Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vierailun perua väsymyksen takia? - tapaus anoppi suuttui

Vierailija
21.09.2021 |

Itse olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmat hoitivat yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Toki nähdessä juteltiin puolin ja toisin, mutta ei äitini soitellut omalle anopilleen eikä isäni omallensa. Samaa linjaa olen halunnut noudattaa meidän perheessä, minä pidän yhteyttä omaan lapsuudenperheeseeni ja mies omaansa, vaikka yhteydenpito koskisi perheen yhteisiä asioita. Tämä on minulle tärkeää myös siksi, että molemmat itse saavat määritellä, minkä verran omaan lapsuudenperheeseen ollaan yhteydessä eikä asia kaadu vain toisen harteille.

Viimeisin loukkaantumisen aihe oli se, kun olimme sopineet anopin tulevan kylään päivänä x, jolloin olen vauvan kanssa yksin kotona ja mies on työmatkalla. Kyseistä päivää edeltävä yö oli aivan hirveä, vauva heräsi itkemään lukuisia kertoja yössä, vauva valvoi yöllä ja perheemme lemmikki piti meteliä koko yön (tämä ei siis ole meillä normaalia, vaikka vauvaperheessä usein huonosti nukutaankin). Olin valvotun yön jäljiltä aivan puhki ja laitoin työmatkalla olevalle miehelle yöllä viestin, että ilmoittaisi aamulla anopille, että ei sittenkään sovi tulla kylään, kun olen valvomisen takia todella väsynyt ja vauvan päivärytmi on sekaisin. Lähes nukkumattoman yön jälkeen en jaksanut kotona ketään vieraita, en olisi jaksanut edes kavereitani tai omaakaan äitiäni. Päivä menisi kotona lepäämistä yrittäen ja vauvan "sekalaisessa rytmissä". Vauvalla on lisäksi pahin vierastamisvaihe menossa, joten anopin vierailun aikana en olisi päässyt lepäämään, vaan olisin kuitenkin joutunut olemaan vauvan vieressä koko ajan ja seurustelemaan anopin kanssa rättiväsyneenä.

Anoppi loukkaantui tuosta vierailun perumisesta ja siitä, etten itse ilmoittanut asiasta ja ilmoittanut perumisesta aiemmin. Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla? Onko väärin toimittu, kun koen, ettei meille sovi tulla silloin, kun takana on aivan hirveä yö, vauvalla on rytmi sekaisin ja itse olen todella väsynyt? Taustatietona se, että anoppi asuu tunnin päässä eikä ollut ehtinyt lähteä matkaan, kun tieto perumisesta tuli.

Eli kysymys: saako mielestäni vierailukutsun perua väsymyksen takia? Miksi/miksi ei?

ap

Kommentit (622)

Vierailija
61/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se anoppi on edes tulossa kylään jos mies ei ole kotona?

Olisin kyllä itse perunut tuossa tapauksessa.

Tai kärvistellyt sen parin tunnin kahvittelun sitten.

Miksei anoppi voi tulla katsomaan miniää ja vauvaa ilman miehen läsnäoloa? 

Miksi ihmeessä tulisi???

No koska hän on vauvan isoäiti ja miniä on hänen sukulaisensa. 

Ajatteleeko ihmiset oikeasti tuolla tavalla, että nähdään vain omia sukulaisia? 

Ei hän ja miniä ole sukulaisia.

No ei tietenkään VERIsukulaisia.

Kyllä minusta esim. serkunkin mies ja lapset ovat minun sukulaisiani, vaikka mies ei olekaan sitä biologisesti. Saati sitten isovanhemmat.

Ei meidän perheessä vedetä tuollaisia rajoja, että miniä ja anoppi olisivat jotenkin vieraita ihmisiä toisilleen. Outoa. 

Sinä kutsut siis serkun miehen teille kylään ilman serkkua? Tai menet heille noin että paikalla on vain serkun mies?

Vierailija
62/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain Suomessa mahdollista että anoppi on niin vieras ihminen jota ei voi päästää sisälle ilman että poikansa on kotona 🤦‍♀️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse laittanut tekstarin anopille silloin yöllä (samalla todiste valvomisesta) ja soittanut vielä sopivassa kohdin päivällä ja sopinut uuden vierailuajan.

Ainakaan mun vanhemmat ei todellakaan pidä puhelinta äänettömälle öisin, joten tuo olisi herättänyt molemmat. Väitän että kovin harva muukaan yli kuusikymppinen saa öisiä puheluita joiden takia olisi äänet aina poissa.

No se on kyllä vastaanottajan vastuulla jos herää yöllä viestiin. Soitella nyt ei sovi kesken yötä, mutta jos on niin herkkäuninen että herää viestiääneen niin kannattaa laittaa äänettömälle.

Vierailija
64/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa perua, varsinkin kun on vauva-aika!

Tämä! Meillä appivanhemmat eivät ollenkaan ymmärtäneet, miten vauva muuttaa arkea. Puhuivat, kuinka kyläilyt pitää hoitaa 50-50 ja he tulevat kylään kun heille sopii. Eivät ymmärtäneet, että vauvan kanssa oli työläämpi lähteä reissuun (hirveästi palattava tavaroita) kuin kahdella terveellä, juuri eläkkeelle jääneellä oli. Avunkin olisi pitänyt kelvata aina silloin, kun heille sopi auttaa. Apua ei esim. saanut pyynnöistä huolimatta, kun vauvalla oli koliikki mutta sen mentyä ohi olisivat mieluusti tunkeneet kylään. Arvaat varmaan, huvittiko ottaa tuollaisia isovanhempia usein käymään?

Vierailija
65/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa perua mutta olisit voinut kyllä itse soittaa ja selittää. En ymmärrä miksi tuollaisetkin pitää hoitaa välikäsien kautta.

"Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla?"

Laittoihan se miehelleenkin viestin yöllä. Samalla vaivalla olisi voinut laittaa anopille tai soittaa aamulla minuutin mittaisen puhelun. 

Vierailija
66/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Kyllä minusta esim. serkunkin mies ja lapset ovat minun sukulaisiani, vaikka mies ei olekaan sitä biologisesti. Saati sitten isovanhemmat.

Ei meidän perheessä vedetä tuollaisia rajoja, että miniä ja anoppi olisivat jotenkin vieraita ihmisiä toisilleen. Outoa. 

Miehen äiti on miehen sukulainen, ei miehen vaimon sukulainen.

No, olen eri mieltä. Kaikki, jotka tulevat perheeseen parisuhteen kautta, ovat sukulaisia toisilleen. Joskus läheisiä, joskus eivät, mutta kuuluvat kuitenkin samaan perheeseen ja sukuun.

Eri asia, jos mennään kauemmas sukulaissuhteisiin. esim. miniän siskot eivät välttämättä ole enää anopin sukulaisia.

Vierailija
67/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Omalle lähisukulaiselle kuten äidille voi sanoa, että minä lähden vauvan kanssa nukkumaan, voit istua sohvalla tai lähteä kotiisi. Anoppi on sen verran vieras, että noin suoraan on hankala sanoa. Siinä sitten tuore äiti nuokkuu vauvan kanssa sohvalla ja yrittää pitää anopille seuraa.

Ei mitään vaikeutta sanoa kenelle tahansa. Kun on väsynyt niin on väsynyt. Vaikka olisi useita vieraita sanon, että anteeks vaan mutta nyt meen nukkumaan. Pitää puunakin suoraan .

Vierailija
68/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitää puhua suoraan oli edellisessä.

Vierailija
69/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Sinä kutsut siis serkun miehen teille kylään ilman serkkua? Tai menet heille noin että paikalla on vain serkun mies?

Lähtökohtaisesti kutsuisin tietysti koko perheen kylään, mutta jos serkulle tulisi este, niin olisi hänen miehensä ja lapsensa tervetulleita keskenäänkin. 

Vierailija
70/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain Suomessa mahdollista että anoppi on niin vieras ihminen jota ei voi päästää sisälle ilman että poikansa on kotona 🤦‍♀️

Olisiko se anopille kiva vierailu, kun saa istua yksin sohvalla muutaman tunnin?

Vierailija
71/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Omalle lähisukulaiselle kuten äidille voi sanoa, että minä lähden vauvan kanssa nukkumaan, voit istua sohvalla tai lähteä kotiisi. Anoppi on sen verran vieras, että noin suoraan on hankala sanoa. Siinä sitten tuore äiti nuokkuu vauvan kanssa sohvalla ja yrittää pitää anopille seuraa.

No kyllä meillä se anoppi sanoi että mene nukkumaan, hän hoitaa vauvan.

Anoppi kävi lähes joka päivä auttamassa.

Oma anoppi taas halusi, että hänen kanssaan seurustellaan ja kahvitellaan tuntikausia. Onneksi hän ei omin avuin päässyt meille, kun lapset oli vastasyntyneitä.

Vierailija
72/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ihmisiä laittaa todellakin puhelimen äänettömälle yöllä.

Toisinaan, etenkin vkonloppuisin voi tulla soittoja väärän nroon.  Ja myös tekstiviestejä.

On kurjaa herätä yöllä puhelinsoittoon tai tekstiviestin ääneen.

Näkeehän ne puhelut ja viestit heti kun herään aamulla.

Minä en ymmärrä ollenkaan sitä, miksi ihmiset eivät hiljennä puhelinta yöksi tai sulje sitä kokonaan.

Entä, jos jollakin läheisellä on yöllä hätä tai on joutunut vaikka onnettomuuteen, ainakin itse pidän siksi puhelimen äänet yöllä päällä. Eikö sinulla ole lapsia tai muita perheenjäseniä, joista kannat vastuuta?

Puhelimeen voi laittaa, että päästää yöllä vain tietyt numerot läpi, esimerkiksi puolison ja lapset. Muut pääsevät läpi, jos soittavat lyhyen ajan sisään kolmesti. Toki jos voi odottaa, että yöllinen tärkeä puhelu on tulossa, niin puhelimessa voi pitää yölläkin äänet. Näin tein esimerkiksi äitini saattohoidon aikana.

Vierailija
73/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vierailun perumisen syy ollut anopista hyväksyttävämpi, jos se olisi ollut vaikka mahatauti? Vai olisiko tuo mahatautikin pitänyt aavistaa ennakkoon ja ilmoittaa vaikka jo 2 päivää aiemmin, että pian ollaan sairaana?

Vierailija
74/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

No kyllä meillä se anoppi sanoi että mene nukkumaan, hän hoitaa vauvan.

Anoppi kävi lähes joka päivä auttamassa.

Oma anoppi taas halusi, että hänen kanssaan seurustellaan ja kahvitellaan tuntikausia. Onneksi hän ei omin avuin päässyt meille, kun lapset oli vastasyntyneitä.

Tämä! Hyvä muistaa, että kaikki anopit eivät ole mitään avuliaita annoja vaan pitää olla seurustelemassa ja kahvittelemassa.

Vierailija
75/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutko sinä kadultakin randomeja ihmisiä kun olet yksin vauvan kanssa yksin kotona? Ihan riittävää, että anoppi hoitaa asiansa poikansa kanssa.

Vierailija
76/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Mitä se tähän kuuluu? Miksi joku vieras ämmä pitäisi kutsua käymään kun on muutenkin vaikeaa?

Anna mä arvaan. Hoitoapu kuitenkin kelpaa "vieraalta ämmältä" kun pariskunta haluaa omaa aikaa 🙄

Todellakaan ei lapsia anneta minkään mielipuolen armoille!

Vierailija
77/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsutko sinä kadultakin randomeja ihmisiä kun olet yksin vauvan kanssa yksin kotona? Ihan riittävää, että anoppi hoitaa asiansa poikansa kanssa.

Vertaat siis lapsen mummua kadulla kävelevään random ihmiseen?

Huoh, vian ei tosiaan tarvi olla iso jos se on päässä!

Vierailija
78/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tulisi???

Tietenkin. Miksi ihmeessä haluaisi nähdä jonkun muun sukulaisia, jotka on täysin vieraita?

Vierailija
79/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaat siis lapsen mummua kadulla kävelevään random ihmiseen?

Huoh, vian ei tosiaan tarvi olla iso jos se on päässä!

Totta. Pitää olla päästään vialla, että on tunkemassa toisten ihmisten kotiin.

Vierailija
80/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se anopille kiva vierailu, kun saa istua yksin sohvalla muutaman tunnin?

Miksi anoppi istuisi sohvalla?

Meillä anoppi auttoi kotitöissä kun vauva nukkui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän