Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Ymmärrän sinua, ap! Minä taas tykkään oliiveista, mutta kaverini ei. Odotan kuitenkin, että minulle tarjoillaan oliiveja aina kun olen hänen luonaan käymässä. Koska oliivit kuuluvat ruokavaliooni, joten täytyyhän niitä saada aina kylässä.
Minun vegetaristiystäväni, joka on absolutisti, ei ollut varannut minua varten makkaraa eikä olutta kun menin heille saunailtaan mökille. Oli vaan vissyvettä ja jotain salaattia. Ikinä en enää mene sinne saunomaan. Pitäisi kyllä varautua siihen, että ihmiset haluaa paistaa makkaraa ja juoda olutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi syödä useimpia vegaaniruoka allergioiden vuoksi. Nyhtökaura on ok, mutta esim. tofu, soija, pavut ym. eli muut yleisimmin käytetyt vegeproteiinit ei sovi. En oleta vegaanien ostavan minulle lihaa, mutta ihan vaan kommenttina näille joiden mielestä kaikki vegeruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. Ei muuten läheskään aina kuulu, kun niitä ruokarajoitteita on aika paljon muitakin kuin se kasvissyönti. Ja joillakin ne rajoitukset sanelee oma kroppa tai lääkäri eikä ne ole omasta valinnasta kiinni.
Allergiat kannattaa aina ilmoittaa. Ei kukaan tajua varmuuden vuoksi vältellä allergisia ruoka-aineita - eikä oikeastaan voisikaan, koska mille tahansa voi olla allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi syödä useimpia vegaaniruoka allergioiden vuoksi. Nyhtökaura on ok, mutta esim. tofu, soija, pavut ym. eli muut yleisimmin käytetyt vegeproteiinit ei sovi. En oleta vegaanien ostavan minulle lihaa, mutta ihan vaan kommenttina näille joiden mielestä kaikki vegeruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. Ei muuten läheskään aina kuulu, kun niitä ruokarajoitteita on aika paljon muitakin kuin se kasvissyönti. Ja joillakin ne rajoitukset sanelee oma kroppa tai lääkäri eikä ne ole omasta valinnasta kiinni.
Eihän pavut,soija ja itseasiassa tofukaan välttämättä ole vain vegaanin ruokapöydässä. Jos sinulla on nuo allegiat, joudut tarkistamaan ne sekaaninkin ruokapöydässä.
Ja kyllä vegaaneissakin on papu/soija allergisia.
Allergiat on erikseen ja niitä on kaikilla riippumatta siitä mitä ruokavalio noudattaa. Ja niistä joutuu aina varmuuden vuoksi ilmoittamaan/kysymään sisältääkö ruoka niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.
Miksi tätä ohjeistusta ei saa soveltaa vegaaneihin myös 🤔
Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂
Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sekasyöntikään tarkoita sitä, että syö mitä tahansa. Entä jos ihminen inhoaa tomaattia, paprikaa jne. Moni ihminen välttelee tiedostamatta ruoka-aineita, joille on allerginen, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, ripulointia, oksentelua. Lihan korvikkeissa saattaa olla allergisen reaktion aiheuttavia ainesosia. Esim. itse oksennan kaikista sienistä, koska sienisokeri ei imeydy. Voi olla niin, että tiettyjä hedelmiä, kasviksia ja marjoja vältellään syystä. Mansikka, omena, pähkinät jne. ovat esim. herkästi allergiaa aiheuttavia, eikä ihminen välttämättä itsekään tiedosta, että välttelee niitä juuri allergian vuoksi.
Ei kai kukaan näin kuvittele, älä hölmöjä puhu.
Totta kai allergiat ja yliherkkyydet tulisi ottaa huomioon.
Juuri joku vegaani kirjoitti, ettei kerro, että käyttää lihan korvikkeita. Tosi kiva näille allergisille.
No eiköhän vegaani tietäisi, jos ystävällä on allergia. Haloo nyt. Suurimalla osalla ei ole.
Minä olen vekani, elisyön heiniä syövän jäniksen.
Vierailija kirjoitti:
Minun vegetaristiystäväni, joka on absolutisti, ei ollut varannut minua varten makkaraa eikä olutta kun menin heille saunailtaan mökille. Oli vaan vissyvettä ja jotain salaattia. Ikinä en enää mene sinne saunomaan. Pitäisi kyllä varautua siihen, että ihmiset haluaa paistaa makkaraa ja juoda olutta.
Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia. Minulla on tapana juoda haudutettua vihreää teetä, siis oikeaa kiinalaista irtoteetä eikä mitään Liptonia tai muuta markettikamaa. Olen ollut tosi yllättynyt, kun juuri kenelläkään ei ole haudutuspannua ja kunnon teetä! Täytyisihän tällaiseen varautua, koska vieras voi hyvinkin haluta juuri kiinalaista irtoteetä kunnon haudutuspannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.
Useimmat vegaanit tekee juurikin näin 😂
Harvoin 😂 Enemmänkin pitävät älämölöä siitä mikä heille sopii ja mikä ei 🤣
Eikös tässä ole koko ketjun täydeltä älämölöä siitä, että sekasyöjä ei voi elää ilman lihaa paria päivää?
Vierailija00241 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, ap! Minä taas tykkään oliiveista, mutta kaverini ei. Odotan kuitenkin, että minulle tarjoillaan oliiveja aina kun olen hänen luonaan käymässä. Koska oliivit kuuluvat ruokavaliooni, joten täytyyhän niitä saada aina kylässä.
Oletpa itsekäs! Itselläni on keliakia, mutta en silti odota että kylässä olisi tarjolla gluteenittomia tuotteita. Useimmiten on, mutta jos ei ole niin siitä ilmoitetaan erikseen mulle ja mä sitten ostan itselleni tai leivon itse omat herkkuni.
Keliakia sulla varmasti on, mutta sarkasmin tajua ei näytä olevan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki itse kestitä vieraitaan kuten haluaa. Yleensä ihmiset haluavat tarjota sellaista, mitä vieraat voivat syödä, ja kokisivat kiusalliseksi, jos söisivät yksin tai jos vieras toisi omat eväät.
Vegaanin ei tarvitse osata hallita edes perus käyttäytymistapoja. Nih
Vierailija kirjoitti:
Vegaani voi ihan yhtä hyvin syödä pari päivää lihapitoista ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki itse kestitä vieraitaan kuten haluaa. Yleensä ihmiset haluavat tarjota sellaista, mitä vieraat voivat syödä, ja kokisivat kiusalliseksi, jos söisivät yksin tai jos vieras toisi omat eväät.
Tällaiset yleistykset eivät taida koskea vegaaneja. Vieraat syövät mitä tarjotaan, eikä vieraiden tottumuksia ja tapojat tarvitse huomioida koska vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani voi ihan yhtä hyvin syödä pari päivää lihapitoista ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.
Siis miksi muka voisi?
Se ei kuulu heidän ruokavalioon, se on elämäntapa.
Jos joku syö vaan lihaa, munia ja maitotuotteita vakauksen takia, ihan samalla tapaa sitä tulee kunnioittaa.
Sitä paitsi vegaani ei näe lihaa edes ruokana.
Monen vegaaninen silmissä se on kuolleen tapetun eläimen ruhoa. Eivät siis näe kuollutta ruhoa ruokana.
Munat ovat kanan pyllystä tulevia ei-hedelmöittyneitä munasoluja, maito on lehmän tissilitkusta prosessoitu eteenpäin.
Maitosuklaa tai juusto tuo osalle maultaan mieleen lähinnä navetan, ja lihasta tulee helposti inha raudan sivumaku ja kamala haju, kun sitä ei syö (minulla tämä vaikka olen sekasyöjä).
Tuli mieleenn, klin kerran vegaanikaverin luona, ja hän teki meille neljää erilaista papua sisältävää ruokaa. Paluumatkalla kotiin piereskelin koko junamatkan eikä pystynyt lopettaa. Varmaan koko junanvaunu haisi hahahaha... Ei kestänyt syntisen lihansyöjän vatsa kasvispöperöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pavut,soija ja itseasiassa tofukaan välttämättä ole vain vegaanin ruokapöydässä. Jos sinulla on nuo allegiat, joudut tarkistamaan ne sekaaninkin ruokapöydässä.
Ja kyllä vegaaneissakin on papu/soija allergisia.
Allergiat on erikseen ja niitä on kaikilla riippumatta siitä mitä ruokavalio noudattaa. Ja niistä joutuu aina varmuuden vuoksi ilmoittamaan/kysymään sisältääkö ruoka niitä.
No kyllä niitä on ainakin omassa tuttavapiirissä sekasyöjillä tarjolla hyvin harvoin, vrt. vegaaniruuassa on jotain näistä lähes aina. Ja ikinä en ole törmännyt sekasyöjän suunnittelemassa ateriassa siihen, ettei pöydässä olisi mitään mitä voin syödä. Yleensä korkeintaan jossain yhdessä lisukkeessa papuja ja sen voi helposti jättää syömättä. Sen sijaan vegaanitarjoilussa on täysin mahdollista ettei mikään pöydässä sovi. Tämä oli vaan kommenttina sille, joka väitti että sekasyöjä voi aina syödä vegaaniruokaa.
Ja joo, tietysti voi molemmat syödä pelkkää pastaa ja salaattia koko viikonlopun. Me ei olla tehty niin, vaan yleensä laitettu yhteinen ruokapohja johon vegaani lisää valitsemansa vegeproteiinin ja minä kanaa/kalaa/lihaa. Esim. toinen syö tortilloja kanatäytteellä ja toinen soijasuikaleilla. Jos on tuntemattomampi vegekaveri jonka kanssa näistä ei kehtaa sopia, niin lähtökohta en mene sinne syömään vaan syön kotona etukäteen. Monet vegetuttavani seurustelevat kylläkin sekasyöjän kanssa ja tällaisessa kodissa saattaa hyvinkin olla ihan "normaalia" ruokaa tarjolla sen vegeruuan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo soittanut iltapäivälehteen?
Varsinkin jos luulet olevasi jonkin näköinen.
Vierailija00241 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Miksi olet noin tyhmä ja itsekäs?
Tottakai voi, ihan yhtähyvin.
Ei se papumössö normaaleille vatsoillekaan mitään hyvää ole, vatsanväänteitä ja ilmastonpilluuta.
Ihan samaa asiaa.
Minustakin olisi kiva, jos hän kertoisi. Itse olen allerginen herneproteiinille, ja sitä on nykyään monissa lihankorvikkeissa.