Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos lopetettaisiin palveluiden käytöt??

Vierailija
04.11.2014 |

Kukaan ei kävisi koskaan kahviloissa ja tekisi paljon paljon halvemman kahvin itse. Ei kävisi ravintoloissa syömässä eikä juomassa eikä käyttäisi taksia eikä hotelleja eikä mitään muutakaan. Pyrkisi pitämään kaiken saamansa pankkitilillä ja maksaisi vain pakolliset. Jos vaikka puolet ihmisistä tekisi näin niin vaikuttaisiko se jotain muuhunkin kuin omaan elämään??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se tekisi Suomeen suurtyöttömyyden!

Vierailija
2/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikuttaisko talouteen. Ja mistäs jengi sitten saa palkkansa kun kukaan ei kulutakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä jo teen noin! Käytännön pakko, kun rahaa ei ole. Asioin vain ruokakaupoissa keräämässä tarjoukset. Kampaajalla kerran vuodessa pelkkä leikkuu. Vaatteet kirppikseltä. Näin...

Vierailija
4/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos olet kahvilan omistaja, ravintolakokki tai taksikuski? Kauanko luulisit, että siellä pankkitilillä riitäisi rahaa pakollistenkaan asioiden hoitoon, jos sinne tilille ei mene mistään rahaa..?

Vierailija
5/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No autot lakkaisivat kulkemasta kun niitä ei huollettaisi tai korjattaisi, bensaa pitäisi keitellä itse öljystä. haavat ommeltaisiin itse, 3G ja LTE-verkot hyytyisivät parissa viikossa ilman huoltoa jne. Mitä sinä lasket palveluiksi?

Vierailija
6/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:30"]

Entäs jos olet kahvilan omistaja, ravintolakokki tai taksikuski? Kauanko luulisit, että siellä pankkitilillä riitäisi rahaa pakollistenkaan asioiden hoitoon, jos sinne tilille ei mene mistään rahaa..?

[/quote]

Silloin tietenkin pitää vaihtaa alaa tai sitten olla työttömyyskorvauksilla. Jos nyt ymmärsin oikein niin se vaikuttaisi muidenkin elämään eikä vaan työpaikkojen kautta. 

Vierailija
7/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:45"]

No autot lakkaisivat kulkemasta kun niitä ei huollettaisi tai korjattaisi, bensaa pitäisi keitellä itse öljystä. haavat ommeltaisiin itse, 3G ja LTE-verkot hyytyisivät parissa viikossa ilman huoltoa jne. Mitä sinä lasket palveluiksi?

[/quote]

Pakollisia palveluita käytettäisiin. Palveluita kuten kahvilla käynti, elokuvat, liput, ravintolat jotka ei ole pakollisia ei käytettäisi. Matkustaminen ja lomailu yms. myös lopettaisiin käyttö.

Vierailija
8/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo mä en käy kahviloissa enkä ravintoloissa juuri koskaan. Ehkä kerran vuodessa. Ja kampaajallakin 1-2 kertaa vuodessa. En käytä kosmetologia, en mitään manikyyrejä yms. En paljon ostakaan mitään, suomalaista varsinkaan kun ne on aina niin huonoja. Leffassa en ole käynyt varmaan 10 vuoteen! Enkä ole taksillakaan ajellut 15 vuoteen ainakaan.

Vierailija
9/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen tuolla tavalla Suomen kansan suuri enemmistö eli 1800-luvulle saakka, jopa pitempään. Kaikki tuotettiin itse, mikä suinkin kyettiin, ja mitä ei tuotettu, sitä oltiin ilman. Elämä oli rankkaa työtä hengissä säilymiseksi. Vapaaehtoisia palaajia noihin aikoihin tuskin paljon olisi.

Vierailija
10/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän tässä käy kun ihmisten ostovoima vähenee koko ajan.

Vierailija
11/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:59"]

[/quote]

Pakollisia palveluita käytettäisiin. Palveluita kuten kahvilla käynti, elokuvat, liput, ravintolat jotka ei ole pakollisia ei käytettäisi. Matkustaminen ja lomailu yms. myös lopettaisiin käyttö.

[/quote]Jaa. No ne verkkojen huoltajat ja rakentajat joutuvat matkustelemaan ympäri maailmaa ja käyttämään hotelleja ja ravintoloita. Jos niitä ei kukaan käyttäisi, niitä ei olisi joten hemmot eivät lähtisi nuotiolla kahvia tekemään, sähköverkot toki olisivat jo alhaalla ilman huoltoa ja matkustelua.

Vierailija
12/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus pitää talouttamme pystyssä. Suurin osa työpaikoista on palvelualoilla ja suurin osa valtion tuloista tulee erilaisista arvonlisäveroista. Jos palveluiden käytöt lopetettaisiin niin talous romahtaisi täydellisesti. Ihmisillä ei olisi töitä ja mitään tukia ei olisi mahdollista maksaa.

Vierailija
13/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:59"]

[/quote]

[/quote]Jaa. No ne verkkojen huoltajat ja rakentajat joutuvat matkustelemaan ympäri maailmaa ja käyttämään hotelleja ja ravintoloita. Jos niitä ei kukaan käyttäisi, niitä ei olisi joten hemmot eivät lähtisi nuotiolla kahvia tekemään, sähköverkot toki olisivat jo alhaalla ilman huoltoa ja matkustelua.

[/quote]

Tarkoitin tietenkin lomamatkustamista ja muuta ei pakollista matkustamista. En jaksa uskoa ettei huoltajat ja rakentajat selviäisi ilman hotelleja koska sellaisiakin autoja on joissa voi asua. 

Vierailija
14/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:08"]

Kulutus pitää talouttamme pystyssä. Suurin osa työpaikoista on palvelualoilla ja suurin osa valtion tuloista tulee erilaisista arvonlisäveroista. Jos palveluiden käytöt lopetettaisiin niin talous romahtaisi täydellisesti. Ihmisillä ei olisi töitä ja mitään tukia ei olisi mahdollista maksaa.

[/quote]

Ei se työttömyyskorvauksiin voi vaikuttaa. Ne olisi joka tapauksessa ja pakolliset palvelut säilyisi. 

Vierailija
15/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:02"]

Noo mä en käy kahviloissa enkä ravintoloissa juuri koskaan. Ehkä kerran vuodessa. Ja kampaajallakin 1-2 kertaa vuodessa. En käytä kosmetologia, en mitään manikyyrejä yms. En paljon ostakaan mitään, suomalaista varsinkaan kun ne on aina niin huonoja. Leffassa en ole käynyt varmaan 10 vuoteen! Enkä ole taksillakaan ajellut 15 vuoteen ainakaan.

[/quote]

Jos puolet tekisi noin niin vaikuttaisiko se oikeasti johonkin?

Vierailija
16/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:04"]No näinhän tässä käy kun ihmisten ostovoima vähenee koko ajan.
[/quote]

näin on. Vähentynyt on itsellänikin monien palveluiden käyttö viime vuosina. Palkka ei ole noussut viiteen vuoteen.

Vierailija
17/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote]

Senkus kokeilette. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Tuleepahan säästöä!

Vierailija
18/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote]

Senkus kokeilette. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Tuleepahan säästöä!

[/quote]

Siitä todellakin on aivan hemmetisti haittaa ihan jokaiselle!

Elämme markkinataloudessa ja meillä se yhä enemmän tukeutuu kotimaan markkinoihin ja palveluihin, kun vientiteollisuus pikkuhiljaa siirtyy muualle. Jos kaikki, tai vaan puolet päättäisi yhtäkkiä lopettaa palvelujen käytön, niin siitä seuraisi kymmenien, jopa satojen tuhansien työttömyys ja sitä kautta suuret leikkaukset ja veronkorotukset. Jos jostain kannattaisi leikata, niin ulkomaisista ostoksista ja etenkin ulkomaanmatkailusta, jos haluaa tämän maan pyörät pitää pyörimässä.

Se, että lopetat esimerkiksi ravintoloiden ja hotellien käytön, ei tietenkään vaikuta pelkästään ravintoloiden, ja hotellien talouteen ja tulokseen, vaan sillä on tietysti vaikutuksensa muihinkin aloihin: tuottajiin, logistiikkaan, kauppaan jne, kerrannaisvaikutukset on moninkertaiset.

Vierailija
19/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti niin se menee, mitä huonommin taloudessa menee, sitä enemmän sitä rahaa pitäisi kohdentaa juuri siihen työpaikkojen säilymiseen että edes osalla porukasta olisi mahdollisuus pärjätä omalla palkallaan työttömyystuen sijasta.

Kun laskusuhdanne alkoi, minun alalla kaikki muut paitsi esimiehet laitettiin osa-aikaisiksi. Se oli todella ikävä veto koska talous meni kuralle aika monella perheellä. Jouduimme laskemaan kulutustamme ja sitä myötä monella muulla perheellä oli edessä sama tilanne.

Liikkeellepanijat tälle kaikelle oli tietenkin ne, jotka varoittelivat talouden huonosta tilanteesta että nyt täytyy alkaa säästeliääksi.

En ole markkinatalouden kannattaja, mutta nyt kun siinä elämme niin sen sääntöjen mukaan pitää pelata. Tuon jälkeen olen kerännyt itselleni oheistyön jolla korvata menetettyjä tuloja ja kohdennan kaiken mahdollisen kulutukseni pienyrittäjille. Tuo avasi silmäni.

Eli minä istun vaikka yksin siellä vanhan rouvan kahvilassa jossa hän myy omakeittämää kahvia ja itseleipomaa pullaa. 

Vierailija
20/22 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä, MISTÄ, raha tulee, jos vienti ei vedä?

Millä rahalla siellä kahvilla ja kampaajalla sitten käydään?

Nyt olisi tärkeintä nostaa pääoma- ja tuloveroja ja laskea alvia, jotta valtion verotulot säilyvät, mutta palveluiden käyttö lisääntyy. Näin myös ulkomailta tehdyt ostokset päästään edes jollakin tasolla verottamaan Suomessa.