Tulisitko toimeen 2 000 e/kk nettotuloilla?
Kommentit (142)
Tienasin viime vuonna n. 1 200 €/kk bruttona. Jos saisin 2 000 €/kk nettona käteen, vähintään puolet menisi indeksirahastoihin eläkepäiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Jossain maaseudulla voin tullakin, kun karsisin menojani. Täällä pk-seudulla ei tule kuuloonkaan. Netto 3 500 ja kaikki menee
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mihin kaikki menee? Itselläni on ihan saman netto, asun pääkaupunkiseudulla ja asuntolainaa on vielä noin 300k jäljellä. Silti 1500-2000e jää säästöön joka kuukausi. En koe eläväni säästäväisesti tai jääväni paisti mistään mitä haluan tehdä tai ostaa...
Itselleni siis 2000e netto siis riittäisi elämiseen.
Miksi Suomessa ihmiset ovat niin köyhiä? Asun Keski-Euroopassa ja omistan 1,4 miljoonan huvilan sekä sijoituksissa on 780 000€. Ansiotulot n. 21k€/kk
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa ihmiset ovat niin köyhiä? Asun Keski-Euroopassa ja omistan 1,4 miljoonan huvilan sekä sijoituksissa on 780 000€. Ansiotulot n. 21k€/kk
Ja heräsit päiväuniltas😂😂
No mun nettotulot on 1450€/kk. Hyvin pärjää ja jää säästöön. Pari tonnia ois jo luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on halpaa maaseudulla juu, paitsi lämmitys (varsinkin jos sähkö - siirto maksaa maaseudulla huomattavasti enemmän kuin kaupungissa) ja auton käyttökustannukset (1,8e/L hinnoilla suht tyyristä ajella, jos joutuu ajelemaan 50+km/suuntaansa töihin).
Asuminen on mielestäni aika halpaa Helsingissäkin, kunhan on maksanut oman osakkeen.
Asuminen voi olla Helsingissäkin peräti ilmaista, jos saa asumistukea ja tt-tukimenoissa vuokra ja muut kustannukset huomioidaan täysimääräisinä.
Tulisin.
Nyt menee kuussa vähemmän kuin tuo ja ylijäämä jää säästöön.
Täällä pikkukaupungissa pari tonnia kuussa riittää jo oikein hyvään elämään. Tonnikin riittää, jos lainat on maksettu, eikä juopottele tai tupakoi.
Omakotitalot ovat todella halpoja, kerrostaloasunnot vielä halvempia. Asunnot ovat kaiken kaikkiaan niin halpoja, että moni on todennut, ettei paljon puristele, vaikka myydessä ei saisi kuin puolet maksamastaan hinnasta.
Omakotitaloissa on vielä se hyvä puoli, että itse tekemällä säästää: esimerkiksi täällä kaupungilla on metsää ja joutomaata, teiden ja katujen varsia sekä muita maa-alueita niin paljon, että luvan kysymällä saa kaataa ja korjata itselleen vapaasti puuta poltettavaksi kaupungin mailta. Ystäväni, osa-aikaista keikkatyötä tekevä mies, ahkeroi itse polttopuita viime kesänä noin 20m3, ja ne riittävät kuulemma oikein hyvin ensi talven lämmitystä varten, kun on leivinuuni, puusauna ja pari varaavaa takkaa. Hänellä eivät käteen jäävät kuukausitulot useinkaan ylitä 1000€, mutta kertoo pärjäilevänsä hyvin, pitää autoa ja remontoi taloaan, eikä kerro, että olisi jäänyt erityisesti mistään paitsi.
On just ton verran nettotulot. Ihan hyvin tulee toimeen, toisaalta ei kyllä juuri mitään jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja puolisollani molemmilla 2000 e/kk nettotulot. Eli 4000 e/kk nelihenkinen perhe. Rakennetaan omakotitaloa näillä tuloilla. Tiukkaa välillä tekee, mutta näistä tuloista on säästetty 1000 e/kk taloprojektiin. Pääkaupunkiseudulla ei onnistuisi, mutta maaseudulla onnistuu. Asuminen on halpaa, eikä tonttien hinnat päätä huimaa.
Joo, eikä ole myöskään pelkoa siitä, että saisi maaseudulla koskaan ns. omiaan siitä torpasta pois. Syystä tai toisesta jos joutuu myymään perähikiälle rakennetun tönön, niin sitten huudetaan Seiskassa apuja Erkki Liikaselta, kun myyntihinta on puolet maksamastaan ja velkaa jäi vielä päälle.
Pk-seudulla hinnat on kyllä ihan mitä sattuu, mutta jos vilkaisee vaikka noin viimeisen 100 vuoden ajalta asuntojen ja kiinteistöjen hintakehitystä sillä seudulla, niin aika vähissä on negatiiviset vuodet loppuviimein.
Eipä kiinnosta pk-seudulle muuttaa kalliimman asumisen perässä. Eipähän sieltä saisi meidän tuloilla kuin kerrostalokolmion, jos sitäkään. Siinä sitten nautit arvonnousta, josta et itse hyödy mitään, kun et kuitenkaan haaveilemaasi omakotitaloa pysty hankkimaan.
Olisi muuten jännää ja tuskallistakin kokeilla tällaista 2000e/kk-elämää. Joutuisi muuttamaan maalle ja ei olisi varaa ostaa ylähyllyiltä viiniä, käydä joka ilta ravintolassa tai matkustella.
No jos ei tarvis maksaa asumisesta mitään, niin joten kuten kai.
Neljä kertaa paremmin kuin nykyisillä.
Pärjäisin. Olen kahden teinin vuoroviikkohuoltaja, nettotulot noin neljä tonnia, sisältää ansiotulot ja puolet lapsilisistä eli 160 euroa. Tällä hetkellä mulla menee säästöön ja sijoituksiin 2000-2500 kuussa.
Jos asuisin yksin, tulisin toimeen.
Tuo olisi mulle ihan hulppea palkka, kun olen ollut työelämässä 20 vuotta, enkä vieläkään tienaa lähellekään tuota.