Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE Areena - Tukien varassa

Vierailija
18.01.2026 |

Sarja suomalaisista, jotka eivät syystä tai toisesta ole mukana työelämässä. Selviytyäkseen heidän on elettävä tukien varassa. Joillekin heistä leipäjonot ovat tärkeä keino saada rahat riittämään. Toiset ovat jo toisen tai kolmannen polven köyhiä ja syrjäytyneitä, jotka ovat riippuvaisia yhteiskunnan tuista. Tulisiko yhteiskunnan löytää kaikille työpaikka, vai onko niin, ettei kaikkien ole tarkoituskaan olla mukana työelämässä? Tuotanto: Olof Film, 2021.

Katsokaa ihmeessä tämä, ruotsia puhuvat työnhakijat, hyvä dokumentti. 

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että jos on 37-vuotias eläkkeellä joka on, perseillyt raha-asiat, typerää uhkapelaamista, rahan antamista toiselle puolelle maapalloa, ja 4 luottokortin omistaminen on tyhmyyttä ja järjen köyhyyttä. Niin se on ihan turhaa valittaa! Mies makaa sohvalla kuin porsas ja sohvapöytä täynnä sipsipusseja. 

AP

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin tämän kokonaan, lisää näitä oli kyllä hyvä. enemmän voisi olla etelä-suomesta myös seuraava kausi

Vierailija
2/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ressukoilla pitäisi olla edunvalvoja/holhooja. Kamalaa heidän omaisilla katsella kun röyhkeät huijarit putsaavat heitä. Huijari kun vähän juttelee ja antaa huomioonsa saaden sen ressukan antamaan viieisetkin ruoka roposet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy sääliksi tomasia kun joutuu tukien varassa elämään ja käymään monta kertaa viikossa ruokajonossa, kyllä ihmisen pitäisi työtä saada että tulee toimeen! 

Vierailija
4/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käy sääliksi tomasia kun joutuu tukien varassa elämään ja käymään monta kertaa viikossa ruokajonossa, kyllä ihmisen pitäisi työtä saada että tulee toimeen! 

Pitäisi tietenkin, mutta ei sitä näytä olevan tarjolla halukkaillekaan. Olen onnekasta ikäluokkaa , kun aloitin -88  vakinaisessa työsuhteessa. On se kantanut tänne asti ja viim 4 v jäljellä.   Opiskelijoista ja nuorista pitää huolestua. Opiskelijoilla on tiukkaa ja jeesaankin vähän opiskelevaa sukulaispoikaa. Turha puhua vanhasta, koska nyt on nyt. Tosiaan, sillä työllä pitää tulla myös toimeen.      

Vierailija
5/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ovat toisen polven tukielättejä, nuorempi ei ole tehnyt päivääkään töitä ja elää toimeentulotuella, vanhempi on ollut eläkkeellä 16-vuotiaasta ja on kerran ollut pari viikkoa kesätöissä. Mä olen ollut enemmän työttömänä kuin töissä ja nyt olen jo pitkäaikaistyötön ja elän minimitoimeentulotuella. Mun vanhemmat on olleet aina työelämässä ja heillä on pitkä avioliitto, varallisuutta, talot ja autot.

Vierailija
6/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ovat toisen polven tukielättejä, nuorempi ei ole tehnyt päivääkään töitä ja elää toimeentulotuella, vanhempi on ollut eläkkeellä 16-vuotiaasta ja on kerran ollut pari viikkoa kesätöissä. Mä olen ollut enemmän työttömänä kuin töissä ja nyt olen jo pitkäaikaistyötön ja elän minimitoimeentulotuella. Mun vanhemmat on olleet aina työelämässä ja heillä on pitkä avioliitto, varallisuutta, talot ja autot.

Anteeksi, saanko kysyä, että mikä tähän on johtanut?  Ei ole arvostelua, eikä hurskastelua, vaan yrittäisin ymmärtää syyt.  

Vierailija
7/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kamalaa katsoa kun jotkut elää tukien varassa ja on työnhaluja kovasti, mutta minkä sille sitten ihminen voi vaikka yrittää hakea eikä vaan tärppää. Tomasillakin työhistoriassa hoitajantyötä takana. 

Vierailija
8/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kiinni niin lähtee pummisaasta Suomesta niin kuin kuppa Töölöstä.

Vierailija
9/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lois paska saatanoille pitäisi myönrää poliisin toimesta niska laukaus niin saadaan Suomi taas jaloilleen.

mutta tekeekö ihmisestä loisen jos on työhaluja ja haluaa niitä kokoajan saada?

Vierailija
10/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lois paska saatanoille pitäisi myönrää poliisin toimesta niska laukaus niin saadaan Suomi taas jaloilleen.

Ei tee mutta jos ei ole töitä niin sitten pitää työllistä itsensä yrittämällä. Kotiin ei saa jäädä makaamaan. 

Vierailija
11/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se ruotsia puhuva naamassa olevat tatuointi-nainen puhui siinä että pitäisikö mennä ruotsiin kun siellä arvostetaan enemmän hänen työtä tai jotain, mutta tuntuu siltä ettei se mihenkään töihin halua. oli kuukauden vanhustenhoidossa ja lopetti heti. 

ja se tomas makaa sohvalla ja syö sipsejä ja karkkia --> mitäs työn hakemista se on?!? 

Vierailija
12/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se ruotsia puhuva naamassa olevat tatuointi-nainen puhui siinä että pitäisikö mennä ruotsiin kun siellä arvostetaan enemmän hänen työtä tai jotain, mutta tuntuu siltä ettei se mihenkään töihin halua. oli kuukauden vanhustenhoidossa ja lopetti heti. 

ja se tomas makaa sohvalla ja syö sipsejä ja karkkia --> mitäs työn hakemista se on?!? 

Koko valveillaoloaikako siihen työn hakemiseen pitäisi käyttää?

Vierailija
13/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no riittää kun joka päivä katsoo ja hakee töitä mutta sohvalla makaaminen ja sipsien syönti luo aika laiskan kuvan ihmisestä

Vierailija
14/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, saanko kysyä, että mikä tähän on johtanut?  Ei ole arvostelua, eikä hurskastelua, vaan yrittäisin ymmärtää syyt. Mulla on varmaan joku erityisvaikeus, jonka olen periyttänyt lapsilleni. Vaikea sanoa. Olen kuitenkin käynyt keskimääräistä enemmän kouluja, mutta työelämässä en ole koskaan pärjännyt. 

Vierailija
15/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas tätä lainaustoimintoa.

Vierailija
16/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomasille pitäisi enemmän antaa tukia että pärjää paremmin, ja ne 2 nuorta tyttöä kun odotti vankilatuomiota niin tukia vaan enemmän ettei ole niin masentuneita

Vierailija
17/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tee mutta jos ei ole töitä niin sitten pitää työllistä itsensä yrittämällä. Kotiin ei saa jäädä makaamaan. 

Monta tarinaa tässä maassa. Se on eri asia jos ei tahdo edes ikinä töitä tehdä. Sairaudet ja muut. Pitäs rukata ketkä joutaa suoraan eläkkeelle, töitä ei vaan saa tietyn ikänen ihminen, vielä jos on joku perussairaus. Kyllähän kela maksaa myös töissä olevien tukia/etuuksia.

Vierailija
18/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silminnäkijän:Tulot 0 euroakin on hyvä https://areena.yle.fi/1-50117626

Vierailija
19/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on loisia ja köyhiä.

Ajatelkaa jos kaikilla olisi paljon rahaa käytössä ja kaikki kävisivät töissä.. Tiet tukossa ruuhkista kun autoja olisi tuplamäärä. Kaikki järvet olisi rakennettu mökkejä täyteen ja kenelläkään ei olisi omaa tilaa. Lapin lomakohteissa älytön ruuhka,  ravintoloissa pitkät jonot ja ruokaa joutuisi odottamaan pitkään, jne.

Vierailija
20/27 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no riittää kun joka päivä katsoo ja hakee töitä mutta sohvalla makaaminen ja sipsien syönti luo aika laiskan kuvan ihmisestä

Ja sulle olisi pitänyt näyttää kuinka hän hakee työpaikkaa? Sitten vasta olisit uskonut?