Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne 50-vuotiaana isovanhemmaksi tullut "nuori isovanhempi"?

Vierailija
19.09.2021 |

Aiemmin taisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että 50 täyttäessä oli jo useampikin lapsenlapsi, mutta nykyään kun lapset hankitaan/saadaan keskimäärin vanhempina kuin ennen, niin silloinhan myös isovanhemmaksi tuloikä on noussut. Toki varmaan koulutustaustakin vaikuttaa: keskiasteen koulutuksen suorittaneet lisääntyvät keskimäärin (siis keskimäärin, tilastollisesti) nuorempina kuin pidemmälle opiskelleet, joten tällöin he tulevat loogisesti myös isovanhemmiksi aiemmin.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 20 vuotta sitten viisikymppisille ostettiin hauskaksi synttärilahjaksi mm. kävelykeppejä. Joten joo. Toisaalta minä en pidä viisikymppistä enää nuorena isovanhempana, siitä alkaa jo ihan normaali isovanhemmuusaika.

Vierailija
122/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat ensimmäistä kertaa isovanhemmiksi tullessaan n. 50-vuotiaita, viimeisen lapsenlapsensa syntyessä puolestaan n. 70-vuotiaita. Kyllä selvästi huomaa, että vanhempien lastenlasten kanssa he jaksoivat tehdä enemmän ja paremmin, näiden nuorimpien kanssa yhdessäolo on enemmän keskustelua ja tarinoiden kertomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Yksi tuttu rouva oli mummu jo alle 40-vuotiaana!

Vierailija
124/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse esikoiseni nyt 44.vuotiaana -- äitini on74v -- juuri sopivan ikäinen mummiksi. Jaksaa vielä hössöttää vauvan kanssa. Isäni odottelee kalakaverin kasvua - 💝

Vierailija
125/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nykyään on. Moni saa lapsia vielä jopa neljänkympin jälkeenkin ja elää pikkulapsi-/lapsiarkea vielä.

Juu, välillä katsoo kaupungilla, että onko se vauvanvaunuja työntävä vauvan vanha äiti vaiko nuorekas mummo.

Vierailija
126/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 60v alkaa olla tavallisempi isovanhemmuusikä.

Vierailija
127/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain itse esikoiseni nyt 44.vuotiaana -- äitini on74v -- juuri sopivan ikäinen mummiksi. Jaksaa vielä hössöttää vauvan kanssa. Isäni odottelee kalakaverin kasvua - 💝

Isäni, perusterve ja hyväkuntoinen mies, sai 72-vuotiaana yllättäen aivoinfarktin eikä enää kykene kävelemään. Toinen puoli halvaantui täysin. Onneksi ehti puuhata lastenlastensa kanssa ajoissa, nyt ei olisi meidän papasta enää kalakaveriksi :'-((

Vierailija
128/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut, että keski-ikä on ihan normaalia aikaa tulla isovanhemmiksi. Ilmeisesti lapsia saadaan nykyään monesti niin myöhäisessä vaiheessa, että isovanhemmat ovat helposti jo iäkkäitä.

Vierailija
129/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien havaintojeni perusteella sanoisin, että kyllä se koulutustaustakin tosiaan jonkin verran vaikuttaa ja korreloi asian kanssa. Vähemmän koulutetuilla on selvästi yleisempää tulla isovanhemmiksi alle 50-, jopa alle 45-vuotiaina, kun akateemisesti koulutetuilla eli yliopiston käyneillä menee monesti jopa yli 60-vuotiaiksi.

Vierailija
130/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorehko, mutta ei mitenkään harvinaisen nuori. Kyllähän jo 40-vuotias tai hieman yli voi hyvin tulla isovanhemmaksi, jos on saanut ensimmäisen lapsensa parikymppisenä, ja tämä tekee samoin.

Vierailija
131/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 10kk pojan mummi.

Ikää minulla 34 😊

Vierailija
132/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Se tarkoittaa mahdollisesti sitä, että olet saanut lapsen 25-vuotiaana, ja tämä on tehnyt samoin. Mitä kummallista siinä on? Ilmeisesti nykyään lapsia saadaan niin vanhoina, että isovanhemmat ovat helposti jo eläkeikäisiä.

Vierailija
133/137 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään poikkeuksellisen nuori, mutta yleisempää taitaa olla, että vielä tuossa iässä ei olla isovanhempia. Sitten lähempänä kuuttakymmentä olevilta rupeaa jo löytymään enemmän lastenlapsia.

Vierailija
134/137 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin isoäidiksi 50-vuotiaana. Pidän itseäni suht nuorena isovanhempana, kun vertaan esim. omiin työkavereihini, jotka ovat olleet suunnilleen 60 v. tai yli mummoutuessaan.

Toisaalta oma mummoni oli 36 kun minä synnyin ja hänestä tuli isomummo 62-vuotiaana kun oma esikoiseni syntyi. 36-vuotias on jo tosi nuori isovanhempi. Että siihen nähden 50 on ihan normaali ikä tulla mummoksi.

Vierailija
135/137 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli mummo 44v.

Vierailija
136/137 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dudevaan kirjoitti:

On sivistyneiden ihmisten parissa. Valkoroskilla ja hiekkakansalla kai ihan normia.

Tulin isoäidiksi alle 50- vuotiaana enkä ole mitään valkoroskaa. Aika rumaa nimitellä mutta voknhan minäkin alentua samaan, senkin mummoäiti.

Vierailija
137/137 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua, toivottavasti saat pitää naiivin elämänasenteesi vielä noin vanhana. Tuskin hennon kertoa, että 70- vuoden jälkeen riski sairastua vakavasti tai kuolla kasvaa huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme