Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
381/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas muutamia irtohavaintoja.

Vegaanit yms. eivät hyväksy eläinten tappamista ihmisten ruoaksi.

Heidän käyttämänsä viljatuotteet, hedelmät, marjat, sienet, pavut, pähkinät, vihannekset, juurekset yms. ovat myös olleet eläviä organismeja, kunnes suuri sadonkorjaaja on leikannut tai muuten väkivaltaisesti irroittanut heidät irti omasta emostaan, varrestaan tai juuristaan.

Tofu on valmistettu soijajuomasta tai -maidosta, joka taas on peräisin soijapavuista.

Se, että emme kuule näiden valitusta tai tuskanhuutoja johtuu ainoastaan siitä, ettei nykyteknologia ole pystynyt kehittämään tarpeeksi tarkkoja mittalaitteita.

Vastaleikatun ruohon tuoksu on itseasiassa hätähuuto lajitovereille.

Niin paljon tuskaa ja hätää jää huomiotta vaan siitä syystä että vegaanit saisivat vegapestä omatuntoaan.

Vierailija
382/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole varmaan kovin läheisiä ystäviä, joten turha murehtia asiaa enempää.

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

Ei se ole sen parempaa vegaanilta vaatia toisia kokkaamaan hänen etiikkansa mukaisia ruokia.

Noudatatko lihanismi elämäntapaa? Kerrotko lisää siitä, miksi ja mitä saat syödä? Saatko syödä leipää tai perunaa vai vain lihaa? Pystytkö koskemaan kasviksiin ollenkaan vai kuvottavatko ne niin paljon ettet pysty käsittelemään muuta kuin lihaa? Silloin ymmärrän että et pysty kasvisruokaakaan tekemään.

Saatko syödä ihmislihaa?

Kuulutko Utajärven Lihansyöjät ry:hyn?

http://www.lihansyojat.com/

Uskon, että ihminen on evoluution vuoksi sekasyöjä ja siksi se sopii parhaitan elimistöllemme. Siksi haluan ylläpitää tätä ruokavaliota.

Jos joku haluaa jättää tarjoamastani ruoasta lihat syömättä, niin siitä vaan. On kuitenkin turha odottaa, että heitä varten opettelisin ja valmistaisin vegaanisia ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun paras ystäväni on vegaani eettisistä syistä ja vihon viimeinen asia mitä laittaisin rakkaan ystäväni tekemään, on vaatia hänen ostamaan ja kokkaamaan minulle jotain eläinkunnan tuotteita.

En voisi koskaan olla ystävä vegaanin kanssa.

Miksi et?

En siedä tyhmiä ihmisiä lähelläni.

Mitä tyhmää on jättää kuolleet eläimet syömättä?

Hirveää haaskuuta. Eihän eläimiä olisi tehty lihasta jos niitä ei kuuluisi syödä.

Mitä sä selität?

Ne on lihaksia, kuten meillä.

Eläimet ja ihmiset tarvitsee lihaksia ja sisälmykset on elimiä.

Ihminen on tehotuotannon keksinyt ja valjastanut käyttöönsä.

Tuotantoeläimiä on ihan tajuton määrä, koska ihmiset niitä haluaa, ei luonnostaan.

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

Ei pidä paikkaansa. Ihmiset eivät syö heinää.

Ajatteletko, että jos pellolla on kasvatettu heinää, siinä ei sen jälkeen voi enää koskaan viljellä mitään muuta?

Suomessa on myös semmoisia peltoja, että vain heinän viljely on järkevää.

Höpö höpö.

Vierailija
384/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sen parempaa vegaanilta vaatia toisia kokkaamaan hänen etiikkansa mukaisia ruokia.

Tämä.

En tiennytkään, että jotkut kokevat etiikkansa vastaiseksi syödä kasviksia.

Vierailija
385/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Ja lihansyöjäkö osaa kasvisruokahommia? Kelpaako vegaanille pelkät lisäkeperunat tai -riisi ja salaatti?

Kyllä meillä syödään paljon kasvisruokia, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Onko paljonkin sellaisia, jotka eivät syö muita ”kasvisruokia” kuin lisäkeperunoita, riisiä ja salaattia?

Enpä enää ihmettele, miksi terveydenhoitokustannukset ovat räjähtäneet käsiin (samoin kuin kansalaisten ulkomuotokin).

Vierailija
386/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Ja lihansyöjäkö osaa kasvisruokahommia? Kelpaako vegaanille pelkät lisäkeperunat tai -riisi ja salaatti?

No kyllä minä ainakin osaan. Yritän tehdä kasvisruokaa kaksi kertaa viikossa (käytän paljon palkokasveja). 

Ystävätkin tekevät kasvisruokaa eikä aina vain syödä sitä lihaa. 

Vierailija
387/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä niin moni ihmettelee, miksei vegaanille kerrota rajoitteista, esim palkokasveista. Kyllä kerrotaan. Mutta kun se kuitataan nirsoiluna ja laitetaan pöytään sitten palkokasveista ruokaa. Sitten ihmettelen kun vatsa toimii miten sattuu pari päivää kunnes vegaani ilmoittaa että eikö ollut hyvää, etkä ollenkaan huomannut ettei ollut lihaa.

Ja kun se lihattomuus ei ollut lähtökohtaisesti ongelma. Vaan palkokasvit.

En luota vegaaneihin mitä ravintoasioihin tulee.. Niin monta kertaa on yritetty "hämätä lihansyöjää"

Vierailija
388/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maito, juusto, jogurtti ja leikkeleet kuuluvat normaali aamiaiseen. Kukaan ei myöskään halua kahviinsa mitään kauramaitolitkua.

Vierailija
389/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudatatko lihanismi elämäntapaa? Kerrotko lisää siitä, miksi ja mitä saat syödä? Saatko syödä leipää tai perunaa vai vain lihaa? Pystytkö koskemaan kasviksiin ollenkaan vai kuvottavatko ne niin paljon ettet pysty käsittelemään muuta kuin lihaa? Silloin ymmärrän että et pysty kasvisruokaakaan tekemään.

Saatko syödä ihmislihaa?

Kuulutko Utajärven Lihansyöjät ry:hyn?

http://www.lihansyojat.com/

Uskon, että ihminen on evoluution vuoksi sekasyöjä ja siksi se sopii parhaitan elimistöllemme. Siksi haluan ylläpitää tätä ruokavaliota.

Jos joku haluaa jättää tarjoamastani ruoasta lihat syömättä, niin siitä vaan. On kuitenkin turha odottaa, että heitä varten opettelisin ja valmistaisin vegaanisia ruokia.

Oke, eli tällainen huuhaa-uskomuksiin perustuva juttu on lihanismi.

Ihminenhän on siis sekasyöjä, eli ihmiskeho sopeutuu monelaisiin ruokavalioihin, liharuokaan, kasvisruokaan, mutta se on henkinen valinta ihmisellä mitä valitsee syödä.

Itse asiassa ihmiskeho ei pysty käsittelemään nykyisiä määriä lihaa, meillä ei ole lihansyöjän raateluhampaita eikä lyhyttä suolistoa. Eli lihaa ei kannata kovin paljon syödä. Suositus on 200 g viikossa eli sinunkin kannattaa suurimmaksi osaksi syödä kasvisruokaa ja vain välillä syödä lihaa jos haluat syödä siten mikä on parhaaksi elimistöllesi.

Vierailija
390/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

En tiennytkään, että jotkut kokevat etiikkansa vastaiseksi syödä kasviksia.

Katsos kun heidän mielestään on väärin tappaa porkkanoita.

AV-palstan vegaanivihaketjujen legendaarisin lause on:

Porkkana itkee matkalla suuhun!

Vierailija
391/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset, sinä ilmastonpilaaja, sopinut etukäteen ruokalistastasi?

Vierailija
392/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki kylään tulevat syövät kasvisruokaa. Emme tee liharuokia ja hyvin on maistunut kaikille! Myös lapsille. Aina on ruokapöytään tunkua ja moni santsaa. Arvostan tuttaviani ja he arvostavat minua, emme arvostele toisiamme. Toisen ihmisen kunnioitus on tärkeää ja kohtelias tapa.

Vierailija
393/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä syödään paljon kasvisruokia, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Onko paljonkin sellaisia, jotka eivät syö muita ”kasvisruokia” kuin lisäkeperunoita, riisiä ja salaattia?

Enpä enää ihmettele, miksi terveydenhoitokustannukset ovat räjähtäneet käsiin (samoin kuin kansalaisten ulkomuotokin).

Kyllä meitä varmaan aika paljon on. Itse esimerkiksi syön paljon kalaa ja kanaa, ehkä kerran tai kaksi viikossa punaista lihaa. Käytän myös maitotuotteita ja kananmunia. Ei nekään vegaaneilla sovi. 

Mikäköhän tuossa ruokavaliossani on erityisen epäterveellistä?

Vierailija
394/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin osaan. Yritän tehdä kasvisruokaa kaksi kertaa viikossa (käytän paljon palkokasveja). 

Ystävätkin tekevät kasvisruokaa eikä aina vain syödä sitä lihaa. 

Tiedän minäkin vegaaneja, jotka osaavat tehdä liharuokia.

Vierailija
395/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä niin moni ihmettelee, miksei vegaanille kerrota rajoitteista, esim palkokasveista. Kyllä kerrotaan. Mutta kun se kuitataan nirsoiluna ja laitetaan pöytään sitten palkokasveista ruokaa. Sitten ihmettelen kun vatsa toimii miten sattuu pari päivää kunnes vegaani ilmoittaa että eikö ollut hyvää, etkä ollenkaan huomannut ettei ollut lihaa.

Ja kun se lihattomuus ei ollut lähtökohtaisesti ongelma. Vaan palkokasvit.

En luota vegaaneihin mitä ravintoasioihin tulee.. Niin monta kertaa on yritetty "hämätä lihansyöjää"

Tuollaiset ihmiset, jotka leikkivät toisten terveydellä, kannattaa poistaa tuttavapiiristä. Ystäviksi heitä ei missään tapauksessa voi sanoa.

Terveisin maitoproteiiniallergikko, jolle eräs tuttava katsoi asialliseksi tehdä ”hauskan jekun, jolla paljastaa muka-allergisen nirsoilijan” —> sairaalakeikka.

Vierailija
396/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä varmaan aika paljon on. Itse esimerkiksi syön paljon kalaa ja kanaa, ehkä kerran tai kaksi viikossa punaista lihaa. Käytän myös maitotuotteita ja kananmunia. Ei nekään vegaaneilla sovi. 

Mikäkö? No yksipuolisuus. Pelkkä proteiini ja rasva ei ihmiselle riitä, tarvitaan myös kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, joita saa kasviksista. Ei niitä perunasta ja riisistä saa.

Vierailija
397/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäkö? No yksipuolisuus. Pelkkä proteiini ja rasva ei ihmiselle riitä, tarvitaan myös kuituja, vitamiineja ja hivenaineita, joita saa kasviksista. Ei niitä perunasta ja riisistä saa.

Tuohan sanoi syövänsä kasviksia!

Vierailija
398/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a68 kirjoitti:

Talo elää tavalaan vieras lähtee ajalla. Jos yö paikasi ravinto ei sinulle kelpaa,miksi et ottanut omia eväitä mukaan? Sinä tiesit etukäteen he kasvissyöjiä!Minun kotini ei koskan tehty erilstä ruokaa yövieraille tai kylässä käviöille.Jos ei talon tarjonta kelpanut, olkon syömättä.

Eli sinä et tekisi vegaanivieraalle vegaanista ruokaa?

Vierailija
399/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Kaupan tölkkimaito jos mikä on prosessoitua. Kaurajuomaa voi tehdä itse: kauraa ja vettä blenderiin, ja tadaa.

Tämän takia haenkin maidon suoraa tilalta omaan ämpäriin.

Totta kai haet. Eivätkö kaikki lihaanit hae?

Olen eri kommentoija, mutta mitä tarkoitat lihaanilla? Minä en tunne yhtään lihaania, toki tunnen useita sekasyöjiä, joista suurin osa ei hae maitoaan suoraan maitotilalta. Olen itsekin sellainen.

Sinä ilmeisesti kuitenkin kutsut lihaaneiksi henkilöitä, joille maistuu hyvin kasvisruoka, mutta jotka hakevat maitonsa prosessoimattomana suoraan maitotilalta? Mikä logiikka tuossa nimityksessä lihaani on sinulla taustalla? Vai halusitko vain vastata ilkeästi ihmiselle, joka ei ole sinua millään tavalla loukannut?

Kaikille ei näytä maistuvan kasvisruoka mitenkään, saat hyvin. Siitähän tämäkin ketju sai alkunsa.

Sinä kohdensit irvailevan kommenttisi nimenomaan henkilölle, joka kertoi että hänelle maistuu kasvisruoka. Eli olisitko ystävällinen ja perustelisit tämän lihaani-termin logiikan, kun käytit sitä nimenomaan henkilöstä, joka tykkää kasvisruuasta ja hakee maitonsa prosessoimattomana maitotilalta?

Vierailija
400/575 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan sanoi syövänsä kasviksia!

Niin, perunaa, riisiä ja salaattia. Ei niistä kummoisia kuituja tai vitskuja saa.