yhteyttä omaan lapsuudenperheeseeni ja mies omaansa, vaikka yhteydenpito koskisi perheen yhteisiä asioita. Tämä on minulle tärkeää myös siksi, että molemmat itse saavat määritellä, minkä verran omaan lapsuudenperheeseen ollaan yhteydessä eikä asia kaadu vain toisen harteille.

Viimeisin loukkaantumisen aihe oli se, kun olimme sopineet anopin tulevan kylään päivänä x, jolloin olen vauvan kanssa yksin kotona ja mies on työmatkalla. Kyseistä päivää edeltävä yö oli aivan hirveä, vauva heräsi itkemään lukuisia kertoja yössä, vauva valvoi yöllä ja perheemme lemmikki piti meteliä koko yön (tämä ei siis ole meillä normaalia, vaikka vauvaperheessä usein huonosti nukutaankin). Olin valvotun yön jäljiltä aivan puhki ja laitoin työmatkalla olevalle miehelle yöllä viestin, että ilmoittaisi aamulla anopille, että ei sittenkään sovi tulla kylään, kun olen valvomisen takia todella väsynyt ja vauvan päivärytmi on sekaisin. Lähes nukkumattoman yön jälkeen en jaksanut kotona ketään vieraita, en olisi jaksanut edes kavereitani tai omaakaan äitiäni. Päivä menisi kotona lepäämistä yrittäen ja vauvan "sekalaisessa rytmissä". Vauvalla on lisäksi pahin vierastamisvaihe menossa, joten anopin vierailun aikana en olisi päässyt lepäämään, vaan olisin kuitenkin joutunut olemaan vauvan vieressä koko ajan ja seurustelemaan anopin kanssa rättiväsyneenä.

Anoppi loukkaantui tuosta vierailun perumisesta ja siitä, etten itse ilmoittanut asiasta ja ilmoittanut perumisesta aiemmin. Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla? Onko väärin toimittu, kun koen, ettei meille sovi tulla silloin, kun takana on aivan hirveä yö, vauvalla on rytmi sekaisin ja itse olen todella väsynyt? Taustatietona se, että anoppi asuu tunnin päässä eikä ollut ehtinyt lähteä matkaan, kun tieto perumisesta tuli.

Eli kysymys: saako mielestäni vierailukutsun perua väsymyksen takia? Miksi/miksi ei?

ap

Kommentit (622)

Vierailija
1/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa perua. loukkaantui joku muu siitä tai ei.

Vierailija
2/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa perua, varsinkin kun on vauva-aika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa anoppisi vetää useinkin herneen nenään jostain?Kuulostaa sellaiselta tyypiltä...

Vierailija
4/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa perua mutta olisit voinut kyllä itse soittaa ja selittää. En ymmärrä miksi tuollaisetkin pitää hoitaa välikäsien kautta.

Vierailija
5/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en olisi perunut. Anoppi olisi hoitanut vauvaa ja mä olisin nukkunut.

Vierailija
6/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei olisi edes kutsuttu ilman, että anopin poika olisi paikalla viihdyttämässä vierasta.

Vierailija
7/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit. Anoppi ylireagoi.

Vierailija
8/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa!! Miehen äiti meni esikoisemme syntymästä jotenkin aivan sekaisin vaikka sitä ennen kiva ihminen olikin. Olisi halunnut tulla usein kylään ja loukkaantui, kun ei jatkuvasti pyydetty käymään vaan vauvaa näki n. kerran kuussa. Vertaili itseään toiseen mummoon ja suunnilleen laski, että näkevät lapsenlasta yhtä monta kertaa ettei jää alakynteen. Saattoi nähdessä sanoa vauvasta tai minusta jotain ikävää ja jos sanoin, että tuli paha mieli niin lähti huutaen ovesta. Jos loukkaantui jostain niin vaati, että minun pitää sitten kauniisti pyytää anoppi kylään. Mies ei saanut pyytää, minun olisi pitänyt anella anoppia kylään.

Kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja pitkään jatkuneista kivuista synnytyksen jälkeen ja oli kamala sietää anopilta tuossa tilanteessa kurjaa käytöstä. Oma energia meni suuritarpeisen vauvan ja oman olotilan kanssa, en olisi jaksanut tuohon päälle anopin käytöstä. Vaikutti pysyvästi väleihimme. En edelleenkään suhtaudu anoppiin yhtä hyvin kuin ennen, kun tuo käytös esikoisen vauva-aikana oli tuollaista.

Vierailija
9/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota.. Kun välimatkaa on oikeesti vain pelkkä tunti, niin en ihan tajua, miksi ilmoitus piti kierrättää miehen kautta, joka oli itse ties missä! Tuollaisen lyhyen ilmoituksen olisit toki voinut soittaa itsekin. Olisi anoppikin kuullut taustalla vauvan kitinää ja koiran riehumista - olis voinut olla toinen ääni kellossa.

(En minäkään anoppini kanssa muuten soittele, vain silloin, kun ollaan lähdetty ajamaan 4,5 h:n välimatkaa, niin puolessa välissä soitan miehen puhelimella missä mennään. Eikä muuten miehenikään soittele mun äidille.)

Vierailija
10/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa perua mutta olisit voinut kyllä itse soittaa ja selittää. En ymmärrä miksi tuollaisetkin pitää hoitaa välikäsien kautta.

"Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla?"

Vierailija
11/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen käytäntö, että kumpikin puoliso kommunikoi vain omien vanhempiensa kanssa.

Minun mielestäni olisi ollut kohteliasta (toki myös paljon käytännöllisempää), että olisit itse ilmoittanut anopille, että nyt pitää siirtää vierailua.

Ja kyllä, vierailun saa perua väsymyksen takia.

Vierailija
12/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis sinä olit pyytänyt vierailemaan ja sen jälkeen perunut, niin onhan se anopin kannalta harmillista, koska hän on saattanut perua ties mitä muuta tärkeää menoa sinun kutsusi vuoksi. Itse en mitään edes ilmoittelisi jos olisin menossa vierailemaan. Ovelle vain koputtelemaan ja sisään istuskelemaan jos ovat kotona. Ei vierailun tarvitse automaattisesti tarkoittaa sosiaalista kanssakäymistä missään määrin.

Vierailija
13/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Vierailija
14/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mielestäni ehdottomasti perua. Ehkä olisin kuitenkin itse ilmoittanut anopille, mutten todellakaan keskellä yötä vaan toki mahdollisimman aikaisin, mutta kuitenkin "ihmisten aikaan". Riippuen toki myös siitä, millainen matka anopilla on teille ollut, eli onko lähtenyt tosi aikaisin. Sitten ehkä olisin laittanut viestin jo silloin yöllä, niin olisi sitten heti nähtävissä anopin herätessä.

Vierailija
15/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse laittanut tekstarin anopille silloin yöllä (samalla todiste valvomisesta) ja soittanut vielä sopivassa kohdin päivällä ja sopinut uuden vierailuajan.

Vierailija
16/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin perua, ja syykin ihan ymmärrettävä. En vain ymmärrä, miksi ilmoitat työmatkalla olevalle miehellesi, ettei vierailu sovi. Kohteliasta olisi ollut laittaa itse aamulla viesti suoraan anopille.

Kuulostaa kovin hankalalta.

Vierailija
17/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin saa perua! Toi on superkurjaa et valitetaan jos peruminen tulee myöhään. Joskus vaan niin käy, tulee sairastumista tai muuta. Ja Ilkeää jos ap:n odotettiin heräävän aamulla muutenkin huonosti nukutun yön jälkeen ihan vaan soittaakseen. Pääasia että saa edes joskus nukkua univelkoja pois.

Vierailija
18/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Vierailija
19/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kuule ihan vapaasti loukkaantua, on se kumma kun ei aikuinen ihminen ymmärrä, ei on ei.

Vierailija
20/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse laittanut tekstarin anopille silloin yöllä (samalla todiste valvomisesta) ja soittanut vielä sopivassa kohdin päivällä ja sopinut uuden vierailuajan.

Ainakaan mun vanhemmat ei todellakaan pidä puhelinta äänettömälle öisin, joten tuo olisi herättänyt molemmat. Väitän että kovin harva muukaan yli kuusikymppinen saa öisiä puheluita joiden takia olisi äänet aina poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi