Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.
Ja lihansyöjäkö osaa kasvisruokahommia? Kelpaako vegaanille pelkät lisäkeperunat tai -riisi ja salaatti?
Kyllä meillä syödään paljon kasvisruokia, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Onko paljonkin sellaisia, jotka eivät syö muita ”kasvisruokia” kuin lisäkeperunoita, riisiä ja salaattia?
Enpä enää ihmettele, miksi terveydenhoitokustannukset ovat räjähtäneet käsiin (samoin kuin kansalaisten ulkomuotokin).
Kyllä meitä varmaan aika paljon on. Itse esimerkiksi syön paljon kalaa ja kanaa, ehkä kerran tai kaksi viikossa punaista lihaa. Käytän myös maitotuotteita ja kananmunia. Ei nekään vegaaneilla sovi.
Mikäköhän tuossa ruokavaliossani on erityisen epäterveellistä?
Mikäkö? No yksipuolisuus. Pelkkä proteiini ja rasva ei ihmiselle riitä, tarvitaan myös kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, joita saa kasviksista. Ei niitä perunasta ja riisistä saa.
Tuohan sanoi syövänsä kasviksia!
Niin, perunaa, riisiä ja salaattia. Ei niistä kummoisia kuituja tai vitskuja saa.
Lisäkesalaattihan voi sisältää vaikka miten monipuolisesti erilaisia kasviksia!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maito, juusto, jogurtti ja leikkeleet kuuluvat normaali aamiaiseen. Kukaan ei myöskään halua kahviinsa mitään kauramaitolitkua.
Minä haluan. Ei meillä muuta maitoa enää kahvissa tai ruoanlaitossa käytetäkään. Enkä ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.
Tyhmin kommentti, mitä olen tällä viikolla lukenut.
Ei mun vatsa osaa puhua, ei ole silmiä.
Jos tarjottavaa on pöydällä, en minä osaa tulkita ongelmia on tulossa.
Mun äitini on firmassa töissä, joissa järjestetään mm häitä. Ruokapuolella. Vegaanit ovat kaikkein pahimpia. Älyttömiä tinkaamaan, ruoka heidän maun mukaan, koska on heidän häät. Unohdetaan vieraat. Mun äiti on kieltäytynyt neuvottelemasta.
Miksi hääpari ei ajattele vierasta, vieras nauttisi.
Kaikki vegaaniruokavalio ei ole hyvää kaikkien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.
Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?
-eriKannattaa opetella, monet kasvisruoat ovat tosi hyviä. Meidänkin perhe on sekasyöjiä, mutta osaan tehdä silti hyviä pinaattilettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, porkkanapihvejä, kikhernecurrya, porkkana-, lanttu-ja perunalaatikkoa, kasvisnuudeliwokkia, peruna-purjokeittoa jne.
Käytätkö pinaattiletuissa kananmunia ja maitoa? Jos käytät, niin eivät ole vegaanille sopivaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lihansyöjäkö osaa kasvisruokahommia? Kelpaako vegaanille pelkät lisäkeperunat tai -riisi ja salaatti?
Kyllä meillä syödään paljon kasvisruokia, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Onko paljonkin sellaisia, jotka eivät syö muita ”kasvisruokia” kuin lisäkeperunoita, riisiä ja salaattia?
Enpä enää ihmettele, miksi terveydenhoitokustannukset ovat räjähtäneet käsiin (samoin kuin kansalaisten ulkomuotokin).
Kyllä meitä varmaan aika paljon on. Itse esimerkiksi syön paljon kalaa ja kanaa, ehkä kerran tai kaksi viikossa punaista lihaa. Käytän myös maitotuotteita ja kananmunia. Ei nekään vegaaneilla sovi.
Mikäköhän tuossa ruokavaliossani on erityisen epäterveellistä?
Mikäkö? No yksipuolisuus. Pelkkä proteiini ja rasva ei ihmiselle riitä, tarvitaan myös kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, joita saa kasviksista. Ei niitä perunasta ja riisistä saa.
Tuohan sanoi syövänsä kasviksia!
Niin, perunaa, riisiä ja salaattia. Ei niistä kummoisia kuituja tai vitskuja saa.
Lisäkesalaattihan voi sisältää vaikka miten monipuolisesti erilaisia kasviksia!
Keskustelu liittyi tähön säikeessä aiemmin esitettyyn kysymykseen:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse ei siis ole pelkistä salaatinlehdistä vaan runsaasta ja monipuolisesta ateriasalaatista, niin ei olisi vegaaniystävälle mikään ongelma selvitä sillä, riisillä ja lisukeperunoilla vierailunsa ajan. Tuon lihansyöjän huoli oli siis ihan turha. Hän varmasti selviäisi samoilla eväillä itsekin viikonlopun yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maito, juusto, jogurtti ja leikkeleet kuuluvat normaali aamiaiseen. Kukaan ei myöskään halua kahviinsa mitään kauramaitolitkua.
Minä haluan. Ei meillä muuta maitoa enää kahvissa tai ruoanlaitossa käytetäkään. Enkä ole vegaani.
Minäkin vaihdoin kahvimaidon kaurajuomaan siinä vaiheessa, kun maitokahvi alkoi maistua tosi pahalta ja haiskahtaa naveltalta mun nenään. Ihan sekasyöjä minäkin, mutta maitoa en käytä kuin pakon edessä, niin pahaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
Ai helkkari, eikö siellä ollutkaan lihaa tukkimassa peräsuolta. Mistä sinä sait ripulin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?
-eriKannattaa opetella, monet kasvisruoat ovat tosi hyviä. Meidänkin perhe on sekasyöjiä, mutta osaan tehdä silti hyviä pinaattilettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, porkkanapihvejä, kikhernecurrya, porkkana-, lanttu-ja perunalaatikkoa, kasvisnuudeliwokkia, peruna-purjokeittoa jne.
Käytätkö pinaattiletuissa kananmunia ja maitoa? Jos käytät, niin eivät ole vegaanille sopivaa ruokaa
Ei lettuihin tarvitse laittaa kananmunia tai maitoa, vaan erittäin maukkaita tulee ilmankin. Netti on täynnä ohjeita. Meillä äiti aikoinaan teki letut aina ilman munia, ja itse korvaan usein maidon kivennäisvedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lettuihin tarvitse laittaa kananmunia tai maitoa, vaan erittäin maukkaita tulee ilmankin. Netti on täynnä ohjeita. Meillä äiti aikoinaan teki letut aina ilman munia, ja itse korvaan usein maidon kivennäisvedellä.
Höpö nyt. Lettuihin tarvitaan maitoa ja munia ja ne paistetaan voissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sinä saat niin tehdä jos haluat.
Muille:
https://www.google.com/search?q=pinaattiletut+munattomat&rlz=1C9BKJA_en…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille:
https://www.google.com/search?q=pinaattiletut+munattomat&rlz=1C9BKJA_en…
Vain vegaanit pystyy syömään tuollaisia. Kauramaitoa ja rypsiöljyä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille:
https://www.google.com/search?q=pinaattiletut+munattomat&rlz=1C9BKJA_en…Vain vegaanit pystyy syömään tuollaisia. Kauramaitoa ja rypsiöljyä!!
Itse käytän kivennäisvettä nesteenä. Tulee paljon paremmat letut kuin maidolla. Kookosöljyä paistamiseen, jos makeat letut, voita jos suolaiset.
T. Sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä niin moni ihmettelee, miksei vegaanille kerrota rajoitteista, esim palkokasveista. Kyllä kerrotaan. Mutta kun se kuitataan nirsoiluna ja laitetaan pöytään sitten palkokasveista ruokaa. Sitten ihmettelen kun vatsa toimii miten sattuu pari päivää kunnes vegaani ilmoittaa että eikö ollut hyvää, etkä ollenkaan huomannut ettei ollut lihaa.
Ja kun se lihattomuus ei ollut lähtökohtaisesti ongelma. Vaan palkokasvit.
En luota vegaaneihin mitä ravintoasioihin tulee.. Niin monta kertaa on yritetty "hämätä lihansyöjää"
Tuollaiset ihmiset, jotka leikkivät toisten terveydellä, kannattaa poistaa tuttavapiiristä. Ystäviksi heitä ei missään tapauksessa voi sanoa.
Terveisin maitoproteiiniallergikko, jolle eräs tuttava katsoi asialliseksi tehdä ”hauskan jekun, jolla paljastaa muka-allergisen nirsoilijan” —> sairaalakeikka.
Sama pätee myös lihaaneihin, en luota heihin, olen törmännyt sellaiseen että joku piilottaa eläintuotetta ruokaan jota tarjoilee minulle. En siksi syö tuntemattoman tekemää ruokaa. Toki vahingossakin tätä voi sattua.
Kyllä se vegaani pärjää viikonlopun yli niillä lisukeperunoilla ja porkkanoilla. Kokemusta on. Olen myös pärjännyt keitetyllä kukkakaalilla muiden syödessä kyljyksiä ja paistia. Leipää rypsiöljyllä väliin. Kieltämättä nälkä oli, mut talo elää tavallaan jne.
Huvittavaa on, että emäntä on yläasteella köksän opettajana. Luulisi osaavan vähän laajemminkin tuota tarjontaa. Vaikkapa porkkanaraastetta. Mutta, ehkä hän ei halunnut olla yhtä vieraanvarainen vegaanille kuin sekasyöjille. Niin kun sanottu, talo elää tavallaan.
Jätä se sika. Tosiystävä olisi kysellyt safkoista etukäteen. Mutta fanaattisten ihmisten ei tarvitse (eivätkä he pysty) selittää tekojaan ja valintojaan muulla kun omalla uskollaan.
Normaalin ihmisen ei ole mikään pakko mahdollistaa näiden radikaalien elämäntapoja, se on samaa skeidaa kun että ei saa enää laulaa suvivirttä kun joku m a mu pahoittaa mielensä. Tai että ei saa pelata afrikantähteä, koska r as ismi.
Jos vekaaniystäväsi ei huomioi sinua, niin lemppaa se. Todella monille ihmisille kasvissafka aiheuttaa vatsanväänteitä, ja keskimäärin se on mautonta mössöä tai jopa suorastaan pahaa. Ei kellään ole mitään moraalista tai muuta velvoitetta syödä edes yhtä kasvisateriaa, jos ei halua.
Yhtä hyvin tosiaan voi vaatia vekaania syömään makkaraa. Toisen uskonnollinen fanaattisuus ei saa polkea tavallisen normaalin ihmisen valinnanoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.
Vegaanin ruoansulatuselimistö on samanlainen kuin muidenkin. Ei vegaani ole mikään erillinen eliölaji!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas yksi vegaaniuskonnon opinkappaleista. Ei vain kestä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole sekasyöjä vaan ruokavaliosi on pelkkää lihaa?
Minä taas tykkään syödä kaverin vegaaniruokia.
Itse syön pelkkää lihaa, kananmunia ja kalaa. En mitään salaatteja tai muuta, muuta ruokavaliota noudattavat olen aina huomioinut mutta itse jäänyt huomiotta, outo käsitys että puhdas-lihansyöjä voisi syödä kasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin sekasyöjä voi syödä tekemääni ruokaa, ilmoittaa vaan allergiansa jos on. En ala ostamaan lihaa yms. Yhden vieraan tähden. Jos ei kelpaa on sitten syömättä. Ei minullekkaan tarjota muualla ollessani, otan omat ruuat aina mukaan. En jaksa tuhlata aikaani moiseen turhaan stressiin, kuitenkin kuolen, niin turha vatvoa turhia asioita.
Tämä. Kuten on jo monesti tässäkin ketjussa todettu, ei vegaanien tarvitse osata käytöstapoja tai vieraanvaraisuutta. Vegaanien tunnuslausehan onkin: minä, minä, minä 👍
Vegaanikaveri tekee ihan älyttömän hyvää ruokaa ja on erittäin vieraanvarainen.
Ei kuule lihaa kaipaa hänen patojensa äärellä.
Sinä et ehkä kaipaa, mutta joku muu voi kaivata ja VIERAANVARAINEN isäntä tai emäntä huomioi senkin vaikka se ei itsestä niin kivaa olisikaan.
Sinähän (tai se joku muu) voi vetää sitä lihaa ennen kyläreissua niin, että veri suupielistä roiskuu niin pärjäät sitten muutaman tunnin ilman lihaa.
Kohtelias vieras syö sen mitä tarjotaan ja jos ei maistu, niin sanoo ei kiitos.
Veri suupielistä roiskuu? Olisiko sulla iltalääkityksen aika. Alkaa mennä lujaa jo.
Et itse taida tajuta, mitä liha on? Siinä on verta ja kun pihvit pitää paistaa vain puolikypsiksi niin toden totta VERTA niistä tihkuu.
Liha on peräisin alunperin elävästä eläimestä ja lihassa on verta, jänteitä, kalvoja ym. Lihasta vuotaa verta, jos et ole sitä vielä tiennyt niin nyt tiedät. Liha=lihas jolla eläin on liikkunut, johon sydän on pumpannut verta ja happea jne.
Tietysti siinä on hiukan verta. Enin veri on tietysti otettu talteen ja siitä voi tehdä vaikka verilettuja tai verimakkaraa.
Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta lihaa sisältävää ruokaa, myös niitä puoliraakoja pihvejä, voi syödä ilman että veri roiskuu suupielistä.