Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Punastuminen vain pahenee iän myötä, kukaan löytänyt apua?

Vierailija
29.10.2014 |

Mulla punastuminen astui kuvioihin vasta täysi-ikäistymisen kohdilla. Alussa se oli vaan pientä ja melko huomaamatonta, mutta korkeakoulun aloitettuani ongelmasta tuli valtava. Punastuin kun koulukaveri moikkasi, kun juttelin kenen tahansa kanssa ja varsinkin esitelmiä pitäessä (näitä oli paljon!). Aloin syömään masennuslääkkeitä punastumisen lopettamiseksi, ja ne toimivatkin hyvin. Halusin kuitenkin lopettaa lääkityksen muista syistä. Tämän jälkeen siirryin Propraliin, jota otan aina ennen esityksiä tai "vaativia" sosiaalisia tilanteita. Ikävä kyllä näidenkin vaikutus alkaa jo hälvetä.

Nykyään ongelma on todella paha. Punastun koko ajan, sekä töissä että koulussa ja kärsin tästä kamalasti. Tästä myös huomautetaan usein, sillä se on todella näkyvää. Onko kukaan löytänyt apua?

Oudointa on se, että henkisesti en oikeastaan jännitä lainkaan. Sanoisin jopa pitäväni esillä olemisesta, mutta punastuminen syö sitäkin iloa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:30"]

Kokeile ottaa beetasalpaaja vähintään tuntia ennen esitystä. 

T. se sama sh

[/quote]

Täytyypä kokeilla ensi kerralla :)

Koitin muuten Googletella netistä, mutten oikein löytänyt virallista infoa; muistan jossain hämärästi nähneeni tauöukon Propralin vaikutuksesta nimenomaan jännitysoireisiin, siinä oli siis jotenkin että 0,5h-1,5h lääkkeen otosta täysi vaikutus, ja sen jälkeen se alkaa heikentyä nopeasti. Tähän olen siis perustanut tuon puoli tuntia, mutta taitaa olla väärä tieto? :O

- ap

[/quote]

Minä myös käytän propralia ja olen huomannut, että se kannattaa ottaa mieluummin tuntia kuin puolta tuntia ennen. Ei se vaikutus niin nopeasti häviä ja jos häviää, niin voi ottaa puolikkaan myöhemmin lisää. Sen sijaan jos ottaa vasta puoli tuntia ennen, niin ei ole oikeastaan mitään hyötyä.

Vierailija
2/15 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin punastella teininä, ja minua kiusattiin siitä. Jouduin pahaan jännittämis- ja masennuskierteeseen. Vaiva on olemassa vieläkin, mutta murehdin sitä vähemmän. Ihmisten huomauttelu on todella epäkohteliasta ja ärsyttävää. Itse olen ottanut sen asenteen, että yritän olla välittämättä punastumisesta - helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritän kuitenkin.

Jos joku huomauttaa jotain, olen kyllä valmis sanomaan jotain takaisin. Mulle ei vittuilla! Hittoako minä sille voin, että minulla on tällainen hermostollinen ja dermatologinen vaiva. Itse asiassa kukaan ei olekaan huomauttanut mitään pitkään aikaan. Ilmeisesti vaiva on lieventynyt iän myötä tai ihmiset ovat muuttuneet kohteliaammiksi.

Tsemppiä, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin. Punastelen jopa kaupan kassalla. Kokeilin propralia, ei apua . Ajoittain en lähde minnekään koska ahdistaa ja pelottaa jos taas nolaisin vain itseni punastumalla. Työelämässä olen se hiljainen ahdistunut punastelija vaikka olen oikeasti pätevä ja osaava mutta en voi käyttää sitä vaivani vuoksi.

Onko kukaan teistä harkinnut stressi hermot salpausta?

Niin ja itsehän söin propralia kauan myös mieheni seurassa. Meni kolme vuotta etten enää punastellut mieheni vuoksi...

Vierailija
4/15 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vielä :)

- ap

Vierailija
5/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:10"]

En osaa auttaa, mutta punastutko jos näet ihastuksen kohteen? Mua pelottaa että punastun seuraavan kerran jos pitää kohdata ihastuksen kohde. Ihastuin ihan yhtäkkiä vanhaan tuttuun. En ymmärrä! Eikä hänen pidä saada tietää asiasta.

[/quote]

En ole huomannut yhteyttä. Esimerkiksi nykyisen mieheni kanssa olen seurustellut kaksi vuotta, enkä tänä aikana ole ihastunut muihin. Silti punastelen, myös naispuolisten seurassa vaikka olen hetero.

- ap

Vierailija
6/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:13"]

Miten usein söit beetasalpaajia, jos väität ettei ne enää tehoa? Niitä ei tulisi napsia pitkin päivää vain siinä toivossa, ettet punastu arkipäivän tilanteissa. Keskitä sen sijaan niiden syönti 1-2h ennen esitelmää tai muuta tapahtumaa, jossa koet esiintymisjännitystä. Voit hyvin ottaa kaksi 10mg tablettia kerrallaan, jos yksi ei tunnu riittävän ja poistavan punastumisen oireita. T: tuleva sh

[/quote]

Syön niitä ehkä noin kaksi kertaa viikossa. Otan tabletin puolisen tuntia ennen punastuttavaa tilannetta. Aiemmin söin 10 tai 20mg, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta joten annostus nostettiin 40-60 milligrammaan.

- ap

Vierailija
7/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:18"]

Peittävä meikkivoide. Itse käytän Cinema Secretsiä, myös Joe Blascolta ja Vichyltä löytyy sen verran peittäviä että vaikka muuttuisit vihreäksi siellä meikin alla niin sitä ei kukaan näe. 

[/quote]

Ei valitettavasti auta :( Joe Blascoa ja Grimasia (teatterimeikkimerkki :D) olen kokeillut, mutta punastuminen on niin voimakasta että kuultaa helposti läpi.

Ihoni on todella ohut, tämä on varmasti yksi osatekijä, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt kosmetiikkatuotteita, jotka auttaisivat.

- ap

Vierailija
8/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 38 v. ja istuin alkuviikosta hammaslääkärin vastaanotolla. Selasin puhelimen nettiä ja aivan yht'äkkiä tunsin, kun puna alkoi leviämään naamaani. Ihan ilman syytä. Tuli ihan teiniajat mieleen ja kyllä vitutti. Mä punastun kun nauran, kun näen jonkun tutun jossain, ilosta, esiintyessäni, puhuessani tuntemattomille, kun mut yllätetään, kuntoillessa, siis ihan milloin vain mä hehkun punaisena kuin paloauto.

Ja ei ole beetasalpaajista, Joe Blackosta tai mistään apua. Mä hemmetti vieköön eläisin ihan eri elämää ilman tätä saamarin punanaamaa.

Kaikista pahinta tässä on se, että mun kaksi ihanaa tyttöä ovat perineet tämän saman vaivan. Olisi todella ihanaa löytää jokin keino, millä estää se. Nuorin punoittaa kuin tomaatti pienenkin liikunnan jälkeen, vielä ei tule niitä yht'äkkiä koko naama hehkuu tulipunaisena, mutta varmasti kohta niitäkin alkaa tulemaan.

Vierailija
9/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:13"]

Miten usein söit beetasalpaajia, jos väität ettei ne enää tehoa? Niitä ei tulisi napsia pitkin päivää vain siinä toivossa, ettet punastu arkipäivän tilanteissa. Keskitä sen sijaan niiden syönti 1-2h ennen esitelmää tai muuta tapahtumaa, jossa koet esiintymisjännitystä. Voit hyvin ottaa kaksi 10mg tablettia kerrallaan, jos yksi ei tunnu riittävän ja poistavan punastumisen oireita. T: tuleva sh

[/quote]

Syön niitä ehkä noin kaksi kertaa viikossa. Otan tabletin puolisen tuntia ennen punastuttavaa tilannetta. Aiemmin söin 10 tai 20mg, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta joten annostus nostettiin 40-60 milligrammaan.

- ap

[/quote]

T. se sama sh

Vierailija
10/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lakkasin välittämästä punastumisesta. Enkä taida juuri enää edes punastua.

Vierailija
11/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:30"]

T. se sama sh

[/quote]

Täytyypä kokeilla ensi kerralla :)

Koitin muuten Googletella netistä, mutten oikein löytänyt virallista infoa; muistan jossain hämärästi nähneeni tauöukon Propralin vaikutuksesta nimenomaan jännitysoireisiin, siinä oli siis jotenkin että 0,5h-1,5h lääkkeen otosta täysi vaikutus, ja sen jälkeen se alkaa heikentyä nopeasti. Tähän olen siis perustanut tuon puoli tuntia, mutta taitaa olla väärä tieto? :O

- ap

Vierailija
12/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:29"]

Mä hemmetti vieköön eläisin ihan eri elämää ilman tätä saamarin punanaamaa.

[/quote]

Voih, saat kyllä sympatiani niin täysin! Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta en haluaisi että he joskus perivät tämän inhottavan vaivan.

Erityisesti tuosta lauseesta olen niiin samaa mieltä! Kuinkahan monta kertaa olen ollut hiljaa tilanteissa joissa olen halunnut puhua ihan vaan siksi, etten punastuisi. Koen olevani melko sosiaalinen ja minulla on paljon ystäviä, mutta heillekin olen jättänyt kertomatta asioita punastumisen pelossa. Olen ollut koulutunneilla ja palavereissa hiljaa vaikka olisi ollut oikeasti asiaa, koska nöyryytys on liian paha :( ihan kamalaa kun ajattelee, näin typerä vaiva ja niin iso vaikutus!

Monesti olen tehnyt myös sitä etten ole välittänyt ja sanonut sanottavani huomion keskipisteenä naama helottaen. Muuten ihan jees, mutta fiilikset latistuu kamalasti kun ihmisiltä alkaa tulla myötätuntoisia katseita ja monesti joku jopa huomauttaa punastumisesta (siis aikuiset ihmiset, ihan käsittämättömän epäkohteliasta!).

- ap

Vierailija
13/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta punastutko jos näet ihastuksen kohteen? Mua pelottaa että punastun seuraavan kerran jos pitää kohdata ihastuksen kohde. Ihastuin ihan yhtäkkiä vanhaan tuttuun. En ymmärrä! Eikä hänen pidä saada tietää asiasta.

Vierailija
14/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein söit beetasalpaajia, jos väität ettei ne enää tehoa? Niitä ei tulisi napsia pitkin päivää vain siinä toivossa, ettet punastu arkipäivän tilanteissa. Keskitä sen sijaan niiden syönti 1-2h ennen esitelmää tai muuta tapahtumaa, jossa koet esiintymisjännitystä. Voit hyvin ottaa kaksi 10mg tablettia kerrallaan, jos yksi ei tunnu riittävän ja poistavan punastumisen oireita.

T: tuleva sh

Vierailija
15/15 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peittävä meikkivoide. Itse käytän Cinema Secretsiä, myös Joe Blascolta ja Vichyltä löytyy sen verran peittäviä että vaikka muuttuisit vihreäksi siellä meikin alla niin sitä ei kukaan näe.