Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
421/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muuten valita vegaanisista tarjoiluista, mutta kahvi+mantelimaito on kokemus, jota en välitä kokeilla toiste.

Olitko kenties vegaanin "häissä"?

Vierailija
422/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mäkin aion tarjota omissa pippaloissa vain ES, koska en juo kahvia tai teetä. Vieraat tyytykööt ES.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hän ei olisi enää vegaani jos ostaisi sinulle lihatuotteita. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Onko hän vegaani, jos käy tavallisessa ruokakaupassa, jossa myydään lihaa, suosimalla tällaista ruokakauppaa ja pitämällä omalta osaltaan sen pystyssä?

Mihin siis vedetään raja, milloin ihminen itse on vegaani? Siihenkö mikä parhaiten palvelee omaa napaa eli helppo kaupassa käynti on ok, mutta lihan ostaminen toiselle on väärin?

Toki kaikessa ideologiassa on aina sama: ideologia palvelee siihen saakka, kun se ei aiheuta itselle vaivaa.

Vierailija
424/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit voisi hieman joustaa sallimalla lakto-ovotarjoilun, sillä lakto-ovovaihtoehdot ovat osana sekaruokailijan ruokavaliota ajattelematta niitä vegejutuksi. Voi olla tyyliin vaikkapa munavoita vegaanisille riisipiirakoille ja maitoa kahviin, ei sen suurempia, muut varmaan saisi anteeksi. Monet vegaaniset jutut nyt on vaan niin kummajaisia, jos ruuanlaitossa on käytetty korvikeruokia.

Vierailija
425/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hän ei olisi enää vegaani jos ostaisi sinulle lihatuotteita. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Onko hän vegaani, jos käy tavallisessa ruokakaupassa, jossa myydään lihaa, suosimalla tällaista ruokakauppaa ja pitämällä omalta osaltaan sen pystyssä?

Mihin siis vedetään raja, milloin ihminen itse on vegaani? Siihenkö mikä parhaiten palvelee omaa napaa eli helppo kaupassa käynti on ok, mutta lihan ostaminen toiselle on väärin?

Toki kaikessa ideologiassa on aina sama: ideologia palvelee siihen saakka, kun se ei aiheuta itselle vaivaa.

Vegaaniuskovaisen koti äkkiä saastuisi, jos hänen pitäisi käsitellä lihatuotteita. Nokare voitakin ruuassa myös tekee ruuasta epäpuhtaan.

Vierailija
426/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarjoa sille lehmää. Se on sentään vegaani.

Vierailija
427/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden vaikka grillin kautta kotiin ollessani vegaanin luona. Ja varsinkin jos kyseessä olisi lähes päivän visiitti ja kehnot tarjoilut. Olin vegaanin häissä ja se ruoka oli lähes tulista ja kakkukin oli joku kitkerä suklaakakku. Ei löytynyt edes kasvissosekeittoa tai -moussakaa. Morsian oli kova kerjäämään kohteliaisuuksia. Ne ruuat päätyi oikeasti servettien väliin :D Vtutti kun ei ollut edes maitoa kahville vaan jotain soijalitkua. Laitettiin koko porukalla pizzatilaukset tulemaan ja joku sukulaisistani toi kassillisen hampurilaisia pikaruokalasta. Tämähän harmitti hääparia. Häälahjaksi olisi ollut viisainta antaa rahaa häiden jälkeen, niin olisi hääpari saanut itse päättää, mitä sillä ostavat.

Vierailija
428/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔

Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂

Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣

Eikös tässä ole koko ketjun täydeltä älämölöä siitä, että sekasyöjä ei voi elää ilman lihaa paria päivää?

Ilman lihaa ei ole sama asia kuin syödä pelkkää vegaaniruokaa. Siitä on lihan lisäksi jätetty pois suunnilleen kaikki muukin mikä ruuasta tekee ylipäänsä hyvää ja korvattu pavuilla ja tomaateilla.

Mitä sä nyt oikein selität?

Nykyään saa vegaanisena mm. jauhelihaa, burgeripihvejä, kanansiipiä, makkaraa, creme fraichea, kermaviiliä, tuorejuustoa, cheddaria, majoneesia, nugetteja, wieninleikettä, salamia, ”kana”- ja ”kinkku”suikalaleita….

Kaura”kermoista” esim. sipulin ja juustonmakuinen toimii oikein hyvin, ei tartte vaan tomaattia tai kookosmaitoa käyttää.

Ei tartte syödä papuja vaan, ruuan prosessointi on hieno keksintö, joten myös vegaani voi mättää eineksiä, vaikka nugetteja ja ranskalaisia.

Miksi siitä kasvisruuasta pitää vääntää poronkäristystä tai munavoita? Minä syön ihan voihin tehtyä munavoita ja poronkäristystä lihasta. Joku selluloosasta, herneproteiinista ja kovetetuista kasvirasvoista koostuva "jauheliha"pihvi ei ole mitenkään terveellinen. Tätä menoa lisääntyy varmasti ihmisten elintasosairaudet kuten suolistosairaudet.

Vierailija
429/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista seuraavalla sanoa vegaanille että tumman suklaan seassa voi olla ötököitä ja kasviksia huuhtoessa useat pienet eliöt ovat päätyneet viemäriin.

Vierailija
430/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähden vaikka grillin kautta kotiin ollessani vegaanin luona. Ja varsinkin jos kyseessä olisi lähes päivän visiitti ja kehnot tarjoilut. Olin vegaanin häissä ja se ruoka oli lähes tulista ja kakkukin oli joku kitkerä suklaakakku. Ei löytynyt edes kasvissosekeittoa tai -moussakaa. Morsian oli kova kerjäämään kohteliaisuuksia. Ne ruuat päätyi oikeasti servettien väliin :D Vtutti kun ei ollut edes maitoa kahville vaan jotain soijalitkua. Laitettiin koko porukalla pizzatilaukset tulemaan ja joku sukulaisistani toi kassillisen hampurilaisia pikaruokalasta. Tämähän harmitti hääparia. Häälahjaksi olisi ollut viisainta antaa rahaa häiden jälkeen, niin olisi hääpari saanut itse päättää, mitä sillä ostavat.

Kait muistitte mennä vegaanin häihin keinonahkakengissä ja ajaa pyörillä häihin?

Vierailija
431/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka laskee leikkiä eläinten kärsimyksellä on kyllä kuvottava. 

Vierailija
432/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Mä olen ollut parikytä vuotta lounasravintolassa ja pitopalvelussa töissä. Todella satunnaisia ovat näiden kasvissyöjien vaatimukset. Omiin juhliinsa tietenkin pyytävät sitä mitä haluavat, mutta lounaslinjastolla ja muiden juhlissa ei tuommoisia vaatimuksia ole kuulunut.

Epäilen näiden vaatijoiden olevan urbaanilegenda. Lihaanien propagandaa. Jos yksi tai kaksi per vuosi erehtyy eteen varauksineen, niin se on todella pieni prosentti vielä kaikista maailman tai Suomen kasvissyöjistä.

Vierailija
433/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa elämässä harvoin, jos milloinkaan, törmää näihin henkilöihin, joiden elämä vääntyy pois raiteiltaan, jos eteen sattuu yksin ruokailu, missä lihaa ei olisi. Tai ehkä sitä ei vaan tunne niin moukkamaisia henkilöitä, jotka valittaisivat jonkun tarjoilusta, tai ylipäänsä eivät haluaisi kokeilla uusia ruokalajeja, joita ei itse ehkä tule laitettua. Meillä on perhe, jossa osa on sekaruokavalion kannattajia ja osa kasvissyöjiä. Meillä saattaa siis hyvinkin olla niin, että viikonlopun aikana ei vieraan eteen tulisi mitään lihapitoista. Esim. ennen joulua meillä oli yövieras ruokapöydässä, ja meillä oli ruokana perunoita, kesäkurpitsa-munakoisovuokaa, ja salaattia. Kaikki ruoka meni, kun lihaa yleensä syövä vieraskin intoutui ottamaan lisää ja pyysi vielä ohjeenkin ruokaan mukaansa. Aikamoista ruokarajoitteisuutta aikuiselta, joka suhtautuu kasvis-tai vegaaniruokaan niin, että se on pahaa, koska se ei sisällä lihaa, oli se mitä hyvänsä.

Vierailija
434/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Lihansyöjä” syö myös kasviksia / juureksia, ei pelkästään lihaa lihan päällä. Kasvissyöjät vain kasviksia. Jotkut on opettaneet että monipuolinen ruoka on paras. Ja olen samaa mieltä.

Vierailija
435/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Lihansyöjä” syö myös kasviksia / juureksia, ei pelkästään lihaa lihan päällä. Kasvissyöjät vain kasviksia. Jotkut on opettaneet että monipuolinen ruoka on paras. Ja olen samaa mieltä.

Mä oon karnivori ja järjestän vain karnivori-bileitä. Ainoa vegaaninen tarjottava on omena grillatun possun suussa. Eipähän menisi koriste hukkaan jos vegaanille tarjoan.

Vierailija
436/575 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon karnivori ja järjestän vain karnivori-bileitä. Ainoa vegaaninen tarjottava on omena grillatun possun suussa. Eipähän menisi koriste hukkaan jos vegaanille tarjoan.

Voiko vegaanin kakkuun laittaa siankärsän koristeeksi?

Vierailija
437/575 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanina olen ratkonut tämän ongelman niin että syön sitten lakto-ovosti, jos vegaanista vaihtoehtoa ei ole. Sama juttu häissä, hautajaisissa tai jonkun synttäreillä. Joskus on tullut jotain vegaanistakin vastaan, jos joku on oikein viitsinyt nähdä vaivaa. Ei raaski tapella asian kanssa.

Vierailija
438/575 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis sinähän olet SEKAsyöjä, et lihansyöjä.

Kaikki vegaaninen/kasviperäinen kuuluu SEKAsyöjän ruokavalioon.

Ei välttämättä kuulu. Vaikka olet sekasyöjä, niin se tarkoita, että pystyt syömään kaikenlaista kasvisperäistä / vegaanista ruokaa.

ohis

Vierailija
439/575 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Ei se tarkoita, että sinulla on jotain vakaumuksellisesti kasviksia vastaan, jos et pysty syömään terveyssyistä kasvisruokaa.

ohis

Vierailija
440/575 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Mistä sitä etukäteen tietää, mitä ruokaa vatsa kestää ja mitä ei?

eri