Saako vierailun perua väsymyksen takia? - tapaus anoppi suuttui
Itse olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmat hoitivat yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Toki nähdessä juteltiin puolin ja toisin, mutta ei äitini soitellut omalle anopilleen eikä isäni omallensa. Samaa linjaa olen halunnut noudattaa meidän perheessä, minä pidän yhteyttä omaan lapsuudenperheeseeni ja mies omaansa, vaikka yhteydenpito koskisi perheen yhteisiä asioita. Tämä on minulle tärkeää myös siksi, että molemmat itse saavat määritellä, minkä verran omaan lapsuudenperheeseen ollaan yhteydessä eikä asia kaadu vain toisen harteille.
Viimeisin loukkaantumisen aihe oli se, kun olimme sopineet anopin tulevan kylään päivänä x, jolloin olen vauvan kanssa yksin kotona ja mies on työmatkalla. Kyseistä päivää edeltävä yö oli aivan hirveä, vauva heräsi itkemään lukuisia kertoja yössä, vauva valvoi yöllä ja perheemme lemmikki piti meteliä koko yön (tämä ei siis ole meillä normaalia, vaikka vauvaperheessä usein huonosti nukutaankin). Olin valvotun yön jäljiltä aivan puhki ja laitoin työmatkalla olevalle miehelle yöllä viestin, että ilmoittaisi aamulla anopille, että ei sittenkään sovi tulla kylään, kun olen valvomisen takia todella väsynyt ja vauvan päivärytmi on sekaisin. Lähes nukkumattoman yön jälkeen en jaksanut kotona ketään vieraita, en olisi jaksanut edes kavereitani tai omaakaan äitiäni. Päivä menisi kotona lepäämistä yrittäen ja vauvan "sekalaisessa rytmissä". Vauvalla on lisäksi pahin vierastamisvaihe menossa, joten anopin vierailun aikana en olisi päässyt lepäämään, vaan olisin kuitenkin joutunut olemaan vauvan vieressä koko ajan ja seurustelemaan anopin kanssa rättiväsyneenä.
Anoppi loukkaantui tuosta vierailun perumisesta ja siitä, etten itse ilmoittanut asiasta ja ilmoittanut perumisesta aiemmin. Missä välissä olisi pitänyt ilmoittaa? Soittaa keskellä yötä tai laittaa silloin viestiä? En koskaan laita ihmisille viestiä yöllä tai soita, koska en halua herättää toista. Olisiko pitänyt aamulla herätä parin tunnin yöunilta soittamaan, että nyt ei sovi tulla? Onko väärin toimittu, kun koen, ettei meille sovi tulla silloin, kun takana on aivan hirveä yö, vauvalla on rytmi sekaisin ja itse olen todella väsynyt? Taustatietona se, että anoppi asuu tunnin päässä eikä ollut ehtinyt lähteä matkaan, kun tieto perumisesta tuli.
Eli kysymys: saako mielestäni vierailukutsun perua väsymyksen takia? Miksi/miksi ei?
ap
Kommentit (622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessani olen aina hirmun onnellinen kun minulla oli appeen ja anoppiin hyvät välit ja heille olivat lapseni maailman tärkeimmät. Jopa niin, että lahjoittivat meille uuden omakotitalon asua. Ja miehelläni oli hyvät välit vanhempiini. Saimme isovanhemmilta aina apua ja autoimme heitä aina kaikessa missä voimme.
Tuommoinen kummallinen järjestys, ettei voi anopilleen soittaa on outo. Entäs jo vaikkapa loukkaannut kotona kun olet kaksin vauvan kanssa ja et saa miestäsi kiinni. Odotatko vaikkapa päivän käsi poikki, että miehesi soittaa anopin avuksi.
Olet inhottava hysteerikko, toivottavasti karma kostaa eikä anoppisi auta sinua hädän hetkellä.
Minä anoppina sanoisin pojalleni, että eroa hyvä ihminen tuommoisesta hullusta. Ja perintöä olisi turha odottaa. Enkä myöskään auttaisi lastasi anoppina, tuhlaisin kaiken rakkauden muihin lapsenlapsiin, jos niitä ei ole, ostelisin naapuruston lapsille lahjoja.En ole lukenut koko ketjua joten sori jos tulee toistoa.
Miksi ihmeessä anoppi olisi se joka kutsutaan paikalle jos perheenäidin käsi katkeaa?
Vaikka mulla olis molemmat jalat poikki niin anoppi olisi viimeinen johon haluaisin ottaa yhteyttä. Mulla on ihan omatkin vanhemmat ja omia ystäviä ja sukulaisia joita pyytäisin ensin apuun.Onhan se sun äitikin anoppi. Miksi sun äiti on parempi kuin miehen äiti?
Meinaatko, että jos mieheni katkaisee kätensä niin soittaa välittömästi anopilleen, että tulee auttamaan?
Voin kertoa, että varmasti edelle menee kaikki lasten kummit, miehen ystävät ja jopa minun anoppini.Meillä anoppi muutti meille asumaan kun olin synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa ja en pystynyt edes lasta syöttämään.
Anoppi on ihan tavallinen ihminen.Miksei miehesi ollut isyyslomalla?
Ei isyysloma kestä kuukausia ja yrittäjänä oli pakko käydä välillä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse laittanut tekstarin anopille silloin yöllä (samalla todiste valvomisesta) ja soittanut vielä sopivassa kohdin päivällä ja sopinut uuden vierailuajan.
Ei tarvitse todistella mitään. Jokainen päättää itse, keitä tulee kotiin ja milloin. Syyt eivät muille kuulu. Peruuntumisesta saa ilmoittaa sitä kanavaa pitkin, mikä tuntuu itselle parhaimmalta.
Tietenkin. Rehellisesti kerrot, mistä on kyse. Jos alkaa veivata, älä mene mukaan. Tiedän, voi olla väsyttävää.
Omat rajat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse laittanut tekstarin anopille silloin yöllä (samalla todiste valvomisesta) ja soittanut vielä sopivassa kohdin päivällä ja sopinut uuden vierailuajan.
Ei tarvitse todistella mitään. Jokainen päättää itse, keitä tulee kotiin ja milloin. Syyt eivät muille kuulu. Peruuntumisesta saa ilmoittaa sitä kanavaa pitkin, mikä tuntuu itselle parhaimmalta.
Kyllä, saa tehdä niinkuin itse haluaa. Mutta jos ongelmana on anopin suuttuminen - ja Ap kait piti sitä tässä nimenomaan ongelmana - kannattaisi ilmoittaminen kait tehdä mahdollisimman kohteliaasti ja kunnioittavasti. Harva normaali ihminen kuitenkaan tosielämässä haluaa siltoja perheen kanssa polttaa, vaikka siitä kovasti täällä palstalla vaahdotaan. Mutta uskon että anoppi kyllä vielä leppyy ja välit palautuvat kun tästä keissistä ei tehdä suurta numeroa. Kutsukaa vain se uudestaan kylään paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis sinä olit pyytänyt vierailemaan ja sen jälkeen perunut, niin onhan se anopin kannalta harmillista, koska hän on saattanut perua ties mitä muuta tärkeää menoa sinun kutsusi vuoksi. Itse en mitään edes ilmoittelisi jos olisin menossa vierailemaan. Ovelle vain koputtelemaan ja sisään istuskelemaan jos ovat kotona. Ei vierailun tarvitse automaattisesti tarkoittaa sosiaalista kanssakäymistä missään määrin.
En ymmärrä tästä viestistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Omat rajat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, saa tehdä niinkuin itse haluaa. Mutta jos ongelmana on anopin suuttuminen - ja Ap kait piti sitä tässä nimenomaan ongelmana - kannattaisi ilmoittaminen kait tehdä mahdollisimman kohteliaasti ja kunnioittavasti. Harva normaali ihminen kuitenkaan tosielämässä haluaa siltoja perheen kanssa polttaa, vaikka siitä kovasti täällä palstalla vaahdotaan. Mutta uskon että anoppi kyllä vielä leppyy ja välit palautuvat kun tästä keissistä ei tehdä suurta numeroa. Kutsukaa vain se uudestaan kylään paremmalla ajalla.
Ei voi olla niib että koko maailman prioriteetti on anopin tunteiden vaaliminen.
Vierailija kirjoitti:
Omat rajat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän perheessä mitään riitaa ole. yksi sukulainen draamailee.
Tässä sen taas näkee.
Ollaan niin loukkaantujia, niin loukkaantujia, että!
Miten muka ap olisikaan itse voinut ilmoittaa anopille?
Onko naiset näin avuttomia?
Nyt syytetään anoppia, ja toki vähän miestäkin, kun loppujen lopuksi kyse on vain ap:n täydellisestä saamattomuudesta. Ollaan niin uhria, hyvä ettei ota avioeroa tämän takia.
Kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Omat rajat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä siltoja varta vasten olla polttamassa, mutta kyllä pitää vetää rajaa siihen mikä on kohtuullista ihmissuhteen ylläpidossa. Ei voimavarojensa rajoilla tarvitse olla mahdollisimman kohtelias, riittää että on asiallisen kohtelias. Jos koko ajan saa olla varovainen, ettei jollain pienellä muotoseikalla suututa toista, ihmissuhde on helposti liian kuormittava ja epäterve.
No joo, anoppi on ollut vähän kohtuuton. Se tietysti mitä ei tässä tiedetä on se, miten mies on asian esittänyt. Mutta olen samaa mieltä aiemman kanssa, että asia varmasti unohtuu kun kutsutte anopin uudestaan kylään. Jos anoppi sen jälkeen haluaa vielä draamailla kun itse on ojentanut sovinnon kättä, voi hyvällä omalla tunnolla ottaa vähän välimatkaa. Toisaalta ei Ap:n myöskään kannata liian helposti hermostua, kun kyseessä on kuitenkin miehen äiti. Mutta jäitä hattuun nyt molemmin puolin.
Anoppi ei taida nyt muistaa millaista on olla väsynyt äiti pienen vauvan kanssa. Kohtuullista perua vierailu, äidillä on oikeus olla rauhassa kotona ja keskittyä lepäämään vauvan kanssa.
Eiköhän anoppi lepy kun sovitte hyvässä hengessä uuden vierailun.
Tietysti saa perua. Saisi perua vaikka ei olis koko vauvaa. Itsekin tänään siirsin anopin tapaamista, kun valvoin pitkälle aamuyöhön crohnin tautini vuoksi ja heräilin senkin jälkeen vessaan pari kertaa ja aamulla oli olo aika raato vähien unien ja vessassa juoksemisen vuoksi. Minä soitin kyllä anopille ihan itse, että käykö, jos ommellaan ne verhot vähän myöhemmin, kun yö oli mitä oli ja voisin vielä hetken nukkua. Anopin oli määrä tulla käymään aamupäivällä, mutta tulikin vasta puolilta päivin, syötiin lounas ja lyhennettiin verhot.
Hmm. No pitää Ap pystyä perumaan ilman että loukkaantuu!
Kuvitellaanpa sitten sitä anopin puolta. Hän on ehkä odottanut vierailua ja vauvan näkemistä kuin kuuta nousevaa. On ehkä tehnyt sinulle ruokaa, leiponut jotain ja ostanut vauvalle jotain kivaa. Ajatellut ehkä auttavansa sinua, että saat vähän levähtää. Ehkä kokee, että teidän välit on vähän etäiset ja haluaisi tutustua sinuun paremmin, rakkaan poikansa vaimoon ja lapsenlapsensa äitiin. Ehkä ollut juuri lähdössä kun miehesi on hänelle soittanut ja kiireessä ehkä esittänyt asian lyhesti/tökerösti niinkuin miehillä voi olla joskus tapana. Tyyliin Mirkku ei halua nyt että tulet meille tms.
Mielikuvitusta tietysti, mutta hyvä ottaa huomioon sekin, ettei toinen ole aina ihan kohtuuton huvikseen. Toivottavasti ei ole.
Mutta pienen vauvan kanssa tietysti oma jaksaminen on tärkeintä ja pitää vain miettiä onko haluja/jaksamista yrittää asiaa anopin kanssa jossain välissä korjata.
Minulla sellainen miniä, että tekaistujen syiden vuoksi evää minulta nähdä lastenlapsia, en saa hoitaa lasta. 3 v. Viedä puistoon yms. Onko tämä oikein? Anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sellainen miniä, että tekaistujen syiden vuoksi evää minulta nähdä lastenlapsia, en saa hoitaa lasta. 3 v. Viedä puistoon yms. Onko tämä oikein? Anoppi.
Ikävää. Ei liity tähän tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessani olen aina hirmun onnellinen kun minulla oli appeen ja anoppiin hyvät välit ja heille olivat lapseni maailman tärkeimmät. Jopa niin, että lahjoittivat meille uuden omakotitalon asua. Ja miehelläni oli hyvät välit vanhempiini. Saimme isovanhemmilta aina apua ja autoimme heitä aina kaikessa missä voimme.
Tuommoinen kummallinen järjestys, ettei voi anopilleen soittaa on outo. Entäs jo vaikkapa loukkaannut kotona kun olet kaksin vauvan kanssa ja et saa miestäsi kiinni. Odotatko vaikkapa päivän käsi poikki, että miehesi soittaa anopin avuksi.
Olet inhottava hysteerikko, toivottavasti karma kostaa eikä anoppisi auta sinua hädän hetkellä.
Minä anoppina sanoisin pojalleni, että eroa hyvä ihminen tuommoisesta hullusta. Ja perintöä olisi turha odottaa. Enkä myöskään auttaisi lastasi anoppina, tuhlaisin kaiken rakkauden muihin lapsenlapsiin, jos niitä ei ole, ostelisin naapuruston lapsille lahjoja.En ole lukenut koko ketjua joten sori jos tulee toistoa.
Miksi ihmeessä anoppi olisi se joka kutsutaan paikalle jos perheenäidin käsi katkeaa?
Vaikka mulla olis molemmat jalat poikki niin anoppi olisi viimeinen johon haluaisin ottaa yhteyttä. Mulla on ihan omatkin vanhemmat ja omia ystäviä ja sukulaisia joita pyytäisin ensin apuun.Onhan se sun äitikin anoppi. Miksi sun äiti on parempi kuin miehen äiti?
Meinaatko, että jos mieheni katkaisee kätensä niin soittaa välittömästi anopilleen, että tulee auttamaan?
Voin kertoa, että varmasti edelle menee kaikki lasten kummit, miehen ystävät ja jopa minun anoppini.Meillä anoppi muutti meille asumaan kun olin synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa ja en pystynyt edes lasta syöttämään.
Anoppi on ihan tavallinen ihminen.
Meillä mies hoiti lastaan.
Mutta ihana kun anoppi on sulle ystävä, mulla anoppi on vain miehen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaanpa sitten sitä anopin puolta. Hän on ehkä odottanut vierailua ja vauvan näkemistä kuin kuuta nousevaa. On ehkä tehnyt sinulle ruokaa, leiponut jotain ja ostanut vauvalle jotain kivaa. Ajatellut ehkä auttavansa sinua, että saat vähän levähtää. Ehkä kokee, että teidän välit on vähän etäiset ja haluaisi tutustua sinuun paremmin, rakkaan poikansa vaimoon ja lapsenlapsensa äitiin. Ehkä ollut juuri lähdössä kun miehesi on hänelle soittanut ja kiireessä ehkä esittänyt asian lyhesti/tökerösti niinkuin miehillä voi olla joskus tapana. Tyyliin Mirkku ei halua nyt että tulet meille tms.
Mielikuvitusta tietysti, mutta hyvä ottaa huomioon sekin, ettei toinen ole aina ihan kohtuuton huvikseen. Toivottavasti ei ole.
Mutta pienen vauvan kanssa tietysti oma jaksaminen on tärkeintä ja pitää vain miettiä onko haluja/jaksamista yrittää asiaa anopin kanssa jossain välissä korjata.
Mä ajattelin kanssa että anoppi on voinut olla kapsäkit valmiina jo 3 pv ennen ja olisi ruuat ja leipomukset valmiina ja ehkä etukäteen fiilistellyt itselleen ja kavereilleen kun menee lastenlasta katsomaan. Sitten anopille ilmoitetaan että x käski soittaa että joku toinen kerta sitten. Mulla siis edesmennyt äiti tuli käymään aina takakontti täynnä valmista ruokaa kun tiesi että osasin arvostaa sitä.
Vois ap laittaa viestiä anopille ja selventää miksi perui kyläilyn, ihan vaan siksi ettei tule turhaa riitaa.
Vaikka on tärkeää pitää hyvät välit niin olet tehnyt oikean ratkaisun jos tulit siihen päätökseen silloin niillä tiedoilla jotka oli käsillä. Jos anoppi loukkaantuu niin se on hänen ongelmansa. On hyvä muistaa että aina joku loukkaantuu jostain sinulle. Kannattaa aina pitää ensin itsestä huoli niin pystyy hoitamaan lapset ja muut jutut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin kanssa että anoppi on voinut olla kapsäkit valmiina jo 3 pv ennen ja olisi ruuat ja leipomukset valmiina ja ehkä etukäteen fiilistellyt itselleen ja kavereilleen kun menee lastenlasta katsomaan. Sitten anopille ilmoitetaan että x käski soittaa että joku toinen kerta sitten. Mulla siis edesmennyt äiti tuli käymään aina takakontti täynnä valmista ruokaa kun tiesi että osasin arvostaa sitä.
Vois ap laittaa viestiä anopille ja selventää miksi perui kyläilyn, ihan vaan siksi ettei tule turhaa riitaa.
Ei.
Tuo on kaikki anopin omaa ongelmaa.
Ei voi olla noin vaikea ja joustamaton ettei käsitä että vauva valvottaa.
Miksi lapsi ei voisi olla rakkaiden isovanhempiensa kanssa?