Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkikseen viisikymppisenä?

Vierailija
21.09.2021 |

Olen totaalisen kyllästynyt työhöni sairaanhoitajana ja olen ajatellut hakea vielä näinkin iäkkäänä lääkikseen! Kyllä! Ikää siis 47 vuotta ja juu tiedostan että aikaisintaan valmistuisin 53-54 vuotiaana. Silti minulla olisi (jos terveyttä riittää) työelämää vielä useita vuosia jäljellä. Olen tehnyt uraa vaativassa erikoissairaanhoidossa, joten haihattelua tämä ei ole vaan tiedän tarkkaan mitä lääkärin työ on. Pääsykokeet toki toinen juttu, mutta aikanaan lukenut lukiossa pitkän matikan ja fysiikan, joten uskon että kertaamalla ne (ehkä) sieltä mieleen palautuvat. Olenko ihan hullu?!

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt ymmärtäneet mitä ajoin takaa tuolla tietoteknisillä asioilla. Tänä päivänä ei riitä opinnoissa se pelkästään, että osaa käyttää tietokonetta eli tyyliin kirjoittaa sillä, vaan sitä pitää osata käyttää monipuolisesti. Viiskymppisille ei näitä ole missään sairaanhoitaja -opinnoissa opetettu, koska niitä ei siellä ole minullekaan opetettu ja olen siis 37 vuotias. Sairaalat ovat tietoteknistyneet huomattavan myöhään ja joissain työpaikoissa edelleen kirjoitetaan asioita kynällä paperille, mutta tämän päivän ylemmän korkeakoulun opinnoissa joutuu siis opettelemaan aivan uusia tapoja opiskella, jotka eivät siis keski-ikäisille ole niin itsestään selviä.

Oletko ihan urpo? Myös me viiskymppiset käytämme konetta vapaa-ajalla.

Hieno, että käytätte myös vapaa-ajallanne erilaisia toimintaympäristöjä, mm. padlet, miro, trello yms. Sittenhän ei ole ongelmaa.

Näitä kaikkia lääketieteellisessä käytetään? No ei ihme, jos nykylääkärit tuijottavat vastaanotolla enemmän tietokoneen näyttöä kuin vilkaisevat potilasta.

Jos kyvyt riittävät lääketieteellisen pääsykokeesta selviytymiseen, niin nuo toimintaympäristöt eivät ole ongelma, vaikka eivät olisi ennestään tuttuja.

Vierailija
62/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote

=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie sitten joltain nuorelta paikka, lehmä. 

Samalla viivalle ne hakijat ovat iästä riippumatta. Se saa paikan, joka on parempi.

Ai eikö lääkiksessä ole ensikertalaiskiintiöitä?

AP on ensikertalainen, jos ei ole koskaan ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa. Hän on luultavasti valmistunut sairaanhoitajaksi opistosta. Uusien ylioppilaitten kiintiöt ovat sitten vielä asia erikseen, onko sitä älyttömyyttä enää missään?

Tosiaan amk -tutkinto on. Olin ensimmäisten amk -tutkinnon suorittaneiden joukossa aikanaan 90-luvulla. Nyt hakiessa ei toki etu kiintiöiden takia, mutta eipä minua lannista . T, ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt ymmärtäneet mitä ajoin takaa tuolla tietoteknisillä asioilla. Tänä päivänä ei riitä opinnoissa se pelkästään, että osaa käyttää tietokonetta eli tyyliin kirjoittaa sillä, vaan sitä pitää osata käyttää monipuolisesti. Viiskymppisille ei näitä ole missään sairaanhoitaja -opinnoissa opetettu, koska niitä ei siellä ole minullekaan opetettu ja olen siis 37 vuotias. Sairaalat ovat tietoteknistyneet huomattavan myöhään ja joissain työpaikoissa edelleen kirjoitetaan asioita kynällä paperille, mutta tämän päivän ylemmän korkeakoulun opinnoissa joutuu siis opettelemaan aivan uusia tapoja opiskella, jotka eivät siis keski-ikäisille ole niin itsestään selviä.

missä on kielletty perehtymästä näihin myös vapaa-ajalla?

Ei missään. Vapaa-aikaahan työssäkäyvällä lääkisopiskelijalla on yllin kyllin.

Vierailija
64/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno, että käytätte myös vapaa-ajallanne erilaisia toimintaympäristöjä, mm. padlet, miro, trello yms. Sittenhän ei ole ongelmaa.

Joo, on kyllä ihan ydinfysiikkaa hahmottaa perinteinen valkotaulu tai kanban-seinä digitaalisessa muodossa. Ei kyllä varmasti onnistu keltään yli kaksikymppiseltä.

Vierailija
65/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsoo asiaa rahan kannalta niin laske paljonko jää opiskeluajalta tuloja saamatta ja miten paljon tulot nousee uuden tutkinnon myota eli ehditko tienata arvioituna tyossaoloaikana korkeampana palkkana takaisin opiskeluajalta saamatta jaaneet tulot.

Vierailija
66/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Valmistumiseen menee helposti yli 6 vuotta, vaikket tekisi siinä sivussa töitäkään. Voitko olla sen ajan pois työelämästä? Onko asuntolainaa jäljellä? Millainen perhetilanne?

Jos huonosti käy tai innostut jatkokouluttautumaan (kuten useimmat erikoistuvat), niin valmistumiseen menee 8-12 vuotta. Kuinka monta vuotta sinulla olisi aikaa olla lääkärinä ennen eläköitymistä?

Opiskelemista ei kannata lopettaa koskaan, mutta lääkäriksi vasta viisikymppisenä alkaa olla jo vähän liian myöhäistä.

Jotkut lääkärit painaa duunia vielä 70 vuotiainakin. Ja mitä väliä montako vuotta ehtii? Tottakai kannattaa kouluttautua jos se kerran kiinnostaa!saahan sitä palkkaa jo erikoistuessa, ei tarvitse odotella että on valmis erikoislääkäri.

Vierailija
67/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset sisälle niin sen pitäisi todistaa että olet kelpoa ainesta alalle. Muuten en ole kovin innoissani 50+ ikäisten ihmisten uudelleenkouluttautumisista kalliille ja pitkää opiskelua vaativille aloille- työikää on vaan niin paljon vähemmän jäljellä, vaikka terveys säilyisikin eläkeikään asti. Mutta se seikka on onneksi nykyään huomioitu ensikertalaiskiintiöllä.

Vierailija
68/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioaikainen kaverini valmistui ja teki töitä sairaanhoitajana, haki myöhemmin lääkikseen ja pääsi. Nykyään tekee lääkärin töitä.

Yllätti, koska ei lukioaikoina mitenkään erityisesti loistanut opintomenestyksellään.

Vierailija
69/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee tietojärjestelmiin, ne oppii kyllä. Ja tosiasia lienee, että sairaalan tietojärjestelmät erikoissairaanhoidon sh saattaa tuntea paremmin kuin jo valmistuneet lääkäritkään.

Erikoissairaanhoidossa on nykyään tosi paljon laitteita, ja järjestelmiä, joita pitää osata käyttää.

Vierailija
70/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun työurasi lääkärinä on siis maksimissaan 20v? Ja veisit opiskelupaikan joltakin, jolla sitä työuraa voisi olla 45-50 vuotta? Ei kuulosta kansantaloudelliselta kantilta hyvältä diililtä.

Vierailija
71/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kyllä kannattaa huomioida sekin, että itse opiskelu on muuttunut todella paljon, joten alkuun menee siihen jo paljon aikaa ja resursseja, että oppii opiskelemaan. Pitää ottaa haltuun esimerkiksi monia tietoteknisiä asioita, joita ei viiskymppiset ole välttämättä tottuneet käyttämään yms.

Ehkä jossain perähikiällä ne koulujakäymättömät ja kielitaidottomat Tyyne ja Pentti. Taidat itse kuulua samaan joukkoon kun noin muiden osaaminen huolettaa.

Itse en tiedä yhtään viiskymppistä, joka ei osaisi suvereenisti käyttää mitä tahansa appia/sovellusta/vimpainta/younameit. Voi tietenkin olla, että olen pienessä kuplassa tässä. Toki täältä kuplan sisältä joutuu välillä poistumaan opettamaan nuoremmille tietotekniikkaa.  Niin ja mun pian kasikymppiset vanhemmatkin käyttää suvereenisti älylaitteita joka päivä. Joten ihan en tästä asiasta nelikymppisen sh:n kohdalla olisi ekana huolissani.

Vierailija
72/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun työurasi lääkärinä on siis maksimissaan 20v? Ja veisit opiskelupaikan joltakin, jolla sitä työuraa voisi olla 45-50 vuotta? Ei kuulosta kansantaloudelliselta kantilta hyvältä diililtä.

20v on pitkä ura eikä lääkärinä tule lopetettua työntekoa heti eläkeikään päästyä. Ap saattaa olla vaikka keikkalääkäri sellaisessa arvauskeskuksessa, jonne ei nuorempia saada töihin rahalla eikä pakolla. Kiva kun perähikiällekin joku lähtee keikkaa,aan vai mitä.

Läheskään kaikki lääkikseen pääsevät ei sieltä valmistu ja hekin vie paikan joltain toiselta, paremmin motivoituneelta. Et heistä ole huolissasi?  Lisäksi, ap ei aloita ns. nollasta koska hänellä on sh koulutus ja työkokemus pohjalla. Siitä pääsee kiinni lääkärin hommiin ihan eri tavalla kuin suoraan lukiosta tulevana. 

Vierailija
73/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsoo asiaa rahan kannalta niin laske paljonko jää opiskeluajalta tuloja saamatta ja miten paljon tulot nousee uuden tutkinnon myota eli ehditko tienata arvioituna tyossaoloaikana korkeampana palkkana takaisin opiskeluajalta saamatta jaaneet tulot.

Tämä sinänsä järkevä kommentti ei tällä kertaa päde. Ap:lla on ammatti, jolla hän pystyy keikkailemaan opintojen ajan aina kun aikaa on. Lisien kanssa pääsee ihan kunnon ansioille vaikkei tekisi kuin muutaman yöpäivystyksen kuussa. Kahden vuoden opiskelujen jälkeen opiskelija on kandi ja voi jo tehdä alan töitä rajallisesti palkattuna työntekijänä. 

Vierailija
74/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi sairaanhoitajan tajuta, että mitään uutta uralla ei ole luvassa. Pysy hoitajana vaan.

Siitä voi sitten jäädä eläkkeelle ja naureskella, että kerran kuvittelin että 50v olisi vielä niin paljon aikaa jäljellä että voisi peräti lääkäriksi lukea!

Onneksi tulit järkiisi ja aloit mieluummin pohtia testamenttiasi ja hautajaisia.

Ok, ylläoleva ei ole aloittajalle vaan kaikille niille jotka sanoo ettei kannata tavoitella elämässä jotain. Aina kannattaa. 90v Kirsi Paakkanenkin teetti taloremontin, vaikka mistä sitä tietää kauanko enää saa siellä asua.

Vierailija
75/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku katkera juuri lukiosta päässyt tradeopiskelijako siellä vikisee? Ei mee sullakaan hyvin jos et muuta keksi muka vaikeiksi sovelluksiksi kuin Trellon ja Miron XDDD

Vierailija
76/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin maanantaina tarkistamassa eläkekertymäni.

Varhaisin eläkkeellepääsypäiväni on 19 vuoden päästä, mikä ei vielä rahallisesti houkuttele.

Joten en ole minäkään ajatellut jääväni työelämästä ihan heti pois, enkä aio jumittaa enkä valittaa. Etsin uusia mielenkiinnon kohteita ja opiskelen uutta.

Mitään en mukanani saa, mutta ainakin yritän elää tämän keskiluokkaisuuteni ihanuutta täysillä.

Vierailija
77/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääset sisälle niin sen pitäisi todistaa että olet kelpoa ainesta alalle. Muuten en ole kovin innoissani 50+ ikäisten ihmisten uudelleenkouluttautumisista kalliille ja pitkää opiskelua vaativille aloille- työikää on vaan niin paljon vähemmän jäljellä, vaikka terveys säilyisikin eläkeikään asti. Mutta se seikka on onneksi nykyään huomioitu ensikertalaiskiintiöllä.

Ko ei se ensikertalaiskiintiö läheskään aina ratkaise. Ystäväni on itse asiassa opistoasteen sh ja pääsi lääkikseen ensikertalaiskiintiössä 44-vuotiaana. Sukulaistyttö taas ei mahtunut 23-vuotiaana ensikertalaiskiintiöön, sillä oli ottanut toiselta alalta korkeakoulupaikan vastaan ennenkuin ovet avautuivat lääkikseen kolmannella yrittämällä.

Vierailija
78/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20v on pitkä ura eikä lääkärinä tule lopetettua työntekoa heti eläkeikään päästyä. Ap saattaa olla vaikka keikkalääkäri sellaisessa arvauskeskuksessa, jonne ei nuorempia saada töihin rahalla eikä pakolla. Kiva kun perähikiällekin joku lähtee keikkaa,aan vai mitä.

Läheskään kaikki lääkikseen pääsevät ei sieltä valmistu ja hekin vie paikan joltain toiselta, paremmin motivoituneelta. Et heistä ole huolissasi?  Lisäksi, ap ei aloita ns. nollasta koska hänellä on sh koulutus ja työkokemus pohjalla. Siitä pääsee kiinni lääkärin hommiin ihan eri tavalla kuin suoraan lukiosta tulevana. 

Saattaa olla ja ehkä… Voihan ap olla vaikka se joka keksii syövälle hoidon, tai sitten hän kyllästyy tähänkin alaan, ja vaihtaa alaa vielä toisenkin kerran, ja siinä meni kallis koulutus hukkaan. Mistäpä me voisimme tietää tulevaisuutta. Minä pohdiskelin vain yhteiskunnan näkökulmasta näiden tietojen pohjalta, mitä meillä on käytettävissä.

Vierailija
79/80 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen unelma-alaani taidealan yliopistossa ja tulen valmistumaan noin viisikymppisenä. Olen pärjännyt opinnoissani hyvin. Kannattaa ilman muuta toteuttaa unelmiaan ja tehdä töitä niiden eteen!

Vierailija
80/80 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta 30 vuotta ja pikkasen meinasit kertailla?

Pää kiinni hapannaama.