Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi

Vierailija
19.09.2021 |

Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.

Kommentit (575)

Vierailija
241/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaani = vain lihaa tai voittopuolisesti lihaa syövä hlö

Sekaani = sekaruokavaliolla

Vierailija
242/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija00241 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota itse sianliikkiö kainaloon ja paista se ystäväsi uunissa, jos sellainen on tai sitten pienissä erissä pannulla. Luuletko nimittäin todella, että kuolet nälkään, ellet saa viikonvaihteen aikana eläinperäistä syötävää. Voisi olla sinullekin avartava kokemus elää pari kolme päivää vegaanisella ruualla. Suuri osahan ruuasta ihan samaa, mitä pupellat päivittäin, siis kasvikset, juurekset, salaatit, leipä ...

Voiko sian paistaa uunissa vai pilaako se sitten uunin vegaanisuuden?

Useimmiten ei voi. Mun veljeni esimerkiksi ei voi sietää mitään eläinperäisiä rasvoja ja sitä ällöttää ne ja ei hyväksyisi sitä. Mutta minä taas en antaisi ihmisten tuoda kotiini lihaa, sillä en voi sietää tätä tuotantomaisuutta ja sitä kun ne eläimet ovat kärsineet koko elämänsä ajan syntymästä kuolemaan saakka. Joillekin taas se on ihan sama asia.

Jep. Eläinrasva on inhottavaa. Monesti kun olen siivonnut lihaanien keittiöitä, hyllyjen päälle on muodostunut sellainen keltainen eläinrasvakerros joka on tiukasti kiinni. Omassa keittiössäni tällaista ei ole koskaan. 

Siksi lihaanit tarvitsevat tujumpaa tiskiainettakin rasvan irrottamiseen astioista, itselle riittää kevyempi.

Ei ihmekään että eläinrasva jumahtaa myös verisuoniin ja suolistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱

Totta. Mässäilevät mielessään ikävästi.

Vierailija
244/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-luokan lihansyöjänä minulle on aina kelvannut hyvä kasvisruoka, kunhan ei ole valmisruoka härkis sontaa. Olen syönyt todella hyviä kasvisruokia kavereilla jotka ovat lihattomalla linjalla ja osaavat kokata. Miten joku voi vetää nenäänsä härkäpavun, yhdestä viikonlopusta ja tuntuisi todella oudolta että vege tekisi lihaa minun iloksi.

Vierailija
245/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en muuta tästä ketjusta ole oppinut, niin ainakin sen, että vegaanit ovat raivoissaan yllättävän verenhimoisia 😱

Höpsis, nämähän vegaanivihaketjut ovat keskustelupalstojen peruskamaa. Lihaanit vaan jostain syystä vihaavat vegaaneja ja sen vuoksi raivoavat aina vegaaneille. 

Itse en kuuntele enää yhtään kettuilua ruokavaliostani, monta kymmentä vuotta jo olen samaa kuunnellut...

Vierailija
246/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä ole kuin pari vegaania linjoilla, loput on raivoavia sekaaneja

Vierailija
247/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Vegaanipöydässä vain on hankalaa se, kun ruuat voivat olla aivan eriä kuin miltä ne näyttävät. Esimerkiksi juustokakun näköinen onkin jotain aivan muuta ja ilmeisesti älytön kuitupommi. Nimim. vieläkin pöntöllä

Kyllä sun suolistossasi on jotain muuta ongelmaa kuin vegeruoka, jos saat megalomaanisen ripulin ei-eläinperäisestä ateriasta/kahvileivästä. Mee lääkäriin, voi olla vaikka miten vakavaa.

Vierailija
248/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Olen tavallinen ruokalija, jolle maistuu kaikenlaiset ruuat eikä aina tarvitse olla sitä lihaa tarjolla vaan myös kasvisruuat maistuvat. 

Minullekin maistuu kasvisruoat, mutta ei vegaaniruoat. Välttelen prosessoituja tuotteita (makkarat, nyhtökaurat...) sekä kaikkea mikä sisältää palmuöljyä tai soijaa, lisäksi arvostan kotimaisia tuotteita. Enkä tajua miksi maito pitäisi korvata kaura-öljy-sokeri-litkulla.

Vierailija
249/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa peltoalasta menee rehun kasvattamiseen tuotantoeläimille, samat pellot voisi käyttää suoraan ruuan viljelyyn meille.

-etpä ole perillä siitä mitä suomessa voidaan viljellä. Suomessa kun kasvaa parhaiten nurmi joka on naudan rehua ja naudasta ihminen saa käyttökelpoista ravintoa eli lihaa ja maitotuotteita. Nurmilaidunta voidaan maailmassa pitää sellaisillakin alueilla jotka eivät sovi muuhun viljelyyn.

Jokseenkin kaikki pellot, missä tuotetaan ruokaa ihmisille tai tuotantoeläimille, lannoitetaan joko osittain tai kokonaan tuotantoeläinten lannalla.

Vierailija
250/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.

Mahaongelmia voi tosin tulla molemmissa tapauksissa. Itse ripuloin juuri pöntöllä tätä kirjoittaessani, kun tuli käytyä vegaanin luona kylässä.

No saa olla jo aika tyhmä jos ihan itse syö sellaista mitä ei vatsa kestä. Ottaa pöydästä vaan sellaista mikä sopii tai tuo omat eväät.

Vegaanipöydässä vain on hankalaa se, kun ruuat voivat olla aivan eriä kuin miltä ne näyttävät. Esimerkiksi juustokakun näköinen onkin jotain aivan muuta ja ilmeisesti älytön kuitupommi. Nimim. vieläkin pöntöllä

Kuulostaa pähkinä- ja kuivahedelmävoittoiselta raakakakulta. Niistä menee minullakin maha löysälle.

Osaatko hahmottaa, mikä kuivahedelmissä tai pähkinöissä saa vatsasi kuralle? Oletko allerginen? Minä, vannoutunut lihansyöjä, rakasta pähkinöitä ja mielelläni syön myös kuivahedelmiä, eikä mitään ongelmaa.

Vierailija
251/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Etkö koskaan keitä puuroa tai valmista salaattia? Outoa…

Vierailija
252/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani vegaanit haisevat pahalta, miksi? Sellainen eltaantunut tunkkainen lemu?

Kaveripiirissä on kolme vegaania ja kaikki sekasyöjät sanoo samaa, ei siis yksin minun nenään haise.

Pidetäänkin nykyään kokoontumiset ilman vegaaneja, on kaikilla hauskempaa. Olkoot keskenään haisulit.

Vierailija
253/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.

Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Kaikki ei-eläinperäinen kuuluu sekäsyöjän ruokavalioon, mikään eläinperäinen ei kuulu vegaaninen ruokavalioon. Täysin eri asia.

Sekaanin aamupuuro maapähkinävoilla ja marjoilla on vegaanista, kuten on myös vaikka kalja ja suolatut sipsit, joita syödään lätkää katsoessa. Moni muu asia myös.

Vegaani myöskään usein ei hyväksy tehotuotantoa eikä halua laittaa rahaansa sen tukemiseen, joten sitten ruokkii sekasyöjä vieraan muilla ruuilla.

Harvalla sekasyöjällä on vakaumuksellisesti jotain kasviksia vastaan.

Vekaani ei hyväksy tehotuotantoa, älä nyt viitsi, piipertäjän eväät rahdataan miljoonien kilsojen päästä ja sademetsää katuu kuin heinää, että se saa ruokansa. Te olette sellaisia haistapaska-maailmanparantajia.

Ihanko oikeasti aikuinen voi olla noin pihalla?

Sademetsää kaatuu LEHMIEN laitumien takia ja REHUSOIJAN kasvattamisen takia. Reilusti yli puolet soijasta menee eläiten ruuaksi (joo ei Suomessa).

Suomessa soijatuotteiden soija tulee useimmiten Euroopasta.

Kuljetus on 2-6 prosenttia koko ketjun tuottamista päästöistä, eli aivan mitätön.

Sen takia Uudesta-Seelannista tuotu mantelimaito on ekologisempaa kuin suomalainen maito.

Suomessa soijaa ei käytetä lehmien ruokavaliossa. Pääsääntöisesti lehmät syövät omalla tilalla kasvatettua heinää ja viljoja ja esim. hernettä ja apilaa. Ei ulkomailta tuotua ruokaa. Joten aion ostaa tulevaisuudessakin suomalaista maitoa.

Vierailija
254/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

läskiä pannuun tirisemään kirjoitti:

Minä olen vekani, elisyön heiniä syövän jäniksen.

Jos tulet tänne kylään niin voimme ruokailla ulkona, tuolla nimittäin juoksee jäniksiä. Voit pureskella niitä sillä aikaa kun me muut herkuttelemme oikealla ruoalla.

Olen myös tehnyt jäniksen kanssa sopimuksen että voit ajaa hänen pyörällään.

Vierailija
255/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan kasvissyöjänä haluaisi käyttää kattiloitani tai paistinpannujani liharuoan tekemiseen, pitäisi sitten heittää ne pois.

Sama juttu jos vaikka ulostetta olisi astiassa, ei sitä pestynäkään enää haluaisi ottaa käyttöön. Sori, lihansyöjät, mutta kuolleen eläimen kudoksen syöminen tuntuu tuolta minusta.

Olen kyllä syönyt hyviä kasvisruokia ja yrittänyt olla vegeväen puolella. Mutta vertasitko juuri lihansyömistä ulostamiseen ruuanteko välineille ja onko tämä mielestäsi fiksua keskustelua?

Vierailija
256/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sekasyöntikään tarkoita sitä, että syö mitä tahansa. Entä jos ihminen inhoaa tomaattia, paprikaa jne. Moni ihminen välttelee tiedostamatta ruoka-aineita, joille on allerginen, koska ne aiheuttavat pahaa oloa, ripulointia, oksentelua. Lihan korvikkeissa saattaa olla allergisen reaktion aiheuttavia ainesosia. Esim. itse oksennan kaikista sienistä, koska sienisokeri ei imeydy. Voi olla niin, että tiettyjä hedelmiä, kasviksia ja marjoja vältellään syystä. Mansikka, omena, pähkinät jne. ovat esim. herkästi allergiaa aiheuttavia, eikä ihminen välttämättä itsekään tiedosta, että välttelee niitä juuri allergian vuoksi.

Miksei tomaatille allerginen voi kertoa vegaanille, että on tomaatille allerginen? Tai sieniallerginen, ettei siedä sieniä? Kaikille muille voi, mutta ei vegaanille? Miksi?

Vierailija
257/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtenä viikonloppuna voi tarjota kaikkia niitä ruoka-aineita, joita kaveri suostuu syömään. Ellei sitten sallittujen ruoka-aineiden lista ole todella lyhyt.

Sitä paitsi vegaani ei välttämättä edes osaa laittaa liharuokia, jos ei ole koskaan tehnyt niitä.

Vierailija
258/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et käsitä, ettei hän osaa mitään liharuokahommia? Ihmettelee 30 vuotta kasvissyöjänä elänyt.

Mutta minun oletetaan osaavan kasvisruokahommia, vaikka ollaan koko perhe oltu aina sekasyöjiä? Tiedoksi, en osaa. Pitää googlettaa. Miksei hän googleta?

-eri

Vierailija
259/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi syödä useimpia vegaaniruoka allergioiden vuoksi. Nyhtökaura on ok, mutta esim. tofu, soija, pavut ym. eli muut yleisimmin käytetyt vegeproteiinit ei sovi. En oleta vegaanien ostavan minulle lihaa, mutta ihan vaan kommenttina näille joiden mielestä kaikki vegeruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. Ei muuten läheskään aina kuulu, kun niitä ruokarajoitteita on aika paljon muitakin kuin se kasvissyönti. Ja joillakin ne rajoitukset sanelee oma kroppa tai lääkäri eikä ne ole omasta valinnasta kiinni.

Kai sinä muillekin kerrot ruokarajoitteistasi, joten miksi vegaani olisi poikkeus? Mikään pakko ei ole syödä soijaa tai muita papuja, jos kerran on allerginen.

Outo ajatus, että vegaaneilla olisi samanlainen pakko syödä ihan joka päivä ja joka aterialla jotain tiettyä ruoka-ainetta kuin mitä lihansyöjillä tuntuu olevan lihan kanssa.

Vierailija
260/575 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä vegaanille käy sekaruoka sillä perustelulla, ettei sekaani osaa vegeruokahommia

Etkö koskaan keitä puuroa tai valmista salaattia? Outoa…

En tiennytkään, että riittää jos vieraalle tarjoaa kaurapuuroa

En tee salaatteja, pilkon kyllä ruokalautaselle kurkkua muusin ja lihapullien viereen, ja porkkanaraastetta. Jos pelkkä kurkku riittää, niin hyvä tietää.