Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille tulee 2 vuotta ikäeroa, hankkisitko itse sisarusrattaat vai pelkän jalustan, millä vanhempi voi seisten matkustaa?

Vierailija
21.09.2021 |

Tulevana keväänä syntyy toinen lapsi ja esikoinen on silloin aikalailla tasan 2 v. Taustatietona se, että olen kotona lasten kanssa vielä pitkään, ja liikumme ulkona suht paljon kuitenkin. Asumme ison kaupungin naapurikunnassa, joten ulkoilumahdollisuudet ovat hyvät meillä. Itse mietin, että voisin lenkkeillä itse molempien kanssa, jos olisivat molemmat omissa istuimissa. Ja toisaalta esikoinen on jo tarpeeksi iso joko välillä kävelemään vierellä tai seisomaan/istumaan kuljetuslaudalla, mikä olisi kiinni vaunuissa. Mutta jos hänelle iskee väsy, ei hän pääse makuulle mihinkään. Ja toisaalta sisarusrattaat menisivät melko pienen ajan molemmilla. 😅 Vaikea päätös.

Kommentit (297)

Vierailija
1/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusrattaat, jos liikutte ulkona paljon. 2-vuotias on vielä pieni ja voi väsy iskeä. 2-vuotias nukkuu päiväunetkin. Meillä oli lapsilla lähes 3 vuotta ikäeroa ja ostin kaksosrattaat just lenkkeilyä varten. Eivät ne olleet käytössä kuin kesän ja syksin, mutta kun käytettynä ostin, niin lähes samaan hintaan sain ne myytyä.

Vierailija
2/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ei suostunut istumaan rattaissa enää täytettyään 1,5 vuotta. Loppui lenkkeily siihen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ääni tuplarattaille! Meillä lapsilla on 2,5 vuotta ikäeroa. Hankin tuplarattaat, jossa molempien istuimia voi erikseen säädellä. Olivat kätevät noin vuoden ajan, tosin sai niissä hyvin kuljetettua kauppatavaroitakin :)

Käytettynä ostin ja taisin myydä paremmalla hinnalla ne meiltä pois. Myöhemmin siirryttiin rattaisiin ja seisomalautaan.

Vierailija
4/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusrattaat, jos isompi sisarus nukkuu vielä päiväunia rattaissa. On sullekin helpompaa.

Vierailija
5/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäerot 1 v 9 kk ja 1 v 10 kk ja tuplarattaat oli kyllä kullanarvoiset. Edelleen käytössä nytkin, kun nuorin 1 v ja keskimmäinen täyttää 3, lisäksi 5 v täyttävä esikoinen saattaa pitkillä matkoilla nousta vielä seisomalaudalle. Luovutaan vasta siinä vaiheessa, kun keskimmäinen kulkee riittävän nätisti kaupassa mutta tähän saattaa mennä vielä hetki aikaa.

Vierailija
6/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keväällä syntyy, niin lauta ja sen lisäksi kantoreppu/liina. Saa isomman sitten tarvittaessa kyytiin ja pienemmän kannettavaksi. Syys/talvivauvalle suosittelisin tuplia, koska lauta ei aina toimi lumisissa olosuhteissa kunnolla. Noin meillä tehtiin 2 v ja jokunen viikko ikäerolla. Vähän myöhemmin voi siirtyä käyttämään laudan sijaan polkupyörää työntöaisalla, kun ei ole jarrutteleva tapaus. Työntöaisaa tarvitsee eniten alamäissä, ettei se pyöräilijä pääse omille teilleen. Eli toinen käsi kiinni työntöaisassa ja toinen rattaissa :)

Vierailija
7/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsista, mutta sanoisin tuplarattaat, varsinkin jos liikutte paljon. Meillä ikäero oli 1v8kk ja oli tuplikset.

Vierailija
8/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen alusta, jolla vanhempi voi matkustaa? Vanhemmalle tekee hyvää kävellä. Äiti toipuu synnytyksestäkin paremmin, kun liikkuu omin jaloin.

Vierailija
9/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla ikäeroa 1v 5kk ja kahdet kaksosten rattaat käytössä.

Vierailija
10/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille hankittiin kaksosten rattaat, kun oli vastaava tilanne ja kävelyreissuja paljon.

Parivuotiaskin oli niin pieni vielä, siinäpä nukkuivat rinnan ja reissasivat kylki kyljessä seuraavat vuodet. Olivat hyvät kaverit ja ovat tosi läheiset edelleen aikuisinakin. :)

Vierailija
11/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplarattaat joissa on erikseen kaadettavat selkänojat. Saat vauvan kopassa rattaisiin nukkumaan ja isompi voi istua vieressä

Vierailija
12/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Meillä oli kovin liikkuvainen jo 1-vuotiaana eikä ollut mitään ongelmaa seistä/kävellä pitkiä matkoja. Sisarusrattaita käytettiin yhden kerran. Toinen lapsi olikin kömpelömpi ja rauhallisempi eikä mielellään kävellyt vielä 4-vuotiaanakaan, varmasti olisi ollut sisarusrattaille tarvetta jos olisi pikkusisarus hänellä ollut.

Sellainenkin vaihtoehto on, että ostaa kummallekin lapselle sopivan kantorepun niin toinen voi olla vaunuissa/rattaissa ja toinen repussa.

Vierailija
13/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa tasan 2 v, ja seisomalaudalla mentiin. Hyvä ettei hankittu tuplarattaita, sillä lapsista nuorempi ei oikeastaan koskaan viihtynyt rattaissa. Ihan pienenä hän oli tyytyväinen vain kantorepussa, ja opittuaan seisomaan seisoi seisomalaudalla. Isompi lapsi sitten istui siellä rattaiden puolella.

Eli minkä ratkaisun valitsetkaan, voi olla että lapset päättävät toisin.

Vierailija
14/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lapsesta. Meillä oli kovin liikkuvainen jo 1-vuotiaana eikä ollut mitään ongelmaa seistä/kävellä pitkiä matkoja. Sisarusrattaita käytettiin yhden kerran. Toinen lapsi olikin kömpelömpi ja rauhallisempi eikä mielellään kävellyt vielä 4-vuotiaanakaan, varmasti olisi ollut sisarusrattaille tarvetta jos olisi pikkusisarus hänellä ollut.

Sellainenkin vaihtoehto on, että ostaa kummallekin lapselle sopivan kantorepun niin toinen voi olla vaunuissa/rattaissa ja toinen repussa.

Kantoreppu tai -liina on hyvä, mutta mä en pystynyt kantamaan pitkään aikaan synnytyksen jälkeen. Kannoin kyllä siis tyyliin kotona tai jossain, missä ei tarvinnut kävellä paljon, mutta mulla tuli paikat kipeäksi, kun keskivartalo oli vielä niin heikossa kunnossa, ja nivelet olivat myös raskauden jälkeen pitkään kipeät. Esikoisen kohdalla olin itse synnytyksestä niin huonossa kunnossa pitkään, ettei silloinkaan oikein voinut kantaa. 

Vierailija
15/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lasten ikäeroa 2 v 2vkoa.

Ensimmäisen vuoden isommalla oli istuin kantokopan päällä, sen jälkeen seisomalauta.

Kävelimme päivittäin pari kilsaa leikkipuistoon ja takaisin.

Vierailija
16/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin seisomalaudan + valjaat että pysyy siinä seisomalaudalla taikka vaunujen vieressä kävelemässä. Lisäksi kantoreppu pienempää varten jos on tarve saada isompi ihan lepoasentoon.

Vierailija
17/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuplarattaat. Toimivaa ja helppoa ja myös koiran sai lenkitettyä.

Vierailija
18/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on vaikeaa kakaroiden kuljettaminen. Ennen vanhaan pärjättiin ilman rattaita, kävelemään kykenemättömät kannettin liinassa ja kävelemään oppineet kävelivät. Ilmankos lapsetkin on jo pienestä pitäen lihavia, kun pitää jotkut seisomalaudat oikein olla, ettei joutuisi vain itse liikkumaan.

Vierailija
19/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyy toinen lapsi myös keväällä ja ikäeroa tulisi 1v 4kk ja pidin itsestään selvyytenä, että sisarusrattaat on hankittava ihan siksi, että vaikka tuo 10kk ikäinen napero onkin vilkas tapaus, niin mukavampaa on, jos saa välillä istuakin. Kantoreppu kyllä löytyy, mutta ei houkuta ajatus lapsien siirtelystä rattaista reppuun jne. Etenkin kun vauva tarvitsee alkukuukausina vaunukopan, jonne esikoinen ei mitenkään mahdu. Mutta tuota seisomalautaa olen myös harkinnut, ja ehkä ostan sen rattaiden lisäksi, jos on tarkoitus käydä jossain kaupungilla, missä esikoisen ei tarvitse pitkiä aikoja kävellä, niin silloin voi hyvin sen laudan vain kytkeä nykyisiin rattaisiin ja hätävaraksi sitten vaikka se kantoreppu.

Täällä on ollut paljon vastauksia, että sisarusrattaat on olleet käytössä. Suositelkaa siis hyviä sisarusrattaita niin, että esikoinen voi olla rattaissa ja vauva vaunukopassa, ja mielellään vielä niin, että esikoisella kasvot menosuuntaan ja kuopuksella äitiä päin, eli käännettävät (ja vaihdettavat) istuimet. Britax B-Agile Doubleja olen katsellut, mutta en tiedä olisivatko liian heiveröiset ja niissä ei saa istuimien suuntaa käännettyä, mutta budjetti ei oikein repeä mihinkään tonnin rattaisiin näin hoitotuella ollessa. Joku 600-700e koppineen kaikkineen olisi vielä siedettävä, johon ehtii säästää kevääseen mennessä tarpeeksi.

Vierailija
20/297 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syntyy toinen lapsi myös keväällä ja ikäeroa tulisi 1v 4kk ja pidin itsestään selvyytenä, että sisarusrattaat on hankittava ihan siksi, että vaikka tuo 10kk ikäinen napero onkin vilkas tapaus, niin mukavampaa on, jos saa välillä istuakin. Kantoreppu kyllä löytyy, mutta ei houkuta ajatus lapsien siirtelystä rattaista reppuun jne. Etenkin kun vauva tarvitsee alkukuukausina vaunukopan, jonne esikoinen ei mitenkään mahdu. Mutta tuota seisomalautaa olen myös harkinnut, ja ehkä ostan sen rattaiden lisäksi, jos on tarkoitus käydä jossain kaupungilla, missä esikoisen ei tarvitse pitkiä aikoja kävellä, niin silloin voi hyvin sen laudan vain kytkeä nykyisiin rattaisiin ja hätävaraksi sitten vaikka se kantoreppu.

Täällä on ollut paljon vastauksia, että sisarusrattaat on olleet käytössä. Suositelkaa siis hyviä sisarusrattaita niin, että esikoinen voi olla rattaissa ja vauva vaunukopassa, ja mielellään vielä niin, että esikoisella kasvot menosuuntaan ja kuopuksella äitiä päin, eli käännettävät (ja vaihdettavat) istuimet. Britax B-Agile Doubleja olen katsellut, mutta en tiedä olisivatko liian heiveröiset ja niissä ei saa istuimien suuntaa käännettyä, mutta budjetti ei oikein repeä mihinkään tonnin rattaisiin näin hoitotuella ollessa. Joku 600-700e koppineen kaikkineen olisi vielä siedettävä, johon ehtii säästää kevääseen mennessä tarpeeksi.

Lisään vielä, että olen katsellut käytettynä, mutta ovat olleet aika huonokuntoisia, kun kiertäneet käytettynä vähintään kolmessa kodissa, renkaista menneet pinnat ja muutenkin eivät kelpaisi ensisijaisiksi rattaiksi päivittäiseen käyttöön. Korkeintaan mummolaan vararattaiksi. Ja sitten on tietenkin se ongelma, että on pelkkä ratasosa tarjolla ja kun ovat niin vanhaa mallia, ei ole sopivia vaunukoppia saatikka että saisi turvakaukalon kiinni rattaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän