Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Eli kasvissyönti ei olekaan ruokavalio, vaan uskonto? Jos siihen liittyy moraali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱
Höpsis, nämähän vegaanivihaketjut ovat keskustelupalstojen peruskamaa. Lihaanit vaan jostain syystä vihaavat vegaaneja ja sen vuoksi raivoavat aina vegaaneille.
Itse en kuuntele enää yhtään kettuilua ruokavaliostani, monta kymmentä vuotta jo olen samaa kuunnellut...
Luetaanko me samaa ketjua? Siinä missä sekasyöjät ihmettelevät missä on vegaanien vieraanvaraisuus, vegaanit raivoavat veren roiskumisesta suupielistä. Kumpi vihaa? Ja kumpi on agressiivinen?
Ja sekasyöjän ruoka on kuin joku olisi ulostanut pannuun... Olen vähän järkyttynyt.
Heh heh, ei tietenkään ostanut sulle lihatuotteita. Se on kokonaisvaltainen ajattelutapa, joka pyrkii suojelemaan eläimiä. Ei niitä osteta ketään varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat.
Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.
Et siis myöskään syö pastaa, leipää, leivoksia, karkkia, suklaata, vanukasta, makkaraa, voita?
Koska et syö prosessoitua ruokaa?
Voin kertoa, että ulkona käyskentelevän elävän ja hengittävän lehmän sekä sen sun jauhelihan välillä on prosessointia!
Ruuan prosessointi on parasta ikinä, sen ansiota ei tartte syödä vaan perunaa, kimpale lihaa ja tomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sekasyöntikään tarkoita sitä, että syö mitä tahansa. Entä jos ihminen inhoaa tomaattia, paprikaa jne. Moni ihminen välttelee tiedostamatta ruoka-aineita, joille on allerginen, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, ripulointia, oksentelua. Lihan korvikkeissa saattaa olla allergisen reaktion aiheuttavia ainesosia. Esim. itse oksennan kaikista sienistä, koska sienisokeri ei imeydy. Voi olla niin, että tiettyjä hedelmiä, kasviksia ja marjoja vältellään syystä. Mansikka, omena, pähkinät jne. ovat esim. herkästi allergiaa aiheuttavia, eikä ihminen välttämättä itsekään tiedosta, että välttelee niitä juuri allergian vuoksi.
Ei kai kukaan näin kuvittele, älä hölmöjä puhu.
Totta kai allergiat ja yliherkkyydet tulisi ottaa huomioon.
Juuri joku vegaani kirjoitti, ettei kerro, että käyttää lihan korvikkeita. Tosi kiva näille allergisille.
Kuule, kyllä me (oikeasti) allergiset aina otamme selvää, onko ruuassa sitä, mille olemme allergisia. Muuten emme säilyisi kovin kauan terveinä tai hengissä. Ei ole kukaan tarkoituksella pimittänyt tätä tietoa, ja jos ei osaa sanoa, en sitten syö.
Tyyppi joka uskaltaa sokkona syödä mitä vaan tuskin on oikeasti allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Koska hän ei olisi enää vegaani jos ostaisi sinulle lihatuotteita. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
Eihän hänen niitä tarvitsisi syödä?
En minäkään välitä niistä falafel-pullista, joita ostan. En syö paljon muitakaan ruokia, joita teen muille. En minä voi tarjota muille vain sellaisia ruokia, joita itse söisin, sehän olisi itsekeskeistä ja muita huomioimatonta. Jopa narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerähän tuo "ystäväsi" on. Ei olisi ollut vaikeaa ostaa vieraalle kaupasta vaikka nakkipaketti tai kanasuikaleita. Mutta piti tietysti oikein alleviivata omaa erinomaisuuttaan...
Ymmärrän, jos on isommat pippalot, itse allergikon äitinä kysyn aina kuitenkin, onko erikoisruokavaliota tai jotain, mitä ei voi syödä, ja yritän valmistaa sitten mahdollisimman monelle sopivaa, ja erikseen sitten erityistoiveet.
Aloituksestasi sain sen kuvan, että olit ainoa vieras? Jos näin, niin todella typerä on ystäväsi, yritti tuputtaa sinulle omaa ideologiaansa...
Miksi kuvittelet, että ihminen joka ei syö lihaa kuvittelee olevansa erinomainen?
Onko sinulla huono omatunto, kun itse syöt lihaa? Ei monikaan vegaani luule olevansa yhtään mitään, mutta hän ei vain halua syödä eläimiä.
Itselleni ei esim ei ole eroa sillä söisinkö koiraa tai vasikkaa, mutta koska pidän molemmista eläimistä, en halua syödä niitä. Minulle on sama, jos söisin oman koirani, kuin että söisin lampaan vauvaa(karitsanpaistia) tai lehmän lasta(vasikkaa) . En vain voi syödä niitä, koska ne minulle liian raskaita.
Huoli pois, lampaan tai lehmän "vauvaa" ei syödä. Koska eihän siinä pienessä eläimessä ole syötävää.
Ylipäätään koko viikonlopuksi kylään mennessä olisi kohteliasta viedä sinne syötävää.
Vegaanin luona en odottaisi liharuokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Ootko oikeesti noin yksinkertainen?
Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.
Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.
Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.
Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.
Vekaani ei hyväksy tehotuotantoa, älä nyt viitsi, piipertäjän eväät rahdataan miljoonien kilsojen päästä ja sademetsää katuu kuin heinää, että se saa ruokansa. Te olette sellaisia haistapaska-maailmanparantajia.
Ihanko oikeasti aikuinen voi olla noin pihalla?
Sademetsää kaatuu LEHMIEN laitumien takia ja REHUSOIJAN kasvattamisen takia. Reilusti yli puolet soijasta menee eläiten ruuaksi (joo ei Suomessa).
Suomessa soijatuotteiden soija tulee useimmiten Euroopasta.
Kuljetus on 2-6 prosenttia koko ketjun tuottamista päästöistä, eli aivan mitätön.
Sen takia Uudesta-Seelannista tuotu mantelimaito on ekologisempaa kuin suomalainen maito.
Suomessa soijaa ei käytetä lehmien ruokavaliossa. Pääsääntöisesti lehmät syövät omalla tilalla kasvatettua heinää ja viljoja ja esim. hernettä ja apilaa. Ei ulkomailta tuotua ruokaa. Joten aion ostaa tulevaisuudessakin suomalaista maitoa.
Osaatko lukea? Siellä lukee, että JOO EI SUOMESSA, ei tartte toistaa.
En ole puhunut Suomesta.
Se sun lehmäsi silti tuottaa enemmän päästöjä kun ulkomailta tuotu tofu.
Mikä ongelma tässä on, että vegaaniystävä tarjoaa vegaanista ruokaa, luulisi että on itsestään selvää näin jos tietää ystävän olevan vegaani. Veikkaan että mun ystävien mielestä olisi enemmän kuin outoa jos minä tarjoaisin heille jotain liharuokaa, samoin mun mielestä olisi todella outoa jos he tarjoaisivat mulle jotain ruokaa mistä he eivät pidä ollenkaan.
Toki vieraanvaraisuuteen kuuluu kysäistä esim. allergioista ja huomioida ne, mutta koska vegaanin arvoihin ei kuulu syödä eläinperäisiä tuotteita niin miksi pitäisi tehdä sellaista ruokaa joka on omia arvoja vastaan kun sekasyöjät pystyvät kuitenkin (olettaen että mahdolliset allergiat on huomioitu) syömään vegaani/kasvisruokaa. Ja yleensä se on lähipiirille jo tiedossa jos joku on vegaani tai kasvissyöjä eli ei pitäisi olla yllätys kun tarjoillaan vegaanista ruokaa tai kasvisruokaa. Voihan sitä myös ostaa itselleen omaa ruokaa ja tehdä sitä jos haluaa ja tää toimii myös toisinpäin. Kuitenkin on pikkuisen eri asia olla syömättä ruokaa joka ei ole omien arvojen mukaista kuin että sekasyöjä ei syö tofua tai papuja koska "hyi yäk." Kertokaa toki mikä siinä lihassa on niin mahtavaa että yhtä viikonloppua tai edes ateriaa ilman sitä ei pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat.
Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.
Et siis myöskään syö pastaa, leipää, leivoksia, karkkia, suklaata, vanukasta, makkaraa, voita?
Voin kertoa, että ulkona käyskentelevän elävän ja hengittävän lehmän sekä sen sun jauhelihan välillä on prosessointia!
Ruuan prosessointi on parasta ikinä, sen ansiota ei tartte syödä vaan perunaa, kimpale lihaa ja tomaattia.
Metsästän ja kasvatan itse käyttämäni lihat ja teen makkaraa itse ilman e-koodeja. Kasvikset, viljat, perunat... ostan rekosta. Maidon saan sukulaisen tilalta ja teen itse esim. juustoa...
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, ei tietenkään ostanut sulle lihatuotteita. Se on kokonaisvaltainen ajattelutapa, joka pyrkii suojelemaan eläimiä. Ei niitä osteta ketään varten.
Minä taas en haluaisi ympäristön takia kannattaa soijaa, mutta vegaaniystäväni takia joudun sitä ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästän ja kasvatan itse käyttämäni lihat ja teen makkaraa itse ilman e-koodeja. Kasvikset, viljat, perunat... ostan rekosta. Maidon saan sukulaisen tilalta ja teen itse esim. juustoa...
Niin ja mikähän järki tässä on?
Ne e-koodit ei ole millään tapaa olennaisia sun terveyden kannalta ja me eletään vuotta 2021 Suomessa, ei sun tartte itse juustoas tehdä.
Mitä viljaa ostat? Kauraa, jonka jauhat ja siitä teet puurot? Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista
Ei ole, lisään siihen voisilmän ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa.
Syön vain sourcream tai juuston makuisia sipsejä ja juon joko hunajaolutta tai liivatteella kirkastettuja.
Otan osaa. Elämäsi täytyy olla aivan helvetin hankalaa. Edes vegaaneilla ei varmaan mene noin vaikeeks syömisen ja juomisen kanssa.
Kyllä minulle on vegaanikaveri tarjonnut eläinkunnan tuotteita, ihan lihaakin.
Tuohon 197 kommenttiini jäi yksi merkittävä asia huomioimatta.
Ihmiskunnan historiassa tapahtui valtava kehitysloikka silloin kun silloiset ihmisen kaltaiset olennot oppivat käyttämään tulta saaliseläinten lihojen kypsentämiseen. Proteiinia! Ravintoarvoa!
Tämä todellinen proteiinivallankumous mahdollisti sen, että silloisten aivot alkoivat kehittyä kohti nykyistä kapasiteettia. Tämä kehitys ei olisi ollut mitenkään mahdollista heiniä syömällä ja juuria ja mukuloita mutustelemalla. Raaka liha ja kala eivät olleet silloin mikään vaihtoehto. Mätänivät melkein saman tien.
Ja loppu on historiaa, ihmiskunnan historiaa.
Voisin sanoa, että veganismi edustaa taantumusta mutta en sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten AP toimii jos kannibaali tulee kylää, veistätkö hieman kankusta vai oletatko että vieras tulee toimeen vierailun ajan ilman ihmislihaa?
Entäpä kun olet kannibaalilla kylässä? Toivotko että saat sikanautaa murean rintapalapaistin sijaan?
Totta kai kokkaan kannibaalille ihmislihaa kunhan hän vaan kertoo mistä sitä laillisesti saan ostettua.
Hyvänä emäntänä tai isäntänä toki uhraat vieraallesi palan vasemmasta kankustasi. Mikään laki tätä tuskin kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.
No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.
Vegaanien pöperöistä ei näe päällepäin mitä niissä on.
Monenlaisia korvikkeita, jotka pyrkivät jäljittelemään normaaleja raaka-aineita.
Ne eivät todellakaan ole terveellisiä eivätkä hyväksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en haluaisi ympäristön takia kannattaa soijaa, mutta vegaaniystäväni takia joudun sitä ostamaan.
Kasvistuotteissa oleva soija on melkein täysin vaan Euroopasta, eikä sen ympäristövaikutukset ole kummoset. Ekologisempaa kuin liha.
Ja miten niin joudut ostamaan?
Tässä lista soijattomia kasvisprodeja:
Härkis
Bean better
Beanit
Nyhtökaura
Quorn (ei vegaaninen)
Kaikki pavut paitsi soijapapu
Kikherneet
Seitan (vöner ym.)
Lisääkin toki on, mutta en jaksa jatkaa.
Luetaanko me samaa ketjua? Siinä missä sekasyöjät ihmettelevät missä on vegaanien vieraanvaraisuus, vegaanit raivoavat veren roiskumisesta suupielistä. Kumpi vihaa? Ja kumpi on agressiivinen?