Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkikseen viisikymppisenä?

Vierailija
21.09.2021 |

Olen totaalisen kyllästynyt työhöni sairaanhoitajana ja olen ajatellut hakea vielä näinkin iäkkäänä lääkikseen! Kyllä! Ikää siis 47 vuotta ja juu tiedostan että aikaisintaan valmistuisin 53-54 vuotiaana. Silti minulla olisi (jos terveyttä riittää) työelämää vielä useita vuosia jäljellä. Olen tehnyt uraa vaativassa erikoissairaanhoidossa, joten haihattelua tämä ei ole vaan tiedän tarkkaan mitä lääkärin työ on. Pääsykokeet toki toinen juttu, mutta aikanaan lukenut lukiossa pitkän matikan ja fysiikan, joten uskon että kertaamalla ne (ehkä) sieltä mieleen palautuvat. Olenko ihan hullu?!

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie sitten joltain nuorelta paikka, lehmä. 

Mieluummin olen itse ap:n potilaana valmistuessaan, koska hänellä on jo työkokemusta sh:na, toisinkuin sillä nuorella vastavalmistuneelta valuu vielä räkä poskelta.

Vierailija
22/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kyllä kannattaa huomioida sekin, että itse opiskelu on muuttunut todella paljon, joten alkuun menee siihen jo paljon aikaa ja resursseja, että oppii opiskelemaan. Pitää ottaa haltuun esimerkiksi monia tietoteknisiä asioita, joita ei viiskymppiset ole välttämättä tottuneet käyttämään yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hullu lainkaan! Tästä tuli mieleen Ylen juttu Saila Suomisesta, joka valmistui 47-vuotiaana ylioppilaaksi ja sittemmin lääkäriksi. Kannattaa googlata ja lukaista se, oli hyvä ja itseäkin inspiroiva juttu.

Vierailija
24/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kyllä kannattaa huomioida sekin, että itse opiskelu on muuttunut todella paljon, joten alkuun menee siihen jo paljon aikaa ja resursseja, että oppii opiskelemaan. Pitää ottaa haltuun esimerkiksi monia tietoteknisiä asioita, joita ei viiskymppiset ole välttämättä tottuneet käyttämään yms.

no totta juu, 50v on kyllä lähes haudan partaalla jo ja lähinnä hyödyntää kirjekyyhkyjä viestintään. Kiitos kun palautit maan pinalle vaikken ap olekaan.

Vierailija
25/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie sitten joltain nuorelta paikka, lehmä. 

Samalla viivalle ne hakijat ovat iästä riippumatta. Se saa paikan, joka on parempi.

Ensimmäistä korkeakoulututkintoaan suorittamaan hakevat ovat kylläkin huomattavassa etulyöntiasemassa.

Monella iäkkäämmällä on opistotutkinto, joka on muutettu AMK-tutkinnoksi nykyään. Opistotutkinnolla pääsee ensikertalaiskiintiöön.

Vierailija
26/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Valmistumiseen menee helposti yli 6 vuotta, vaikket tekisi siinä sivussa töitäkään. Voitko olla sen ajan pois työelämästä? Onko asuntolainaa jäljellä? Millainen perhetilanne?

Jos huonosti käy tai innostut jatkokouluttautumaan (kuten useimmat erikoistuvat), niin valmistumiseen menee 8-12 vuotta. Kuinka monta vuotta sinulla olisi aikaa olla lääkärinä ennen eläköitymistä?

Opiskelemista ei kannata lopettaa koskaan, mutta lääkäriksi vasta viisikymppisenä alkaa olla jo vähän liian myöhäistä.

Kuule se erikoistuminen tehdään siinä työn ohessa, joten se ei ole mikään ongelma.

Vierailija
27/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteenpäin🎉🎉🥳🥳🥳

👍go for it!!

Vierailija
28/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa, viiskymppiset osaa käyttää tietokenetta.

Vierailija
29/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin melkein 50-vuotias, kun valmistuin lääkäriksi. Lääkärintöitä on riittänyt, voi valita, mihin menee töihin. Olen oikein tyytyväinen nykyiseen palkkaani ja työpaikkaani.

Vierailija
30/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no totta juu, 50v on kyllä lähes haudan partaalla jo ja lähinnä hyödyntää kirjekyyhkyjä viestintään. Kiitos kun palautit maan pinalle vaikken ap olekaan.

Ai kauheeta!🤣 Olen koko kaupungin erään organisaation tietojärjestelmän käyttäjä. Työelämässä on käytössä ihan samat Teamsit sun muut kuin koulussa eikä sen Moodlen käyttö mitään rakettitiedettä ole. Siviilissä minulta löytyy TiKTokit, instat sun muut. Olen 50- vuotias. 74- vuotias äitini on ollut kotirouva koko ikänsä, mutta opettelee huvikseen koodaamisen alkeita kotonaan. Sinulla todella käsittämätön käsitys vanhemmista ihmisistä.🤦‍♀️

Vierailija
31/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta!🤣 Olen koko kaupungin erään organisaation tietojärjestelmän käyttäjä. Työelämässä on käytössä ihan samat Teamsit sun muut kuin koulussa eikä sen Moodlen käyttö mitään rakettitiedettä ole. Siviilissä minulta löytyy TiKTokit, instat sun muut. Olen 50- vuotias. 74- vuotias äitini on ollut kotirouva koko ikänsä, mutta opettelee huvikseen koodaamisen alkeita kotonaan. Sinulla todella käsittämätön käsitys vanhemmista ihmisistä.🤦‍♀️

Korjaus: pääkäyttäjä.

Vierailija
32/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko ap:llä amk-tutkinto vai päivittämätön opistotutkinto?

Vierailija
33/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa, viiskymppiset osaa käyttää tietokenetta.

Tulee mieleen viisikymppisestä ehkä joku muumio jollekin mutta ottakaa huomioon että nykypäivän viiskymppiset ovat pian 70-luvulla syntyviä eli kyllä varmasti tietokoneiden käyttö ihan sujuvaa. Eivätköhän ole nuoresta aikuisesta pitäen jo 2000-luvulla siihen kasvaneet.

Vierailija
34/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosissa lääkiksessä. No ei käy kateeksi.

Vierailija
35/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis eroaa sairaanhoitajakoulusta siinä, että sairaanhoitajakoulutuksen aikana oppilas kokee valtavaa simputusta. Perushoitajat ja valmiit sairaanhoitajat simputtavat eivätkä ota joukkoon. Lääkärikollegat suhtautuvat opiskelijoihin ystävällisesti ja arvostavasti, tuleva kollega otetaan heti joukkoon mukaan. Eikä sairaanhoitajatkaan juuri simputa lääkisopiskelijoita.

Vierailija
36/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä! Itse valmistun nyt nelikymppisenä. Ainahan sen voi lopettaa jos ei tunnukaan omalta. Sisäänpääsy on vaikeaa, kannattaa katsoa vanhoja pääsykokeita. Laskurutiini pitää olla kunnossa, aikaa ei ole minuttiakaan ylimääräistä.

Vierailija
37/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä! :) Liian moni sinnittelee pas*assa hommassa ja masentuu.

Vierailija
38/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä! Erikoistu työterveyslääkäriksi, niin ei tarvitse päivystää. Yksityisellä voit tehdä töitä seitsemänkymppiseksi.

Lääkiksessä on muitakin neljäkympoisiä.

Tsemppiä!

Vierailija
39/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa kypsemmälläkin iällä hakea opiskelemaan. Jos jaksat kerrata lukion fysiikan, kemian, biologian ja pitkän matematiikan tiettyjä osa-alueita ja saat laskurutiinin kehitettyä töiden ohessa niin sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet päästä sisään. Helpoimmat kaupungit ovat Oulu ja Kuopio ja jos puhut ja kirjoitat sujuvaa ruotsia niin kaikkein helpoin on Helsingin ruotsinkielinen linja.

Valmistut kuudessa vuodessa kyllä, opinnot menevät putkessa niin automaattisesti. Erikoistuminen ei välttämättä onnistu työuran puitteissa etenkin jos kiinnostaa vaativammat erikoisalat. Aina voi toki erikoistumispaikan ottaa vastaan. Työuraa voi julkisella jatkaa muistaakseni 67-vuotiaaksi saakka ja sitten ei voi virassa enää olla. Yksityispuolella toki ja määräaikaisenakin moni töitä tekee.

Aina kannattaa toteuttaa se oma unelma, ainakin kokeilla! :)

Terv. LL yle eval M31

Vierailija
40/80 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette nyt ymmärtäneet mitä ajoin takaa tuolla tietoteknisillä asioilla. Tänä päivänä ei riitä opinnoissa se pelkästään, että osaa käyttää tietokonetta eli tyyliin kirjoittaa sillä, vaan sitä pitää osata käyttää monipuolisesti. Viiskymppisille ei näitä ole missään sairaanhoitaja -opinnoissa opetettu, koska niitä ei siellä ole minullekaan opetettu ja olen siis 37 vuotias. Sairaalat ovat tietoteknistyneet huomattavan myöhään ja joissain työpaikoissa edelleen kirjoitetaan asioita kynällä paperille, mutta tämän päivän ylemmän korkeakoulun opinnoissa joutuu siis opettelemaan aivan uusia tapoja opiskella, jotka eivät siis keski-ikäisille ole niin itsestään selviä.