Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
41/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Jos on vannoutunut lihaani, ei voi syödä vegaaniruokaa edes yhtenä päivänä.

Voisihan se vegaanikin syödä yhtenä päivänä lihaa vai onko tässä taas kaksinaismoralismi?

Vannoutunut lihaani syö joka päivä koko ajan jotain vegaanista, joten ei ole kaksinaismoralismia vaan ihan eri asia.

Lihaani syö perunaa, käyttää ketsuppia, pippuria, pastaa, kasviksia jne.

Mutta ne on vain ruoan lisukkeita

No entä sitten? Ei se asiaa muuta.

Eihän leipä, murot tai puuro edes ole lisuke.

Vierailija
42/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai vegaanien nyt tarvitse olla muita huomioonottavia ja kohteliaita. Yleiset kohteliaat käyttäytymissäännöt koskee muita.

Niin onko Ap nyt myrkytetty jos ei saa lihaa kahteen päivään? Eikö hän voi syödä ollenkaan monipuolista kasvisruokaa, eli kuuluuko hänen ruokavalioonsa kasviksettomuus?

Kuulostat joltain juntilta perämetsistä. P.S. en ole vegaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjällä ei ole eettistä tai moraalista periaatetta olla syömättä kasvisruokaa. Ihan hyvin voi siis viikonlopun syödä vegaanisesti. Mikä siinä vegaanisessa ruuassa muuten pelottaa? Aika moni syö joka tapauksessa leipää, pastaa, hedelmiä ja vihanneksia, perunaa ja juo olutta, eikä yhtään arastele, vaikka nää on kaikki vegaanisia noin niin kun luonnostaan. 

Vierailija
44/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Vegaanipöydässä vain on hankalaa se, kun ruuat voivat olla aivan eriä kuin miltä ne näyttävät. Esimerkiksi juustokakun näköinen onkin jotain aivan muuta ja ilmeisesti älytön kuitupommi. Nimim. vieläkin pöntöllä

Kuulostaa pähkinä- ja kuivahedelmävoittoiselta raakakakulta. Niistä menee minullakin maha löysälle.

Vierailija
45/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Vierailija
46/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Omaksi parhaaksesi sinunkin ruokavalion pitäisi koostua enimmäkseen niistä "kasvisuskovaisten" ruuista. 

Itse syön todella harvoin lihaa, mutta perunat/pastat/ jauhot/leseet/kasvikset/normaali ruoka jossa ei ole lihaa on lähes meidän kaikkien perusruokaa. Harvan lautanen on päivästä toiseen pelkästään lihan peitossa. Ja jos näin on, on ruokavalio todella huonossa jamassa.

Jokainen meistä pystyy syömään perussoosseja vaikka niissä ei lihaa olisikaan. 

Oletko myös sitä mieltä, että gluteenitonta ruokavaliota noudattavan pitää vieraille tehdä erikseen ruokaa joka sisältää gluteenia? Ettei vain mene päivääkään, ettei saisi gluteenia, hui kamala!

Vierailija
47/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sekasyöntikään tarkoita sitä, että syö mitä tahansa. Entä jos ihminen inhoaa tomaattia, paprikaa jne. Moni ihminen välttelee tiedostamatta ruoka-aineita, joille on allerginen, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, ripulointia, oksentelua. Lihan korvikkeissa saattaa olla allergisen reaktion aiheuttavia ainesosia. Esim. itse oksennan kaikista sienistä, koska sienisokeri ei imeydy. Voi olla niin, että tiettyjä hedelmiä, kasviksia ja marjoja vältellään syystä. Mansikka, omena, pähkinät jne. ovat esim. herkästi allergiaa aiheuttavia, eikä ihminen välttämättä itsekään tiedosta, että välttelee niitä juuri allergian vuoksi.

Vierailija
48/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Pitääkö joka aterialla olla lihaa tarjolla?

Vierailija
49/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS

Vierailija
50/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi syödä useimpia vegaaniruoka allergioiden vuoksi. Nyhtökaura on ok, mutta esim. tofu, soija, pavut ym. eli muut yleisimmin käytetyt vegeproteiinit ei sovi. En oleta vegaanien ostavan minulle lihaa, mutta ihan vaan kommenttina näille joiden mielestä kaikki vegeruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. Ei muuten läheskään aina kuulu, kun niitä ruokarajoitteita on aika paljon muitakin kuin se kasvissyönti. Ja joillakin ne rajoitukset sanelee oma kroppa tai lääkäri eikä ne ole omasta valinnasta kiinni.

Vierailija
51/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä pärjää kyllä yhden viikonlopun vegaanisella ruualla tai sitten voi ostaa itselleen lihaa tai maitotuotteita jos jostain syystä ei pärjää. Olen ollut vegaani 3 vuotta enkä osta tai tee muita varten ruokaa jota en itse syö/tue, mutta en myöskään vaadi muita ostamaan tai tekemään vegaanista ruokaa mulle. Meillä on kavereiden kanssa tapana että jos vietetään viikonloppua toistemme luona, ostetaan kummatkin omat ruuat ja tehdään niistä itselle sopivat annokset, hyvä kompromissi ja yhteistä ajanvietettä kuitenkin tehdä ruokaa yhdessä vaikka ei olekaan samaa molemmille.

Vierailija
52/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Käydään mieluiten kylässä niillä, joille se on luontevaa.

Vierailija
53/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa kebu. Oikeastaan järkevintä näissä tapauksissa on että molemmat tilaavat ruoan, niin molemmat saavat herkkunsa.

Vierailija
54/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota itse sianliikkiö kainaloon ja paista se ystäväsi uunissa, jos sellainen on tai sitten pienissä erissä pannulla. Luuletko nimittäin todella, että kuolet nälkään, ellet saa viikonvaihteen aikana eläinperäistä syötävää. Voisi olla sinullekin avartava kokemus elää pari kolme päivää vegaanisella ruualla. Suuri osahan ruuasta ihan samaa, mitä pupellat päivittäin, siis kasvikset, juurekset, salaatit, leipä ...

Voiko sian paistaa uunissa vai pilaako se sitten uunin vegaanisuuden?

Vierailija
55/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Ei tietenkään käy, mutta eihän silloin kannata pyytää vegaania kotiinsa syömään.  Tietenkään tämänkään vegaanin ei olisi kannattanut kutsua sekaani ystäväänsä syömään, koska tämä siitä sitten mielensä niin pahoitti.

Itse olen kasvissyöjä, mutta luulen, ettei kukaan sekaani ole edes huomannut, ettei ruuassa ole lihaa, kun nykyään on niin paljon kaikenkaista "lihan korviketta", että eivät edes huomee, ettei lihaa ole. En juuri kellekään kerro, että en syö lihaa, koska siitä nousee paskamyrky.

Vierailija
56/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔

Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂

Vierailija
57/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään käy, mutta eihän silloin kannata pyytää vegaania kotiinsa syömään.  Tietenkään tämänkään vegaanin ei olisi kannattanut kutsua sekaani ystäväänsä syömään, koska tämä siitä sitten mielensä niin pahoitti.

Itse olen kasvissyöjä, mutta luulen, ettei kukaan sekaani ole edes huomannut, ettei ruuassa ole lihaa, kun nykyään on niin paljon kaikenkaista "lihan korviketta", että eivät edes huomee, ettei lihaa ole. En juuri kellekään kerro, että en syö lihaa, koska siitä nousee paskamyrky.

Olisi kiva jos kertoisit. Sitä sieniproteiinia on esim just lihankorvikkeissa, ja osa ei sitä kestä. Yrjöövät sitten vessassa. Ihmiset ovat myös allergisia muille lihan korvikkeille.

Vierailija
58/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sekasyöntikään tarkoita sitä, että syö mitä tahansa. Entä jos ihminen inhoaa tomaattia, paprikaa jne. Moni ihminen välttelee tiedostamatta ruoka-aineita, joille on allerginen, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, ripulointia, oksentelua. Lihan korvikkeissa saattaa olla allergisen reaktion aiheuttavia ainesosia. Esim. itse oksennan kaikista sienistä, koska sienisokeri ei imeydy. Voi olla niin, että tiettyjä hedelmiä, kasviksia ja marjoja vältellään syystä. Mansikka, omena, pähkinät jne. ovat esim. herkästi allergiaa aiheuttavia, eikä ihminen välttämättä itsekään tiedosta, että välttelee niitä juuri allergian vuoksi.

Ei kai kukaan näin kuvittele, älä hölmöjä puhu.

Totta kai allergiat ja yliherkkyydet tulisi ottaa huomioon.

Vierailija
59/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva jos kertoisit. Sitä sieniproteiinia on esim just lihankorvikkeissa, ja osa ei sitä kestä. Yrjöövät sitten vessassa. Ihmiset ovat myös allergisia muille lihan korvikkeille.

Sieniä on tasan quornissa, sekään ei ole Suomessa vegaanista, joten vegaaniystävä ei sitä tarjoa.

Vierailija
60/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan näin kuvittele, älä hölmöjä puhu.

Totta kai allergiat ja yliherkkyydet tulisi ottaa huomioon.

Juuri joku vegaani kirjoitti, ettei kerro, että käyttää lihan korvikkeita. Tosi kiva näille allergisille.