Mihin ammattiin kannattaa opiskella?
Kirjoitin ylioppilaaksi vuosi sitten, tosin huonolla menestyksellä. Mitä alkaisin nyt opiskella, jotta työllisyysnäkymät olisivat hyvät ja palkka sellainen, jolla elää?
En toki odota, että heti valmistuttuani työpaikka huippupalkalla tuodaan eteeni tarjottimella.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:05"]
Itsellä on myös alan vaihto edessä. Oisko ehdotusta mihin voisi sellanen opiskella jos ei ole hirveän älykäs? Ikävä myöntää mutta näin se on. Sellanen missä olisi enemmän käytännön opiskelua kuin lukemista. Pitäis tienata enemmän kuin kaupan kassalla ja olla normaalit työajat,. Oon aika epätoivonen jo. :(
[/quote]No, esim. jo mainittu hammashoitaja.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:05"]
Itsellä on myös alan vaihto edessä. Oisko ehdotusta mihin voisi sellanen opiskella jos ei ole hirveän älykäs? Ikävä myöntää mutta näin se on. Sellanen missä olisi enemmän käytännön opiskelua kuin lukemista. Pitäis tienata enemmän kuin kaupan kassalla ja olla normaalit työajat,. Oon aika epätoivonen jo. :(
[/quote]
Bussinkuljettajaksi voisit pyrkiä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:48"]
[/quote]Kyllä se varmahko työllistyminen ja RAHA on ihan mukava asia. :D
[/quote]
Yksinkertaiselle ihmiselle kyllä. Ihmiselle joka haluaa elämässää toteuttaa itseään nuo ovat suhteellisen vähäpätöisiä asioita. Olen mieluummin köyhä runoilija kuin rikas raksamies. Mutta jokainen tyylillään.
[/quote]Kiva, että elämme yhteiskunnassa, jossa muut vielä elättävät terveen, aikuisen ihmisen vain, koska hän haluaa olla köyhä runoilija.
[/quote]
Taide vie maailmaa eteenpäin ja maailmasta tulee siten parempi paikka asua, vaikka yksinkertainen ihminen ei tätä tajuakaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:05"]
[/quote]
Bussinkuljettajaksi voisit pyrkiä.
[/quote]
Ei ole ajokorttia enkä halua. Minä liikenteessä ja vielä bussilla olisi todella huono ajatus. :) Kiitti silti ehdotuksesta. Mites ne jotka tekee ja hoitaa noita kaupungin istutuksia ym. mitenhän sellaseks pääsiks? Ulkona ois kiva tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:48"] Opiskele sitä mistä nautit. Jos et saa alan töitä, niin olet samassa tilanteessa kuin olisit jos olisit opiskellut jotain mistä ET nauti. Eli joudut tekemään työtä josta et pidä. Minua ärsyttää kun ihmiset käskevät opiskella jotain alaa miltä löytyy työtä. Ihmisen tulisi kuunnella itseään ja tehdä sitä mistä nauttii. On tietysti hankalampaa jos sattuu tykkäämään jostain mikä ei työllistä samalla tavalla. Onpahan kuitenkin yrittänyt elää omien mieltymystensä mukaisesti. Itse en nimittäin kykene tekemään niitä töitä joita minulle jatkuvasti suositellaan pelkän työllistymisen perusteella. Mieluummin kuolen pois. [/quote]Kyllä se varmahko työllistyminen ja RAHA on ihan mukava asia. :D [/quote] Yksinkertaiselle ihmiselle kyllä. Ihmiselle joka haluaa elämässää toteuttaa itseään nuo ovat suhteellisen vähäpätöisiä asioita. Olen mieluummin köyhä runoilija kuin rikas raksamies. Mutta jokainen tyylillään. [/quote] Rikas raksamies elättää lapsensa, köyhä runoilija ei välttämättä siihen pysty.
[/quote]
Rikas raksamieshän elättää sen runoilijankin lapsineen..
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:05"] Itsellä on myös alan vaihto edessä. Oisko ehdotusta mihin voisi sellanen opiskella jos ei ole hirveän älykäs? Ikävä myöntää mutta näin se on. Sellanen missä olisi enemmän käytännön opiskelua kuin lukemista. Pitäis tienata enemmän kuin kaupan kassalla ja olla normaalit työajat,. Oon aika epätoivonen jo. :( [/quote] Bussinkuljettajaksi voisit pyrkiä. [/quote] Ei ole ajokorttia enkä halua. Minä liikenteessä ja vielä bussilla olisi todella huono ajatus. :) Kiitti silti ehdotuksesta. Mites ne jotka tekee ja hoitaa noita kaupungin istutuksia ym. mitenhän sellaseks pääsiks? Ulkona ois kiva tehdä töitä.
[/quote]
Puutarhurit?
Niille ei taida talvella olla työtä ollenkaan. Kevät-syksy -välillä sitten enemmän.
Onhan siihen olemassa puutarhatalouden perustutkinto.
Opiskele prosessin hoitajaksi, palkka erinomainen, työ rentoa.
Itse tein juurikin niin, että menin sinne mihin halusin; kadun sitä nyt. Ei siitä haluamastaan ammatista ole hyötyä ellei ole töitä. Minusta AP:llä on juurikin hyvä asenne, sellaista mikä minulla olisi pitänyt olla nuorempana.
Minne kannattaa nyt kouluttautua? Hyvä kysymys. Sairaanhoitajista on jo toitotettu; tosin näistäkin jo iso osa tekee töitä pätkänä, joten ehkä pahin pula on jo katkeamassa.
Suuhygienistiä ja hammaslääkäreitä oli ainakin kanssa mollissa. Suuhygienisti on AMK koulutus, 3,5 vuotta. Hammaslääkäri taas yliopisto koulutus, 5-6 vuotta. Menisin nyt suuhygienistiksi, koska koulutus on lyhyt ja näin pienemmät mahdollisuudet valmistautua työttömäksi.
Mutta ehkä parhain tapa on se, että kyselet tutuilta ja puolituilta olisko heillä semmoista työpaikkaa johon voisi kouluttautua. Eli siihen alaan, missä on eniten suhteita. Näin ne työpaikat kuitenkin pääasiassa menee; suhteilla.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:48"]
Opiskele sitä mistä nautit. Jos et saa alan töitä, niin olet samassa tilanteessa kuin olisit jos olisit opiskellut jotain mistä ET nauti. Eli joudut tekemään työtä josta et pidä. Minua ärsyttää kun ihmiset käskevät opiskella jotain alaa miltä löytyy työtä. Ihmisen tulisi kuunnella itseään ja tehdä sitä mistä nauttii. On tietysti hankalampaa jos sattuu tykkäämään jostain mikä ei työllistä samalla tavalla. Onpahan kuitenkin yrittänyt elää omien mieltymystensä mukaisesti. Itse en nimittäin kykene tekemään niitä töitä joita minulle jatkuvasti suositellaan pelkän työllistymisen perusteella. Mieluummin kuolen pois.
[/quote]
Ai että sinusta on parempi elää sossun tuilla?
Mä en tajuu tollasta asennetta. Työ on työtä, ei se useinkaan ole kivaa, mutta sitä tehdäänkin elääkseen. Meillä on kauhea määrä esim. kulttuurialan koulutettuja työttömiä, kun kaikki yhteen aikaan halusi tehdä jotain "luovaa" työtä.
Luuletko tosiaan, että suurin osa suomalaisista tekee juuri sitä työtä, josta on haaveillut?
Ap:lle; sinulla on oikea asenne. Hyvä, että mietit elämääsi hieman pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
06.11.2014 klo 12:54
Hammaslääkäri, lääkäriTurha toivo jos lukiokin huonolla menestyksellä suoritettu.
ei se mahdotonta ole https://raksaltalaakikseen.wordpress.com/category/yleinen/
Mielestäni sinun täytyy miettiä mistä työstä sinä pidät. Oletko käsillä tekijä, numeroita rakastava, luonnossa viihtyvä, hoitovietin omaava ym. Se että työssä viihtyy ja työstään pitää merkitsee kyllä pitkässä juoksussa enemmän kuin se palkka.
Vaikka palkka olisi miten suuri, jos työstään ei tykkää tai työ ei ole sitä mihin sopisi parhaiten kiinnostuksen ja lahjojensa puolesta niin ei sitä kauaa tee.
Levyseppähitsaaja. Ammattitaitoisista hitsaajista on ollut pitkään pulaa Suomessa, tämän vuoksi Suomeen tulee hitsaajia ulkomailta koska nuorempia hitsaajia ei paljoa ole. Kohta kun nykyiset hitsaajat eläköityvät niin heidän paikkansa korvaajia ei ole Suomen nuorissa vieläkään riittävästi.
Hitsaajia tarvitaan erilaisissa rakennusprojekteissa ja metallimateriaalien korjaamisissa. Niin kauan kun metallintuotantoa on niin hitsaajiakin tullaan tarvitsemaan. Toki hitsaajarobottejakin on olemassa mutta eivät ne kuitenkaan täysin korvaa taitavia hitsaajia muaalla kuin tuotantohihnoilla.
Vähän ihmettelen tuota sairaanhoitajaehdottelua kun ei tiedetä yhtään, minkälainen ihminen on kyseessä.
Itse en pärjäisi päivääkään sh:na, minä nimittäin kammoan verta ja taju lähtee jos näen edes verinäytteeoton.
Ja vaikka kestäisi nähdä tuota, niin sitten on vielä se psyykkinen kestävyys: kestäisikö nähdä esimerkiksi kuolintapauksia, joita varmasti sairaanhoitajan arkeen mahtuu?
36: Näihin ammatti-/työketjuihin tulee usein joku ehdottamaan hitsaamista. Oletkohan se aina sinä? :) Oletko itse hitsaaja?
Minua voisi teoriassa se työ kiinnostaakin, mutta harmikseni ei taida kunto kestää.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri taas yliopisto koulutus, 5-6 vuotta. Menisin nyt suuhygienistiksi, koska koulutus on lyhyt ja näin pienemmät mahdollisuudet valmistautua työttömäksi.
Mikä logiikka tässä oikein on? Miksi pidempi koulutus heikentäisi työnsaantimahdollisuuksia?