Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vierailun perua väsymyksen takia? - tapaus anoppi suuttui

Vierailija
21.09.2021 |

Itse olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmat hoitivat yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Toki nähdessä juteltiin puolin ja toisin, mutta ei äitini soitellut omalle anopilleen eikä isäni omallensa. Samaa linjaa olen halunnut noudattaa meidän perheessä, minä pidän yhteyttä omaan lapsuudenperheeseeni ja mies omaansa, vaikka yhteydenpito koskisi perheen yhteisiä asioita. Tämä on minulle tärkeää myös siksi, että molemmat itse saavat määritellä, minkä verran omaan lapsuudenperheeseen ollaan yhteydessä eikä asia kaadu vain toisen harteille.

Viimeisin loukkaantumisen aihe oli se, kun olimme sopineet anopin tulevan kylään päivänä x, jolloin olen vauvan kanssa yksin kotona ja mies on työmatkalla. Kyseistä päivää edeltävä yö oli aivan hirveä, vauva heräsi itkemään lukuisia kertoja yössä, vauva valvoi yöllä ja perheemme lemmikki piti meteliä koko yön (tämä ei siis ole meillä normaalia, vaikka vauvaperheessä usein huonosti nukutaankin). Olin valvotun yön jäljiltä aivan puhki ja laitoin työmatkalla olevalle miehelle yöllä viestin, että ilmoittaisi aamulla anopille, että ei sittenkään sovi tulla kylään, kun olen valvomisen takia todella väsynyt ja vauvan päivärytmi on sekaisin. Lähes nukkumattoman yön jälkeen en jaksanut kotona ketään vieraita, en olisi jaksanut edes kavereitani tai omaakaan äitiäni. Päivä menisi kotona lepäämistä yrittäen ja vauvan "sekalaisessa rytmissä". Vauvalla on lisäksi pahin vierastamisvaihe menossa, joten anopin vierailun aikana en olisi päässyt lepäämään, vaan olisin kuitenkin joutunut olemaan vauvan vieressä koko ajan ja seurustelemaan anopin kanssa rättiväsyneenä.

Anoppi loukkaantui tuosta vierailun perumisesta ja siitä, etten itse ilmoittanut asiasta ja ilmoittanut perumisesta aiemmin. Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla? Onko väärin toimittu, kun koen, ettei meille sovi tulla silloin, kun takana on aivan hirveä yö, vauvalla on rytmi sekaisin ja itse olen todella väsynyt? Taustatietona se, että anoppi asuu tunnin päässä eikä ollut ehtinyt lähteä matkaan, kun tieto perumisesta tuli.

Eli kysymys: saako mielestäni vierailukutsun perua väsymyksen takia? Miksi/miksi ei?

ap

Kommentit (622)

Vierailija
21/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee mieleen anoppini.

Vauvamme ollessa vastasyntynyt oli vauvan unirytmi aivan sekaisin. Vauva nukkui onneksi aamulla pitkään. Eiköhän anoppi soitellut joskus kasilta aamulla ja herättiin sitten noihin puheluihin. Kyllä ketutti. Pistin puhelimen äänettömälle enkä enää vastannut soittoihin.

Vierailija
22/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis sinä olit pyytänyt vierailemaan ja sen jälkeen perunut, niin onhan se anopin kannalta harmillista, koska hän on saattanut perua ties mitä muuta tärkeää menoa sinun kutsusi vuoksi. Itse en mitään edes ilmoittelisi jos olisin menossa vierailemaan. Ovelle vain koputtelemaan ja sisään istuskelemaan jos ovat kotona. Ei vierailun tarvitse automaattisesti tarkoittaa sosiaalista kanssakäymistä missään määrin.

Mikä unelmien anoppi.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota.. Kun välimatkaa on oikeesti vain pelkkä tunti, niin en ihan tajua, miksi ilmoitus piti kierrättää miehen kautta, joka oli itse ties missä! Tuollaisen lyhyen ilmoituksen olisit toki voinut soittaa itsekin. Olisi anoppikin kuullut taustalla vauvan kitinää ja koiran riehumista - olis voinut olla toinen ääni kellossa.

(En minäkään anoppini kanssa muuten soittele, vain silloin, kun ollaan lähdetty ajamaan 4,5 h:n välimatkaa, niin puolessa välissä soitan miehen puhelimella missä mennään. Eikä muuten miehenikään soittele mun äidille.)

No, jos on päässyt nukkumaan esim. klo 5.15 aamulla, pitäisikö laittaa itselleen herätys klo 7, että ilkiää soittaa jo anopille?

Vai vaiko soittaa anopille peruutuksen klo 5.15 ja käydä sitten vasta nukkumaan?

Mies, joka on hereillä, voi helposti soittaa mammalleen sopivaan aikaan työmenonsa lomassa.

Vierailija
24/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat anopille että todennäköisesti on joku tarttuva pöpö kyseessä. Onpa hyvä ettei tarttunut sinuun , anoppi voi olla mielissään kun huomioitte hänen terveytensä.

Vierailija
25/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa perua. Itse olisin laittanut yöllä viestin mutta kyllä miehenkin kautta voi hoitaa. Pääasia, että anoppi sai tiedon ajoissa.

Vierailija
26/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa perua. Itse olisin laittanut yöllä viestin mutta kyllä miehenkin kautta voi hoitaa. Pääasia, että anoppi sai tiedon ajoissa.

Minä olen lähettänyt yhden kerran viestin äidilleni yöllä. Oletin, että lukee sen sitten aamulla rauhassa. Mutta kävikin ilmi, että oli herännyt siihen viestiin yöllä ja sen jälkeen sitten pohtinut sitä niin, ettei saanut enää unta. Vaikka ei siinä oikeasti ollut mitään pohdittavaa.

Tämän kerran jälkeen en ole viestitellyt äidilleni yöllä, koska en halua turhaan herättää häntä.

Vierailija
27/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Mitä se tähän kuuluu? Miksi joku vieras ämmä pitäisi kutsua käymään kun on muutenkin vaikeaa?

Vierailija
28/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisiä laittaa todellakin puhelimen äänettömälle yöllä.

Toisinaan, etenkin vkonloppuisin voi tulla soittoja väärän nroon.  Ja myös tekstiviestejä.

On kurjaa herätä yöllä puhelinsoittoon tai tekstiviestin ääneen.

Näkeehän ne puhelut ja viestit heti kun herään aamulla.

Minä en ymmärrä ollenkaan sitä, miksi ihmiset eivät hiljennä puhelinta yöksi tai sulje sitä kokonaan.

Vierailija
29/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se anoppi on edes tulossa kylään jos mies ei ole kotona?

Olisin kyllä itse perunut tuossa tapauksessa.

Tai kärvistellyt sen parin tunnin kahvittelun sitten.

Vierailija
30/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen käytäntö, että kumpikin puoliso kommunikoi vain omien vanhempiensa kanssa.

Minun mielestäni olisi ollut kohteliasta (toki myös paljon käytännöllisempää), että olisit itse ilmoittanut anopille, että nyt pitää siirtää vierailua.

Ja kyllä, vierailun saa perua väsymyksen takia.

Joudun kuuntelemaan äitini tunnin avautumisia puhelimessa, järki lähtisi, jos joutuisin anopin kanssa samaan tilanteeseen. Mies hoitakoon äitinsä.

Vierailija
31/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en olisi perunut. Anoppi olisi hoitanut vauvaa ja mä olisin nukkunut.

Tässähän just sanottiin ettei niin voinut tehdä

Vierailija
32/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ottanut miehen asioita hoitaakseni. Hän hoitaa oman sukunsa, minä omani.

Enkä ole ikinä ollut yksin kotona jos anoppi on kyläillyt. Yleensä pyrin poistumaan.

Vierailija
33/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa perua, mutta itse olisin laittanut vauvan vaunuihin ja pyytänyt anoppia tekemään vaikka pienen vaunulenkin vauvan kanssa jotta saan itse nukuttua sen aikaa.

Vierailija
34/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ihmisiä laittaa todellakin puhelimen äänettömälle yöllä.

Toisinaan, etenkin vkonloppuisin voi tulla soittoja väärän nroon.  Ja myös tekstiviestejä.

On kurjaa herätä yöllä puhelinsoittoon tai tekstiviestin ääneen.

Näkeehän ne puhelut ja viestit heti kun herään aamulla.

Minä en ymmärrä ollenkaan sitä, miksi ihmiset eivät hiljennä puhelinta yöksi tai sulje sitä kokonaan.

Entä, jos jollakin läheisellä on yöllä hätä tai on joutunut vaikka onnettomuuteen, ainakin itse pidän siksi puhelimen äänet yöllä päällä. Eikö sinulla ole lapsia tai muita perheenjäseniä, joista kannat vastuuta?

Vierailija
35/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo noin joustamaton periaate - mies laitetaan välittäjäksi järjestelemään vierailua ja sen perumista, vaikka hän ei itse ole edes kotona. Kyllä meilläkin molemmat hoitaa pääosin kommunikoinnit omien vanhempiensa suuntaan, mm. kutsut, lahjat, vierailemiset yms. Mutta ilman muuta olisin tuossa kohtaa ilmoittanut anopille vierailun peruuntumisesta itse, jos mies ei olisi edes paikalla!

Tuollaisen kierrättäminen miehen kautta vaikuttaa luultavasti anopistasi siltä, että sinä et halua olla hänen kanssaan ollenkaan tekemisissä. En ihmettele loukkaantumista tai kummastumista. (Ja jos asia on niin, ei varmasti kannata sopia mitään vierailuja kun mies on poissa.)

Yöllä en lähettelisi mitään peruutusviestejä, vaan heti sopivassa välissä aamulla tai viimeistään aamupäivällä. 

Vierailija
36/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes kutsuit anopin kun mies ei ole kotona?

Miksi ei?

Anoppi on lapsen mummi.

Mitä se tähän kuuluu? Miksi joku vieras ämmä pitäisi kutsua käymään kun on muutenkin vaikeaa?

Onpa rumasti nimitelty!

Vierailija
37/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa perua. Mitä sitten jos loukkaantui? Lakkaa kantamasta siitä syyllisyyttä.

Vierailija
38/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ottanut miehen asioita hoitaakseni. Hän hoitaa oman sukunsa, minä omani.

Enkä ole ikinä ollut yksin kotona jos anoppi on kyläillyt. Yleensä pyrin poistumaan.

Ihmissuhde taitoja voi myös opetella!

Vierailija
39/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis sinä olit pyytänyt vierailemaan ja sen jälkeen perunut, niin onhan se anopin kannalta harmillista, koska hän on saattanut perua ties mitä muuta tärkeää menoa sinun kutsusi vuoksi. Itse en mitään edes ilmoittelisi jos olisin menossa vierailemaan. Ovelle vain koputtelemaan ja sisään istuskelemaan jos ovat kotona. Ei vierailun tarvitse automaattisesti tarkoittaa sosiaalista kanssakäymistä missään määrin.

Tuollainen ehkä oli normaalia 70-luvulla, mutta itse en avaisi sulle enää ekan kerran jälkeen ovea, vaan jäisit sinne portaille ihmettelemään. Kyllä perheellä on oma elämänsä ja on oikeus kieltäytyä vierailuista.

Ja kyllä vierailu tarkoittaa sosiaalista kanssakäyntiä, todellakin. On täysin eri asia olla yksin, kuin että joku istuskelee sohvalla koko päivän. Onhan vieraalle pakko jotain tarjota ja seurustella. 

Menetkö oikeasti istumaan tuntikausiksi, etkä millään tavalla ota kontaktia isäntäväkeen? Oletko epätoivoisen yksinäinen vai mikä sua vaivaa? 

Vierailija
40/622 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se anoppi on edes tulossa kylään jos mies ei ole kotona?

Olisin kyllä itse perunut tuossa tapauksessa.

Tai kärvistellyt sen parin tunnin kahvittelun sitten.

Miksei anoppi voi tulla katsomaan miniää ja vauvaa ilman miehen läsnäoloa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi